Jump to content

Viknes 1030 og Viknes 880.


PanPan

Recommended Posts

Jeg spurte en selger om hvorfor 1030 med samme motorer som 880 hadde støyspesifikasjoner 3 decibel lavere enn 880.

Heisann PanPan. Jeg vet ikke om du er klar over det, men en 3db( A ) økning i støy er faktisk en DOBLING av opplevd støy. ( logaritmisk skala ) Så 3 db høres ikke så mye ut på papiret, men man vil oppleve dette vesentlig forskjellig. Så spørs det om frekvensene er de samme da, men det er en annen historie..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Följer med o leser om Viknesbåtarna!

 

skulle vara kul om någon med erfarenhet berättar om sjöegenskaperna......

 

grejjar man o ligga o marsja 15-20 knop i relativt grov sjö (nu er ju 'relativt grov sjö' ett 'relativt' begrepp  :wink:)

 

Fikk en motorbåt på utsidan om meg i Skagen i våras som hade gått från Kristiansand,

han sa att när det blir grov sjö, så måste man dra ner väsentligt på gasen 'og då håller

vi ikke mer en genomsnittlig segelbåtsfart,  runt 5-6knop, sa han !  dette var något som jag ikke var riktigt klar over, trodde att man grejjade åtminstone10-15knop, lite beroende

på skrovform  (hur v-format skrovet er!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Heisann PanPan. Jeg vet ikke om du er klar over det, men en 3db( A ) økning i støy er faktisk en DOBLING av opplevd støy. ( logaritmisk skala ) Så 3 db høres ikke så mye ut på papiret, men man vil oppleve dette vesentlig forskjellig. Så spørs det om frekvensene er de samme da, men det er en annen historie..

Joda, selv en gammel ingeniør er klar over at det kan være noe sånnt ja! Det var også min kommentar til Viknes selgeren, og han så høylydt forbauset ut! :wink:
Link to post
Share on other sites

Följer med o leser om Viknesbåtarna!

 

skulle vara kul om någon med erfarenhet berättar om sjöegenskaperna......

Alt er relativt.  Hvis du ikke er så nøye med ikke å sprenge sammenføyninger i skrog/overbygg og innrendning, kan man selvsagt peise på i 15-20 knop i grov sjø. Det er riktig ubehagelig også, for ikke å si skremmende for matrisen og undermatrosene.  Har selv en båt som er regnet for å være god sjøbåt, men 5-6 knop i grov sjø er nok et ærlig svar.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

skulle vara kul om någon med erfarenhet berättar om sjöegenskaperna......

 

grejjar man o ligga o marsja 15-20 knop i relativt grov sjö ...

Båtmagasinet skirver noe om dette i en test: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...hlight=0,viknes

 

"Vi ligger stødig i 26 knop sørover langs kysten. Stadhavet har brysket seg litt og sjøen går relativt høy. Er det ikke snart på tide å redusere farten, spør vi oss selv. Men vi kan fortsette – uten bunnslag eller kaskader av vann over båten. Sjøen slås bestemt ut til siden i mektige vinger."

 

Begynte å legge merke til Viknes 1030 hvordan den gikk i frisk bris 8 - 10 m/s utpå fjorden. Den bare fløt stødig på vannet i full fart, med vinger av vann til siden - har ikke lagt merke til andre båter som går slik. Dette er også en grunn til at jeg har en gryende interesse for slik båt. Mitt poeng er ikke at man nødvendigvis skal oppsøke hardt vær, men båten skal være håndterbar - og med en fart på 20 knop har man muligheten til å stikke av fra et overhengende vær, eller passere et lengre strekk i morgentimene før et uvær setter inn.

Link to post
Share on other sites

Joda, selv en gammel ingeniør er klar over at det kan være noe sånnt ja! Det var også min kommentar til Viknes selgeren, og han så høylydt forbauset ut! :wink:

Dette ante meg ( at du er en ringrev, vet jeg jo, og kompetansenivået hos mange  selgere ekjenner vi vel alle; desverre..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Snakket  med en fisker som hadde Viksnes. Han skrøt uhemmet av skroget,og hadde såvidt jeg forstod vektlagt tykkelsen på skroget da han kjøpte. Veldig solid båt sa han. Det jeg har sett av Viksnes er at de graver noe bort i natta mye sjø når de gjør bra fart.Verre enn Scand båtene syntes jeg.

Link to post
Share on other sites

Begynte å legge merke til Viknes 1030 hvordan den gikk i frisk bris 8 - 10 m/s utpå fjorden. Den bare fløt stødig på vannet i full fart, med vinger av vann til siden - har ikke lagt merke til andre båter som går slik. Dette er også en grunn til at jeg har en gryende interesse for slik båt. Mitt poeng er ikke at man nødvendigvis skal oppsøke hardt vær, men båten skal være håndterbar - og med en fart på 20 knop har man muligheten til å stikke av fra et overhengende vær, eller passere et lengre strekk i morgentimene før et uvær setter inn.

