Guest Avmønstret# Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 dude skrev 9 minutter siden: lett.. Hovedpoenget mitt var virkemiddel for å få ned skadestatistikk generelt. Og det er neppe noen uenig i. Men det er ingen motsetning, og ingen sammenheng ifht tema her.. dude skrev 9 minutter siden: Å dra "inn på land diskusjonen" var fordi jeg sitert på et innlegg fra "ventus" om nettopp dette. Ok, da skulle jeg lest lengre bakover og bedre. Beklager. dude skrev 9 minutter siden: Promillegrense på under 0,8 i båt utelukker ikke, derfor står der også i innlegget mitt. Dette har kanskje ikke bare med promillegrense til sjøs å gjøre, det var altså et svar på et innlegg som ikke omhandlet bare det. Den er grei, jf. over. dude skrev 9 minutter siden: At forsiktighet hjelper er ikke min mening, det er som der står min fulle overbevisning. selvopplevd. at du har andre preferanser har jeg ikke motsagt. Klart forsiktighet kan hjelpe om en har promille, feks ved å ikke føre båt. Men utover det... reaksjonsevne, vurderingsevne osv er svekket, det får en ikke "forsiktiget" seg ut av. Det er ikke mulig. En er rett og slett ikke "like god" om uten promille. Og ja jøss, jeg har plenty selvopplevd, uten å gå videre inne på det ;-) Men problemstilingen er motsatt, en kan ikke drikke på seg promille og så fjerne virkningen av det med å være forsiktig. dude skrev 9 minutter siden: Så setter jeg pris på om du kommer med saklige motargumenter heller enn bare å tverke og vri på det jeg skriver. Greit, prøver ;-) Det kom litt skjevt ut og det var min feil. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Ventus skrev 15 minutter siden: Så 0.2 flatt ut - også utenfor motoriserte kjøretøy - siden det ikke var helt entydig og klart. Eller var det bare i motoriserte kjøretøy? I henhold til gjeldende lov, Ventus, bare med 0,2 promille. Vi glemte å nevne seilbåt (husker ikke en gang om de er definert per loven) uten motor (finnes jo også i alle størrelser). Også de synes jeg burde falle generelt under 0,2 promille for hun/han som styrer fartøyet (lovlig). Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Mouche Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 2 hours ago, quantumduck said: Det samme som ditt; forbausende mange har dette som kampsak. Javel. Ingen kampsak for min del. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 10 hours ago, Mouche said: Javel. Ingen kampsak for min del. Det var vel tidenes underdrivelse ... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Javel. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
pipe Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 (redigert) 15 hours ago, Pinkvin said: Klart forsiktighet kan hjelpe om en har promille, feks ved å ikke føre båt. Men utover det... reaksjonsevne, vurderingsevne osv er svekket, det får en ikke "forsiktiget" seg ut av. Det er ikke mulig. En er rett og slett ikke "like god" om uten promille. Og ja jøss, jeg har plenty selvopplevd, uten å gå videre inne på det ;-) Men problemstilingen er motsatt, en kan ikke drikke på seg promille og så fjerne virkningen av det med å være forsiktig. Jeg er enig at forsiktighet kan ikke lovverket ta høyde for men ned på individ nivå hjelper det utvilsomt mye. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg førte båt hjem i fra brygga i Tønsberg på natten med høy promille men med en lav risiko. Siden dette ble gjort over mange år og det hele var planlakt på forhånd hadde jeg en regel jeg ikke brøyt en eneste gang. Båten skulle ikke i plan og som oftest kjøpte jeg med meg nattmat. Kan legge til at de fleste av disse turene antagelig var innenfor da tidens promillegrense. I dag er det en annen tid og poden har forbud mot å gjøre det samme. Småbåtene skal ikke til byen på fest men han får låne båten med senger og jeg vil hverken se han eller båten får utpå formiddagen dagen etter. Fungerer fint det også. Redigert 28.Januar.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 pipe skrev for 7 timer siden: I dag er det en annen tid og poden har forbud mot å gjøre det samme. Småbåtene skal ikke til byen på fest men han får låne båten med senger og jeg vil hverken se han eller båten får utpå formiddagen dagen etter. Fungerer fint det også. Ja det er akkurat det. Lett å si at en "drar stige opp etter seg", men det er en annen tid hvor det vi gjorde da ville vært langt mer risikofylt i dag. Jeg har vært med på så mye idiotisk i ulik grad av promille i båt at jeg er glad det er en annen tid. Og ut fra det jeg kan se er ikke det vi drev med "innafor" lengre. Det gikk stort sett bra dengang, men hele "bildet" på fjorden er ett annet i dag. Når vi gikk i saktegående småbåter over fjorden og mellom holmer og skjær til- fra fest så var vi mer eller mindre alene utpå for 30 år siden. I dag er samme fjorden og området et mylder av mindre og større båter i høy fart så og si døgnet rundt i fellesferien. Og ikke bare det, de går i planefart+ med øynene klistra på "nintendoskjermen". Dengang, for hundre år