Fantino Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Hver sommer skjer det samme: En del tragiske ulykker slås opp i aviser/TV. En konkluderer med at "dette må vi få bukt med" og skriker opp om promillegrenser osv. Sannheten er at det drukner flere mannfolk i kano i ferskvann i innlandet enn i "fylleulykker" langs kysten. Disse ulykkene er like tragiske, men er ikke like spektakulære og får dermed ikke all verdens oppmerksomhet. Tallene har _ikke_ hatt noen dramatisk forverring i senere år. Jeg lurer da på; hva skal vi med 0.2 grense (eller 0.0 for den del) når det overhodet ikke finnes håndheving på sjøen??? De som overlever "fylleulykkene" har som regel plenty promille til at de kan idømmes straff innenfor nåværende regelverk - og forsåvidt også _før_ 0.8-grensa ble innført. Om grensa er slik eller sånn er av akademisk interesse. Vi trenger ikke nye regler, men vi trenger nærvær av politi eller annen håndhevende myndighet i "pressområdene" langs kysten i høysesongen. For ordens skyld: Tar meg gjerne en pils eller tolv selv - men det er etter at båten er fortøyd/forankret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Når fikk vi denne promillegrensen? og hva var den før det? Jeg har ikke peiling, men poenget var at så lenge det ikke er et utbredt problem i dag så var det kanskje for strengt før. Jeg snakket med kystvakten i Stavanger når de hadde promillekontroll under volleyballen, og de mente at folk oppførte seg bra. Jeg tror allikevel vi får en lavere grense for slik er det bare. Folk som ødelegger bestemmer, selv om de er få. Jeg kommer ikke til å gå i demonstrasjonstog når dagen kommer for så viktig er det ikke for meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akult Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Skal promillegrensen være tilsvarende som når man kjører bil, så bør vi vel også dra på med forbud mot å snakke i mobiltelefon (og VHF!) i samme slengen da ... :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Jeg tror vi bare må innse at det å lage regler som ivaretar sikkerheten individuelt vil være umulig, og jeg antar at fart i kombinasjon med promille er et vesentlig tema. Jeg har hatt hurtiggående båt og lagt min standard etter dette. (I praksis total avhold). Men jeg ser ikke noe galt i å ta seg en pils eller to når farten er lav, men hvordan kan vi lage regler som er fornuftige og som alle forstår. Regler hvor det er mulighet for å si ”Ja men” virker ikke etter mitt syn, og derfor har vi en grense som for noen er urettferdig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Morgan81 Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 ..Sannheten er at det drukner flere mannfolk i kano i ferskvann i innlandet enn i "fylleulykker" langs kysten.. Har du link til hvor du har hentet tall/info fra? Sjøfartsdirektoratets statistikk kan leses her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Det er tydeligvis mange som tror at det hjelper å senke promillegrensen når mange blir tatt med for høy promille ..... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Hmmmm.. så veldig mange er det vel ikke som tror det hjelper å senke grensen når problemet er de som har nærmere 2 i promille... Men det er nok endel som gjerne vil nekte alle å ta en pils når de kjører båt. Endel vil jo at det skal være forbudt hele tiden... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Jeg kan tenke meg at tankegangen bak forslaget er følgende: En promillegrense på 0,8 signaliserer at det er greit at man tar seg en øl eller to underveis, så lenge man ikke blir full. Om man setter grensen til 0,2 signaliserer man derimot at drikking underveis ikke er tillatt, og i og med at man har samme grense som for bilkjøring så viser man at man tar drikking på sjøen like alvorlig som på landeveien. Jeg har ingen problem med å forstå denne tankegangen, og kan til og med være enig til en viss grad. Jeg synes at drikking underveis er en uting, med tanke man den fare man setter både passasjerer og andre sjøfarende i med sine reduserte evner i beruset tilstand. Og med 0,8 i promille er man beruset, det er det lite tvil om! Men jeg drikker så skjelden at jeg ikke føler noe behov for å forsvare min rett til å drikke når og hvor det måtte passe meg da.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
VO`n Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Men det er nok endel som gjerne vil nekte alle å ta en pils når de kjører båt. Endel vil jo at det skal være forbudt hele tiden... Kan være med å støtte det den dagen man kan vise til noe reele tall / statestikker med ulykker med 0,8 og mindre... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Jeg skjønner ikke oppstyret for slik jeg forstår er det snakk om å drikke noe som har en smak som mange synes er godt. Denne smaken kan man få med og uten alkohol hvis jeg ikke tar helt feil. Hvis man uansett ikke har lov til å drikke nok alkohol til å ha det morsomt, -men akkurat nok til å få svekket sansene tilstrekkelig til at det kan gå ut over sikkerheten er vel noe av hensikten borte? Joda jeg drikker alkohol. Jeg bare prøver å forsvare mitt eget synspunkt på at vi bør få lov, men når jeg tenker meg om har jeg problemer med å finne logikken. Hjelp meg gjerne i å forstå, for det er vel dette det handler om, -å finne en god grunn til at grensen ikke skal flyttes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 ...-å finne en god grunn til at grensen ikke skal flyttes. Eneste grunnen jeg finner er at mange i dette landet er sultne i lover og regler. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Har du link til hvor du har hentet tall/info fra? Sjøfartsdirektoratets statistikk kan leses her. Har ikke link. Det var en "riks"-nyhet i fjor (evt. året før) og ble debattert litt her inne så vidt jeg kan huske. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
