Jump to content

Viknes 1030 og Viknes 880.


PanPan

Recommended Posts

Vet bare litt.

Bredden på båten skal bli 4 meter men jeg vet ikke noe om lengden, den skal bygges slik at det er lett å gå rundt styrehus/kabinen noe lignende Targa.

Det var ikke lett å få vite noe mer.

 

NB kommer også med ny modell i 2007, den blir større en 840 men mindre en 1160.

Spennende utvikling. Jeg synes Targa 42 som jeg så på Stockholmsmessen i desember er noe av det mer spennende som er lansert de siste årene. Skikkelig SUV . (Sport Utility Vessel)

 

Er det noen som vet om NB 1160 er en suksess? Jeg kan ikke erindre å ha sett en eneste båt på vannet i mine trakter.

Link to post
Share on other sites

Vet bare litt.

Bredden på båten skal bli 4 meter men jeg vet ikke noe om lengden, den skal bygges slik at det er lett å gå rundt styrehus/kabinen noe lignende Targa.

Det var ikke lett å få vite noe mer.

 

NB kommer også med ny modell i 2007, den blir større en 840 men mindre en 1160.

Dette blir jo veldig spennende. En stor Viknes med WA eller iallefall bedre løsning på dette området enn det de har i dag er svært nær den endelige drømmebåten for meg (hvis det finnes noe slikt som den endelige båten....)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om NB 1160 er en suksess? Jeg kan ikke erindre å ha sett en eneste båt på vannet i mine trakter.

Sikkert bare patrioter (les: Vestlendinger) som kjøper den vettu :wink:

 

Nei, det er nok ikke enkelt å konkurere i den "klassen". Tror nok at de burde holde seg til helårsbåt type kombi uten FB. Det er nok enklere.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om NB 1160 er en suksess? Jeg kan ikke erindre å ha sett en eneste båt på vannet i mine trakter.

Båten er stutt-tjukk.

34 fot skroglengde og 4 meter bred.

Den er like bred som en Princess V48 !!

Den har fått rykte for spesiellt dårlige sjøegenskaper i motsjø.

Kanskje dette er årsaken til dårlig salg ?

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Viknes 1030 - ikke solgt så da øker vi prisen!

 

Denne stod tidligere i vinter til kr. 1.660.000,-. Nå har de satt prisen til kr. 1.700.000,-, artig triks når båten ikke blir solgt... Eller snakker vi om vårpris kanskje. Useriøst syns jeg...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Båten er stutt-tjukk.

34 fot skroglengde og 4 meter bred.

Den er like bred som en Princess V48 !!

Den har fått rykte for spesiellt dårlige sjøegenskaper i motsjø.

Kanskje dette er årsaken til dårlig salg ?

Båten er ikke 34, men 38 fot. Bredden er som du sier 4,0 meter. Ser ikke stutt-tjukk ut i virkeligheten, men tvert i mot ganske stilig. (her er det je det med smaken da...)

Båten ble testet i Båtliv nr. 3/2005, med følgende overskrift: "NB med nytt praktfullt flaggskip"

+ Meget romslig

Komfortabel salong

Stor flybridge

God finish

 

- Svingkrengning

Hodehøyde i forkøye

 

Hele testen er gjennomgående positiv, NB sier selv at de er godt fornøyd med salget.

Det kan de selvsagt hevde uansett om det er riktig eller ikke. Ser at det ligger en NB 1160 på FINN som har ligget der ganske lenge.

Men hvor har du din informasjon fra?

Link to post
Share on other sites

Ingen som har skrive noko om dieselforbruk.

Kva kostar to timar køyring i ein 880 i 17 knop?

 

Ein bør helst ha råd til å bruke båten. . . . . . .

Det koster ca kr. 200,- pr time. Svaret på spørsmålet ditt er altså ca kr. 400,-. Ikke glem at du da har flyttet en "hytte" 63 km...

 

Utgiften til diesel på slike båter er betydelig hvis båten brukes mye. Jeg har vel brukt ca kr. 13.000 siden juli... (ca 130 motor timer) (da inkludert 400 nmil når vi hentet båten)... Det blir i overkant av 15 liter pr mil i snitt, men så har jeg også gått mye i marsjfart... Tipper dette utgjør et normalt år for oss og da har jeg raskt kommet til at det utgjør ca 20% av kostnaden ved å ha denne båten. Budsjetterer med kr. 5.000 pr mnd (forutsetter da at jeg får pengene igjen ved evt salg) og da ca 1.000 pr mnd i diesel (snitt, mer om sommer og mindre om vinter).

 

Viknes 880, Viksund 850 Combi og NB 870 alle med 222 hk Yanmar (som i virkeligheten er 230 hk) bruker alle i overkant av 2 liter pr mil på marsjfart. Overraskende likt forbruk på de tre båtene, og liten forskjell om en legger seg tett mot maks marsjfart eller lav marsjfart. Ref testen utført av Båtliv sammen med Vi Båtegare i høst.