Er enig med deg og er selv imponert over disse båtene.  Vurderte en Viknes selv i sin tid, men Matrisen likte ikke vinduenes fremoverhelling.  Jeg argumenterte med alskens fordeler disse har når det gjelder utsikt og ellers båtenes kvaliteter.  For mye fiskebåt var svaret, så da så. Men en 1030 hadde ikke vært av veien.  :wink:

 

Litt tilbake til poenget.  En 1030 er såpass stor og tung og har dermed større massefart enn f.eks en 880, så den vil nok kunne føles mykere ved grovere sjø.  Dette i tillegg til den gode skrogformen.  Vet ikke om en 880 vil føles likedan. Studerte selv en 1030 utenfor Tananger i fjor vår på vei sørover i god fart i SV frisk bris.  Det så ikke så rosenrødt ut som Båtmagasinet fremstilte det, men for all del.  

 

Uten at det har noen relevans for diskusjonen, så var dette samme samme båt som gikk på land noen minutter senere ved Jærens Rev og totalhavarerte, se omtale i Redningsskøyta.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Arnstein

Er enig med deg og er selv imponert over disse båtene.  Vurderte en Viknes selv i sin tid, men Matrisen likte ikke vinduenes fremoverhelling.  

 

 

 

Hei

 

Om vi ser på nyere hurtigbåter kan vi se at disse har samme type vindu, tror det nå er krav om dette. Dette har med gjennskinn i vinduene fra div. intrumenter/lys. Hauk kl. MTB har også denne konstruksjonen.  Opplevde at en eldre mtb med vinduer som var anelse bakoverliggende fikk samtlige vinduer slått inn, det var ikke mye sjø.

 

Kanskje dette er grunnen til at Viknes har denne konstruksjonen. Er enig at den får et litt yrkesmessig utsende.

 

Mange fritidsbåter har jo et helt arsenal av instrumenter midt i siktlinjen fra fører, tror vi alle bør bli flinker med plassering av disse, tenk på nattsynet. Er det så smart at kartplotteren plasseres rett foran fører. Dette blir jo gjort fra verft. Men er det smart?

Link to post
Share on other sites

Dette ante meg ( at du er en ringrev, vet jeg jo, og kompetansenivået hos mange  selgere ekjenner vi vel alle; desverre..

...hmm...det skulle ikke være slik at du har egen erfaring fra salg selv?? :lol:

 

Nå, det kunne jo hende at denne selgeren ble forbauset over at nettopp jeg hadde peiling på hva han snakket om!!  :wink::lol:

Link to post
Share on other sites

Hallo!

 

Sitter på et møte ved Annesy-sjøen sør for Geneve, har akkurat hatt pause der vi så en skoleklasse som var ute og seilte med småbåter. Ingen vind, men læreren hadde båt med påhengsmotor, hengte alle etter hverandre og gikk mot land.

 

Til saken (kan nok bli litt lang her):

Jeg har som tidligere nevnt på Båtplassen gått til innkjøp av 1030. Mye penger, familien måtte ta en bestemmelse på at det er en god del ting vi da avstår fra. Med 3 barn i alderen 14-15 var 3-kabiners løsningen det vi gikk for.

 

Tre ukers tur nordover fra Bergen i sommer, kom så langt som til Rugsund. (Vi er bedre på stopp enn lange dagsetapper).

 

Der er to svakheter med maskinen, vi var heldige og opplevde begge samtidig; nemlig at starterreleet døde, og ekshaustmanifolden fikk en lekkasje. Vi opplevde meget god service fra såvel maskinleverandør som produsent, etter et døgn var nødvendige deler skiftet, og båten vasket.

 

Bortsett fra dette har vi helt små ting som skal tas som garanti, såsom at måleren på vanntanken ikke fungerer.

 

Vi har nå hatt båten siden mars, og har klokket ca 210 timer. Båten brukes hver helg, og ofte 1-2 ganger i løpet av uken. Det er familiens 4.båt, og vi er veldig fornøyde. Den tåler i alle fall veldig mye mer sjø enn vi gjør. Den går mykere i grov sjø enn noen annen båt vi har hatt. Vi har ikke prøvde den i marginalt vær, men føler oss nok tryggere på at den klarer det enn vi har følt oss i noen av de båtene vi har hatt før.

 

Det lave støynivået opplever vi som vesentlig.

 

Ja, mange penger er det. For oss ble det et valg som gikk på at når vi har slik båt, og hus ikke langt fra sjøen, ser vi ingen grunn til å tenke i retning av hytte.

 

Her hvor jeg sitter nå, og ser båter passere som tydeligvis har tatt den lange turen gjennom Europa, må jeg nok si at jeg ser frem til å gjøre den turen om noen år. Til det vil nok båten egne seg godt.

