Jump to content

Finnes det en enkel måte å heve ladespenningen på ?


Bøljan

Recommended Posts

Hvis dere søker opp Transpo på nettet så finner dere kanskje en nettkatalog over masse deler som kan brukes.

Finner du en slik regulator kan denne bestilles hos Romnes i Skien, og de koster vel da som uorginal del 3-400 kr.

Jeg bruker to stk Transpo regulatorer til mine motorer. De er justerbare, og kan tilpasses batteriene. Disse regulatorene er billige, men funker helt greit. Ikke noe avanserte greier, men de må justeres riktig. Tror de kan leveres både som intern regulator, og som ekstern med løs børsteholder for å erstatte den originale. Om de passer til Hitachi, vet jeg ikke.

Triconor i Oslo har disse, jeg vet ikke hvem som leverer andre steder i landet.

Link to post

Det meste går over hodet selv for meg i denne diskusjonen, men det er nok fordi jeg ikke klarer å følge logikken eller motivet for å bruke avansert teknologi slik det fremstilles her.

 

Jeg skal ta det helt enkelt i et forsøk på å forklare hva jeg mener.

I en regulator som er styrt av en prosessor så er programmet som er skrevet til regulatoren avhengig av informasjon, og denne informasjonen blir innhentet fra omgivelsene og sent til prosessoren.

 

Blant annet brukes det informasjon fra feltet både før oppstart og under drift, og denne informasjonen blir i aller høyeste grad feil hvis feltet mates med energi (strøm / spenning) fra en annen strømkilde parallelt.

Så har vi dette med sikkerhet som også fanges opp via innhentet informasjon til prosessoren, og hvis vi da ser isolert sett på temperatursensoren til dynamoen så tjener denne kanskje to formål.

 

Det første er å berge dynamoen hvis denne blir for varm, noe som jeg mener primært burde blitt forebygget på andre måter. Jørg mener vel overtemperatur ikke er noe problem, og da skjønner ikke jeg at han synes denne sensoren er så viktig heller.

 

Så har vi dette med parallkellkoblingen, hvor det uheldige er at når regulatoren slår seg av på grunn av overtemperatur, så får ikke båteieren noen alarm på dette, for dette styres jo da av den andre regulatoren som ikke kutter ut.

 

Med andre ord så er jo dette bra for bankkontoen til leverandøren, som leverer et forespeilt produkt som ender opp med å virke helt annerledes enn det som reklamen tilsier.

 

Slik kunne jeg fortsette i det uendelige men det har ingen hensikt. Det viktigste er at vi alle forstår at det finnes en rekke utfordringer, og man løser ikke disse utfordringene generelt sett ved å ikke fortelle hele sannheten på et reklamefritt forum.

 

Her har vi blanding av lekmenn og fagfolk, så la oss ikke glemme at det faktisk sitter folk her på dette forumet som har designet slike regulatorer og kan avsløre mer enn dere aner.

Link to post

Helt korrekt, jeg har fått svar med de jeg spørgte om, kopiert samme svar og siste 2 årene :seeya:

 

Selfølgelig er den teknikken best inntil produsenten lanserer de som andre har vært å utvikle :rolleyes:

Ikke kopiert, Servicemannen, jeg skrev på nytt.

Forresten er for meg "best" det som virker etter hensyn,

prisen kommer direkte i neste rekken.

 

Og jeg behøver ikke annet enn å si det, fordi jeg ser jo ikke annet enn tusenvis av tilfelle det ting virker som det skal.

 

Men det er absolut fortsatt deg som er skyldig å bevise at det er feil/ikke virker.

Hva virker ikke, hva er feil, og for all del hvor ofte vil du egentlig gjentar det uten å bevise det?

 

Jeg mener bare fordi det blir så sakte litt latterlig.

Alene her på forumet finnes det noen hundre som kjører PDAR fra Sterling.

Alt i alt sikkert noen tusen i Norge og ikke flere enn 6 har klaget på noe mens alle andre er tilfreds.

 

I tillegg kommer alle andre utenfor Norge, som er rikelig mange tusen.

Alle har batterier som er bra ladet og har verken problemer med oppbrennte dynamoer eller regulatorer som svikter

 

Det finnes heller ingen dårlige kommentarer unntatt fra deg deg og folk som i etterkant stortsett måtte innrømme

at de har spesielle batterisituasjoner, eller ha vært for late med å lese, eller bare "singer" fordi de mener at de har et problem.

