Jump to content

Mange med promille til sjøs. Bør promillegrensa ned til 0,2?


S/Y Emma

Kva bør promillegrensa til sjøs vere?  

483 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Klippet fra Twitter: @PolitiVestoppla: Brandbu: Beruset båtfører kjørte rett i brygga ved "Oscars". Pågrepet, framstilt for blodprøve og anmeldt for ordensforstyrrelse.

 

Hadde nok noe over 0,8...

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Synes 0.8 er helt greit. Vet at det burde bli strengere ang . Båter som går i 40 knop og oppover rib, speedbåter osv. Tar med også fly båter som går så det suser også. Det er vanskelig dette her men vi må ikke sammenligne dette her med biltrafikk. Det må være litt frihet når man kjører båt, selvsagt med fornuft.

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig dette her men vi må ikke sammenligne dette her med biltrafikk. Det må være litt frihet når man kjører båt, selvsagt med fornuft.

 

Skal man ha en regel som gjelder for alle blir det «feil» uansett. Det stod i et tidligere innlegg her at svenskenes 0,2-regel gjelder for båter over 10m som går raskere enn 15 kn.

 

Ville trodd regelen kanskje var for båter over 10m ELLER som går raskere enn 15 kn? Og hva er den alternative grensen for båter som omgår 0,2-grensen?

 

Svensekenes regel gir ihvertfall litt mer mening enn å prøve å finne en regel som passer både for sjekte og rib.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde alle som har hurtiggående båter hatt en smule sunn fornuft en smule insikt i navigasjon og manøvrering av båter på sjøen samt bitte lit ydmykhet, hadde vi ikke trengt noen alkoholgrense.. desverre har de fleste normenn Severin Suveren holdninger, og tror de har kontroll på båtkjøring uansett tilstand. Det er så utrolig synd hvis noen få ødelegger for alle andre. Selv synes jeg det er flott om det fortsatt går an å ta en pils til rekene og kose seg med en boks øl ombord. Virker som om det er bare et tidsspørsmål før vi ikke kan gjøre dette lengre...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
S/Y Emma skrev On 2.8.2010 at 9.53:

Dei siste dagane har det vore ein del fokus på promille til sjøs i media. Dagbladet hadde ei sak med tilhøyrande debatt om ein luring med 2,2 i promille bak roret. I går melde NRK Møre og Romsdal at 14 av 23 båtførarar ved Giske hadde promille i ein stikkontroll utført av Kystvakten. Det er forsåvidt ikkje så rart, ettersom politiet sjølv har innrømt at det er nærast fritt fram til sjøs på Sunnmøre.

 

Hendingane medfører sjølvsagt ein diskusjon om promillegrensa til sjøs bør senkast til same nivå som på landevegen. Det høyrer forøvrig med til historia at berre fire av dei fjorten som vart stoppa ved Giske var over grensa på 0,8.

Kva meiner folk på Båtplassen? Bør grensa senkast til 0,2 og dermed forby snekkepilsen, eller er det akseptabelt å segle av garde med ei øl i handa?

 

Da var det avgjort: Politikerne vil ikke endre promillegrensa for båtførere.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=73899

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Barbaria skrev 1 time siden:

 

Da var det avgjort: Politikerne vil ikke endre promillegrensa for båtførere.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=73899

 

 

 

Forslag fra ett vordende regjeringsparti. Mao vil det være flertall for 0,2 når det kommer et politisk skifte. 

 

Så dette er kun en pausefisk. 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev On ‎02‎.‎06‎.‎2013 at 10.31:

Ville trodd regelen kanskje var for båter over 10m ELLER som går raskere enn 15 kn? Og hva er den alternative grensen for båter som omgår 0,2-grensen?

Hej 

Det är rätt och det betyder att är man utanför dessa kriterier behöver man inte blåsa och kan man inte få böter så läng inget händer. Händer det en olycka gäller inte detta.

 

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Erik skrev for 14 timer siden:

Så lenge det ikke er midler for kontroll (som er angitt som delbegrunnelse) så er det vel fritt fram som før etterpå også, så dette er jo uansett bare formaliteter heldigvis :cheers:

 

Ah, så det er sånn det er med lover og regler. Om det ikke er kontroll så er det fritt frem og lovene er bare formaliteter. Ok. 

 

Så du får tilgang til PC og nett fra fengselet? 

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme mening om denne saken som jeg hadde i innlegget over fra 2013.   Det er holdningene til båtførere som er problemet!!

om grensa er 0,2 eller 0,8 er det samme kategori folk det skjer ulykker med!!   ikke oss som tar en pils til maten og koser oss på sjøen, beviste på navigasjon sjømannskap og sunn fornuft!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 37 minutter siden:

 

Ah, så det er sånn det er med lover og regler. Om det ikke er kontroll så er det fritt frem og lovene er bare formaliteter. Ok. 

