Jump to content

Mange med promille til sjøs. Bør promillegrensa ned til 0,2?


S/Y Emma

Kva bør promillegrensa til sjøs vere?  

483 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Når vi har vært og spist en bedre middag med tilhørende alkoholholdig drikke hos en av mine venner et annet sted i Blindleia, setter vi oss i den lille landstedsbåten og kjører hjem til eget landsted igjen. Man vil nødig be om overnatting når man enkelt, og uten særlig fare for seg selv og andre, kan komme seg greit hjem igjen.

 

Det er et faktum at 0,8 i promille, litt ekstra aktpågivenhet og lav fart aldri har medført noen særlig økning i risikoen for ulykke. Dette har svenskene skjønt med sin differensiering. Dere vet det kanskje ikke, men i noe nær 100% av dødsulykkene på sjøen der promille er en medvirkende årsak, har promillen vært betydelig høyere enn 0,8 og farten har vært det mange vil kalle uansvarlig gitt mørket og/eller trafikk- og navigasjonsforhold.

 

Og hvordan vet vi at det er slik? Det vet vi fordi det i samtlige dødsulykker/ alvorlige ulykker blir tatt promilletest av båtfører - uansett om det er mistanke om promille eller ikke. Promillen oppgis av aktor i straffesaken og er allment tilgjengelig informasjon.

 

Bare en ekte sosialist vil senke promillegrensen når de aller fleste alvorlige ulykker beviselig skjer med en langt høyere promille enn 0,8.

Bryr man seg ikke om en 0,8 grense, bryr man seg antagelig heller ikke noe særlig om en lavere grense.

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk Sydvesten har et poeng, ikke i antall isolert sett, men i hva som er farligst.

Hvis vi hadde hatt tall på hvor mange manntimer som tilbringes i de ulike båtkategorier vil eg tro at kano/kajakk kommer på en soleklar topp når det gjelder fareverdi.

Skulle vert moro å sett tallene, men det er nok dette som er risikosport.

 

Nå vet vi ikke hvor mange som padler i fylla, det er vel også tillatt, men personlig har eg ikke lagt merke til fylle padling.

Likevel går det galt, så, hva skal vi finne på i forhold til padlerene?

Krav om redningsflåte?

Link to post
Share on other sites

..Dere vet det kanskje ikke, men i noe nær 100% av dødsulykkene på sjøen der promille er en medvirkende årsak, har promillen vært betydelig høyere enn 0,8..

..de aller fleste alvorlige ulykker beviselig skjer med en langt høyere promille enn 0,8..

Nei, det visste jeg ikke. Har du link eller kilde?

Link to post
Share on other sites

Dere vet det kanskje ikke, men i noe nær 100% av dødsulykkene på sjøen der promille er en medvirkende årsak, har promillen vært betydelig høyere enn 0,8 og farten har vært det mange vil kalle uansvarlig gitt mørket og/eller trafikk- og navigasjonsforhold.

 

Etter hva jeg har hørt fra statistikkene er dette tull.

Når det gjelder dødsulykker hvor promillen har vært medvirkende årsak, så skjer denne pissende/fallende fra ripa i åpen båt og har skjelden med fart å gjøre. "Med smekken åpen" kalles det vist nok.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Les nøye nå: det er GRENSEN som er fast, ikke dine promiller. Du behøver ikke å ha fast promille når du fører båt.

Det er også greit å vite at man ikke blir straffet med bøter inntil et år slik det står i loven. Man får bare en bot for hver gang man blir tatt så slapp av. :sweat:

Link to post
Share on other sites

Fantino kom med en påstand og jeg lurte på hvor han hadde infoen fra siden sjøfartsdirektoratet sine tall viser noe annet, that's it.

 

Beklager. Siteringen min kunne lett missforstås. Jeg tenkte kun på linken til sjødir. Det var ikke en kommentar til ditt innlegg.

 

Jeg legger meg flat! __o_____j

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, men min tanke er at politi heller på være mer synlige på sjøen og bøtelegge/kontrollere mer. Jeg tror det er det som må til for at båtførere skal holde seg i skinnet. Dersom det ikke er noen reel sjanse for å bli stoppet - viser det seg at folk ikke bryr seg.

 

For min del hadde vi en diskusjon om jeg hadde tatt en øl eller ikke underveis med familien de siste 4 årene vi har hatt båten. Kånå mente jeg ikke hadde - jeg regnet med at jeg hadde. Så her om dagen tok jeg en pils underveis på trass :cheers:

Link to post
Share on other sites

Dersom det ikke er noen reel sjanse for å bli stoppet - viser det seg at folk ikke bryr seg.

