Jump to content

Dynamoen sluttet plutselig å lade, hva kan være feil?


Marulf

Recommended Posts

Hei,

 

På vei hjem fra 4 ukers-ferietur i går sluttet dynamoen plutselig å lade. Merket det da jeg kun hadde 12,2V på forbruksbanken. Startbatteriene var fremdeles fulle, men det var ingen lading inn på batteriene. Hadde gått ca 7 timer da dette ble oppdaget. Viftereima er hel og jeg fikk ingen alarm på ladelampa heller. Løsningen ble å starte et aggregat for å lade opp slik at jeg hadde nok strøm til instrumenter og autopilot på resten av turen.

Hva kan være galt?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hvordan strømopplegget ditt er...

Du har ikke fått alarm, og start banken er full. Du kan nok lett teste om lading kommer inn på denne banken, men manglende alarm tyder jo på at du har fått lading.

Lades det der er nok problemet langs ledningene til forbruksbanken. F.eks er det mange som har koplet batterivelgeren slik at det kun kan lades til den batteribanken som er valgt 1 - 2 - eller 1 +2.

Har du laderegulator kan også problemet ligge her. Har du sjekket ledningene for irring?

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg opplevde det samme for 2 år siden, kjørte i 2 timer og fikk ingen ladning, selvfølgelig en søndag midt i ferien. Kjørte til kai, åpnet motorrommet med motoren i gang, og der var det et lite fyrverkeri fra dynamoen. Mutteren til ladekabelen hadde løsnet... Fikk strammet denne, og ladingen gikk igang som den skulle.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har ladning og samtidig ikke får noen alarm betyr dette at du har lik spenning på B+ og D+ på dynamoen eller et brudd i kretsen til ladelampen.

Det første spørsmålet blir derfor om ladelampen lyser når du skruer på tenningen?

 

Hvis den ikke gjør det så blir spørsmål nr. 2 om ladelampen lyser med tenning på samtidig som du tar av ledningen på dynamoen der det står D+ og kobler denne ledningen til minus?

Link to post
Share on other sites

Ladelampen lyser ved tenning på, men slår seg av ved oppstart (som normalt). Det er montert inn en ladac regulator, og jeg vet ikke helt hvordan dette opplegget virker. Skal forsøke å finne ut av det. Jeg har også en gang tidligere sett at ladespenningen gikk ned til 13,8 V (fra å ha vert godt over 14). HAr ameperermeter og dette har under ferien vist strøm opp i 80A (som er full kapasitet på dynamoen) etter noen dager i uthavn. Normalt går den da ned mot 10-20 amp etter en stund. Nå viser amperemeteret 0.

Link to post
Share on other sites

Vi kan da gå et steg videre på de tingene man kan føle på uten måleinstrumenter.

Da setter du på tenningen og legger et skrujern borti mutteren på dynamoens reimhjul. Blir mutteren magnetisk?

.

Så skruer du løs regulatoren og studerer baksiden på denne. Kan du se en brunsvidd rund flekk på støpemassen?

Link to post
Share on other sites

Da må du lete litt etter koblingene til ladacen.

Selve regulatoren har følgende ledninger:

Sort: Minus

Rød: pluss

Orange D+

Grønn: felt

 

Du må finne ut hvor den orange ledningen er koblet, og denne er normalt koblet til på dynamoen der hvor den originale ladelampeledningen er å finne.

Det beste er om du kan ta et bilde av baksiden på dynamoen og legge ut.

Link to post
Share on other sites

Har nå vert ombord og feilsøkt vha manualen det vises til. Etter hva jeg kan finne ut er det Ladac 1204 som er problemet. koblet mellom grønn og orange og den ladet med 14,4 V, Satte ladac tilbake og den ladet fremdeles. Stoppet motor og startet igjen, ingen lading. Koblet fra ladac og koblet igjen mellom orange og grønn og den ladet igjen. I følge manualen skulle ladelampen lyse når dette skjedde, noe det ikke gjorde. Hva er feil? Har forsøkt å få tak i ny Ladac 1204, men disse er selvsaggt ikke i handel lengre.

Legger ved bilde av koblingen på Dynamoen min.

06082010441.jpg

Link to post
Share on other sites

Sendte kontaktperson på IM. Mulig å reparere disse ladacene.

Defa har tatt over Ladac. Litt usikker på hvorfor de har sluttet å selge disse, men fikk inntrykk av at det var mye arbaid å lage spesielle koplingsskjemaer for de ulike dynamoer. Men det fins vel alternative løsninger?

