Jump to content

Verdens største båtproblem! Hva skal jeg svare han?


Chipsrederx85

Recommended Posts

Jeg ville svart: Jaja.. du om det.. Jeg har båt fordi det gir meg god helse, trim, koselige stunder med familie i ro og mak, opplevelser, og som balsam for sjelen. De tingene kan ikke måles i penger. Hadde jeg ikke brukt dem på båt, så hadde jeg sikkert sløst dem bort på helt andre ting som ikke ville gitt samme glede.

 

For meg er båtlivet helse på blå resept.. ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Som tidligere nevnt her, ta han kompisen din med ut i båt så han får se og kjenne hvordan det er. Tipper han kanskje endrer mening.. Hadde ikke du et litt villt prosjekt på gang og? Merker det på folk rundt meg som har vært så som så til båt, de blir fort positiv etter en tur på fjorden.

Jeg tok en kompis med ut for noen uker siden, han har ikke vært så mye i båt. det var litt vind og bølger den dagen og jeg fant ut jeg skulle riste han litt i bølgene. Gav 34 knop i en halv meter bølger, vi hoppet omtrent kun på bølgetoppene. når vi kom til land etter å ha herjet i rundt en time sa han: Vi må snart ut igjen. Det skal offte ikke mer til. Men nå for tiden er båten min ødelagt, men jeg stresser ikke med å komme på sjøen igjen, for meg er det like mye kos og avslapping og kunne skru og slappe av, ikke ha noe tidspress.

Eller som vi snakket om på jobb før ferien, det var en dag med fint vær og knallsol, Tenk hvor herlig det hadde vært og ligge i fjorden med en gammel tresnekke, dorgesnøret i ene håden og en kald en i den andre, bare slappe av...

Som nevnt tidligere; båt er helse på blå resept. :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Mounche gnir seg vel litt hendene :lol:

 

Når det gjelder hva jeg har ved sjøen så helt klart (tidobling på 20 år lar seg høre!), men når jeg ser hva båtene jeg har koster og hvordan de taper seg i verdi så nei, men jeg har da valgt å legge pengene i eiendom og bare skillemynt i båt i forhold til enkelte her, og slik sett har jeg både i pose og i sekk. Dog har jeg innsett at jeg ikke har økonomi til store båter, men på gode dager så er det like fint i liten båt som stor og på dårlige dager så tenner jeg peisen! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så gjennom regnskapene til båten, båten kostet gjerne 450 000 ifølge kontrakten (20 fots Askeladden med 150 hk verado), men gjett om det nærmer seg minst 550 000 ink alle utgifter.

 

Båten skal ha årlig vinterkonservering, bunnsmøring, båthotell, bensin, tau, kartplotter (jeg fikk med), båtplass, redningsvester, olje til badeplattformer og dørk, forsikringer og andre kostnadsfulgte gjerninger.

 

 

Det er vel dette som frustrer han og som han ikke orker.

 

Hva mener dere? Jeg mener det er igrunn sånn med alt man kjøper, er det ikke det? (Hus: maling, møbler)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Et svar er at det faktisk har vært forsket (uten at jeg kan henvise til annen kilde en en eller annen avis) på forskjellige ferieformer og JA båtlivet var helt klart den ferieopllevelsen som var mest avslappende.

- Du har alltid den fineste tomta

- Du slipper køkjøring ( om du bruker hue litt da)

- Du har alltid noe å bruke tida på

- Du treffer alltid en masse hyggelige folk

- Ferieopplevelsen er like stor helt uavhengig av båtstørrelsen (mesteparten av tida bruker du jo på land)

Link to post
Share on other sites

Tror båtlivet sparer samfunnet for ganske mange kroner. Balsam for sjelen å gå ned til båten å ta fatt på noe ugjort, eller rett og slett sette seg ned å se utover fjorden. I min havn treffer jeg båtfolk som gjerne veksler noen ord over rekka. Jeg har mer enn en gang snakket med båtvenner som har hatt alvorlige sykdommer, men som finner roen og trøsten ombord i egen skute.

 

Når det gjelder verdien av båten og om den vil holde seg i verdi har jeg kun en teori: Jeg har gjennom mange år gått og speidet eter akkurat denne båttypen som jeg har i dag. Tiden ombord kan ikke måles i penger. Om jeg må selge skuta med tap spiller mindre rolle. Dette har jeg til nå ikke ofret en tanke.

La oss nyte båtlivet!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Endelig noen ord som kan forståes!