 

Unntak finnes, men det er bare for få at det lønner seg å snakke om det siden det finnes sikker like mange

som ikke engang skjønner å sette opp et enda mer avansert ladesystem men øddelgger det akkurat pga. det.

 

Men de som er tilfreds med Sterling sine produkter har vel alle ikke noe peiling og stoler bare på det reklamen forteller?

Batteriene blir antakeligvis også bare så gamle og batterikapasiteten stemmer

fordi de leste reklamen og bare "føler seg bra".

 

Synes ikke også du at det blir litt for dumt å si i hele tida at det finnes noe feil uten å kunne ta det på punkt?

 

Du skulle vane deg å fortelle om ting du så i flertall, men ikke det som du mener at det kan skjer. :rolleyes:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Fint at det finnes folk her som har designet regulatorer, bare bra.

Jeg kjenner til mange som driver med reguleringsteknikk.

 

Hvor mange feltjusterbare regulatorer kjenner du du til i det hele tatt, untatt de begge to som er tilgjengelige her ?

Jeg vet bare om 5 i hele verden, resten bruker ikke annet enn I/O.

 

Og ja, jeg synes at det spiller ingen rolle om det er en eller to regulatorer på dynamoet.

Temperaturen er viktig for å overvåke mht. 2 faktorer.

Den ene er å berge dynamoen, den andre er å holde dynamoet innenfor noe temperaturområde for å holde den effektiv (stikkord indre motstand).

 

Men, siden dere er så vill ut på å fremstille at alle andre regulatorer er dumme:

Hva er forskjellen mellom 85 og 90 Grad C?

Også den "dumme" PDAR holder dynamoen på lavere enn 90 grader, selv om den går på pause i mellom.

Du kan jo regne ut hvor mye det blir i effekttap i en pauseperiod av noen minutter,

mens dynamoet lader ellers med full guffe i steden for 70%.

 

Da er vi tilbake på temperatur og omgivelse.

Skal det bli gjort til et problem av regulatorprodusenten hvis en båteier ikke sørger for lufting,

akkurat den delen som en dynamo trenger som desidert viktigste komponent uansett om den går for høyeffekt- eller W-regulering?

Så hvis det finnes bra lufting, da er vi vel enig at vi ikke har problemer med dynamotemperaturer ellers?

 

Men hvis vi snakker om vanlige anleggstørrelser, -bra- lufting og dermed kontrollerte forhold,

hva i all verden blir da til et problem?

 

Noen ganger synes jeg at det er litt rart her fordi jeg er antakeligvis den eneste av oss som ser

"tusenvis" av dynamoer med både høyeffektregulator og bra lading men ikke noe skader.

 

Ha en fin dag videre, ende av den diskusjonen for min del.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Noen ganger synes jeg at det er litt rart her fordi jeg er antakeligvis den eneste av oss som ser

"tusenvis" av dynamoer med både høyeffektregulator og bra lading men ikke noe skader.

Der må jeg arrestere deg litt Jørg for du er ikke alene om det. Jeg synes du er flinkere til å snu dette til en markedsføringsfordel for deg selv enn du er til å forholde deg til saken.

 

Selvfølgelig klarer Sterling å produsere en regulator. Hvorfor ikke når alle andre klarer det enten ved å kopiere andre eller utvikle litt av det selv?

 

Jeg unner deg også det salget du klarer å få på båtplassen, men jeg skulle gjerne sett at informasjonen var litt bredere og at andre også kunne sluppet til under en mer vennlig tone.

 

:seeya:

Ole Petter

 

Hilsenen til slutt er lagt til for å bli gjenkjent.

Det er bra markedsføring å være litt konsekvent også på dette området. :lipseal:

Link to post

ende av den diskusjonen for min del.

Akkurat, ja. Den vurderes sendt til "morsomme kommentarer på båtplassen".

Jeg ønsker at d'herrer lade-ekspertene skal henvise til tråder der deres diskusjoner pågår fremfor å overlesse mange tråder der innsender åpenbart er ute etter enkle svar. Dermed ikke sagt at vi er utakknemlige for innsikten som presenteres. Det er så man kan undres om det blir tid igjen til å drive firma?

