Jump to content

Dynamoen sluttet plutselig å lade, hva kan være feil?


Marulf

Recommended Posts

Hitachi Dynamoen min har jeg levert inn til et verksted for å sjekke. De fikk heller ikke liv i den, men skulle sjekke om det var mulig å bytte børster. Ny Hitachi Dynamo av denne typen koster nærmere 6000,- om de får den gamle i pant så derfor kan det være verd å sjekke muligheten.

 

Jeg er foråvidt klar over at en ekstern regulator gjør samme jobben som en intern og at forskejllen på disse to ligger i hva den regulerer på. Batterispenning eller dynamospenning.

Poenget mitt med et BEP laderele var å fjerne spenningsfallet på 0,7V over dioden og dermed oppnå tilnærmet samme resultat som ved bytte/ombygging til ekstern regulator. Batteriene mine ligger nær motoren og det er benyttet karaftige kabler slik at spenningsfallet på resten av installasjonen ikke skulle bli så stort. (forutsatt at BEP ikke gir noen nevneverdig spenningsfall)

Dessuten er det også en rimeligere og mindre arbeidskrevende løsning.

Nå skal det sies at jeg ikke er ekspert på området (noe dere sikkert allerede har lest ut av mine tidligere innlegg) :giggle: og ønsker inspill på om mitt resonement er fornuftig eller ikke.

 

Forstår jeg deg riktig Ingar når du sier at Ladac 1205 kan kobles parallellt og dermed ikke trenger ombygging av dynamo?

Vil dette være en bedre løsning enn det jeg beskriver?

Link to post
Share on other sites

...Jeg er foråvidt klar over at en ekstern regulator gjør samme jobben som en intern og at forskejllen på disse to ligger i hva den regulerer på. Batterispenning eller dynamospenning.....

Begge to regulerer bare spenning, bare med forskjellen at Hitachien ikke senser og kompenserer i henhold til batterispenningen.

 

Paralellt styring eller separat styring gjør ikke noe forskjell først og fremst.

Paralellt styring betyr bare at en intern og en ekstern regulator jobber samtidig.

Feltilkobling (dvs. "ombygging") må gjøres uansett.

 

Forskjellen mellom måten regulering ligger i det hvordan feltspenningen styres.

 

a) en side av rotoren er tilkoblet direkte på minus,

andre siden -får- spenningen som er regulert/sendes fra regulatoren (-e).

Regulatoren sitter altså mellom batteri-pluss og rotoren og regulerer dermed på "Positiv".

 

Tilkoblingen for paralellt drift ligger mellom regulator og kullbørste,

eksternt regulatoren "sender" spenning "forbi" den interne regulatoren.

 

b) en side av rotoren er tilkoblet D+, spenningen går gjennom rotoren og mot regulatoren.

Regulatoren er koblet mellom rotor og minus, og regulerer dermed på "Negativ".

 

Tilkoblingen for paralellt drift ligger igjen mellom regulator og kullbørste,

men den eksterne regulator "mottar" og leder spenningen "forbi" internt regulatoren mot minus.

 

----------------

Reléer har ikke noe spenningsfall som er verdt å nevne fordi det er metall på metall.

 

Om det er tilnærmed det samme resultat er spørs, man må se på forutsetninger.

 

Bortsett batterilading leverer dynamoen det den er beregnet for så lenge det finnes nok spenningsfall/belastning på utgangen.

 

Ellers ang. batterilading:

Skal du fortsatt bruke Hitachi, det finnes ikke noe speninngsfall men mye tid for ladingen

da holder det med standard W fordi Hitachi leverer jo allerede 14,35V.

 

Men du må leve med vanlig effektivitet som er ikke mer enn 20% av det som dynamoen egentlig kan levere,

selv når Hitachi er i forhold til mange andre veldig bra allerede.

 

Bruker du derimot noe skillediode med spenningsfall og en regulator som ikke kompenserer på det

da blir det alt for lite spenning på batteriene og du er nødt å topplade regelmessig

med f.eks.landstrømladeren, solarceller, vindmølle etc..

 

Forskjellen mellom ekstern eller ikke ekstern regulator ligger altså i hvor effektiv dynamoen skal brukes.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg deg riktig Ingar når du sier at Ladac 1205 kan kobles parallellt og dermed ikke trenger ombygging av dynamo?