 

Så du får tilgang til PC og nett fra fengselet? 

Litt usikker på hva du mener, men må nesten tolke det slik at du synes promille over 0,2 på sjøen bør avstedkomme ubetinget fengsels straff ?

Jeg tviler på at selv Krf ønsker å dra det fullt så langt, så der er du nok heldigvis nokså alene, de fleste vil nok betraktre det som for ekstremt.

 

Og i fall du lurte på hva jeg mente, så refererte jeg til begrunnelsen for at 0,8 ble valgt beholdt også i denne runden :

 

Begrunnelsen fra komiteen, samt fra næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H), er at det er grunn til å tro at det er promille over 0,8 som representerer en reell fare på sjøen.

I tillegg påpekes det at det ikke er ressurser til et økt kontrollnivå av promille til sjøs.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

:rolleyes: også med fare at man ikke lengre blir likt av >90% av verdens befolkning,
men nå er jeg litt over 30 år og tror at jeg forstår hva jeg sier.


Et "glass" vin virker vel omtrent som en halv liter øl.
Jeg kjenner både unge, gamle, og kvinner med 45kg og menn med 160kg som bare består av muskler
og som ikke tåler så mye som en halv flaske øl -uten- å vise tegn for
alt mellom noen forandringer og komplett "shut off".
Halvveis kontroll over tilstandene har bare de som drikker ganske så regelmessig, for å si det forsiktig.

Alkohol påvirker nok absolutt alle, uten unntak, og både positiv og negativ på flere måter.
Og det er det som er grunn for at man drikker alkohol, men ikke smaken (røykere hevder det samme).
Forresten gjelder det også for meg, som dessuten ellers bare kommer i godt humør ved å drikke.

Men, alene dette synes jeg er grunn nok for bare å styre unna alt som påvirker (inkl. medikamenter mm)

når det dreier seg om ansvar for andre eller om å bevege hva enn som kan beveges bortsett av seg selv.

Poenget med det er bare min tanke at det går forholdsvis sjelden galt.
Men når noe går galt, da er det heller ikke sjelden at det blir blodig alvor.

Så, hvorfor å gjøre det tungt for de som ikke klarer å se forskjellen.
Tross alt er det derfor at alle samfunn må lage lover og regler,
som til slutten skal verne alle.

Måtte bare få ut tankene om det.

:fishing:
Jørg  (....non-apostel)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 5 minutter siden:

Halvveis kontroll over tilstandene har bare de som drikker ganske så regelmessig, for å si det forsiktig.

 

Så du mener at 90% av oss ikke har kontroll på eget alkoholinntak? Du har ikke mye tro på dine medmennesker ser jeg...:nonod:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 14 minutter siden:

 

Så du mener at 90% av oss ikke har kontroll på eget alkoholinntak? Du har ikke mye tro på dine medmennesker ser jeg...:nonod:

Nei, det sier jeg ikke.

Men >90% av vår spesies på kloden "drikker" på noen måte.

Kontroll på alkoholinntak har jeg heller ikke sagt noe om.
Men jeg sier at -alle- blir påvirket på noe måte av inntatt alkoholen, og det uansett person.

 

------------------------------------------------------------------------
Dette svaret er en klassisk eksempel for at det finnes behov for lover og regler.

 

Please, ikke forvreng noe av det jeg skriver,
jeg bare mener det jeg sier. :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 26 minutter siden:

Tysker vet du, tyskere vet å drikke. :giggle:

De kjører vel fortsatt med 0,5 promille i bilen og 1 promille på sjøen.


Slike lover og regler blir ikke laget av folk som tenker folk,
men av folk som
enten er avhengig alkoholen (fysisk, mental, eller avhengig både folk og aktiviteter de omgir seg med)

eller avhengig lobbyvirksomhet pga. skatteinntekter, "arbeidsmarked",
eller når store pengemaskiner som "bryggeriforeninger" kan true regjeringer i både enkle land og f.eks. hele EU samtidig.

 

Så, alle som avgjør slik er ikke annerledes enn alle andre dyr med 2cm mer hjernebark enn det er vanlig i naturen.

Jeg er jo også født tysk, kjenner til hele programmet, men har kjørt påvirket sist for ca. 15 år siden.
Så kom jeg til Norge, og ble frelst med både innsikt og selvinnsikt, som også virker fram når jeg er i utlandet.  :saint:
Dessuten helt uten hjelp av de som leser og lar seg lede av gamle bøker som tilpasses etter behov. 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Grensen på 0,8 er vel ikke satt der fordi man ikke er påvirket med promille under den grensen, men fordi påvirkningen det medfører ikke anses å medføre en reell fare, ref Næringsministeren og komiteen som har vurdert dette.