Edit: I glasshus kan man kaste sten. Singlende glass lyder godt.. Hi, hi.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Takk, jeg hadde egentlig heller ikke på følelsen at akkurat du er misunnelig, det finnes vel heller ingen grunn.

Jeg er vennlig til alle og trenger ikke noe fordel for markedsføringen fordi produktene er kjennt allerede.

Selvsagt har jeg også mange kunder fra Båtplassen hos meg, men akkurat det er fordel og ulempe samtidig.

 

Hvis man vil kan man også vurdere det på en annen måte.

Jeg snakker øffentlig om min mening, og alle kan vurdere det.

Så snakker jeg bare om produkter og funksjoner, om de kjøper noe hos meg eller av en annen.

 

Jeg er også tilgjengelig uten pseudonym, men som real person som "i verreste fall" også kan besøkes på sin sofa.

Derfor er det vel et enda større risk for meg hvis jeg forteller usannheter,

mener du eller noen andre her at jeg ville tar den sjansen, og det for en produsent som ikke er i slekt med meg?

 

Jeg sier so sagt bare det jeg ser.

Derfor har jeg det osgå vanskelig hvis noen prøver å fortelle det motsatte.

Teori mot praksis, det ha alltid vært sånt.

 

----------------------------

Ja, småbåtenthusiasten, det spør også jeg meg ofte.

Firmamessig behøver man ikke å tenke.

Det koster nemlig ordentlig hvis man er perma-aktivt medlem på en forum,

men gøy er det også og dette kan man ikke regne opp.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hva er forskjellen mellom 85 og 90 Grad C?

 

Forskjellen mellom 85 og 90 grader er litt over 5%, eller er de ikke? Skjønner ellers ikke spørsmålet.

 

Også den "dumme" PDAR holder dynamoen på lavere enn 90 grader, selv om den går på pause i mellom.

Du kan jo regne ut hvor mye det blir i effekttap i en pauseperiod av noen minutter,

mens dynamoet lader ellers med full guffe i steden for 70%.

 

Med å holde dynamo under 90 grader som i utgangspunkt er lagd til arbeids temperatur mellom 105 og 110 grader er ikke stor utnyttelse. Når regulator kobler ut ladinga hele tiden på grunn at dynamo blir varm av lading til en tom forbruksbank blir ikke stort resultat. Om man kjører ladinga ned til de dynamo klarer i forhold til kjøleeffekt, blir, mener jeg, betre resultat og slik system gir mer lading.

 

Noen ganger synes jeg at det er litt rart her fordi jeg er antakeligvis den eneste av oss som ser

"tusenvis" av dynamoer med både høyeffektregulator og bra lading men ikke noe skader.

 

Har du ikke ekstra par av disse brillene du bruker? :giggle:

Som du siger passer den regulatoren sikkert bra til en liten snekke som puffer ut fra havna med 1-4 timers motorkjøring og bruker "gamle gode" batterier. Men til bruk i en seilbåt eksempel som skal i en lengre tur kan du ikke mene med alvor at dette er systemet en må ha?

 

Om man synes ekstern regulator ikke holde de kvalitet at man føler seg trygg, kan man koble intern regulator opp med vippebryter mellom strømforsyning til regulatorene. Der har man de backup man ønsker seg uten samkjøring.

Link to post

.........................

 

...............

 

Klarer du egentlig å lese, eller er du bare nødt å finne opp allminnelige problemer som ingen ellers har?

Man kan bruke PDAR enten med eller uten standardregulator.

Det er valgfritt.

 

Ang. dynamoets temperaturer er det også lov å bli enig.

Du / dere forteller en gang så og neste gang så, som det bare passer,

mens sannheten er at det finnes mange som klarer enten mot 105°C eller frem til 125°C => som maksimalt driftstemperatur.

 

Er du da på meningen at det er veldig bra med 105°C og oppover?

Mener du da også at det blir bedre med å kjøre dynamoer på 105°C i steden for kjølige 90°C og enda lavere?

 

Og hvor mange som bruker PDAR, vet du om, har virkelig "problemer" med dynamotemperaturer?

 

Jeg kan telle disse tilfelle fordi vanligvis får jeg en telefon i så fall.

