Jump to content

Viknes 1030 og Viknes 880.


PanPan

Recommended Posts

Viknes båtene 1030 og 880 ser for meg ut til å være positive nyvinniger for båtfolket. De er relativt hurtiggående, har lukket "dekksalong" med førerplass og salong med utsikt i alle retninger, de har samtidig et stort akterdekk hvor det er plass til litt spøkefullt sagt "Hammock, utepeis og fullt hagemøblement".

 

BildeBilde

 

Uteplassen kan rimeligvis skjermes med en konvensjonell kalesje, eller med en såkalt GRP bøyle hvor taket kan stå oppspent hele tiden og sidekalesje monteres etter behov.

 

Båtene må vel egne seg for hele Norges kyst med helårsbruk, fra nesten tropevarme til flerfoldigende kuldegrader. Løsningene ser også ut til å være ideelle for de fiske-interesserte.

 

Viknes 1030 har fått fremragende attester som en sjøverdig båt. Vikes 880 har jeg ikke funnet så mye om, men den er jo i mangt og meget en 29 fots utgave av 34 - foteren.

 

Hvilken erfaring og kunnskap har man om disse båtene her på baatplassen.no? Hva menes om disse båtene? :confused:

Link to post
Share on other sites

Har lenge drømt om en Viknes 880, men så var det prisen da...

 

Av det som er på markedet i denne størrelsesorden er det uten tvil disse to som frister meg mest!! Ordentlige, solide og praktiske båter, stappfulle av praktiske løsninger. Ikke noe jåleri her nei! Men det er nå bare mitt syn da... Andre har sikkert andre preferanser.

 

Kommer nok ikke til å få råd til noe slikt i overskuelig framtid, med mindre lottokupongen går inn. Men det er lov å drømme...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har en del erfaring med en Viknes 770 Combi. Dette var en svært kjekk og greit båt som var meget solid bygget om enn noe preget av at det var en videreutvikling av en eldre modell.

 

Med Viknes 900 og senere 830, 880 og 1030 har Viknes virkelig kommet opp med noen flotte båter. Har ikke sett så mye på 900, men 880 og 1030 er knallbåter, virkelig preget av praktiske løsninger og at det er båtfolk som lager disse båtene. Viknes 750 har jeg ikke inntrykk av at har vært den store suksessen, men det kommer vel heller av konseptet enn av kvaliteten.

 

Jeg tror også at Viknes har hatt mye igjen for valget av motorleverandør. De har kun levert Yanmar motorer noe som har passet disse båtene godt. Meg bekjent har det vært få problemer.  I Bergensområdet er vel sogar Yanmarforhandleren mer eller mindre eid av Viknes. Båtene leveres jo også med kjøl og aksling og ikke hekkansaggregat. Likevel er farten god. Dette går nok rett hjem hos mange.

 

Prisene er jo høye, men det er vel ikke noe som bare gjelder Viknes i dag. Trøsten kan være at du stort sett får igjen det du ga for båten selv etter noen år. Muligens mer. Riktignok er det jo en betydelig kapitalkostnad, men med ny båt slipper du mye vedlikehold og problemer osv. Men der er en annen diskusjon.

 

Vurderer du å konvertere til motorbåt PanPan?  :wink:

Link to post
Share on other sites

Flotte all-round båter, og spesielt 1030. Jeg har skrytt av denne båten ved etpar anledninger i andre tråder. 1030 fås nå i 2 versjoner, m/ 2 og 3 kabiner. K3 (3-kabiner) har to forholdsvis trange kabiner under dekksalongen. Den ene med nedgang bakerst i salongen, og den andre med inngang forfra.

 

Det jeg kanskje ikke liker fullt så godt, er de innstøpte bordgangene i skroget. Hvorfor har verftet laget det slik på en helt ny båt :wink: :wink:

Link to post
Share on other sites

Sett med mine øyne er Viknes noe av det bedste der blir laget. Min favorit er 990, men som Ingar skriver brante verftet for noen år siden, og 990 formen gikk med i brannen. Fordelen med brannen, var at Viknes byggede opp et meget moderne støberi ( etter det jeg har hørt det bedste i Europa )

Viknesbåtene lyser langt vekk av kvalitet og gode løsninger. Jeg kjenner flere som har Viknes båter, av ulike modeller, og de er alle veldig godt fornøyd, både med båten, og servisen fra verftet.

