Jump to content

Viknes 1030 og Viknes 880.


PanPan

Recommended Posts

jo det virker bra, men jag tror du skall prövekjöre en sådan der,  jag tror att båtjournalisterna

i tidningsartikkeln er litt för positive i sina omdömen om gang i hård sjö!

 

jag snakkade med en av skepparna til denne livräddningskryssaren

Bilde

o frågade just om dette om snabb gang i grov sjö?

Han sa att det slenger o krenger o hopper noe alldeles för djävligt men fram tar dom seg,

det er snarare besättningen som ikke tåler behandlingen!

dom sitter fastspända med typ  bilbelten för att ikke flyga ur stolarna, då er dette

en arbets/proffs-båt som tåler en kappsejsning, självretande  osv jämfört med en fritidsbåt !

 

Nu kansje det ikke er just sjöegenskaperna i grov sjö som gjort att du fallit för Viknes-båtarna utan kombinasjonen som du beskriver!

men jag skulle teste flere åretrunt-båter!

 

(skall oxo säga att jag själv har veldi lite erfaring, vad gäller snabbgående motorbåter,

bare lyssnar vad andre säger!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

jo det virker bra, men jag tror du skall prövekjöre en sådan der,  jag tror att båtjournalisterna

i tidningsartikkeln er litt för positive i sina omdömen om gang i hård sjö!

Visst skal jeg det, og jeg har nær slekt som er meget kompetent på motorbåter som jeg sikkert får med ut.

 

Nå har jeg også fulgt med og sett disse båtene gå i frisk bris og liten kuling. Det jeg har sett tiltaler meg!

 

Man må jo nøvendigvis sette ned farten når sjøen tar føringen. Tror nok at folk i redningskrysserne av og til må gå fortere enn hva folk egentlig tåler. :crazy:

 

Men poenget er at jeg kommer til å ferdes i båt i Skagerrak og på vestkysten av Norge, hvis jeg anskaffer en hurtiggående helårsmotorbåt. Og det er vel ingen steder hvor jeg trenger mer enn 2 timer for å komme til land om et uvær uventet bygger seg opp!

 

Nå skal jeg ikke ha stor båt i noe tilfelle, det behøves ikke, og det binder unødig mye kapital. OK, man kan få store brukte båter rimelig, men det kan straffe seg på vedlikehold, foruten at båten skal håndteres. Drivstoffutgiftene øker med båtens størrelse. Slik det er kan jeg nå ikke ta hånd om vinteropplag selv. Man blir ikke yngre og sprekere med årene.

 

Nei, du - jeg takker for alle forslag og skal tenke ting igjennom, - men jeg har også tenkt en del til nå.. :wink:

Link to post
Share on other sites

man kan få store brukte båter rimelig, men det kan straffe seg på vedlikehold, foruten at båten skal håndteres. Drivstoffutgiftene øker med båtens størrelse.

Jag tenkte ikke större, men finne en bra brukt båt samme störelse til bedre pris! Men det kansje er så med motorbåtar att dom er mer lik en bil i dette avseende, att den 'ekonomiska

livslängden' er betydligt kortare enn för en segelbåt !

10 år gammel segelbåt er ju ingenting, praktiskt taget ny.....

10 år gammel motorbåt, då kansje man får begynne o tenke på helrenoveringar...... o så

Nei, du - jeg takker for alle forslag og skal tenke ting igjennom, - men jeg har også tenkt en del til nå.. :crazy:

Dette er jag helt övertygad om, att du ikke gör något 'överilat' !!!  :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jag tenkte ikke större, men finne en bra brukt båt samme störelse til bedre pris!

Det har skjedd noe med konseptet de siste årene. Det man kan kalle lukkede helårsbåter for våre breddegrader, var tidligere laget for yrkesfiskere og til persontransport på utkanten av kystene våre. Men nå lager man kombinerte løsninger som har en langt større allsidighet, "det gode liv", enten det er den tradisjonelle sol-sommer-nytelsen, eller hva naturen har å by på i november, er også med. Dette tilbyr de nye båtene, og Viknes er langt fremme i denne utviklingen. :headbang:

 

For 15 år siden var Nidelv 28 med sin åpne, utmerkede løsning for sol-sommer-ferie nytelse en båt som svært mange drømte om. Men man drar ikke til Koster eller Väderöarna i oktober med en slik båt.

 

Denne trenden kommer helt sikkert også for seilbåter. I dag domineres markedet for nye seilbåter i Norden av båter hvis konsept egentlig er for seiling i Middelhavet eller Caribien. Men dekksalongløsnignene er snart på full fart inn. Folk vil i større grad etterspørre cockpit'er som er lune. Jeg fortstår BaatGuru meget godt som har valgt en motorseiler med løsninger som må være nær blinken til helårsbruk. :cryin:

Link to post
Share on other sites

helt enig med PanPan. "Sesongen" er for kort, og været for ustadig, til at man kan begrense båtbruken til de måneder man kan sitte "ute" å kose seg.