Vil dette være en bedre løsning enn det jeg beskriver?

Tja, ikke vet jeg. Et av hovedargumentene til Ladac har jo vært at den er temperaturkompensert, men dette faller delvis bort hvis den kobles i parallell med en annen, ukompensert, regulator. Selv om det blir varmt vil ladespenningen ikke gå lavere enn settpunktet for den interne regulatoren.

 

Men slik jeg har forstått det ut fra tidligere diskusjoner på forumet er det denne løsningen Ladac nå selv anbefaler. Tidligere fantes bare 1204 modellen, antar at 1205 ble lansert for å gjøre det enklere å koble til.

 

Ellers har du jo den som Jørg selger, den kan benyttes på både negativ og positiv regulering.

Min erfaring er at driftsikkerheten på Ladac er dårligere enn elektronikk generelt. De kan heller ikke repareres da de er innstøpt i et plastmateriale.

Har en defekt Ladac her nå, den tenner ikke uten at man legger 12V direkte på D+. Skal høre med dem om de bytter regulatorer med slike feil...

Link to post
Share on other sites

Kaprer tråden litt.

HAr et lignende problem men ingen ladac

Byttet dynamo i en båt og fikk rett etter montering 14,4 v etter en stund på tomgang

Nå måler jeg kun 12,3 V med motor igang.

Ladelampa i båten virker ikke så vet ikk om den lyser.(skal fikses imorra)

 

Noen ide om hva jeg skal se etter?

Redigert av ragnar.o (see edit history)

150 e-tec HO

polarcirkel båt

 

Lurøy innland

Eks. Rørvik

Link to post
Share on other sites

Det samme også for dynamoer uten ekstern regulator:

Sjekk først alle kabler, kontakter og reimspenning,

ladelampen og at koblingen også leverer spenning på D+ i det hele tatt.

 

Deretter skulle du/dere først fortellle hva type dynamo det er,

kanskje med bilde og forklaring om koblinger siden det sikkert blir flere svar med litt fakta.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Også helt enkelt.

Dette er en replacement dynamo som skulle passe rett på plass,

faktisk det samme tilkobling som den fra Marulf.

 

Sjekk om det finnes spenning på L & R når tenningen er på.

Finnes det spenning, men dynamoen tenner ikke da er antakeligvis noe galt med dynamoen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

....feilkobling som kan ha tatt livet av dynamoen?

Så klart.

F.eks. å verveksle pluss og minus, andre kortslutninger eller å miste en kontakt på ladeledningen kan øddelegge diodebroen.

 

Har dette releet noe strømforbruk?

Ja, på bruksanvisningen står at den trekker 0,01A.

Forholdsvis lite men dog.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Fikk nå tilbakemelding fra "dynamoverkstedet" hvor jeg leverte inn min Hitachi LR180 03C.

De kunne fortelle meg at "kommentatoren" var utslitt og at det var overledning her som forårsaket problemet.

Dynamoen kunne visstnok ikke repareres men de kunne saffe meg en ny til 5000 kr mot at de tok den gamle i bytte.

Er kommentatoren det samme som sleperingene?

Link to post
Share on other sites

Ja og nei.

Så klart kan man også fikse på rotorspolen, det gjelder bare å åpne den og vikle på nytt.

Men det dreier seg her om spørsmål om lønn-somhet.

 

Men hvis dynamoen er ellers i topp stand da kan du godt høre hva vikleverksteder vill ha for det.

 

Hvis de ikke må fikle med hele dynamoen, men bare rotoren som du leverer,

da kan det faktisk bli mye billigere å fikse den enn å kjøpe en helt ny dynamo.

Bortsett av det får du for den prisen ikke noe originalt, men en dynamo fra aftermarket som ser nesten ut som original.

 

Bare for å sammenlikne: Original Hitachi LR180 koster drøye kr. 9600,- pluss mva.

At man da vanligvis ikke får noe originalt for 5000,- skulle være klar i så fall.

 

Men også den virker jo helt normalt og de fleste ser ikke noe forskjell uansett.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har aldri tenkt på at det kunne være lønnsomt med å vikle om rotoren, men i og med at verkstedet ville ha den gamle generatoren i retur, tyder vel det på at de ser det lønnsomt å vikle om og selge den igjen som brukt, overhalt generator?

Lars H.

pt. Käringön, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er selve rotorspolen.