Så svarer jeg med løsningen og så er vi vanligvis ferdig med problemene du har.

 

Og med det "Back to the roots", alt som vandler energi trenger helst bra kjøling.

 

Så spørsmål fra meg:

Hvorfor må du redusere dynamoets effekt hvis ikke "vi" må?

 

Glemmer du å si i fra at dynamoer skal holdes kjølig,

eller er det bare viktig på "mine snekker" frem til 55 ft.

mens det ikke er nødtvendig på big boats som du hanterer?

 

Alle tiltak krever grunnlag og det gjelder også dynamoets temperatur.

Men for min del er det definitiv ikke regulatorens oppgave å makulere elementare konstruksjonsproblemer av en båt.

 

Bare min mening, men den funker jo i alle fall bra.

 

Jørg

 

ps: Ja, jeg mener at det funker også bra på seilbåter.

Hva er forskjellen untatt at en dynamo kan svikte mekanisk?

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det er som du sier Jørg, valgfritt.

Det beste var da om folk valgte sin løsning ut fra behov og hva som finnes både av tekniske løsninger og tekniske innretninger.

 

At du tilsynelatende ikke er så opptatt av temperaturklasse fordi du har levert regulatorer, -og at det har gått bra er dessverre ikke bra nok for mange.

 

Du leverer etter mitt syn en regulator som håndterer en overtempsituasjon i den forstand at dynamoen ikke brenner opp, men du vil ikke være med på å diskutere årsaken til at dynamoen blir for varm i utgangspunktet og hva som eventuelt kunne vært en bedre løsning.

 

Du vet like godt som meg at det finnes en haug med Sterling regulatorer, Balmar regulatorer osv. som berger systemet fordi oppsettet i utgangspunktet er feil.

 

At diskusjonen foregår på et kommersielt plan hvor kontonummeret er pugget og memorert er etter min mening feil på et reklamefritt forum, for hvis en dynamo blir for varm så finnes det noen helt elementære fysiske grunner for at dette skjer.

 

Hvis olje eller temperaturmåleren kommer på periodisk så repparerer man jo feilen, og jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal gjøre det samme med ladesystemet.

 

Jeg har til og med laget vannkjølte likerettere for å fjerne 300 watt varmeutvikling i dynamoer for å få bedre kjøling av statoren, - og dette for å få optimal ladning og et driftsikkert system i tropiske klima, -nettopp fordi jeg ser på behovene som individuelle behov.

 

Jeg driter i hva dere vil diskutere, men det kunne jo vært litt fint om man kunne delt litt kunnskap til medlemmer på båtplassen som hadde interesse for fysikk og kanskje ønsker noe spesielt.

Hvorfor ikke, for de fleste har jo allerede ladesystemer som opererer på grensen av hva som er forsvarlig, og det er da ofte forskjellen i bruk som bestemmer om det går bra eller dårlig til slutt.

Link to post

Hvorfor ikke, for de fleste har jo allerede ladesystemer som opererer på grensen av hva som er forsvarlig, og det er da ofte forskjellen i bruk som bestemmer om det går bra eller dårlig til slutt.

 

Enig i den også. Hulda har en spenningsregulator beregnet for buss. Den lader opp til 14,7 volt, helt uintelligent. Prisen tror jeg var kr. 35, sånn omtrent. Den har ladet batteriene mine i fem år. Det er mulig at det er landstømladingen som berger batteriene mine.

Link to post
Det er mulig at det er landstømladingen som berger batteriene mine.

 

Ja, er man aldri på tur, er nok dette riktig. Jo lengre turer man kjører, jo viktigere blir spenningsregulatoren på dynamoen. (Korrigert: Den er vel like viktig for de som kjører korte turer.)

 

Synd at ikke dette ikke også er et forum for båtfolk (som burde stille høyere krav til ladesystemene enn matpakkekjørerne), men kun for de som er ute etter det middelmådige. Når man da linker til en av de få produsentene/leverandørene som har "det lille ekstra", blir man nærmest nedsablet med beskyldninger om å ødelegge et reklamefritt forum. Snodig.

 

Jeg tar herved av meg hatten for de som i årevis, på dette forum, har forsøkt å informere om de bedre alternativene. Snakk om å seile i motvind. Disse har sannsynligvis ikke hatt samme monetiske utbytte bav sin innsats på BP som visse andre.

