Jump to content

Blålys på båt?


iMorgan

Recommended Posts

Men jeg synes det ville vært utrolig "harry" og se en båt komme rundt med blinkende blålys uten og faktisk trenge dette.

 

Helt enig, men hvilken, eller hvilke, lover og/eller regler bryter man hvis man gjør det? Og hvor finner politiet hjemmel til å bruke det og forvente at vi andre skal oppføre oss som om det var på landeveien det ble benyttet? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Etter som jeg kan se, finnes det ingen regler mot dette på vannet. Det måtte da i såfall vært noen generelle regler om utrykning eller liknende? Jeg synes det blir helt feil å kjøre rundt med blinkende blålys i en helt vanlig fritidsbåt dersom det ikke er en utrykningsbåt.

For min del synes jeg bare det hadde vært flaut å kjøre en vanlig båt med blålys da jeg tror de fleste vil se på dette som svært "harry".

 

Jeg synes det er dumt og misbruke "kjennetegnet" på en utrykning ved å sette blålys på en normal fritidsbåt og kjøre rundt med et mål om å få andre til å bli "nervøse" eller "redde" på sjøen uten grunn til det. De fleste er på sjøen for å kose seg, ikke kjøre rundt med blinkende blått lys for å få oppmerksomhet.

 

Men hver sin smak. Om man føler seg tilfredstilt av den type oppmerksomhet, så får man vel kjøpe seg et bkålys og sette i båten sin da? :confused:

Link to post
Share on other sites

Etter debatten om blålys på båter i privat eie, fikk jeg i dag nok en gang bekreftet hvor dumt det virker.

Redningsskøyta kom inn til Stavern med fulle sirener og blålys i ettermiddag, og de hadde med seg en eldre mann, som antagelig hadde fått et illebefinnende, siden han ble hentet i ambulanse.

Det ville vært for j...... hvis folk som så og hørte denne komme, ikke tok det på alvor, bare fordi folk hadde blålys og jeg vet ikke hva på sine båter.

Nei vi får nok klare oss uten denslags :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvem vil vel ha en idiot med blålys på fritidsbåten sin i leia?

Kanskje meningsfeller av blålysidioten med fritidsbåt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nokså tom i hodet, men lurer fortsatt på hvilke lover og/eller regler man bryter ved å bruke blålys på sjøen. Har stilt spørsmålet flere ganger (også en gang i denne tråden), men fortsatt ingen som har svart på det, men det gjør vel du nå vil jeg håpe siden du har så fullt hode?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er lovlig da, men ikke til å anbefale?

 

Jeg vet ikke, men tillater meg å sitere fra en annen tråd om det samme temaet;

 

Jeg kjenner heller ikke til noe i Sjøveisreglene som omtaler bruk av blinkende blått lys. Så hvis man blir stoppet av noen med en slik "saftblander" - og virkelig er ute etter å kverulere - så kan man jo be dem fremlegge sin hjemmel for å farte rundt med lys som ikke er hjemlet i sjøveisreglene

 

Ovennevnte skrevet av Poseidon.

 

Blålys på sjøen har ingen lov-eller forskriftshjemmel, og betyr ingenting og forplikter ingen til å forholde seg på noen bestemt måte. I verste fall kan bruken av bålys være i strid med noen av sjøveisreglene.

 

Ovennevnte skrevet av Skipper Worse.

 

Og tråden finner du her.

 

SÅ kan du jo bruke de neste fem minuttene og vurdere hvem som er tommest i hodet? :tongue:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ingen bør snakke stygt til deg, men det hadde vært fint om du kunne holde noen av kommentarene dine for deg selv slik at forumet ikke blir bare svada.

 

Det var nok det sap_2000 siktet til.

 

:cheers_wine:

 

 

Det er nok trådstarter som er tommest i hodet her. :boxing:

 

Er ikke helt sikker på det... :lipseal:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...