 

I morgen bærer det hjemover, lørdagsturen skulle være sikret, i alle fall innaskjærs!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Det ble i en annen streng stillt spøsmål ved hvorfor det var så relativt mange Viknes 1030 ute for salg for tiden.  Ser på finn.no at 4 av 15 Viknes-båter til salgs er 1030.  Er dette tilfeldig eller er det andre vikarierende årsaker til dette? Grunnen til at jeg spør, er rett og slett at jeg kunne tenkt meg denne båten en eller annen gang.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt Viknesbåtene siden de første gang kom med 900 modell.

Er ikke i den økonomiske situasjon at jeg har anskaffet meg en. men 1030 er min "drømme" båt! (Hvor er lottogevinsten?)

 

Det jeg liker er muligheten for som ligger i forholdet mellom selvlensende uteplass og bra inneplass. Vi er en familie bestående av tre "unger". Eldste er 18 og nedover til 10. Vi har feriert langs kysten fra Lofoten til Tjøme i vår trebåt, som går 7,5 knop, i 17 år.

 

Noe av årsaken til at barna har blitt med, er nettopp det med å ha en båt som kan brukes til mange aktiviteter. Bading, fisking, soling, grilling m.m. - i båten. Skjønner meg ikke på båter med hvite vegg til vegg tepper og som en overhodet ikke kan dra inn teiner eller dra ut på seigrunna i.

 

Når Viknes har vært rundt på demoturer, noe de var/er veldig aktive på, så har jeg vært der og drøftet båter og løsninger. Jeg opplever det som om at de hele tiden har tenk og utviklet konseptet sitt.

 

At det er flere 1030 til salgs nå, kan sikkert ha mange årsaker. F.eks. Økonomi, helse problemer,  og mye mer.

 

Når det produseres over 60 stk 1030 pr år (1 ny hver 4 virkedag), så er det nok ikke så urimlig at det etterhvert vil også komme  en del i sirkulasjon på bruktmarkedet. Synes nok at enkelte prøver seg med vel høye utgangspriser (i forhold til ny), men markedet bestemmer jo prisene.

 

Det neste blir nok en eller annen form for flybridge. Ledelsen benekter dette, men jeg traff i sommer en som arbeidet på fabrikken og han mente at det var planer på gang. Viknes har en policy på å holde kortene tett i forhold til nye modeller/endringer. Kanskje for ikke å "forstyrre" kjøpemarkedet. Den som "lever" får se...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har vurdert Targa båtene, men de er så fattigslige på uteplass, og for meg står de som særdeles velutrustede skjærgårdsjeeper.

Kan du spesifisere nærmere her PanPan ? Hadde vi ikke en mellomstor TARGA som nabo under rekefesten i Strømstad ? Var da plass nok ute på den ??

 

Et annet alternativ er NORD STAR. Finske kvalitets båter. Importøren ligger like ved havna mi, så på en 24 foter i dag. Snasen båt, skulle jeg konvertere til motor...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kan du spesifisere nærmere her PanPan ? Hadde vi ikke en mellomstor TARGA som nabo under rekefesten i Strømstad ? Var da plass nok ute på den ??

 

Et annet alternativ er NORD STAR. Finske kvalitets båter. Importøren ligger like ved havna mi, så på en 24 foter i dag. Snasen båt, skulle jeg konvertere til motor...

TARGA'n er grei nok den, til sine tider og sitt vær! Men den har drev, som jeg vurderer som et minus.

 

Det var ikke størrelsen jeg hadde i tankene med uttrykket "fattigslig uteplass".  Tenkte på anvendbarheten. Plassen er helt åpen for vær og vind.

 

Er jo kun i tenke-boksen, men en helårsbåt for vestlandet/nordnorge kunne man jo bruke i Skagerrak så lenge det er is-fritt! Rimeligvis skal båten være skikkelig isolert, og ha varmeapparat internt som duger!

Link to post
Share on other sites

Vad koster desse Viknes båterne?  (med en normal motor o utrustning!)

En Viknes 880 koster fra en ca. NOK 950.000,- til NOK 1.250.000,- avhengig av motorstørrelse og uttrustning. Men slike ting som baug-propell og varmeapparat er standard. For en NOK 1.150.000,- får du en godt utrustet båt med kalesjeløsninger og Radar/Plotter/Ekkolodd.

 

Vil du ha en Viknes 1030 må du plusse på en NOK 500.000,-  :crazy:

 

Du finner prisliste og annen informasjon om båtene her: http://www.viknes.no/index.php?side=bat&id...9&vis=prisliste

Link to post
Share on other sites

lurer du ikke på några bedre begagnade helårsmotorbåter Panpan ?

...skal vel ikke utelukke noe, men det jeg finner unikt ved Viknes båtene er spesielt den meget fleksible uteplassen, skrog som har vist sin sjødyktighet under røffe forhold, foruten at de er lune og trivlige innvendig, helårsisolerte mm.

 

Ser for meg at på sommerferie kan vi ha med barn og barne-barn og ha god plass når vi også kan nytte uteplassen under kalesjene til overnatting. Det også så utrolig med stueplass ombord. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...