Minner igjen om denne Bilde

 

 

sikkert ingen skarpseiler, men tar heller ikke mål av seg til det. Men å ligge i en lun vik mens vinden uler i riggen med denne, i midten av oktober, hadde ikke vært meg imot.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Den trenden började ju för flere år sedan....... :headbang:

Jeg er helt enig i at dette har begynt i for flere år siden, i Norge så vi Hero 114 for ca. 20 år siden som hadde dekk-salong. Men på seilbåtsiden er trenden mere i sin langsomme begynnelse, foreløpig!

 

Noe annerledes med motorbåtene. Der fastlslo mediaene med referanse til høstens "Båter i sjøen" utstilling at nå er det lukkede båter til bruk langs hele kysten, hele året som gjelder! :cryin:

Link to post
Share on other sites

Men på seilbåtsiden er trenden mere i sin langsomme begynnelse, foreløpig!

helt enig, beror förmodligen på att segelbåtsägare er mer konservativa !

en båt som denne Nauticat 321 betraktas fortfarande som Motorseglare!

(Og Motorseglare = Tröge kompromisser, tror många!) trots att 321an er mer lik en ren

seglare i skrovet enn en motorseglare!

Bilde

invendig bild på Nauticat 39

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Interessant diskusjon dette her, for vi tenkte i de samme baner når vi valgte båt; Ønske om en "helårsbåt" for derved å ha komfort hele året.

 

Synes selv at Viknes-båtene er flotte båter, og før og etter sesong skulle jeg virkelig ønske at flere hadde valgt seg lukkede båter, for da er det fort litt ensomt på vannet, ikke minst for barna.

 

Vårt valg falt på Sun 33 bl.a pga. pris, utstyr, løsninger/innredning og 6 faste køyplasser.

 

Et vesentlig poeng for oss var imidlertid fly-bridgen som gir muligheter for å nyte de solfylte sommerdagene til fulle, et valg vi ikke har angret på.  Har du vurdert dette, PanPan?

 

 

M/Y Ellen Marie

 

PS; Enig med Suzuki; Nord Star (http://www.nordstar.fi/) er fine båter, og etter min mening kommet endel lengre i utviklingen enn "motebåten" Targa.

Link to post
Share on other sites

Ser at 1030 kan leveres nå med motor på 407 hk. Hva er "poenget" i forhold til 340 hk motoren når fartsøkningen er bare på 1kn??

:nonod:

Mer kraft og kanskje en motor med lavere turtall og følgelig lengre levetid/serviceintervall?

 

Husk at mange av disse brukes i yrke med redskap koblet til motor og behov for god kraft.

Link to post
Share on other sites

Interessant diskusjon dette her, for vi tenkte i de samme baner når vi valgte båt; Ønske om en "helårsbåt" for derved å ha komfort hele året.

 

Synes selv at Viknes-båtene er flotte båter, og før og etter sesong skulle jeg virkelig ønske at flere hadde valgt seg lukkede båter, for da er det fort litt ensomt på vannet, ikke minst for barna.

 

Vårt valg falt på Sun 33 bl.a pga. pris, utstyr, løsninger/innredning og 6 faste køyplasser.

 

Et vesentlig poeng for oss var imidlertid fly-bridgen som gir muligheter for å nyte de solfylte sommerdagene til fulle, et valg vi ikke har angret på.  Har du vurdert dette, PanPan?

Flybridge: For min del har jeg aldri vært på en flybridge, i det hele tatt veldig lite ombord i motorbåter under gang. Men i slekta har vi ihuga motorbåtfolk som har hatt Nidelv 28, Storbro 31 og nå Nimbus 3500. Disse liker ikke flybridge, men legger veldig vekt på at det er skikkelig stor skyveluke  over førerplass slik at ikke kabinen blir som en bakerovn i varmen.

 

Jeg vil tro at med  en innelukket førerplass kan det bli varmt rundt en når sommeren virkelig trår til. Da kommer flybridge spesielt til sin rett vil jeg tro. En grunn til at vi innserser at vi kanskje bør forberede oss på et motorbåtliv, er at jeg ikke er så god til bens på dekket under seilas lenger. Av den grunn frister ikke "stiger" opp til flybridge noe særlig heller.

 

Men du får disse Viknes båtene levert med ekstra store takluker om du vil, dessuten kan 880 også (standard på 1030) leveres med vinduer på siden som kan åpnes.

 

Ellers har jo 1030 og 880 store akterdekk hvor solen og varmen kan nytes, i ethvertfall i havn vil jeg tro.

 

Som seilere har vi fra dag en vært blant de som bruker båten i all slags vær. Det regner vi med ligger enda bedre tilrette med Viksund båtene. I over 20 år har det vært Skagerrak-kystene vi har fartet langs. Men vi har slekt og venner på Vestlandet og i Trøndelag. Så hvorfor ikke legge langturene dit også?

Link to post
Share on other sites

Men du får disse Viksund båtene levert med ekstra store takluker om du vil, dessuten kan 880 også (standard på 1030) leveres med vinduer på siden som kan åpnes.