Link to post

Jeg driter i hva dere vil diskutere, men det kunne jo vært litt fint om man kunne delt litt kunnskap til medlemmer på båtplassen som hadde interesse for fysikk og kanskje ønsker noe spesielt.

Hvorfor ikke, for de fleste har jo allerede ladesystemer som opererer på grensen av hva som er forsvarlig, og det er da ofte forskjellen i bruk som bestemmer om det går bra eller dårlig til slutt.

 

Helt enig Onkel P (Sorry, jeg mener Ole P)

Tror det er svært mange både med forutsettninger og interesse for å gå litt dypere i denne materien. Lar ikke det seg gjøre uten å dra frem enkeltprodukter?

Jeg mener. Du snakker om fysikk og det er jo en vitenskap. Ikke noe man har patent på.

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post

Innebygde standardregulatorer er alt for dårlige for fritidsbåtbruk. Selv har jeg en TWC-regulator som jeg er godt fornøyd med. Den produseres desverre ikke mer. Dersom den skulle svikte meg for godt (jeg håper den lever like lenge som meg – den har allerede overlevd en generator) er jeg ikke det minste i tvil om at jeg vil se meg om etter en ny ekstern regulator. Jeg vet ikke om så mange som lager slike, men jeg hadde nok i første omgang vurdert Sterling, Balmar og Adverc (den siste tror jeg kobles på samme måten som TWC).

 

Eivind

Link to post

Helt enig Onkel P (Sorry, jeg mener Ole P)

Lar ikke det seg gjøre uten å dra frem enkeltprodukter?

Jo det finnes enkle måter å forklare dette på, for når man lager et ladesystem så setter man dette opp til å takle et bruksmønster, -eller flere bruksmønster i samme pakke.

 

Problemet her inne (Det vil si på dette forum) er at noen (en) sier godt nok.

Det er folket selv som må bestemme hva de strengt tatt trenger, og da må noen grunnleggende prinsipper forklares hver for seg.

 

Jeg har brukt Balmar og Ample power i flere år, men dette fordi når noen skal betale 1200 kroner timen så vil man komme i mål med minst mulig tidsforbruk. Man kan derfor ikke velge noe som ikke kan tilpasses for da er man ute å kjøre på kundens regning.

 

De fleste av dere trenger ikke verken Balmar eller Sterling, og det er jo nettopp derfor ikke alle har det heller.

Link to post

Så om jeg tolker dette riktig betyr det at de fleste med en dynamo av et annerkjennt og godt merke. Og som snurrer med riktig rpm, vil tilfredsstille langt på vei de flestes bruk uten ekstern regulator. 1 til 3 timer ut til nærmeste holme. Kaffekos og en time med TV, og så tilbake neste morgen for å legge seg på landstrøm. Da har vi tatt for oss mellom 80 og 90 % av alle med fritidsbåt.

Sånn bare for å begynne et sted?

Link to post

Det er som du sier Jørg, valgfritt.

.... på grensen av hva som er forsvarlig, og det er da ofte forskjellen i bruk som bestemmer om det går bra eller dårlig til slutt.

Jeg ser det antakeligvis som du, men likevel er det dere som kverulerer.

Forresten permanent bare med henvisning av kommersielle bakgrunn, kontonummer osv.

Noen lengre oppi i traden spurte om jeg ville få lov å mene noe hvis ikke jeg tilfeldigvis ville være bedriften som selger det.

Hva er med dere, selger dere ikke det dere mener at dere ikke snakker om?

 

Servicemannen reagerer ikke på innlegg men på merke og navn.

I tillegg ikke sakelig med teknisk forklaring men bare med å slenge noe ut og som hver gang havner

i uttalelser at det som andre/jeg/Sterling gjør ikke holder mål.

 

Hva ha det med teknisk å gjøre siden slik ikke en gang inkluderer tekniske forklaringer.

Hvis jeg sier at noe ikke passer da må jeg kunne forklare det, et argument.

Andre trenger ikke?

 

Trinns to.

Hvis jeg sier at jeg opplever at alt det jeg gjør holder mål, hvordan kan da noen vage å si at det ikke stemmer?

Slik tilatter jeg verken meg, deg og heller ikke noen som ikke kan eller vil bevise det motsatte.

