Jump to content

Mange med promille til sjøs. Bør promillegrensa ned til 0,2?


S/Y Emma

Kva bør promillegrensa til sjøs vere?  

483 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Dei siste dagane har det vore ein del fokus på promille til sjøs i media. Dagbladet hadde ei sak med tilhøyrande debatt om ein luring med 2,2 i promille bak roret. I går melde NRK Møre og Romsdal at 14 av 23 båtførarar ved Giske hadde promille i ein stikkontroll utført av Kystvakten. Det er forsåvidt ikkje så rart, ettersom politiet sjølv har innrømt at det er nærast fritt fram til sjøs på Sunnmøre.

 

Hendingane medfører sjølvsagt ein diskusjon om promillegrensa til sjøs bør senkast til same nivå som på landevegen. Det høyrer forøvrig med til historia at berre fire av dei fjorten som vart stoppa ved Giske var over grensa på 0,8.

Kva meiner folk på Båtplassen? Bør grensa senkast til 0,2 og dermed forby snekkepilsen, eller er det akseptabelt å segle av garde med ei øl i handa?

Link to post
Share on other sites

Jeg mener 0,8 er fornuftig.

Nå er det stor variasjon fra de råeste speedbåtene til jolla med 4 hk, men på de fleste båter trenger man ikke en utrolig reaksjonsjevne slik som på bil der brøkdeler av et sekund kan være avgjørende. Full dømmekreft trenger man derimot, men den tror jeg er helt i behold ved 0,8.

 

Hadde vært intr å se undersøkelser på dette, men selv om promille til sjøs ikke er bra tviler jeg på at det er den som har promille på feks 0,5 som utgjør faren.

 

0,2 har nok en signaleffekt mtp at promille og båtkjøring ikke henger sammen, men jeg mener dette ikke er et argument godt nok for å senke grensen.

 

Et bedre tiltak er hyppigere kontroller, så luker man vekk de som kjører drita fulle.

Redigert av bavariaeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Sverige er det 0,2 i promillegrense nå. Vet ikke om det egentlig er nødvendig med så lav grense. Det gjør feks at jeg ikke kan ta meg en boks cider og kjøre bikkja i land for å pisse på kvelden om vi ligger på svai. Ikke at cideren eller vinglasset er så viktig - jeg drikker uansett svært lite når vi er på vannet, men det er litt kos med det. Er 0,8 grensen et problem i dag i forhold til adferd på sjøen? De som drikker seg dritings gjør vel det uansett grense?

Link to post
Share on other sites

0,2 grensa i Sverige gjelder båter over ti meter og høyere hastighet enn - var det femten knop? Du må skifte jolle bitteliten.

 

mvh tuffff

 

En slik differensiering er genialt. Det er tross alt forskjell på jolle med 4 hk og spedbåt med 2x300 hk.

 

10 meter var perfekt. Min båt er 9,99 meter :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Eg er samd i det med bavariaeier seier om fart og storleik. Det er ein viss skilnad på å tøffe rundt i snekka/seglbåten i 6 knop med 0,8 promille enn det å suse rundt i ein 49 fots cabincruiser i 30 knop.

Dei fleste båtulykkene forårsaka av promille dreier seg uansett om langt høgare enn 0,8. Det speler inga rolle om grensa er 0,2 eller 0,8 så lenge promillen er over 2,0. Sjølv likar eg å ha med ei øl eller to når eg seglar rundt på fjorden, og eg ser ikkje noko problem med det.

 

Red:

tufff: frå Dagbladet-artikkelen:

- På sjøs er promillegrensa på 0' date='8 til forskjell fra 0,2 på land. Denne høyere promillegrensa legger opp til at man kan være beruset på havet, for da blir det opp til hver enkelt å kjenne seg selv og vite når man er under eller over 0,8 i promille.

[/quote']

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

0,2 grensa i Sverige gjelder båter over ti meter og høyere hastighet enn - var det femten knop? Du må skifte jolle bitteliten.

 

mvh tuffff

Kan o svømme bikkja i land da. Bare å legge ut noen plastender så hopper han uti han. Problemet er at han da glemmer å pisse :lol:

 

Skifte jolle - aldri i verden. Den er rett og slett gull den jolla vi har nå. Hele familien bruker den, og den er mye enklere å lufte bikkja med - hvilket jeg ikke forventet.

 

Skal jeg drikke vin så gjør jeg det til kais.

Det er jeg helt enig med deg i. "problemet" mitt er at jeg alltid tenker at jeg skal være klar om noe skjer - feks kan det jo være at det blåser opp og at vi må gå fra kai. Med 0,2 i grense blir det da veldig lite som skal til før man er lovbryter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En påstand uten noen spesiell rot i virkeligheten. Eller er personen som uttaler seg ekspert på ruspåvirkedes psykologi?

 

Det er fremdeles agurktid, ser jeg, selv om fellesferien er over.

 

mvh tuffff

 

Red.: Det over var til artikkelen som Steinsvik refererte til.

 

Ellers ser jeg poenget med den nye jolla di, bitteliten. Ser morsom ut å kjøre.

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den NRK saken sier bare at personer var påvirket av alkohol. Vil det si at de var over grensen på 0,8 eller var de under slik loven sier at man kan? Jo av de 14 som var påvirket av alkohol så var det 4 som hadde over 0,8 i promille. 4 av 23 kontrollerte . av dette statistiske grunnlag kan man da utrede at 13% av alle båtførere kjører svært beruset :rolleyes::crazy:

 

Journalister vrir og vender på saker som de vil.

 

Det er vel bare politikere som forventer at man skal følge en moralsk grense og ikke følge loven. I følge en annen aktuell sak er det AP's 'Marit Nybakk som er det moralske orakel i Norge om noen vil vite hva som gjelder.

 

Jeg tror mer på aktive kontroller der faktisk dagens grense håndheves enn at man setter en lavere grense som ikke håndheves.

 

Jeg så promillekontroller i Sverige i ferien. Det synes jeg er flott. Men gjelder reglene i Sverige for båter som KAN gå fortere enn 15 knop eller er det om de har kjørt over 15 knop?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den NRK saken sier bare at personer var påvirket av alkohol. Vil det si at de var over grensen på 0,8 eller var de under slik loven sier at man kan?

 

Journalister vrir og vender på saker som de vil.

 

Sunnmørsposten skriv i papirutgåva i dag at 14 av 17 stikkprøver utført av Kystvakten gav utslag på promille. Lenger nede i teksten står det at berre fire av dei var over grensa på 0,8. Uansett eit relativt høgt tal, men noko heilt anna enn 14.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...