siden, hadde de færreste av oss planende båter. Vi gikk i gamle kogger og andre "trege" båter. De gangene vi fikk trøbbel, for det fikk vi jo, så gikk det så sakte at vi klarte å hente oss inn. Vi smalt på grunn, vi navigerte feil, vi sovna og gikk førerløse ut i havet mot Danmark, folk ramla ombord og skamslo seg. "Noen andre" smalt i ei fyrlykt og velta, ble hengende i sjøen på fyrlykta i et par timer og brøle før de ble plukket opp. I dag hadde de vel kunne død i sammenstøtet fordi farten ville vært veldig mye høyere. "Noen andre" ramla ut av koggen midt utpå, hvorpå motoren stoppet for første gang den sommeren så en kunne svømme etter og kave seg ombord. Historiene er mange, og det gikk bra med de fleste. Har nevnt det tidligere, syns svenskene sin modell med høyere promille for førere av saktegående småbåter kan være en grei løsning. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 §33 har allerede unntak for enkelte fartøy ift 0.8, ikkemotoriserte fartøy og seilfartøy under 4.5 meter er unntatt grensen. Skulle vel ikke vært så vanskelig å gjort små justeringer der for å få det hele mer vetugt. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Joerg Becker skrev On 27.1.2019 at 18.18: Jeg ser også dette tvert imot din retning. Jeg synes at det er helt ok med Politi både på sjøen og i gatene. Det gjør livet en god el tryggere for de som har behov. Men ang. å overvåke alt på punkt og prikke forventer jeg bare mer ansvar av folk flest. For min del trengs det ikke mye politi alle steder, men en straffeloven som rett og slett må være mye dyrere, så mye dyrere at det f.eks. er billigere å bruke drosje fra Oslo til Athen enn å ta sjanse for å bli tatt beruset, Bare et eksempel, men det må svi mye. Hard og direkte kjøreforbud i 1, 2, 3 måneder (inkl. overføring på alle førerkort) og f.eks. dobling ved å bli tatt annengangs hjelper også mye. Og dette er også bare fair play med blikk på forskjellen mellom temmelig fattig og rik siden det rammer begge like hard. La det håndheves en del ganger, inkl. "show" på offentlige media, da hyler de første 200 og deretter blir det bedre. Folk flest er jo ikke redde noen ting ellers, i et land der man får pengekreditt for alt, men når en må gå.... Dette funker for alle. Nå kommer sikker " alt for hard, alt for overdreven...." Svaret mitt: "Jaha? Altså er lover likevel bare bra når de nytter, men ikke begrenser ved overmot?" Vri og snu det som du vill. I disse raske tider er det eneste som hjelper et folk å lære fort av andre og å reagere tidelig. Alle land som venter, på tross av at andres erfaringer er synlig, betaler en høy pris til ingen nytte. Og dette er jo ikke helt ukjent i Norge heller, hvis jeg ikke tar helt feil... Så, det eneste som jeg virkelig ser som et problem er disse få borgere som mener at de trenger egne lover for å kunne drikke og kjøre, som er forbudt for alle andre ellers. Her blir det kokt noe opp som ikke en gang er verdt så mye som en fis, akkurat som med tid- og pengeforbrenning i politikken. Det er bare å sette sikkerheten lik for alle, da er vi ferdig med denne problematikken og kan gjøre noe nyttig. Jørg Det sikreste er vel å putte alle i fengsel først som sist, det kan jo hende de kommer til å gjøre noe som er straffbart. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 BårdK skrev for 3 timer siden: Det sikreste er vel å putte alle i fengsel først som sist, det kan jo hende de kommer til å gjøre noe som er straffbart. Ser du på menneskeheten alminnelig, da er jeg nok enig. Men ellers og i forhold til spørsmål om noe så enkelt som både rus og 0,8 promille, er jeg uenig. Rus og fare pga det møter man best med noe nok så enkelt: nemlig ved å være ærlig og konsekvent. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ventus Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Just now, Joerg Becker said: Ser du på menneskeheten alminnelig, da er jeg nok enig. Men ellers og i forhold til spørsmål om noe så enkelt som både rus og 0,8 promille, er jeg uenig. Rus og fare pga det møter man best med noe nok så enkelt: nemlig ved å være ærlig og konsekvent. Jørg Jeg kan forstå og anerkjenne et prinsipielt ståsted - men kan ikke være enig i at det er basert på reell defacto risiko. Men gode tanker og for all del - selv om man er uenig er det i brytningen ideer skapes (eller stoppes...) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Hvis alle skal puttes i fengsel først som sist så lurer jeg på hvem som skal være fangevoktere? Bare sånn for å videreføre meningsløsheten i argumenter her. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Joerg Becker Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Barn f.eks., som er ca. under 13 år. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