 

Hvis jeg i tillegg forklarer at jeg -vet- pga egen erfaring at noe virker i mange tusen tilfelle,

både her, i EU samt sørlige strøk og i tillegg på områder som er særutsatt helt verre klimatiske påkjenninger,

da skulle en jo kunne forvente at det blir respektert.

 

Hvis en annen da sier "ja men" da er det greit å diskutere det, men ikke omvent.

 

Hold dere altså gjerne til realiteten fordi det er vi som selger det fordi det er vi som har kunnskapet.

Og derfor er det lov at vi uttaler oss slik at andre får noe informasjon i det hele tatt.

...ellers ville det jo fortsat bare være Ladac som dominerer her, Servitsfolk som bare kjenner en merke,

og kanskje hjulene ville ennå være firekantete også.

 

----

Ang. deg holder jeg flest gjerne kjeft fordi du har jo know how.

Men hvis du snakker om 1200,- per time er heller ikke det noe argument for å si "derfor må det være noe som kan spesialtilpasses".

 

Jeg velger noe som kan spesialtilpasses når det er behov, ikke tidligere.

Også her: Min mening er at de fleste ikke trenger "spesial" men at det holder så snart man holder seg til grunnlag.

1200,- per time er et argument, men heller du monterer ikke i løpet av en time.

 

Så synes jeg f.eks. at 1200,- per time er litt bortkastet penge for noe så enkelt som to venner kan fikse på en ettermiddag.

Med enkelt mener jeg at heller ikke regulatorene som dere foretrekker blir montert på en annen måte

enn regulatorer av f.eks. Sterling, Ampel, Ladac, White, Smith og hva de alle heter.

Felt er felt, og unntatt positiv og negativ trenger man ikke særlig mer å vite om.

 

Og at dette kan monteres uten hjelp av fagfolk ved bare å lese bruksanvisninger

blir minst bevist hvert eneste dag med folk som kjøper PDAR.

Jeg har nemlig faktisk bare ganske få kunder som ikke monterer selv, de trenger meg bare ikke.

 

Vannavkjølte likeretter finnes også siden over 15 år, og tilbehørkjølere finnes nesten like lenge.

Synd at du brukte tid for å lage sånt, fordi dette kan kjøpes ferdig.

Ellers, hvis det absolut ikke holder mens man trenger maks effekt, kan også likeretteren monteres ekstern.

Men jeg foretrekker i så fall å bygge en luftlabyrint for nedkjøling av innsugningsluften.

På båt og med litt tålmodighet klarer man nemlig ofte å kjøle det ned til noe mellom ca. 20 - 30 grader,

og det holder i alle tilfelle jeg vet om.

 

Kommer du med argumentet at det finnes batterier som ikke takler det, da -kan- man si

enten feil batteri eller feil dynamo, men man kan også tilatte å bruke strøm reduksjon via regulatoren.

 

Men også det igjen, veldig fint at du -kan og vet-, jeg kan og vet også slik at det holder for det meste.

Men etter min persønlig mening finnes det flest ikke noe behov for noe "mer".

 

 

Valgfritt, sa du?

Var det nå hovedsakelig mening å diskutere og å ha sin mening på en forum,

eller vill du og ditt parti tvinge meg å holde meg til meningen deres?

 

Jeg mener det virkelig vennlig: Fortell om fordeler og ulemper og full pakke.

Men begynn ikke å fortelle at det som andre produserer ikke holder mål.

Det er kanskje ikke bra nok for partiet ditt, men det holder tvert i mot din mening i de allermeste andre tilfelle.

 

Ha en strålend fin dag så lenge.

 

Merketegn: :seeya:

 

-------------------------------------

Og til deg, Pathfinder:

Ja og nei.

 

Ja, fordi de fleste ville klare seg fint med bare en bra landlader,

så sant båten ligger med landstrøm i perioder som batteriene krever.

Det kunne nå være alle 1 til 3 dager, men etter bruk og spec av batteriene.

 

Nei, så sant man trenger regelmessig og raskest mulig -topp-lading- på batteriene.

Da holder det ikke med bare W-regulering.

 

Omvent kan en som har en flertinnsregulator og dørjer regelmessig (på samme grunnlagg s.o.)bare spare seg landstrøm.