Ergo, alle kjører med for høy promille på sjøen?...

Forstod ikke helt den konklusjonen der. :confused: Om det bare var sagt på tull, så får du unskylde meg.

 

På trøndelagskysten, er det bare en form for kontroll, under enkelte arrangementer. F.eks. når Åge spiller på Knarren. Utenom det, har jeg omtrent aldri sett eller hørt om kontroller. Om det du sier skulle vært sant, så skulle "folk" vært drita hele tiden her?

 

Mener det er omtrent motsatt jeg. Det er likgyldig om folk blir stoppet eller ikke. De fleste følger reglene, fordi reglene har en rot i naturlige begrensninger. De fleste liker ikke å kjøre rundt i båt drita full. De fleste merker at man er litt bedugget, dermed minsker lysten til å ferdes til sjøs. De fleste vet at om noe galt skulle skje, så vil man i alkoholpåvirket tilstand, ligge ekstremt mye tynnere an enn om man var edru / nesten edru.

Vi kan se på veiene også. De fleste holder seg i nærheten av fartsgrensene, fordi fartsgrensene har hold i naturlige begrensninger på veiene. F.eks. på Hitra, så var det/er det 80-soner på veier som kan beskrives som en-felt grusveier. Kjørte "folk" i 80 eller over? Nei! De holdt hastighter på under 50. De få, og disse er/var absolutt unntakene, som forsøker å holde 80 eller kjøre raskere endte opp langt ute i periferien. En god del av disse "få", er døde i dag. Det forteller oss andre at vi gjør noe riktig. Personer som ikke oppfattere dette, vil heller ikke oppfatte strengere regler eller hyppigere kontroller. Altså, bare så det er sagt. Man kan FINT kjøre bil uten førerkort og en bil går like bra med skiltene på som av. Regler/lover må i så fall følges opp av straffer/tiltak.

 

Noen vil aldri klare å oppfatte hva sine naturlige begrensninger er, før de setter seg selv/andre i fare.

 

Tilbake til tråden her.

Om man tror en grense på 0,2 i promille, vil stoppe de som har over 0,8 i promille i dag... :smash:

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har hørt fra statistikkene er dette tull.

Når det gjelder dødsulykker hvor promillen har vært medvirkende årsak, så skjer denne pissende/fallende fra ripa i åpen båt og har skjelden med fart å gjøre. "Med smekken åpen" kalles det vist nok.

Det er med vanntro jeg leser slike uttalelser. Samtlige saker vi pådømmer har som fellesnevner høy promille. Gjerne også høy fart og vanskelige kjøreforhold, dvs midt på natten.

 

Alvorlige ulykker har alltid med fart å gjøre og nesten alltid med høy promille. Fall fra ripa har derimot ofte intet med promille å gjøre men med med edrue mennesker å gjøre. En jolle går lett rundt selv om man er klink edru. Sjø, bølger, fiskebruk og andre årsaker kommer i første rekke, da med manglende vest på topp i statistikken du kan hente hos Norsk Folkehjelp.

 

Hr. Vanntro ser ut til å ha glemt den mest omtalte av fjorårets tragiske ulykker. Galtesund, Arendal: Høy fart, høy promille, lite lys. Det er slik de alvorlige ulykkene skjer. Alltid! Vil du ha et ferskt eksempel? 18 år gammel gutt døde etter påkjørsel fra båt i stor fart. Mørkt og høy promille.

 

Igjen: Hver eneste alvorlige sak vi pådømmer handler så og si alltid om høy promille og høy fart.

Lovdata legger ut dommene til gjennomlesing. Jeg foreslår at du leser litt.

http://www.lovdata.no

 

Rettelse: Tiden går fort. Galtesund var ikke fjoråret.

http://www.nrk.no/ny...andet/1.6353742

 

Et retorisk spørsmål: Hadde denne ulykken fått tilsvarende omfang med samme promille, men med 5 knops fart i stedet for 25?

Neste retoriske spørsmål: Kunne denne ulykken ha skjedd selv om føreren hadde vært klink edru? Er farten i stummende mørke et større problem enn promillen?

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gidder ikke kommentere retoriske spørsmål hvor svarene gir seg selv, men om du hadde satt deg inn i hvor mengden av dødsulykker skjer så hadde du ikke vektlagt båtulykker med prommille og stor fart så tungt.