 

Poenget er vel også at dersom man skal løse 1 av de 2 problemene :

1 Hindre de som allerede er ulovlig påvirket etter dagens regler

eller

2 kriminalisere de som er mellom 0,2 og 0,8 og lovlige etter dagens regler

 

, så vil førstnevnte være der man vil kunne få en reell effekt, men det er det dessverre ikke resurser til å løse, så da blir det som det er, som tross alt vurderes å ikke være så aller verst.

 

Slik tolker ihvertfall jeg komiteen/ministeren, og må vel langt på vei si meg enig også..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Erik skrev for 4 timer siden:

Litt usikker på hva du mener, men må nesten tolke det slik at du synes promille over 0,2 på sjøen bør avstedkomme ubetinget fengsels straff ?

 

Det er feiltolket. Jeg regnet med at du satt på cella eller fellesrommet og skrev på forumet siden du skriver at lover bare er formaliteter og det er fritt frem så lenge det ikke er kontroll. Forbrytermentalitet ender ofte opp i omgivelser hvor en får begrenset sin frihet noen hakk. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 minutt siden:

 

Jeg regnet med at du satt på cella eller fellesrommet og skrev på forumet 

Det er feilberegnet, faktisk veldig feilberegnet, og det regner jeg med at du innerst inne visste selv også ?

 

Ingen av mine forfortkjøringer, rødtlys gåinger , feilparkeringer, ro jolla inn til land uten reddningsvest forbrytelser eller andre forseelser har avstedkommet noe som helst reaksjoner hittil.

Eller jo, en fartsbot har jeg pådratt meg når jeg tenker etter, og ett par parkeringsbøter også,  men fengsel har jeg aldri vært i, ikke på besøk engang.

Mener du at jeg skulle vært bak lås og slå for min sammfunsfiendtlige adferd, eller oppererer du i noen av de samme gråsoner selv ?

Kanskje vi kunne delt celle i så fall, så kunne vi ihvertfall fått dagene til å gå med noen saftige diskusjoner :lol:

 

Jeg forventer ikke at å ro ut til moderskipet etter 3-4-5 pils rundt bålet skal avstedkomme strenge fengsels straffer i fremtiden heller, selv om det kommer endringer ved politisk skifte (altså etter pausefisken eller hva det var du kalte det).

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Erik skrev 27 minutter siden:

Det er feilberegnet, faktisk veldig feilberegnet, og det regner jeg med at du innerst inne visste selv også ?

 

Jada, men om en generaliserer det du skriver om promillereglene til sjøs så er vi der. Om vi så avgrenser det til kun promillereglene på sjøen så blir det også feil. Folk flest gjør ett aktivt valg om å være edru når de fører båt. Og det er ikke sånn at det er masse fyll på sjøen fordi det er lite kontroll. Det er motsatt. Det er lite fyll på sjøen til tross for at det er lite kontroll, folk har vett i skallen selv og gjør gode, og etter loven, også riktige valg. 

 

Erik skrev 27 minutter siden:

 

Ingen av mine forfortkjøringer, rødtlys gåinger , feilparkeringer, ro jolla inn til land uten reddningsvest forbrytelser eller andre forseelser har avstedkommet noe som helst reaksjoner hittil.

Eller jo, en fartsbot har jeg pådratt meg når jeg tenker etter, og ett par parkeringsbøter også,  men fengsel har jeg aldri vært i, ikke på besøk engang.

 

Joda, det har vi alle. 

 

Erik skrev 27 minutter siden:

Mener du at jeg skulle vært bak lås og slå for min sammfunsfiendtlige adferd, eller oppererer du i noen av de samme gråsoner selv ?

 

Nei. Men du kan heller ikke regne med å skrive på et forum at "folk flest" er idioter som kjører båt i fylla hvis det ikke er kontroll uten å møte betydelig motstand. Det er en dårlig holdning å tenke sånn om alle rundt seg. Og enda verre å påstå at det er sånn. Folk flest er både smarte og fornuftige, og de velger å føre båt klink edru fordi de vet at promille og det å føre en båt ikke er en smart kombinasjon. 

 

Erik skrev 27 minutter siden:

Kanskje vi kunne delt celle i så fall, så kunne vi ihvertfall fått dagene til å gå med noen saftige diskusjoner :lol:

 

Om vi ikke endte i isolat begge to ;-)

 

Erik skrev 27 minutter siden:

 

Jeg forventer ikke at å ro ut til moderskipet etter 3-4-5 pils rundt bålet skal avstedkomme strenge fengsels straffer i fremtiden heller,

 

Har ikke hørt at noen mener det. Må være sittende "lov og orden" partiet i så fall. De er ivrige på strenge straffer. 

 

Erik skrev 27 minutter siden:

selv om det kommer endringer ved politisk skifte (altså etter pausefisken eller hva det var du kalte det).