 

Jeg tror ikke jeg tar han med på båttur!

 

Denne "skjulte skatten" (det fantastiske båtlivet) trenger han ikke vite om! Det gjør meg faktisk ingenting at han ikke skjønner hvorfor vi har båt og gidder å bale med det.

 

For en idiot!

 

 

 

Noen er visst bare født "landkrabbe"!

 

Eller hur?

Link to post
Share on other sites

Tipper flertallet ligger under 80 knop, æh.. 40 knop :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke at du skal være nødt til å forsvare noe som helst.

Du har valgt en interesse som gir deg noe verdifullt. Det raker ikke noen andre hva du bruker tid og penger på.

 

Ja, men er det verdt alt det styret og tiden du bruker i forhold til tiden du er på sjøen?

 

Jeg mener det, men det er vel der han streiker!

Link to post
Share on other sites

Je jeg skjønner det. Men det er vel egentlig ikke hans problem? Jeg synes at tråstarter bare kan be ham om å passe sine egne saker.

 

Jeg mener at så lenge vi driver med noe vi selv liker og finner glede i. Og ikke ligger andre til byrde, er det ikke noen som har rett til å stille spørsmål om verdien av det vi driver med. Det kalles respekt for andres liv, som det desverre kan være for lite av hos mange.

 

Om jeg vil betale tusenvis av penger og ditto med timer for noen rike timer på vannet, så raker det bare meg.

Link to post
Share on other sites

Noen samler på dyre frimerker eller enda dyrere kunstverk.. forstå det den som kan :lol:

Jeg samler på verktøy og duppeditter, og hadde nok vært blakk hadde ikke Biltema dukker opp her i fjor.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, men er det verdt alt det styret og tiden du bruker i forhold til tiden du er på sjøen?

 

Jeg mener det, men det er vel der han streiker!

 

Svaret er vel egentlig at dere begge har rett; for deg er det det, for han er det det ikke. "Riktig" svar kan kun den enkelte selv svare på, men man skal heller ikke utelukke at dere begge kan komme til å forandre mening.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Svaret er vel egentlig at dere begge har rett; for deg er det det, for han er det det ikke. "Riktig" svar kan kun den enkelte selv svare på, men man skal heller ikke utelukke at dere begge kan komme til å forandre mening.

 

Njaa, jeg er født med sjøen og jeg dør nok med sjøen.

 

Men at han skifter mening er en annen sak, og MYE større sansynlighet for at skjer... :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Om jeg må selge skuta med tap spiller mindre rolle. Dette har jeg til nå ikke ofret en tanke.

La oss nyte båtlivet!

Du kan aldri selge skuta med "tap" Astor----den kvalitetstiden du har hatt ombord disse årene, kan ikke betales med penger :cheers_wine: : Og dette gjelder vel også alle oss andre som nyter livet ombord. :sailing::flag_bp:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg du har vært innenfor badebøyene... :rolleyes:

På Homolulu?

 

Jeg har ikke båt(er) til tross for båtpuss og vedlikehold, men delvis på grunn av. Båten gir meg meningsfyllt arbeid og hyggelige stunder med vinterarbeid og planlegging. Jeg tenker aldri på kroneverdien av det jeg har eller det jeg gjør. Ikke måten å bli rik på, men jeg er så heldig å ha stort sett det jeg trenger. Og så har jeg i tillegg en veldig forståelsesfull kone som setter pris på det jeg gjør.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hva liker dere best?

 

A) Loffe rundt 3-15 knop

B) Cruise rundt 15-20 knop

C) Helst 25-30 knop

D) Mellom 30 og 40 knop

E) Mellom 40 og 80 knop

 

 

Hvor ligger flertallet?

kan si jeg havner på alternativ "D" starten på alternativ "E" på maks fart. Men spiller ingen rolle. Er tiden i båte på sjøen som er kos, uavhenging av farta, så kan ikke velge hva jeg/vi liker av alternativene best.

Link to post
Share on other sites

Du kan aldri selge skuta med "tap" Astor----den kvalitetstiden du har hatt ombord disse årene, kan ikke betales med penger :cheers_wine: : Og dette gjelder vel også alle oss andre som nyter livet ombord. :sailing::flag_bp:

 

Godt sagt. Er helt enig! Men de tapte pengene kunne jeg gjerne fått tilbake! En vinn/vinn situasjon :flag_bp:

 

Men å selge båten er vel ikke et valg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...