Se også  http://www.viknes.no/ men den veit du sikkert om

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Vurderer du å konvertere til motorbåt PanPan?  :wink:

Nå ja, jeg forsøker å se noen år fremover. Det har med helse å gjøre. Ikke det at jeg alene, eller kona og jeg takler en seilbåt med vår stil, men det hadde vært betydelig enklere med en motorbåt.

 

For meg er Viknes 880 i tilfelle "the sailors motoryacht". Jeg har vurdert Targa båtene, men de er så fattigslige på uteplass, og for meg står de som særdeles velutrustede skjærgårdsjeeper.

 

Viknes 880 er rimelig rask, og gjør det realistisk å ta en 4 ukers ferietur fra Oslofjorden og opp til Hitra med den sommer som måtte være i disse farvann. Dessuten, langweekend med svipptur ned til Danmark er også innen rekkevidde. Det blir i tilfelle et nytt båtliv. Og vil vi ha rolige dager i en vik bare litt ute i fjorden, så har jo disse båtene en uteplass som vel overgår alt annet av samme båtstørrelse. De fyller spekteret fra "landsted til raske hardværsbåter". Dessuten, i en Viknes 880 kan vi for noen dager ha med barn og barnebarn hvis vi ordner oss soveplass på akterdekket under kalesjen - og det er jo mulig. Så fleksibiliteten er enorm.

 

Jeg har jo hørt at Viknes 1030 er en ypperlig hardværsbåt, og jeg traff jo mr. "fred og solskinn" Hans Due i Fantebukta iført en Viknes 1030 nå i helgen! Han har funnet sin drøm. :wink:

 

Håper jeg ikke tar luven fra andre bidragytere til denne tråden her, men jeg skulle gjerne høre fra noen om hardværsegenskapene til Viknes 880..... :wink:

Link to post
Share on other sites

Så på Viknes og NB båter da de var innom Fr. stad på den årlige runden.

 

Litt om hva jeg synes:

 

1030 er en flott båt med enormt akterdekk. Kunne kanskje vært litt mindre og mer innvendig plass som fritidsbåt?? Uansett - likte den bra. Prisen er sikkert også OK, men alt for mye for meg. 880 kikket jeg også på, men synes faktisk NB 870 Touring var bedre. Det jeg imidlertid savnet i sistnevnte er skap -og skuffplass. Greit med store rom under dekk, men mer lett tilgjengelig skap og skuffer hadde vært ønskelig fra min side. Salongen har jo blitt større da toalettet er flyttet frem/ned fra NB8700. Det blir da også trangere enn i 8700. V-køyene fremm i 820 og 870 virker på meg veldig korte. Hadde ikke med målebånd, men tror ikke man bør være særlig høy hvis man skal få plass.

830 var jeg ikke ombord i - den synes jeg rett og slett er stygg med det kortet, rare dekket.

Var derimot i NB 820 Sport. Tror 820 Kombi med stikklugar hadde vært bedre for oss.

Synes geneelt NB har fått enda penere innredninger.

 

Uansett, dyrt er det med disse båtene. Brukte holder seg også bra i pris. Tviler derrfor at vi kjøper en slik. Velger da heller litt eldre båt til denne prisen og får mye mer båt.

 

PS! Jeg forstår godt de som fisker litt osv som velger å bruke så mye penger på denne båttypen.

 

Det var min mening. Får jeg kjøpt en NB 8700 til 700000,- med rett motor så er det imidlertid aktuelt. M.a.o. blir det nok ikke en slik på meg.

Link to post
Share on other sites

Vestlands båt er godt valg. Greit å slippe kalesje.

Kalesjen er god å ha den.  Om vinteren ligger den nedpakket på et tørt sted.  Ca. rundt Pins blir den tatt frem igjen og knappet på, samt gulvteppet og puter på benker kommer på plass på akterdekket.  Da er båten forvandlet fra hobbyfiske til turbåt.  Når solen skinner skyves kalesje og bøyler fremover og av veien.  Om kvelden når dugget faller settes den opp igjen.  I september knappes stasen av og hobbyfiskeren råder akterdekket.  Altså du har en kompromisbåt, en allsidig båt.  Personlig tror jeg konseptet kommer til å vinne mer frem med tiden.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Viknes 880 og 1030 er begge noen "kjempebåter"! For meg som ønsker hytte på sjøen med fast liggeplass for fem personer er den nye 1030 3K en spennende båt. Disse Viknes-båtene står ihvertfall høyt i kurs hos meg og hadde jeg bodd hjemme i Lofoten ville de stått enda høyere i kurs (de er veldig populære der "oppe").

