Jump to content

Ladetid ved bruk av ekstern Sterling/Ladac regulator?


Seastar

Recommended Posts

Jeg forsøker meg med et spørsmål knyttet til ekstern regulering av dynamo:

 

I boka til Calder som jeg refererer til fra tid til annen

(Boatowner's Mechanical and Electrical Manual, 3. utgave, 2005), skriver han på side 105:

 

Almost all external regulators are P-type; most internal regulators, especially on smaller alternators (up to 55 amps), are N-type.

 

Siden svaret fra Ladac var henvisning til deres 1204 (positiv regulering) og de nå ikke har 1205 (negativ regulering) vist i produktregisteret på hovedsiden, lurer jeg på fordeler og ulemper ved positiv versus negativ regulering av dynamoer med ekstern regulator.

 

Jeg har enda god tid på meg til å vurdere reguleringsopplegg og synes det er greit å få "litt" innsikt i hva ekspertene mener om dette temaet.

 

Forøvrig: Dersom jeg skulle ha med meg bare ei bok ombord for hjelp til å løse vansker ombord, ville jeg utvilsom ha tatt med den omtalte boka til Calder - det er en bestselger i USA.

Link to post
Share on other sites

Siden svaret fra Ladac var henvisning til deres 1204 (positiv regulering) og de nå ikke har 1205 (negativ regulering) vist i produktregisteret på hovedsiden, lurer jeg på fordeler og ulemper ved positiv versus negativ regulering av dynamoer med ekstern regulator.

Det er ingen fordeler eller ulemper med det ene kontra det andre.

Når man har en intern regulator med negativ regulering og ønsker å koble til en ekstern regulator, kan man fritt velge om man vil koble til en regulator som benytter positivt regulert eller en negativt regulert felt.

 

Velger man å benytte en regulator som Ladac 1204 som er positivt regulert, må man kutte den interne regulatoren fulstendig. Videre må man koble til 2 stk feltledninger slik tegningen over viser.

 

Velger man å benytte en negativt regulert ekstern regulator, kan man beholde alt som det er og kun koble til en feltledning - minusledningen.

 

Reguleringen blir akkurat like god eller dårlig i begge tilfellene.

 

Sterling-regulatoren tar høyde for at ønsker og behov er forskjellige og støtter begge deler. Alt man trenger å gjøre er å flytte den interne bladsikringen et hakk til siden. Nå går regulatoren fra å være negativt regulert til å bli positivt regulert. For å få til dette ser det ut som om Sterling har puttet inn et dobbelt sett med darlingtontransistorer en for negativ eller en for positiv. Negativ regulering er standard fabrikkoppsett. Antar at dette skyldes at flere ønsker negativt oppsett da det gir en enklere montering for alle dynamoer med intern negativ regulering.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Reguleringsmessig har det ikke noen betydning.

At integrerte regulatorer sitter på "minus-børsten" er sannsynligvis bare fordi kretsløsningen for regulatoren blir enklere.

Hvorfor Ladac likevel har standarisert på pluss-varianten (1204) vet jeg ikke.

En forklaring kan være at denne kan kobles på slike børsteholdere som vi har snakket om. (De er forbundet internt slik at den ene børsten er jordet.)

Link to post
Share on other sites

Hvis du har skjemaet ville det vært intr. å se. :smiley:

Har ikke skjemaet, men har regulatoren. Langs kjøleribba sitter det 4 stk tilsynelatende like transistorer pluss en mindre transistor. Resten av komponentene, inkludert flere andre små transistorer, sitter på selve kretskortet.

Kan ikke helt se behovet for 4 like effekttransistorer, så det er antagelig 2 sett.

Kanskje Joerg B. har et skjema?