Link to post
Share on other sites

koblet mellom grønn og orange og den ladet med 14,4 V, Satte ladac tilbake og den ladet fremdeles.

vanskelig å skjønne hva du egentlig har gjort her, slik du beskriver det så hadde du regulering på 14.4V uten at Ladac'en var tilkoblet. Dette må isåfall bety at det befinner seg flere regulatorer i systemet..

 

Koblet fra ladac og koblet igjen mellom orange og grønn og den ladet igjen. I følge manualen skulle ladelampen lyse når dette skjedde, noe det ikke gjorde. Hva er feil?

Det er isåfall manualen som er feil, så lenge dynamoen lader vil det være 12V på ladelampeuttaket også. Dette er uavhengig av om du har Ladac tilkoblet eller ikke.

Iom at den andre polen på pæren i ladelampen er forbundet med batteri-pluss via 'tenning' vil lampen slukke. (Samme spenning på begge poler)

 

Du er sikker på at det er 1204 du har og ikke 1201? Se manualer i arkivet.

Link to post
Share on other sites

Koblet fra ladac og koblet igjen mellom orange og grønn og den ladet igjen. I følge manualen skulle ladelampen lyse når dette skjedde, noe det ikke gjorde. Hva er feil?

Sikker på at du leste riktig? Ladalampe skal nå lyse med tenning på (som normalt).

Når du starter motor skal lampe slukke og dynamo skal lade. Tror du "kortslutter" forbi ladacen når du gjør denne testen.

 

Når du koplet på ladacen igjen og den fortsatte å lade. Hadde du da stoppet motor i mellomtiden? Tolker teksten slik at motor skal stoppes mellom forsøkene.

 

Som det står går dynamoen uregulert i denne testen, så det er ikke rart at spenning varierer med turtall...

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder ladespenningen varierte denne alt etter hvilket turtall jeg hadde på motoren. På 1500 o/min ladet jeg med ca 13,6V, 2000 o/min gav ca 14,4V.

Ok, spenningen vil kunne falle under 14.4V hvis batteriet er utladet, selv om regulatoren fungerer 100%. Dette fordi batteriet sluker så mye effekt at dynamoen ikke klarer å holde spenningen oppe.

Spørsmålet er om spenningen ville steget over 14.4 hvis turtallet økte ytterligere, alternativt belastningen ble lavere. Gjør den ikke det MÅ det være en komponent i systemet som regulerer spenningen.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Etter mye prøving og feilsøking har jeg fremdeles ikke funnet noen løsning. LADAC regulatoren er ikke koblet slik den skal koples etter skjemaet, men det virker nesten som om den fungerer kun som et startrele for ladingen.

Når jeg kobler sammen orange og grønn starter dynamoen å lade. Det virker som ddynamoen regulerer selv (med intern regulator?) så lenge jeg har et visst turtall. Når jeg slipper ned turtallet kommer ladelampa på igjen og ladinga stanser.

Må altså ha litt turtall (10000-1500 o/min) før det skjer noe. Ingar nevnte jo dette i tidligere innlegg at det virker som det er flere regulatorer i systemet og det kan jo se slik ut.

Jeg har også forsøkt å koble bort ladac og kjøre som om det skulle være en intern regulator. Finner ikke DF på dynamo, kun B+ B- og D+. Dynamoen lader men klarer ikke å starte ladinga selv. Forsøkte også å koble på en 10W lyspære for å få større effekt på ladelampe uten suksess.

Forslag til videre feilsøking evt løsninger?

Link to post
Share on other sites

DF er punktet der den grønne kabelen er tilkoblet.

 

Hvordan er Ladac'en koblet da? Post en tegning over koblingen.

 

Lad opp batteriet med en vedlikeholdslader, start motoren og få igang ladingen.

Kjør på høyt turtall uten at det er noen belastning på batteriet.

Går fortsatt ikke ladespenningen over 14.4V må det være en regulator integrert i dynamoen.

 

Ellers er det et kjent at Ladac kan få en feil som gjør at dynamoen ikke 'tenner'. Men de vil da regulere hvis man først starter dynamoen med å kortslutte B+ og D+.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Etter mange gode råd og en del feilsøking har jeg kommet frem til følgende:

Ladac regulatoren er koplet feil. Den grønne ledningen som skal koples til DF er koplet inn på feil ledning,

noe som gjør at LADAC en nok aldri har utført jobben den var tenkt til å gjøre.