Nå tar du for en sjelden gangs skyld feil Jørg. :wink:

Kommutatoren er, som Marulf antar, sleperingene. Rart at de lar seg slite ut i en båt hvor det ikke er veistøv. Hvor mange timer har denne motoren gått?

 

Ellers må det vel gå an å få en vanlig byttedynamo til en brøkdel av den prisen.

Link to post
Share on other sites

Kommutator er en roterende bryter med polpar som -når den roterer snur strømretningen i viklingen når vi snakker om likestrøm, - og som i vekselstrømsammenheng ikke snur strømretningen men styrer magnetismen i ankerviklingene slik at ankerer roterer.

 

Sleperingene (betegnelsen på de ringene man finner på en rotor og som børstene ligger an mot) på en Hitatchi dynamo slites omtrent aldri ut.

I så fall er en slepering enkel å skifte.

 

Romnes i Skien skaffer ny rotor hvis denne er defekt noe jeg tviler på. Rotoren i en Hitatchi dynamo har så stor motstand at den ikke kan bli varm, og og når rotoren ikke har egenskapen av å bli varm selv om feltstrømmen står på kontinuerlig så ryker de heller omtrent aldri. (Jeg har i alle fall aldri opplevd det).

 

Hvis noe ryker i en Hitatchi dynamo så er det som regel likeretterdiodene, som leveres ny for noen hundrelapper hos Romnes.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har aldri tenkt på at det kunne være lønnsomt med å vikle om rotoren,

Å skifte feltspolen i en dynamo er svært enkelt. Press av den ene kloen på rotoren, skift spolen og press sammen igjen. Lodd ledningene fra feltet til sleperingene, fyll opp med Aralditt og drei sleperingene i dreiebenmken.

Feltspolen er vel også den spolen man enklest klarer å lage selv hvis man må.

Forsøk heller å vikle en stator, for det er vanskelig det. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Rart at de lar seg slite ut i en båt hvor det ikke er veistøv. Hvor mange timer har denne motoren gått?

 

Motoren, en Yanmar 4jh3 fra 1999 er gått ca2200 timer.

Det er jo noen timer, men trodde en dynamo skulle ha lengre levetid enn som så, men men.

Kanskje jeg skal ta kontakt med verkstedet Ole Petter viser til.

Tar de også på seg å bytte delene?

Link to post
Share on other sites

Nå tar du for en sjelden gangs skyld feil Jørg. :wink:

Beklager :rolleyes:

Jeg visste det ikke på norsk/norsk begrep, vi bruker bare ordet "Rotor" og "Rotorwicklung".

 

Men siden ingen svarte her ringte jeg til akkurat Romnes for å høre hva det betyr ved norsk språkbruk.

Der fikk jeg bare hørt "Rotor".

Så har jeg i hvert fall noe unnskyldning for denne gangen. :saint:

 

Romnes i Skien skaffer ny rotor hvis denne er defekt noe jeg tviler på.

Enig med deeeeg. :smiley:

 

Men jeg har også spurt om det siden jeg ikke fant noe på listene selv.

Svaret kommer, bare spørs om det kommer i dag.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg skal ta kontakt med verkstedet Ole Petter viser til.

Tar de også på seg å bytte delene?

Nei de leverer bare deler. De har noen hyllemeter med kataloger (sorte som det står Cargo på).

Alternativt ville jeg sjekket med NBS for å høre hva en byttedynamo koster der. NBS finner du i Grimstad og bedriften heter Bema. (De har leverandører over hele landet og flere av leverandørene demmes kan også repparere.

 

Et annet alternativ er Maskinteknisk i Oslo.

Link to post
Share on other sites

Fant ut av mitt problem og dukket oppe t annet.

Ledningen til ladelampa hadde brudd.

Men dynamoen lader opp mot 15,5 V

Ser ut som det varierer så muligens det er mere ledningsfeil

 

Er vel ikke noe annet enn overlading av batteriene som kan skje med høy ladespenning?

150 e-tec HO

polarcirkel båt

 

Lurøy innland

Eks. Rørvik

Link to post
Share on other sites

Vel, lyspærer vil lyse ekstra godt (og få kortere levetid), og muligheten er der for at følsomt tilkoblet elektronisk utstyr kan ta skade av så høy spenning. Glødetråder og glødestifter for varmeapparater osv. liker heller ikke å bli "hvitglødende".

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...