arnearmoa Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Det har ikke vært så mye nevnt i denne tråden, tror jeg, men det er jo også en effekt at hvis man har for strenge grenser for hva som er lov, så begynner stadig flere "vanlig folk" å drite i en del grenser. Gjerne stadig flere grenser også, etterhvert som unødvendige forbud osv. hoper seg opp, og da øker man kanskje sjansen for at de gir blaffen i viktige grenser til slutt. Dessuten blir jo folk helt fritatt fra å gjøre egne vurderinger, og slutter å tenke selv. Kanskje noen ender med å gjøre farlige ting vi ikke har rukket å forby enda, for "det er jo lov"? En annen sak er litt frustrerende. Det er tydeligvis komplett umulig å provosere fram en forståelse fra de som ønsker all slags forbud og påbud, ved å vise til lignende problemstillinger som ville rammet dem selv, der de har lyst til å gjøre selvstendige vurderinger og slippe å bryte noen regler fra overformynderiet for å kunne fortsette å gjøre det det de trives med. Hvis de hadde svart ordentlig på noen slike eksempler, burde de normalt ha kommet opp med gode argumenter mot sine egne forslag til unødvendige forbud. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Mouche skrev 52 minutter siden: Hvis alle skal puttes i fengsel først som sist så lurer jeg på hvem som skal være fangevoktere? Bare sånn for å videreføre meningsløsheten i argumenter her. Du visste det tydeligvis ikke, men det er et lett ironisk utsagn rettet mot dem som tror at økt kontroll og strengere straffer gir mer reell kontroll og økt sikkerhet (også brukt mye om næringsliv og offentlig forvaltning i forbindelse med lammende kontrollsystemer som gir en illusjon om kontroll, men ikke mer faktisk kontroll). Se til USA og deres kamp mot narkotikakriminalitet, et av de landene med størst andel av befolkningen i fengsel. Selv mange republikanere har skjønt at det er feil medisin. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Nei, det visste jeg ikke, trodde du på alvor mente at alle mennesker burde sitte i fengsel. Bare sånn apropos å forstå ironi. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Voldsomt folk tar av med vyer om hvordan hele samfunnsordenen endrer seg om en justerer en eksisterende paragraf fra 0,8 til 0,2. Noen som har tatt for mye Møllers tran her... Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Det er mer enn halve gleden min i båt at det ER lov til å ha styrepils. 0.2 gjerne, men da knytt det til en topphastighet på fartøy som gir mening. 10 knop for eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 19 hours ago, Pinkvin said: Voldsomt folk tar av med vyer om hvordan hele samfunnsordenen endrer seg om en justerer en eksisterende paragraf fra 0,8 til 0,2. Noen som har tatt for mye Møllers tran her... Voldsomt så viktig det er for noen å innskrenke frihet uten egentlig å ha noen grunn utover litt "føles godt"? Normalt klarer man å peke på en faktisk risiko (ikke teoretisk) for denne typen endringer. Og hvis det ikke fungerte på veien - hvorfor på sjøen? Og vil man virkelig prøve "alt" for å komme så nær null risiko som mulig? DU må gjerne prøve å svare igjen i stedet for bare "hjernevask"-type argumenter Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 On 1/28/2019 at 8:12 PM, Pinkvin said: Ja det er akkurat det. Lett å si at en "drar stige opp etter seg", men det er en annen tid hvor det vi gjorde da ville vært langt mer risikofylt i dag. Stigen har lovverket dratt opp. Mine "ungdommer" får ikke føre mine båter hjem i fra fest for da er promillen langt over det lovlige og de kan gjøre dumme valg i fylla. At de plukker med seg noen få pils for å dra ut på øya en solskinnsdag for å bade har jeg ingen problemer med. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 pipe skrev for 2 timer siden: Stigen har lovverket dratt opp. Mine "ungdommer" får ikke føre mine båter hjem i fra fest for da er promillen langt over det lovlige og de kan gjøre dumme valg i fylla. At de plukker med seg noen få pils for å dra ut på øya en solskinnsdag for å bade har jeg ingen problemer med. I min ungdomstid visste alle at vi dro avgårde, muligens ikke alt for fulle på vei til, men garantert langt over alle mulige grenser på vei tilbake, midt på natta. Det var den måten ungdommen alltid har gjort det, inklusive foreldrene som ikke sa nei til sine unger/ungdom. Vi fikk til og med låne båter av foreldrene. Så de tenkte i grunnen godt om oss, at vi også ville klare å manøvrere familiebåtene i fylla midt på natta. Og det gjorde vi også da så. De syns nok det var tryggere om vi tok snekka enn at vi gikk med åpne småbåter, som også ble brukt. Men nå har det tatt slutt, og det syns jeg er greit. Jeg stiller som edru sjåfør både på land og vann for egne og andres unger om det trengs. Det er nye tider, og godt er det. Men skal ikke underslå at vi jaggu hadde mye moro i "gamledager". Vi skjønte jo også dengang at det var fullstendig uansvarlig til tider... men lykken stod oss bi så ;-) Uansett, en selv og ungdommen kan fortsatt putre rundt på fjorden en solskinnsdag med iskassa full av pils og ta båten tilbake på natta etter fest så lenge fører av båten er edru. Akkurat det siste punktet der var vi mindre opptatt av ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.