Du har skrevet at Viksund-båtene kan leveres med store takluker, men er det Viknes du mener når du i samme åndedrag nevner 880 og 1030. Viknes leveres jo med små luker, men det begynner jo å bli interessant dersom de også kan åpne "hele taket".
Link to post
Share on other sites

Du har skrevet at Viksund-båtene kan leveres med store takluker, men er det Viknes du mener når du i samme åndedrag nevner 880 og 1030. Viknes leveres jo med små luker, men det begynner jo å bli interessant dersom de også kan åpne "hele taket".

Takk for irettesettelsen, min feil - er nå rettet opp!

 

Jeg snakket med folk fra Viknes på utstillingen i Sandvika i høst, og på demo-turen de hadde i Tønsberg. Jo, du kan få større luker - uten at jeg skal sverge på hvor store.

 

Fikk i det hele tatt inntrykk av at Viknes-folkene er ganske lydhøre. Fanger opp innspill fra kunder/mulige kunder. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo en mellomting av flybridge og fast tak, nemlig Commander-båtene fra Nimbus.

 

I høst lanserte de den nyeste 340 Commander med 1xD6 og fra før har de jo 380 Commander

 

Ikke akkurat billige båter som ny. Men det er jo noe som heter brukt. 380 har tidligere hett 37 og finnes i en del årganger.

 

Dette er et ordentlig skip, spør du meg. Atkomst til "flybridge" både innenfra og utenfra, og flybridgen er så lav at det ikke er snakk om noen lang stige.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo en mellomting av flybridge og fast tak, nemlig Commander-båtene fra Nimbus.

 

I høst lanserte de den nyeste 340 Commander med 1xD6 og fra før har de jo 380 Commander

 

Ikke akkurat billige båter som ny. Men det er jo noe som heter brukt. 380 har tidligere hett 37 og finnes i en del årganger.

 

Dette er et ordentlig skip, spør du meg. Atkomst til "flybridge" både innenfra og utenfra, og flybridgen er så lav at det ikke er snakk om noen lang stige.

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

 

Kjempefine båter Nimbus.  Liker spesielt løsningen med døra på siden av førerplassen og "styrhuset/broen".

 

Det finnes vel også endel andre med løsningen med akterkabin, som gjør at avstanden mellom akterdekket og fly-bridgen ikke er så stor og kronglete.  Litt mer sosiale og lettere å bevege seg i disse båtene (og mer plass blir det jo og med akterkabinen) enn f.eks vår med leider.  Leideren er nok et minus, men duverden så fint og luftig det er når du først får klatret opp :cool:

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Synes flere kunne løst det slik som Marex på 33 foteren. Nesten hele taket forsvinner, altså en virkelig STOR luke. Delt i tre, og skyves bakover, og åpen i hele salongens bredde.

Viknes tilbyr store luker som ekstra utstyr, slik har jeg forstått det.

 

Bildene her viser hvordan denne er på 830

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Her var mye bra om viknes 1030 og 880.Har seilt viknes i 8 år.Snakker da om 770 og 880,fine båter begge to.Har nå en viknes 880 yanmar 240 hk. Bruker båten hele året .den er som båter flest

pass på a ,og ho går fint,Bruker diesel slingrer og stamper som de fleste gjør,viknes er ingen untak,men en båt jeg liker.

Link to post
Share on other sites

Båten i all slags vær....hva med denne Saga 315 . HER. http://www.sagaboats.no/www/models.asp?BID...o&ModelView=All

 

Konstruktør: Siv. Ing. Nav. Arch. ( E. Amble/Verft ) som også har tegnet Redingselskapet sin nye Fossen båter http://www.redningsselskapet.no/nssr/page?id=157&key=9147

Hilsen Ficher

Saga 315 er en fin båt, men den har en klønete motorplassering for service og ettersyn. At motoren sitter midt i båten "innendørs" bidrar heller ikke til redusert støy....

Men det er en veldig pen båt, som sikkert gjør sine eiere lykkelige :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ser noen tror 1030 kommer med fly dette er ikke riktig, men Viknes kommer med en ny modell i 2007 som er enda større og bredere, den er tegnet med flybridge men skal ikke lages med fly i starten. (Har hørt dette fra sikre kilder).

Interessant, vet du mer om dette? Størrelse, fortsatt klinkbygd skrog, WA kanskje? DET hadde vært tøft av Viknes, men det spørs vel. Never change a winning team heter det jo... MEN etter min mening er det en del ting som kunne vært utrolig morsomt om Viknes og NB hadde prøvde litt ut. Men jeg innser at det nok er vanskeligere å selge slike løsninger til folk fleste. Regner mao ikke meg selv som folk flest... :blush:

 

Drømte jo litt om den nye Comuter 1055, men når jeg hører at "fra prisen" er OVER 2.5 mill er det jo fullstendig utopi. Plutselig ble Viknes 1030 rimelig... :headbang:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vet bare litt.

Bredden på båten skal bli 4 meter men jeg vet ikke noe om lengden, den skal bygges slik at det er lett å gå rundt styrehus/kabinen noe lignende Targa.

Det var ikke lett å få vite noe mer.

 

NB kommer også med ny modell i 2007, den blir større en 840 men mindre en 1160.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...