Jump to content

Dynamoen sluttet plutselig å lade, hva kan være feil?


Marulf

Recommended Posts

Men dynamoen lader opp mot 15,5 V

Spørsmålet er da om du i det hele tatt har regulering. Dersom batteriet har vært nedtappet kan det tenkes at dynamoen ikke klarte å få spenningen høyere.

En regulator med 15.5V som settpunkt har jeg aldri hørt om. Her må du følge nøye med, om spenningen fortsetter å stige etterhvert som belastningen minsker.

Uansett ville jeg byttet regulatoren, 15.5V er alt for høyt. En regulator av den vanlige Bosch-typen koster såvidt over 100-lappen på Biltema. Da får man nye børster på kjøpet.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
Fortell oss hvordan det går.

Ja, tro det eller ei, men saken er nettopp avsluttet. At det har tatt nesten et år skyldes en merkelig, og utrolig treg, kundebehandling hos Defa.

Reklamasjonen ble avvist fordi defekten skyldtes brukerfeil, at regulatoren hadde mistet kontakten med B+ og derfor destruert seg selv ved å bryte feltutgangen. (denne 'egenskapen' har vært omtalt på forumet tidligere)

Konklusjon er beviselig er feil, den regulerer fortsatt på samme måte som jeg beskrev over, men det hadde ingen betydning for deres vurdering.

(Har varslet Defa om denne tilbakemeldingen, ref våre regler vedr. negativ omtale av firmaer.)

Link to post
Share on other sites

Dette høres merkelig ut. Vet folkene på Defa hva de snakker om i det hele tatt? De har jo kun overtatt et ferdig produkt fra Ladac. Problemet med hva som ville skje dersom senseledningen ramlet av, tok jeg en gang i tiden opp med Paul Rosenquist (konstruktøren av regulatoren) da jeg var innom hos ham i Asker. Da sa han at det var en indre begrensning på hvilken regulatorspenning en ville få, og den lå på ca. 15,5volt. Men han sa ingenting om noen "selvdestruering" av regulatoren. Det jeg imidlertid mener å huske at han sa, var at dersom selve regulatoren tok kvelden av en eller annen grunn, ville også spenningen stoppe på 15,5volt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jørg, om du leser: Hva skjer med 'din' regulator om den mister sense-forbindelsen?

Det skjer ikke mye i så fall.

PDAR prøver først å kompensere, dvs. å øke spenningen, men straks den senser overspenning slår den seg av.

 

Spennings målingen gjøres vanligvis på både D+ og batteri.

Grensen er 17,5V på D+ eller 15,5V på batteripol/sensekontakt.

 

PDAR stenger umiddelbar så snart overspenningen varer i mer enn 2 sekunder.

 

Feilen (og på hvilken side den er) vises da via LED på PDAR,

eller også med tekst og lyd på display så sant den er installert.

Reset følger etter ny start.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette høres merkelig ut. Vet folkene på Defa hva de snakker om i det hele tatt?

Tilsynelatende ikke iom at de hadde regulatoren inne for test og konkluderte med brudd på DF. Men den regulerte akkurat som før når jeg testet den etter å ha fått i retur.

 

Her er sitat fra hva Defa skrev til meg vedr. selvdestruksjon:

"Da har vi testet regulatoren din og funnet at den ikke fungerer og at det er brudd i forbindelsen til feltet på dynamoen. Dette bruddet vi oppstå når regulatoren mister kontakten med batteriene under drift. Kan skyldes en dårlig kontakt eller annet form for brudd. Dette er en sikkerhet vi har lagt inn i produktet for at dersom noe skulle skje med dynamoen eller som mest sannsynlig er skjedd her ,dårlig kontakt mellom dynamo og batterier, vil spenningen stige til ikke akseptable høyder. Dette vil kunne resultere i at annet utstyr om bord blir ødelagt."

 

Klarer ikke å finne tilbake til den egentlige omtalen av denne 'feature'en', men jeg nevnte det her.

Link to post
Share on other sites

Defa gir vanligvis god service, ref. tråder her inne og egen erfaring.

Men som Lars H. nevner er dette arv fra Ladac. Jeg håper ikke Defa ville laget de egenskaper som fremkommer her. Men å bortforklare eller tåkelegge sammenhenger slik det fremkommer i Ingars sitat er for drøyt.

 

Defa må klare å forstå at om de skal ivareta et rykte blant båtfolket så må de ta skjeen i en annen hånd og ikke kopiere "vriompeis"-holdninger fra visse andre store produsenter.

Dette er en vederstyggelighet arvet fra USA der advokater og økonomer regner på potensielle erstatningssaker etter fatale ulykker (f.eks bildører uten dobbelttrinn-lås) versus innkalling av produkter. Her blir ikke utgangen fatal for mennesker, men gale holdninger i store saker starter alltid med små skritt.

 

God ingeniørholdning er å ta ansvar for produktet sitt og evt dårlige beregninger eller svakheter i konstruksjonen. Det koster lite og gir god uttelling på sikt.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dynamoer som ikke har belastning under drift vil produsere en meget høy spenning. Det er meget sannsynlig at dynamo likeretterbro og regulator vil ta skade. Du trenger ikke bekymre deg for at utstyr i båten vil bli skadet fordi hvis noe som helst av forbruk er tilkoblet så vil ikke dette skje.

Dette er en av grunnene til at jeg ikke er tilhenger av ekstra regulatorer, seksjoneringsbrytere og annet utstyr. Også et amperemeter i ladekretsen kan det bli brudd i, med samme resultat.

Dette er felles for alle dynamoer, uansett fabrikat.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...