Jump to content

Verdens største båtproblem! Hva skal jeg svare han?


Chipsrederx85

Recommended Posts

Hei, trenger hjelp!!

 

 

En venn av meg sa i dag:

 

- Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å ha båt! Vi har sjøsetting (stress, mente han), service (nye deler, sende fra andre siden av landet), vasking, bunnsmøring (fort 10 000), forsikring, båtplass (nøst, brygge, enda mer penger!) og ikke minst at man er avhengig av fint vær for at det skal være greit å bruke!

 

- Alt dette er jo svindyrt! Alt det stresset om startproblemer, sprekker (få tak i reperatør, 10 000?), vasking. Sjekke om båten ligger der (i en regnperiode), Kona ikke veldig veldig interessert. Han orket ikke tanken engang!

 

Han sa også at det som oftest regnet såpass mye at en båt ikke blir brukt så mye som den burde til den prisen (500 000).

 

 

 

 

Jeg visste ikke hva jeg skulle si! Jeg ble helt målløs (ikke på en god måte).

 

Hvordan for pokker skulle jeg forsvare dere/meg om at båtlivet er egentlig helt fantastisk uten å virke for "feminin"?

 

Klarte ikke å si at "å loffe utover i solen og høre på måkene, høre på bøgene som skvalper mot båten, er helt ubeskrivlig fantastisk.

 

Hadde jeg sagt dette han han bare ledd...

 

Hjelp? (til neste gang, så skal jeg knuse han fullstendig)

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han er veldig ski-fan!

 

(men det er i grunn jeg også)

 

 

Bare ble litt irritert på han! Skulle fanken grillet han med fordeler med å ha båt!

 

Klarer bare ikke å få noe fornuftig å si!

 

 

HJELP! Vi må forsvare oss mot slike innenlands-typer som tror de ikke går glipp av noe!!

Link to post
Share on other sites

Kan ikke forsvare båtlivet med å snakke om penger, det er ikke det det handler om!

 

Hadde det vært det, så hadde jo en hytte vært mer lønnsomt da den som oftest stiger i verdi, i motsetning til båter.

 

Hvilke agrument kan jeg bruke som beskytter alt det "stresset og utgiftene" han tydeligvis ikke forstår at noen gidder å bruke tid på?

 

 

 

 

 

Forslag? (dere sjøsetter jo hvert år)

 

HJELP!

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

La bare landkrabbene være i fred. Vi trenger dem ikke :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kan ikke forsvare båtlivet med å snakke om penger, det er ikke det det handler om!

 

Hadde det vært det, så hadde jo en hytte vært mer lønnsomt da den som oftest stiger i verdi, i motsetning til båter.

 

Hvilke agrument kan jeg bruke som beskytter alt det "stresset og utgiftene" han tydeligvis ikke forstår at noen gidder å bruke tid på?

 

I utgangs punktet handler verken hytte eller båt om penger, men heller om hva pengene gir deg.

Det er også utgifter med hytte, og det er også mye stress med det.

Den skal jo også vedlikeholdes, på samme måte som med en båt.

Ikke glem at hytten skal males/beises. Taket skal fikses, plenen skal klippes, bedet skal lukes, trær skal beskjæres etc...

Dette koster penger, ofte mye penger.

 

Og når det kommer til at båter ikke stiger i pris, så stemmer vel dette godt nå. Men for noen år siden så steg faktisk bruktbåt prisen en god del. Flere av båtene fra 80 tallet koster i dag mer enn de gjorde nye.

Fordelene med båt kontra hytte er etter mine øyne ganske opplagte.

Båten ligger stort sett i nærheten av der du bor, mens hytter ofte ligger flere timer vekke. Med andre ord så blir det mer ork å drive vedlikehold på hytta enn på båten.

 

Båten er jo ferdig vedlikeholdt når du drar ut i den, mens hytta reiser du for å vedlikeholde.

Blir du lei av naboen så kan du ikke bare flytte hytta, mens med båten kan du stikke til en annen plass.

Det er ofte mer sosialt med båt, da du treffer langt flere på en båt tur enn på en hyttetur.

Det med at du ikke bruker båten når det regner, har jeg aldri skjønt. Vi bruker båten mer eller mindre uannsett. Håpet dette året er ca 50 døgn overnatting i båten. Tyder mer på at kompisen din ser etter feil båt, hvis han ikke vil ut når deg regner. Og det regner stort sett ikke alle plasser i skjærgåren på en gang. Vi har flere ganger funnet opphold og sol i ryfylket når det regner i Stavanger.

Og vist han ikke liker å være i båt når det regner har jeg vanskelig for å se for meg at han liker at det regner når han er i hytta.

 

Men det koker ned til smak og behag. Ikke alle som trenger eller bør være på sjøen heller.

Noen er også redde for sjøen som vi andre elsker så mye.

 

Nei takker meg til båt livet, skal jeg ha hytte en gang blir det med sjøen. Men jeg skjønner ikke hva jeg skal med det.

 

Be han om å se på en båt som er lukket, da slipper du unna mye av fuktigheten som en del klager på ved mye nedbør. :flag_bp:

Redigert av Manzon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har en teori om båt eller ikke

inne i hodet på båtmenneskene er det et spesielt lite gen som programmerer

hjernen til at man MÅ ha båt for i det hele tatt å trives.

De andre som ikke bør ha båt mangler dette genet.