Dynamoen min (Hitachi LR180 03C) ville, etter en stund, heller ikke lade selv om jeg bypasset Df og jeg forsøkte da igjen å bytte dynamo til reservedynamoen jeg hadde liggende i båten (helt ny, men har nok ligget noen år ubrukt ombord).

Dette var forsåvidt det jeg forsøkte med først, men da denne heller ikke ladet hadde jeg utelukket dynamofeil. Når jeg nå igjen prøvde å bytte til byttedynamoen fungerte pluselig alt som det skulle. :confused:

Dette var merkelig, men har ikke klart å fremprovosere noen flere feil etter at jeg byttet dynamo for andre gang

Den nye dynamoen regulerer nok også selv og det har som jeg mistenkte ingen betydning om LADAC er tilkoplet eller ikke.

Dynamoen gir 14,3 V, men kun 13,6 V på batteriene, dette pga skillediode som er montert inn i båten originalt (batteriene var fulladede da jeg testet)

 

Mitt nye spørsmål blir da:

Vil jeg ved å bytte ut dioden med feks BEP rele oppnå det samme som ved bruk av ekstern regulator?

Er det et poeng at det er lettere å få tak i reservedeler om noe skulle skje underveis om jeg benytter standard dynamo med intern regulering og ikke ombygde løsninger med eksterne regulatorer?

Link to post
Share on other sites

Ett alternativ er å kaste ut skilledioden og erstatte den med et FET-basert ladeskille som gir neglisjerbart spenningstap. Seatronic fører Quick har jeg fått med meg: http://seatronic.no/strom-batteri-isolatorer-c-50_193/quick-ladeseparator-p-1021(det finnes en modell som heter 162 også - den har 2 utganger og er trolig bittelitt rimeligere, men den er ikke oppført i katalogen til Seatronic). Andre fabrikat er Victron og Studer (har nettopp innstallert et Studer selv, og greier ikke å måle noe spenningsfall over det så langt :-). Ville begynt der, og deretter sett om ladespenningen var tilfredsstillende.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil jeg ved å bytte ut dioden med feks BEP rele oppnå det samme som ved bruk av ekstern regulator?

Sannsynligvis begrepsforvirring her. Om en regulator er ekstern eller intern har bare med dem mekaniske montasjen å gjøre, ikke måten den regulerer på.

Derimot finnes det laderegulatorer som kan føle spenningen direkte på batteripolene via en egen kabel, er vel dette du egentlig tenker på. Slike regulatorer kan være både eksterne og interne.

Og som svar på det du spør om, et rele vil bare eliminere spenningsfallet i skilledioden, ikke i kabler, bryter etc. Skal også slike tap bli kompensert må du ha en regulator som sjekker spenningen på selve batteriet. Når det er sagt så vil det ikke være mye å vinne på dette hvis kabelen mellom batteri og dynamo er skikkelig dimensjonert samt at du bytter ut skilledioden med tapsfritt rele, f.eks. BEP.

 

Er det et poeng at det er lettere å få tak i reservedeler om noe skulle skje underveis om jeg benytter standard dynamo med intern regulering og ikke ombygde løsninger med eksterne regulatorer?

Nei, det synes jeg ikke er noe poeng. En regulator, det være seg ekstern eller intern, er så driftsikker at man må satse på at denne ikke går istykker. Tør man ikke det kan man heller ikke reise med fly.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Nå klarte heller ikke jeg å følge hva du har gjort,

men Hitachi LR180 03C er negativ regulert.

 

Dette grønne kabel som kalles felt er koblet til en kontakt på selve IC-brikken som også heter felt.

Den ligger etter rotoren og foran regulatoren.

I forbindelse at du fikk lading uten 1204 betyr at Ladacen ha vært koblet paralellt med den interne.

Det hele formodentlig pga. skilledioden, antakeligvis for å kompensere spenningsfallet.

 

Men LR180 trenger D+ (nederste stift)og spenning i fra tenningslås på øvre stiftet ®.

Da først jobber den.

 

Hadde jeg vært deg da ville ikke jeg kaste den så langt bort,

man må enten kjøre mye eller gjøre ordentlig noe feil for å få øddelagt den.

Hitachi takler ganske mye, som man også "ser" på prisen.

 

Kanksje det var så enkelt at det fantes noe vakkelkontakt et stedt, eller med blikk på ikke noe ladelys

dårlig kullbørste/fjær/støv, at den LR-fordelern er skadet eller at det finnes

t.o.m. en feil på videre koblinger som f.eks. B-?

 

Egentlig er Hitachi enkelt å forstå, man må bare lete riktig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...