Dynamoen blir da jo til en lader, faktisk til en bedre lader enn landstrømladeren bare kan tilby.

 

Ha også du en fin dag videre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Bere et spørsmål Jörg,

 

Selv har jeg for dårlig lading om bord(ladac 1204 på originaldynamo til Ford 2728T), men klarer med pga ofte tilgang på landstrøm. Der har jeg en Ladac 15 amp som i løpet av et døgn fyller opp batteriene(360 amp AGM bank som brukes til alt).

Så til spørsmålet, vil det være en relativ enkel jobb for meg å skifte det som må til(jeg antar ny dynamo og + ett eller annet jeg tror du selger som pakkeløsning) da jeg har ganske grei oversikt over det elektriske anlegget ? Hvilken løsning fra deg ville du anbefalt ?

 

Spørsmål nr. 2 er: De nye båtene som leveres i dag, f.eks. med Volvo D-motor, har de for dårlig lading originalt til å kunne klare seg uten landstrøm(forutsetter at de går for motor 4-5 timer pr. dag) og vil de kunne bedre dette betraktelig med utstyr fra deg ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Spørsmål nr. 2 er: De nye båtene som leveres i dag, f.eks. med Volvo D-motor, har de for dårlig lading originalt til å kunne klare seg uten landstrøm(forutsetter at de går for motor 4-5 timer pr. dag) og vil de kunne bedre dette betraktelig med utstyr fra deg ?

Je kan svare deg spørsmål nr. 2. Dynamoer Volvo bruker i dag, og faktisk flere motorprodusenter, har smeltegrense på 125 grader. Om du skal øke lading med en ekstern regulator på 115amperen skal du velge en med justerbar grense. Ellers er ladekablene underdimisjonerte hos Volvo. Med å bytte dem ut til 35-50q, begge minus og pluss, har du økt ladingen en del og de holder for fleste.

Link to post

Ja, er man aldri på tur, er nok dette riktig. Jo lengre turer man kjører, jo viktigere blir spenningsregulatoren på dynamoen. (Korrigert: Den er vel like viktig for de som kjører korte turer.)

 

Synd at ikke dette ikke også er et forum for båtfolk (som burde stille høyere krav til ladesystemene enn matpakkekjørerne), men kun for de som er ute etter det middelmådige. Når man da linker til en av de få produsentene/leverandørene som har "det lille ekstra", blir man nærmest nedsablet med beskyldninger om å ødelegge et reklamefritt forum. Snodig.

 

Jeg tar herved av meg hatten for de som i årevis, på dette forum, har forsøkt å informere om de bedre alternativene. Snakk om å seile i motvind. Disse har sannsynligvis ikke hatt samme monetiske utbytte bav sin innsats på BP som visse andre.

 

Nå bruker ikke Hulda mer enn 500 liter diesel i året. Det vil si at fremdriftsmotoren neppe går mer enn 80 timer. Det betyr at seiling, som du nevner, selv om den tidvis foregår i motvind, er en vesentlig del av fremdriftsmaskineriet. Hulda seiler mer enn Hulda kjører. Følgelig er dynamoen som sitter på motoren ikke den vesentligste ladedingsen min. Når jeg trenger lading alene i uthavn, så starter jeg aggeregatet som ikke bruker mer enn 1 liter diesel/time på tilnærmet full blås. Da har jeg en lader fra Stirling som dytter innpå 50 A i gode dager med 220 V inn. Fremdriftsmotoren dytter inn 70 A med 14,7 V når det butter imot.

 

Trådstarter forespør en enkel måte å heve ladespenningen på. Hulda-metoden er en enkel måte å heve ladespenningen, og den er billig.

 

Så får du reklamere så mye du orker for det produktet du ønsker, om du selger matpakker så spiller det ingen rolle for meg. Jeg er verken dommer eller moderator.

Link to post

Sånn bare for å begynne et sted?

I grunnen burde det være så enkelt, å bare begynt et sted.

Som vi hører så klarerer noen seg med lite, noen klarer seg med mye, ja det er til og med de som aldri klarer seg osv. Forståelsen for hvorfor / hvordan det virker er ikke alltid like godt å forklare.

 

Som spørsmål 2 i innlegg 70.

En Bavaria 50 har denne dynamoen og to 140 Ah forbruksbatterier som standard.