 

Ellers er det tid for litt skryt av Sterling. Ikke bare er det en smart regulator. Den er omtenksomt og godt laget også. Skikkelig kjølefinne. Vifte på kjølefinne som ikke kjøler annet enn selve den utvendige kjølefinna og ikke blåser salt luft inn i en lukket boks med komponenter. Solid boks, solid dimensjonerte ledninger, god lakkering av kretskort. Skikkelig feste av effekttransistorer til kjølefinne og bruk av varmeledningspasta. Om noe skulle vært annerledes, måtte det være å spandere på gummiforseglinger/gjennomføringer der ledningene kommer ut av boksen. Det kan jeg imidlertid lage til selv.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Siden svaret fra Ladac var henvisning til deres 1204 (positiv regulering) og de nå ikke har 1205 (negativ regulering) vist i produktregisteret på hovedsiden, lurer jeg på fordeler og ulemper ved positiv versus negativ regulering av dynamoer med ekstern regulator.

Hvis du ser på hovedsiden under Båter og fritid, finner du både 1204 og 1205. Dersom du beholder regulator på dynamoen når den er minusregulert, er det jo en mye enklere montering med 1205.
Link to post
Share on other sites

Ellers er det tid for litt skryt av Sterling.

Da gleder jeg meg at også du gleder deg :yesnod:

 

Men jeg har ikke noe skemaet for regulatorene våre og det behøves ikke :cool:

PDAR eller DAR12 øddelegges vanligvis ikke, så lenge man ikke prøver til å forendre noe inne av regulatoren,

unntatt vanlige innstillinger.

Det eneste som kan øddelegges er høyeffekttransistorene = feil kobling ved innstallasjon.

Men disse transistorer er lett tilgjengelig i både DAR12 og PDAR ...og på lager hos meg.

 

Lotus, jeg aner at du er meget nysgjerrig nå. :wink:

Men husk at du ikke går for langt, pga. garantien.

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men disse transistorer er lett tilgjengelig i både DAR12 og PDAR ...og på lager hos meg.

At de enkelt kan repareres er bra!

I en Ladac er alt innstøpt og reparasjon i praksis umulig. I tillegg er de ut fra det som er fremkommet på forumet "selvdestruerende" hvis utgangsspenningen er for høy, noe som skal kunne skje hvis det oppstår brudd i pluss ledningen til batteriet..

 

Kan du få tak i skjema?

Link to post
Share on other sites

Nei, skjemaer er ikke tiljengelig.

Og hvem skal reparere det for en pris som er akseptabelt?

Fram og tilbakesending, pluss embalasje, pluss timepris, pluss materiell = bedre en regulator som er nytt.

De koster jo sin del, men billigere er det med noe nytt og full garanti igjen, når en sån ulykke allerede ha skjedd.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg!

 

Postbudet hadde levert min PDAR hjemme på lørdagen, så jeg har idag (innimellom OL-tvtitting og litt ekstra putling omkring "ho Mor" i huset - det er jo tross alt Morsdag da), fått anledning til å se nærmere på produktet som jeg har så store forventninger til! :flag:

 

Førsteinntrykk av produktet er at det er en meget bra gjennomført kvalitet, det liksom bare "kjennes".

(Og når Lotus også i sitt innlegg, begynner å "skryte" av førsteinntrykket av et produkt, ja da lover det godt......!)

 

Din norske bruksanvisning var meget bra den, Jørg, - og der forsto jeg også at vanlige åpne bly/syre batterier er det beste å bruke for å få benyttet regulatoren på maks høyeffektslading og da følgelig også med den desidert korteste ladetid.(Må da ha mulighet til å etterfylle vann på battericellene!)

 

Gleder meg til fortsettelsen, så ved første anledning min nabo (utdannet på bil-/båtelektrisk) har tid til overs i nærmeste fremtid, så blir det montering og ellers sjekk av hele anlegget med hensyn til gode kabler og forbindelser!

 

Det gjelder å ha trua på et tidsskille nå, når det gjelder strømkomfort ombord, - før og etter PDAR'en! :wink::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På esken til regulatoren skrytes det av at denne regulatoren er en 4-step regulator med betegnelsen I Uo Uo. Det blir så langt jeg kan telle en 3-step regulator: Et step med maksimal strøm. Et step med konstant utjevningsspenning. Et step med konstant vedlikeholdsspenning. Min landstrømslader har lik ladekarakteristikk og Mascot kaller den for 3-step lader.

