Jump to content

Blålys på båt?


iMorgan

Recommended Posts

 

Ser ikke helt det store behovet for det,, på sjøen.

Selv om ikke du ser behovet for dette, så er det vel åpenbart at andre ser behovet siden det er oppstått.. Så derfor spørr jeg igjen, om hvordan dette kan gjøres uten at dette undergraver all maritim praksis...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Syntes det er helt greit at redningsskøyta bruker blålys under fart når hun er under veis til et hasteoppdrag. Da tilkjennegir mannskapet at her må vi tåle litt bølger. Ellers har jeg kun godt å si om de norske redningsskøytene. De svenske derimot tar mindre hensyn til allmenheten rundt seg. Dette er vår erfaring.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Synes det er het greit at redningskøytene, røde kors, folkehjelpen, Politi, kystvakt og ambulansebåter bruker blålys. Da er det lett og se at en skal vike unna.

 

Husk at de er der for og hjelpe deg og sørge for trygghet på sjøen. Synes ikke at du selv skal sette på et slikt lys.

Link to post
Share on other sites

Det dukker jo opp nye behov på sjøen, og de må ett eller annet vis innarbeides i maritim praksis.

Vi har et utmerket system: nye nasjonale eller internasjonale regler blir foreslått, legges ut til høring og vedtas av de myndigheter som steller med slikt. Demokratisk og ganske ryddig.

 

Blått blinkende lys brukes også på bøyene som henger i enden av seismiske lyttekabler (tailbouy).

Merking av slep er sjøveisregel 24. Ikke noen blålys der, nei. De fleste land har egne regler for så mye, så det kan godt hende at noen slep er merket slik.

Link to post
Share on other sites

Syntes det er helt greit at redningsskøyta bruker blålys under fart når hun er under veis til et hasteoppdrag.

 

Helt enig med deg, Astor. Men etter en tid å ha fulgt med på denne og andre tråder har jeg blitt litt bekymret, og begynner å tvile på om dagens mannskap i NSSR har dømmekraft nok til å vurdere når det bør brukes og når det ikke skal brukes. Men, nå har jeg det med å bekymre meg i tide og utide, da.

 

(Sikkert et lite overtramp, men IM unødvendig denne gang S.fot)

Link to post
Share on other sites

Det er viktig tror jeg, -at man er U-uniformert i fritiden, -og at det kun er de som evner å være uniformert som kan være uniformert.

Om man har en rød (nå gul) bil er man jo ikke automatisk brannmann, og da ser jeg heller ingen grunn til å kjøre med blått lys hvis det brenner noe sted for det ville jo bare skape forvirring.

 

Et kjøretøy med blått lys skal i tillegg etter min mening lett kunne identifiseres, -slik at vanlige folk skjønner at blålyset skyldes at man er i embeds erend.

Link to post
Share on other sites

Synes det er het greit at redningskøytene, røde kors, folkehjelpen, Politi, kystvakt og ambulansebåter bruker blålys. Da er det lett og se at en skal vike unna.

 

Husk at de er der for og hjelpe deg og sørge for trygghet på sjøen. Synes ikke at du selv skal sette på et slikt lys.

Helt enig, jeg opplevde dette selv tidligere i sommer. Noen av dere husker kanskje en båtbrann (eksplosjon?) i Vollen, vi var på vei ut fra Sandvika samme dagen og ble først innhentet av redningsskøyte i full fart og deretter brannbåten. Blålysene var knapt synlig i skarpt sollys men sirenen var klar og tydelig. Helg og fint vær og mange båter ute - knapt noen rakk å flytte seg i Ostsundet (smalt, og med 5kn fartsbegrensning) men alle ble i hvert tydelig gjort oppmerksom på at det kom stygge bølger.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke noe problem i at redninsskøyta har blålys ...

 

Ser ikke noe problem i at ikke jeg kan kjøre med det heller, så lenge det ikke er noen lov mot det.

 

Er det noen som vet hvor i "lovverket" det står at det ikke er tillatt med blålys på vanlige biler?

 

Men helt klart at folk ikke skjønner hva blålys på sjøen egentlig betyr. Er det ikke sånn at det bare er "flytt deg" / "jeg ønsker din oppmerksomhet"?

Folk stoppa fort hvertfall :tongue:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...