Å korte ned absorberingstiden som representerer ca 60 Ah av den totale kapasiteten i batteribanken er dessverre ikke løsningen, for denne dynamoen ville klart å lade inn 300 Ah + i løpet av 4,5 time hvis batteribanken var satt opp etter dette, og da er tapet i systemet allerede trukket fra.

 

Spørsmålet forteller i og for seg hvor viktig det er å ikke misforstå dette, for her insinueres det at båten må kjøres 4 til 5 timer hver dag for å etterfylle døgnforbruket. Høna og egget teorien er med andre ord misforstått, og det bør ikke leverandører av regulatorer få benytte seg av.

 

Jeg har sakt det så mange ganger, men jeg kan gjenta. Gjør man seg avhengig av den kapasiteten som ligger i toppen på batterier når man er i sjøen, da er allerede systemet så dårlig beregnet at en regulator blir som å kontinuerlig bruke en hjertestarter.

 

Hadde batteribanken vært riktig dimmensjonert kunne de fleste klart seg med Hulda løsningen til 70 kroner. Jeg er dog ikke like optimistisk med hensyn til prisen.

 

Pluss, minus, D+ og felt med justerbart setpunkt må man nok betale minst 250 kroner for.

Link to post

Jeg må skamfullt medgi at jeg ikke husket nøyaktig, men er er regningen. Den er ikke justerbar. Og så skal den teoretisk gi 14,8 V, det gjør den ikke. Den gir 14,7 V.

 

regulator108.jpg

 

Nå er det en stund siden jeg kjøpte disse greiene. Når jeg sveiste i skroget, og hadde glemt dynamoen, så ble dioder etc. grillet. Etter at jeg monterte mitt sinrike system av brytere, så går det bra. Så lenge jeg husker å sette bryterene i null.

Link to post

Det virker som om det fremdeles er litt misforståelser ute og går, for det er ikke slik at om regulatoren har et setpunkt på 14,7 volt så har man en kraftig dynamo.

 

Hvis vi ser på den populære Valeo dynamoen på 70 ampere (tidligere Motorola) så har denne en anbefalt max driftstemperatur på 80 grader C. Det leveres regulatorer med forskjellig setpunkt til denne dynamoen, men alle regulatorene styrer feltet temperaturkompensert.

 

I regulatormanualene står det hvor mange ampere regulatoren vil gi feltet ved de forskjellige temperaturene. Regulator setpunkt oppnår man med andre ord ikke før belastningen går ned og dynamoen går kaldere. (ladespenningen har med andre ord ikke noe med hovedladningen å gjøre, kun med toppladningen).

 

Den mindre dynamoen fra Valeo (13A) serie gjør likedan.

 

Hvis man ønsker en kraftigere magnetisering med en standard dynamo så kan man i mange tilfeller bare flytte regulatoren bort fra likeretteren. (I de fleste dynamoene er det likeretteren som har til oppgave å meddele regulatoren hvilken temperatur dynamoen opererer med, og redusere feltstrømmen i henhold til dette).

 

Noen ganger kan det også være feltdiodene (diode trio) som er underdimensjonert slik at regulatorens matning blir for dårlig. Feltet får ikke nok feltstrøm okkesom hva regulatorsetpunktet er.

 

Som en tommelfingerregel bør spenningen på regulatorens feltinngang kanskje være en volt høyere enn B+ hvis feltdiodene er bra. (Dette er litt avhengig av hvordan dynamoen er konstruert med hensyn til rotormotstand osv).

 

Det er jo slike forhold som med fordel kunne diskuteres når noen ønsker å heve ladespenningen på en billig måte, for jeg mener det egentlig ikke er høyere ladespenning de spør etter, -men bedre ladning.

 

Jeg har en bok på 7-800 sider hvor dataene på de fleste eldre dynamoer er beskrevet, både funksjon, feilsøkingsrutiner, regulatorenes virkemåte med måledata og det hele.

 

Jeg mener det var John Dere som gav denne ut i sin tid, og boken omtaler alle dynamoene de bruker på sine motorer. Fra 35 til ca 200 ampere dynamoer.

En ekstern regulator kobler jo bort denne temperaturreguleringen, og dette kan også gjøre med å bytte til en annen intern regulator til en langt billigere penge.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...