 

 

Det er motsatt. Partiene som ivrer for strengere straffer sitter i regjering akkurat nå. 

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 1 time siden:

Grensen på 0,8 er vel ikke satt der fordi man ikke er påvirket med promille under den grensen, men fordi påvirkningen det medfører ikke anses å medføre en reell fare, ref Næringsministeren og komiteen som har vurdert dette.

 

 

 

Helt enig med næringsministeren i denne saken, som er en langt mer reflektert person, en andre "menighets" orienterte mørkemenn..

 

En skal være rimelig naiv om en tror personer som driver flatfyll på fjorden, rammes av loven enten den er 0,0 eller 0,8...

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 2 minutter siden:

 

 Folk flest gjør ett aktivt valg om å være edru når de fører båt. Og det er ikke sånn at det er masse fyll på sjøen fordi det er lite kontroll. Det er motsatt. Det er lite fyll på sjøen til tross for at det er lite kontroll, folk har vett i skallen selv og gjør gode, og etter loven, også riktige valg. 

 

Mye å ta tak i, begrenser meg til kjernen , som er sitert over.

Dette er vel egentlig de aller fleste enige om, både de som valgte å ikke endre, og de fleste av oss andre. 

Så det vi er uenige om er konsekvensen av det.

Jeg mener at når det er lite fyll og folk har vett i skallen og gjør rette valg, selv uten kontroll, så er det lite behov for å endre hverken lovverket eller oppfølgningen.

Jeg opplever deg å være uenig og å ønske en endring til tross for ditt eget utsagn om at dette ikke er ett problem.

Er det feil ?

 

Og så synes det å være noe uenighet på om promille under 0,8 kan anses som fyll eller ei.

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Erik skrev 2 minutter siden:

Mye å ta tak i, begrenser meg til kjernen , som er sitert over.

Dette er vel egentlig de aller fleste enige om, både de som valgte å ikke endre, og de fleste av oss andre. 

Så det vi er uenige om er konsekvensen av det.

Jeg mener at når det er lite fyll og folk har vett i skallen og gjør rette valg, selv uten kontroll, så er det lite behov for å endre hverken lovverket eller oppfølgningen.

 

Joda, loven bør endre seg etter forholdene. 

 

Erik skrev 2 minutter siden:

Jeg opplever deg å være uenig og å ønske en endring til tross for ditt eget utsagn om at dette ikke er ett problem.

Er det feil ?

 

Folk flest sluttet å banke ungene sine lenge før det ble forbudt. Det er allikevel helt riktig at de endret loven så det ble forbudt å bruke fysisk avstraffing på egne barn. Det er jo alltid "noen" som "driver med sitt", og selv om alle andre har sluttet så er det ikke greit at de  fortsetter som før. 

 

Erik skrev 2 minutter siden:

 

Og så synes det å være noe uenighet på om promille under 0,8 kan anses som fyll eller ei.

 

 

 

I følge flere undersøkelser over flere år ønsker folk flest 0,2 på sjøen. Og andelen som ønsker det stiger hver gang de undersøker. 

 

Lovverket er i utakt med folket, folket vil ha 0,2 på sjøen. 

 

Og, er det noen som helst argument med ørlite substans for at en skal kunne føre båt med 0,8 i promille?

 

Jeg syns det er kjekt å være småfull, særlig på stigende rus og ser ikke bort fra at feks det å kjøre en RIB, som jeg syns er dritskummelt, vil være litt mer avslappende om jeg feks kan tylle i meg 15 pils i løpet av dagen, som jeg kan uten å gå veldig over 0,8. 

 

Dessuten er 0,8 en promillefelle for folk flest. O,2 er enkelt, det betyr edru, null drikking. Hvem vet når de har 0,8 eller 1.1 i promille? 

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 2 timer siden:


Dette svaret er en klassisk eksempel for at det finnes behov for lover og regler.

 

Please, ikke forvreng noe av det jeg skriver,
jeg bare mener det jeg sier. :smiley:

 

 

Jeg kommenter bare det du skriver, om du mener noe annet enn du skriver bør du utdype det. Det virker som om du prøver å lage et problem ut av noe som ikke er det her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 31 minutter siden:

 

 

 

I følge flere undersøkelser over flere år ønsker folk flest 0,2 på sjøen. Og andelen som ønsker det stiger hver gang de undersøker. 

 

Lovverket er i utakt med folket, folket vil ha 0,2 på sjøen. 

 

 

Slike undersøkelser er lite verdt, og nesten alltid manipulert... ønsket svar trylles frem..

Det viser vel undersøkelsen som denne tråden starter med...at det er langt i fra noe flertall for en slik lovendring...

Her inne er det båtfolk... 85 % ønsker og beholde love slik den er.. det er fakta uten manipulering..

Spør du menighetsrådet, eller andre sære mørkemenn, ja så får du andre tall...

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...