 

Hva er Sterlings neste step? Av? :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Drar frem denne igjen.

 

Noen som har overvåket ladespenning etter at Sterling PDAR er montert?

 

Jeg har nå koblet inn PDAR og stusset litt over lav ladespenning ved "high charge" modus. Batteriene var riktignok ikke mye utladet, men synes også reguleringen virker veldig "snill" når forbruk blir påsatt. Kjørte i ettermiddag først Eber D4 varmer en halv time. Ladespenningen oversteg aldri 14.10V på de digitale voltmetere som SveinHa skaffet da motor ble startet. Temp var 10 grader og jeg kjøret motor en halv times tid.

Trodde den ville pushet litt mer i "high charge" modus.

 

Til opplysning er dynamo sjekket og sensekabel montert av Jørg før montering av PDAR.

 

Det jeg lurer på er om høyere ladespenning først vil bli generert når batteriene er mer (mye) utladet?

 

Noen som har fulgt med ladeprosessen i de forskjellige modus og registrert spenningen?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt båt med motor Yanmar 6 LYA-STE og laderegulator av typen YA-12.

 

Nærmest uavhengig av forbrukt strøm og utetemperatur i området 10 - 20 grader var ladingen alltid i området 14.25 - 14.35 volt. Jeg senket gjerne temperatur på kjøleskap og kjøleboks, samt hadde endel utstyr ombord som brukte strøm mens jeg kjørte.

 

Yanmar benytter Hitachi dynamo som er minus-regulert.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg kjenner godt YA-12. Har montert det på en tidligere Yanmar motor og var godt fornøyd. Gjorde da ingenting med orginalt ledningsopplegg. Det jeg nå spør om er Sterling PDAR

Kjenner også LADAC fra før (hadde det i forrige båt).

 

Har nå også Hitachi dynamo (minus regulert) 80A og stusser over ladespenning i "high rate" mode. Det er 4 modus på Sterling PDAR. YA-12 har bare en mode.

Jeg har dessuetn dimensjonert opp kabler fra dynamo til starter/jord fra orginalt 8 mm2 til 16 mm2. Gjelder kun en liten halvmeter, resten er 70 mm2 (fra starter og motorblokk til batterier).

Link to post
Share on other sites

Det er det jeg også tror. Siden eventuelle spenningsfall over hovedbryter vil kompenseres av PDAR (føler direkte på batteri+) så er det bare 2 mulige forklaringer tror jeg. Enten er det spenningsfall på minussiden da minus fra dynamoen er koblet til på et annet sted på motorblokken enn der minus fra batteriene er kooblet, eller så er det riktig med 14.1 volt fordi PDAR "VET" at batteriene er nesten toppladet. Da trodde jeg imidlertid et PDAR hadde skiftet modus.

En siste årsak kan også være feil på PDAR.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Olpi.

Nei, selfølgelig er det ikke riktig.

Det du måler (14,1V) er spenningen av originalregulatoren.

Når PDAR blir slått på så skal spenningen økes til ca. 14,8 Volt, relativt raske og i alle fall for en liten stund uansett om batteriene er full ladet eller ikke.

 

Jeg har lest e-posten din akkurat nå, men kunne ikke svare til nå.

(forresten, gratulerer med dagen til alle :flag:. Det ha vært en fin dag, untatt regn.)

 

Antakeligvis finnes det bare en feil ved tilkobling, ellers ville PDAR ikke vise tegnene av lysdiodene som du har skrevet til meg.

 

Dessuten er kablen som ble montert fra meg på dynamoet ikke sensekabelen,

men "felt" (DF) der den vite kabelen som kommer fra PDAR skal tilkobles.

Med den tilkoblingen blir dynamoen styrt fra PDAR.

Sensekabelen av PDAR er rødfargen

Vennligst les bruksanvisningen og skjemaet for tilkobling som medfølger en gang til.

 

Men bare ring meg når det behager, så går vi gjennom alt en gang til.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: meg kan ringes på alle dager, hvis noe haster.

Tel.: (0047) 47040200 & 0049 171 3433264

Virker alltid :yesnod:

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...