10ta9c Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Hjelp meg gjerne i å forstå, for det er vel dette det handler om, -å finne en god grunn til at grensen ikke skal flyttes. Det er vel litt av en papirmølle som skal settes i gang for å forandre denne grensen? En rekke publikasjoner skal rettes opp, dyre opplysningskampanjer skal gjennomføres for å nå ut med de nye reglene. Tusenvis av arbeidstimer, og millioner av skattepenger som kunne vært brukt til bedre formål. Mener det bør være en god grunn til å sette igang en slik prosess. Regelendringer i samfunnet bør alltid holdes til et minimum. Noe annet blir uoversiktlig og vanskelig å følge. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Eneste grunnen jeg finner er at mange i dette landet er sultne i lover og regler. Det er vel ikke så farlig med deg for du har vel diplomatpass. Jeg skal snart en tur til oslo og passe på at du ikke drikker alene. Jeg hadde forventet mer bråk for det innlegget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 (redigert) -å finne en god grunn til at grensen ikke skal flyttes. Det der er omvendt logikk. En finner ikke grunner for å ikke gjøre tiltak. En finner grunner for å gjøre tiltak. Dvs - dersom å finne forstås i betydningen etter å ha lett, så stemmer ikke dette heller. Dersom du må lete etter grunner for å sette inn tiltak så er disse logisk overflødige. Årsak til endring ligger i prinsippet i dagen. Dette er ikke tilfelle når det gjelder eventuell redusert promillegrense på sjøen. mvh tuffff Redigert 3.August.2010 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audun V Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Tror avstemningen representerer den vanlige mening om dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 3.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2010 Det er vel ein generell trend blant avgiftskåte politikarar med stort behov for å detaljregulere folk at ein innfører reglar utan tilstrekkeleg grunn. Og når ein regel først er innført, er det umuleg å verte kvitt den. Som t.d. omregistreringsavgift, HK-avgift og andre antisosiale påfunn. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Morgan81 Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Har ikke link. Det var en "riks"-nyhet i fjor (evt. året før) og ble debattert litt her inne så vidt jeg kan huske. Jeg kan ikke se at statistikken til Sjøfartsdirektoratet støtter påstanden din. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 I 2008 så druknet det 6 fra kano/kajakk 9 fra åpen båt 4 fra lukket båt 1 fra seilbåt Så det er ikke så langt unna sannheten iallefall Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Morgan81 Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Påstanden var "at det drukner flere mannfolk i kano i ferskvann i innlandet enn i "fylleulykker" langs kysten". At 6 er flere enn 14 er det jeg vil kalle langt unna sannheten. Hvor mange av kano/kajakk-ulykkene som skjedde i ferskvann viser vel heller ikke statistikken så langt jeg kan se. Totalt var det 9 som omkom i elv eller innsjø. Vi vet heller ikke hvor mange av de omkomne som var påvirket av alkohol. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Har du link til hvor du har hentet tall/info fra? Sjøfartsdirektoratets statistikk kan leses her. Jeg er tilhenger av statistikk Den samme statistikk kan benyttes til bevise/motbevise ens eget synspunkt. Men, i et forsøk på være alvorlig, synes det meg at kombinasjonen : åpen båt m/påhenger, fiske, fall overbord er sterkt fremme i dødsstatistikken og bør nå betraktes som risikosport. For min del legger jeg til - alkoholpåvirket - selv om den konklusjon ikke kan trekkes fra tilgjengelig data. Jeg synes at man burde forby fiske. Da unngår man at fulle folk reiser seg i båten og faller overbord. Jeg tror dette vil redusere dødsfall i en vesentlig større grad enn promillegrensen. La meg bare tillegge at jeg støtter promillegrense for hurtiggående båter. . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Jeg synes at man burde forby fiske. Da unngår man at fulle folk reiser seg i båten og faller overbord. Jeg tror dette vil redusere dødsfall i en vesentlig større grad enn promillegrensen. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Morgan81 Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 (redigert) Jeg er tilhenger av statistikk Den samme statistikk kan benyttes til bevise/motbevise ens eget synspunkt. Jeg har knapt ytret noe synspunkt i denne tråden. Fantino kom med en påstand og jeg lurte på hvor han hadde infoen fra siden sjøfartsdirektoratet sine tall viser noe annet, that's it. Redigert 3.August.2010 av Morgan81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 (redigert) Statistikken viser jo ikke noe annet. Det står vel ingen steder at alle de 14 utenom kano/kajakkulykkene var påvirket av alkohol? Statistikken verken bekrefter eller avkrefter Fantinos påstand - den kan dermed vise seg å stemme. mvh tuffff Redigert 3.August.2010 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Morgan81 Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Sant nok, jeg var for bastant i mitt siste innlegg når jeg skriver at "statistikken til sjøfartsdirektoratet viser noe annet", det stemmer jo ikke. Det jeg var ute etter var hva Fantino baserte sin påstand på siden jeg finner ikke noe i verken nettaviser eller statistikk som underbygger påstanden hans. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.