 

Tillater meg å sakse følgende fra Båtnett:

42 menn og 13 kvinner har druknet i Norge i årets sju første måneder, viser tall fra Norsk Folkehjelp. I fjor omkom 70 personer, 15 flere enn i år, i drukningsulykker fra januar til juli, men også i år er tallene fra juli trist lesning.18 personer har i løpet av juli mistet livet på grunn av drukning, mot 19 i samme måned i 2009.

 

Link til artikkelen

 

 

Så jeg foreslår at krafttaket settes inn der det monner i stedet for å komme med "skrivebords-lover og regler" som disse fyllekjørerne aldri vil bry seg om uansett.

 

Redigert: Ser ved nøyere gjennomlesning av inlegget ditt at du har satt deg inn i statistikken, men statistikken sier lite om hvorvidt de som drukner grunnet mangel av flytevest også har alkohol som medvirkende årsak. Det kan man vel kanskje spekulere litt på....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Diskusjoner om penger, sex, alkohol og/eller skatter skaper alltid store diskusjoner i dette landet. Er av den formening at de aller fleste av oss opptrer fornuftig når vi er på sjøen - inkludert bruk og måtehold av alkohol. Å innskjerpe lover og sette ytterligere begrensinger hindrer ikke misbruk, - og har aldri gjort det - men fratar kanskje mange av oss den gleden og nytelsen det er å nyte en kald pils i gitte tilfeller.

 

Statestikker kan leses og tolkes som en vil, og fremlegges deretter for å underbygge egne holdninger og påstander: Husk det finn 3 typer løgn - Hvit løgn, svart løgn og statestikk :smiley::smiley:

Redigert av Bonita I (see edit history)

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Ergo, alle kjører med for høy promille på sjøen?...

Forstod ikke helt den konklusjonen der. :confused: Om det bare var sagt på tull, så får du unskylde meg.

Da uttrykket jeg meg ikke presist nok. Om det ikke er kontroller kan de som vil drikke alkohol (så mye at de bryter norsk lov) og føre båt - da gjøre det uten å bry seg om å bli kontrollert/bøtelagt/fengslet.

 

Det var ikke et uttrykk om at om det ikke er kontroller at hele den norske befolkning ville drikke seg sanseløse for så å sette sjøbein.

Link to post
Share on other sites

Kan være med å støtte det den dagen man kan vise til noe reele tall / statestikker med ulykker med 0,8 og mindre...

Desverre er det ikke slik avholdsfolket tenker. Da grensen for bilkjøring ble senket fra 0.5 til 0.2 var det heller klart at en ikke kunne påvise noen reel effekt av dette. Men det ble da hevdet at det var viktig å vise at "alkohol og bilkjøring ikke hører sammen". For meg er det Thaliban på norsk. Folk som påtvinger andre sitt livssyn og lager helvete for dem som ikke følger reglene deres.

 

Jeg kan gjerne gå med på en debatt om hvor grensen bør gå basert på statistikk og fakta. Men å innføre 0.2 grense bare sånn: Thaliban! Vi har nok av meningsløse lover og regler i dette landet nå. Hva er det som er galt med oss nordmenn som av og til sogar BER om det!

:cheers::cheers:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

7 ganger flere har blitt tatt for promillekjøring i Sverige etter de nye reglene:

Ja, dersom intensjonen var å bøtelegge flest mulig båtførere, så har loven vært en ubetinget suksess. Det artikkelen ikke nevnte i det hele tatt, var hvorvidt det var blitt færre alkoholrelaterte ulykker på sjøen etter at loven trådte i kraft.

Link to post
Share on other sites

En smule unyansert uttalelse..?

 

Vedr. bruk av statistikk for å underbygge egne meninger:

 

Situasjonen var sikkert helt annerledes på 60-tallet, men Arve Opsahl hadde kanskje et poeng i en TV-sketsj fra den gang (ganske bedugget sammen med Karsten Byhring). Han hadde lest i avvisa at i 1/3 del av alle alvorlige bilulykker var føreren alkoholpåvirket, så derfor tok han faen ikke sjansen på å kjøre edru! :lol: :lol: :cheers_wine: Merkelig at mannen ikke ble politiker! (Mulig han som skrev sketsjen ble det.)

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Litt merkelig overskrift... 3 av 10 med FOR HØY promille hadde passet bedre..

 

Blir som å si at 7 av 10 båter kjørte nesten for fort i 15 knopssonen det der.. Men bare 3 av 10 gjorde det....

 

Jaja.. Det var vel ikke så bra resultat..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...