 

Selv her på Østlandet kunne jeg meget godt tenkt meg en av disse, og de var faktisk med i vurderingen når vi valgte ny Scand 29 Baltic. De har jo, som du allerede har påpekt, et kjempeflott dekk som kan brukes til så mangt. 880 er jo en stor nok båt så kanskje noen vil ligge ute under kalesjen på dekket??? Kanskje det blir en Viknes neste gang (?),- ulempen er bare at den jeg ønsker meg mest (1030 3K) er så skrekkelig dyr (ihvertfall hvis en skal ha skikkelig motor og en del utstyr). Dessuten er båtplassen min her i indre Oslofjord innefrosset om vinteren så noe vinterfiske er jo heller ikke aktuelt her "nede"   :wink:

 

Men du verden hvor trivelig det skulle vært å hatt en slik båt i Lofoten der man bruker båtene hele året og mye fiske,- ikke minst på vinteren under Lofotfisket. Da kommer virkelig en Viknes, både 770, 880 og 1030, til sin rett!   :wink:

 

Bare for å ha nevnt det så er vi veldig godt fornøyd med vår nye Scand 29 Baltic, men nå bytter vi inn til en helt ny 2005 modell med større motor,- Yanmar 290 HK. Vi syntes vi fikk et så godt tilbud om innbytte fra fabrikken som vi ikke ville la gå fra oss    :wink:

Link to post
Share on other sites

Kalesjen er god å ha den.  Om vinteren ligger den nedpakket på et tørt sted.  Ca. rundt Pins blir den tatt frem igjen og knappet på, samt gulvteppet og puter på benker kommer på plass på akterdekket.  Da er båten forvandlet fra hobbyfiske til turbåt.  Når solen skinner skyves kalesje og bøyler fremover og av veien.  Om kvelden når dugget faller settes den opp igjen.  I september knappes stasen av og hobbyfiskeren råder akterdekket.  Altså du har en kompromisbåt, en allsidig båt.  Personlig tror jeg konseptet kommer til å vinne mer frem med tiden.

Helt enig! :lol:  Vi gjør det på samme måte, selv om vi bare har Sandvik 945
Link to post
Share on other sites

Helt enig! :lol:  Vi gjør det på samme måte, selv om vi bare har Sandvik 945

Bare, ikke så beskjeden nå. Du har en kjempebåt.  Gikk lenge å tenkte på en tilsvarende din før jeg landet på NBen.  Fant ingen i nærheten som var til salgs akkurat da.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

God kveld frender

 

Var med og "kjørte" byggnummer 1 av 1030 fra Bergen til Søgne på jomfruturen, og det er en opplevelse jeg ikke ville vært foruten selv om (eller pga at) vi fikk en del sjø rundt Jæren.

 

Fikk imidlertid litt rare følelser da vi hentet Mørejeten til Søgne dykkerklubb i Harstad i pinsen.

I Harstad ligger det flere Viksnes 1030 rigget til fiske. Aluminiumskasser skrudd på dekk, grovt fiskeutstyr på rekka, lastebom og garnspill. Hadde sett på dette som en solid turbåt med topp finish, men der gikk det opp for meg at endelig hadde fiskerene langs vår kalde kyst fått en arbeidsplass det står respekt av. Det var imidlertid ikke så mye arbeid lagt ned i vakre detaljer på ekstrariggene. Så mer ut som om de var kastet på, men det var solide saker.

At yrkesfiskere på norlandskysten foretrekker denne båten sier vel endel om egenskapene.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Har hvert med og brukt V. 880 det siste året.

Er imponert over hvor grei og lettvind den er å ta ibruk til forskellige formål.

Lett å gjøre rein etter fisketuren.

Skyvedørsbåt  er kjekt når som på denne , at døra ikke flyr fra side til side bare ved å slippe håndtaket .

Båten er lett å bli fartsblind i serlig inne, lager dermed dermed mye sjø for andre. Ville ikke valgt denne båten uten bauproppell og knopmåler .

Kjempefin utsikt oversikt innenfra, noe dårligere utenfra serlig til babord.