 

Dessuten er det ikke stress med båtpuss og ting som går i stykker

eller må gjøres - dette kommer inn under begrepet meningsfyllt KOS.

 

Til slutt har man " solskinnsmenneskene " som tror at de skal ha båt

De mangler båtgenet og forsvinner etter etter et år eller to , ofte fordi det er så mye styr

( hvilket beviser at de ikke har skjønt noen ting )

nemlig.

Link to post
Share on other sites

Ikke svar! Fjorden er full nok som den er, egentlig burde vi drive omvendt misjonering og si til alle vi kjenner (uten båt) at det er helt skrekkelig med båt, så kanskje tilveksten synker :-)

 

Så jo i Aftenposten nylig at noen ville selge et badehus på 13m2 på Snarøya til 3M. Fy f... så mye båt du kan få for de pengene! Men helt greit for meg, en båt mindre på fjorden!

Link to post
Share on other sites

Hei, trenger hjelp!!

 

Jeg visste ikke hva jeg skulle si! Jeg ble helt målløs (ikke på en god måte).

Er vel ikke sikker på at det er du som trenger hjelp..... og jeg skjønner heller ikke hvorfor du må si noe, det rekker vel å trekke brillene ned på nesetippen og kikke over brillene litt spørrende på krabten..

 

Skjønner heller ikke hvorfor man mener man må forsvare sine private valg overfor andre....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne sesongen har jeg brukt ca.1000 kroner per døgn på båten. Angrer jeg meg eller får betenkeligheter? Nei!

Trives noe helt van(n)vittig når jeg er ute i båt. Da jeg kjøpte min første båt for noen år siden, så fikk jeg den følelsen av at "Nå har jeg gjort noe rett! Dette trives jeg med!".

Vi drar på ferie med båt. Når vi bruker båt og ikke bil, så starter ferien i det vi forlater brygga her hjemme. Ikke i det vi kommer frem til destinasjonen. Kjører man med bil, så blir ofte reisen en ren transportetappe. Med båt så -er- reisen en stor del av ferien.

 

Alt er forresten svindyrt. Liker man om sommeren å sitte i solveggen på Solsiden her i Trondheim eller f.eks. Aker Brygge og nyte en kald én, så koster det også penger. Skal man ta med familie på ferie så blir det også ofte 40-60.000 kroner for to uker. Hytte, kan nok være en ok investering, men herregud så mye tid man bruker på vedlikehold (familien har hatt hytte ved sjøen i 20 år).

 

Fokuserer man på kun det negative ved noe, så liker man det ikke. Tror ikke det er vanskeligere enn som så :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det var vel Rolf Wesenlund som i filmen "Deilig er fjorden" ble stilt til veggs av sin svoger (spilt av Helge Reis) når det gjaldt kostnader på en torsk. Han hadde tatt med seg fisken som de hadde fisket under veis for at de skulle kunne ha den til middag under besøket hos svogeren, hvorpå svogeren startet å regne ut hva den torsken kostet pr. kilo.

 

Svaret ble da: Man kan ikke måle fiskelykke i antall kilo fisk !

 

Her er forresten en liten snutt av filmen:

 

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For det første så trenger det ikke å koste mye penger å ha båt,og hvis vedkommede ikke forstår de gledene som båtlivet gir så er det hans problem ingen andre sitt.

 

Nå vet ikke jeg hvilke tone han uttaleser hadde (regner med/håper)det var en vis ironi bak.

 

 

Mente han det alvorlig,ville jeg bedt vedkommede å holde kjeft!Og ikke uttale seg om ting han ikke har greie på.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Noen kjøper hytte til en million eller to, andre kjøper båt! Kjøper du en båt til f.eks 500.000,- ,bruker den 10 ganger så mye, burde vel det være svar nok!!

 

Hva er forskjeller mht verditap - nesten null

 

At en hytte og en båt har(hatt) samme verdiutvikling var en interessant observasjon! :lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Haha!

 

Men hva er konklusjonen for at vi sjøsetter hvert år, uannsett om vi har problemer med sprekker, bensinpumper eller mangler båtplass? (uten å høres ut som en bøg(reff. til skrivefeil i bølge) eller være for feminim)

 

Svaret: Rett og slett å tenke på hvor deilig det er å ha båt når man kan tenke på de om sitter på kaien og ser oss forsvinne ut der de så gjerne ville vært selv?

 

 

Hva er det som er så flott med sjøen, kontra ikke-båt?

Link to post
Share on other sites

Det som er så flott med sjøen er jo at man vet aldri hva som lurer under overflaten :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg var i alvorlige sjælekvaler da jeg skulle retfærdiggøre køb af ny båd (overfor mig selv). Heldigvis var der gode personer herinde, der kunne coache mig :smiley:

 

Min lære var, at bådlivet for mig er en lidenskab. Det har ikke noget med fornuft at gøre. Fornuft og passion er modstridende og der skal være plads til begge dele i ens liv. Naturligvis skal passionen ikke drive en fra hus og hjem, men kan den holdes nede på et relativt uskadeligt og risikofrit niveau, så er det for mig bare et gode at man har NOGET, man er passioneret omkring. Livet er i sin grundsubstans under alle omstændigheder ikke rationelt, så det nytter ikke at gå rundt og forvente at alle vores handlinger er det. Passion er (også)liv.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...