 

Dette ble testet grundig med skikkelig utstyr. De som sier at slike båter går ned mot 1.5 og lavere tuller mao eller så regner en med kjøring i 6-7 knop og da blir det lavere (f.eks oppgir Viknes 880en deres til å bruke 28-32 liter på 20-21 knop, mao 1.4 til 1.5 pr mil). Testerene brukte min Viksund og sånn ca stemmer dette bra med mine beregninger og erfaringer. Trodde dog den gikk rimeligere på 13-14 knop kontra 17-18 pr mil, men det var ikke mye forskjell. Husker ikke nøyaktig tallene nå!

 

Forbruk på Viknes

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ser nå at planende båter er en del rimligere i drift. Iallfall ved rett motor.

Bruker selv ca 20l/t ved 20 knop noe som blir 1l/nm. Dette ifølge forbrukstabeller til motor.Dersom eg deler dei totale dieselutgiftene med antall gangtimer så blir dette 10l/t. båten er 26 fot...

 

Med halvplanerbåter har vel noen fordeler mht fartsområde.

Link to post
Share on other sites

Ser nå at planende båter er en del rimligere i drift. Iallfall ved rett motor.

Bruker selv ca 20l/t ved 20 knop noe som blir 1l/nm. Dette ifølge forbrukstabeller til motor.Dersom eg deler dei totale dieselutgiftene med antall gangtimer så blir dette 10l/t. båten er 26 fot...

 

Med halvplanerbåter har vel noen fordeler mht fartsområde.

Det er nok helt riktig. Min forrige båt var en Fjord 815 med samme motor som du har. Fikk den aldri under 1.3 pr mil på marsjfart. Toppet på 30 knop. Hva topper Halcoen med? Når du 3800 på fult går det med ca 26-30 liter på 3000 o/min. Da lå Fjorden på ca 21 knop...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

i følge VP diagrammer skal ved AD41 bruke 20l ved 3000rpm... Då holder eg gode 20 knop. Båten er ikke ferdig enda, men tror nok den veier mer no enn ka den vi komme til å gjøre når den er ferdig (full av sager/vertøy/utstyr). Toppfarten har eg såvidt prøvd, med toppet 30 knop. Har muligens litt lett propell da eg får 3950rpm...

 

Men neste båt blir sikkert halvplaner. Trenger igrunn ikke noe mer fart. Og då er Viknes 1030 en klar favoritt! Ser det er komt en slik i havna, og dette er noe av det tøffeste som finst.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har hatt Viknes 880 240 hk i ett år - kjørt 460 timer. Alt i alt en meget bra båt. Kjører en del om natta på fisketurer - fikk oppleve en desemberkveld i "god" sjøgang - og som flere har nevnt - båten bare slår vannet rett ut til siden. I skinnet fra lanternene - og med snødrevet virvlende omkring - var dette et utrolig skue og en fantastisk opplevelse.

 

Båten tar krapp motsjø som en drøm - ikke en skranglelyd eller noen form for slag. Farten må avpasses forholdene uansett - når man gjør det - kan man riktig kose seg i grov sjø. Har prøvd 3 meter meget krappe bølger i havgapet - det ble for mye opp og ned - og jeg snudde hjemover igjen. 4 meter litt lengre bølger fra løyet kuling over Hustavika - gikk som en drøm - uten en dråpe på rutene. Men farten må avpasses så man beholder båten i sjøen.

 

Har ikke hatt problemer av noen art - men utallige gleder. Det stemmer at båten krever spesiell oppmerksomhet med sidesjø bakfra - men om det gjelder 880 mer enn andre båter kan jeg ikke uttale meg om. Det stemmer også at den reagerer lett på vektforskyvning i marsjfart - men det justeres enkelt med flapsene.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Viknes 880 240 hk i ett år - kjørt 460 timer. Alt i alt en meget bra båt. Kjører en del om natta på fisketurer - fikk oppleve en desemberkveld i "god" sjøgang - og som flere har nevnt - båten bare slår vannet rett ut til siden. I skinnet fra lanternene - og med snødrevet virvlende omkring - var dette et utrolig skue og en fantastisk opplevelse.

 

Båten tar krapp motsjø som en drøm - ikke en skranglelyd eller noen form for slag. Farten må avpasses forholdene uansett - når man gjør det - kan man riktig kose seg i grov sjø. Har prøvd 3 meter meget krappe bølger i havgapet - det ble for mye opp og ned - og jeg snudde hjemover igjen. 4 meter litt lengre bølger fra løyet kuling over Hustavika - gikk som en drøm - uten en dråpe på rutene. Men farten må avpasses så man beholder båten i sjøen.

 

Har ikke hatt problemer av noen art - men utallige gleder. Det stemmer at båten krever spesiell oppmerksomhet med sidesjø bakfra - men om det gjelder 880 mer enn andre båter kan jeg ikke uttale meg om. Det stemmer også at den reagerer lett på vektforskyvning i marsjfart - men det justeres enkelt med flapsene.

Har samme båt selv,det er ikke mye og til føye her,er meget fornøyd
Link to post
Share on other sites

Ein bør helst ha råd til å bruke båten. . . . . . .

Nå bor du midt i smørøyet når det gjelder skjærgård. Avstandene er korte på Helgelandskysten, slik at det blir vel ikke all verdens dieselforbruk uansett.

 

Brigg

- som må kjøre 40 nm for å finne noe som ligner på skjærgård, og tilsvarende hjem igjen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...