Den er ikke helt retningsstabil ialle hastigheter.

max hastighet vi har opplevd er 26 kn. med tomme tanker 220 hk Yanmar.

Behagelig marsfart 18-20 kn. 2900 rpm

Lurer på om det går an å få slike båttyper som ikke lukter eksos  oppi båten.

Personlig synes jeg lyder ,støy og vibrasjoner burde være noe mindre uten stor erfaring

fra sammenlignbare båter.

 

Hilsen Magne liker best å seile når andre seiler samme vei.

Link to post
Share on other sites

Et alternativ til en ny 880 kan jo være en brukt 900. Da får du en litt større båt spekket med utstyr til samme pris som en ny 880.

OK - det er noe i det du sier. Og jeg ser jo av bilder at salongen på 900 er å foretrekke fremfor 880. Men så er det det at det i mer enn 95% av tilfellene er vi bare to ombord, kona og jeg, og da er salongen på 880 helt OK. I tillegg har jeg inntrykk av at vi får større fleksibilitet mht plass i 880 med GRP bøyle. Løsningen virker mere robust og romslig enn standard kalesjeløsning, og man kan gå med kun taket oppspent. Og hvem vet, innen et prosjekt kan realiseres, kan en brukt 1030 være løsningen. Men vi er ikke i tvil om at 880 er rett størrelse på båt for oss. Da finnes også en mulighet for å ha "havebåt" om vinteren.. :crazy:

 

Tenker oss kysten av sør-norge som aksjonsområde. Båten skal fungere, være trygg og kunne ta seg frem også i hardt vær. Går ikke ut i mer enn liten kuling hvis jeg ikke må, men båten bør helst duge og være sikker i vesentlig sterkere vind enn det.

 

Så jeg skulle gjerne høre litt om hvordan båten er i hardt vær. Har noen prøvd seg med den? Hva har dere sett og hørt?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hardt vær ja...

 

Det har jo vært en del debatt nordpå om sikkerheten i disse nye speedsjarkene. Sogar har det vært skitkasting fra leverandører av konkurerende tradisjonelle sjarker om at Viknes ikke skulle kunne klassifiseres som fiskebåter.

 

Vil ikke ta stilling til dette da jeg ikke vet hva jeg snakker om. Men kanskje du kunne sette deg litt inn i hva som har vært sagt og skrevet i f.eks nordnorske aviser om saken?

 

Ellers vil nok en telefon til Viknes kunne formiddle kontakt med fiskere nordpå som har kjøpt 1030 og som kan fortelle mer i detalj.

 

Da vi kjøpte Viknes 770 hos Viknes Båt og Service uttalte selgeren der (om Viknes 770) at han mang en gang hadde trodd han ikke skulle klare seg i dårlig vær men hver gang hadde det gått bra!

Link to post
Share on other sites

Hardt vær ja...

 

Det har jo vært en del debatt nordpå om sikkerheten i disse nye speedsjarkene. Sogar har det vært skitkasting fra leverandører av konkurerende tradisjonelle sjarker om at Viknes ikke skulle kunne klassifiseres som fiskebåter.

 

Vil ikke ta stilling til dette da jeg ikke vet hva jeg snakker om. Men kanskje du kunne sette deg litt inn i hva som har vært sagt og skrevet i f.eks nordnorske aviser om saken?

 

Ellers vil nok en telefon til Viknes kunne formiddle kontakt med fiskere nordpå som har kjøpt 1030 og som kan fortelle mer i detalj.

 

Da vi kjøpte Viknes 770 hos Viknes Båt og Service uttalte selgeren der (om Viknes 770) at han mang en gang hadde trodd han ikke skulle klare seg i dårlig vær men hver gang hadde det gått bra!

Lovende hva du sier om Viknes 770, og du har jo kommet fra det med livet etter noen års (?) bruk. :crazy: Takk for referense til nordnorske avviser, skal prøve å finne noe der.

 

Men mener du at 1030 og 880 er noenlunde av samme ulla når det gjelder sjødyktighet??

 

Etter hva jeg har hørt og lest om Viknes 1030 er den fullstendig overbevisende til mitt planlagt bruk. Men den er unødig stor. Enten man kjøper nytt eller brukt av samme årgang så blir det snakk om å legge ned en 4 - 500.000 mer for en 1030 kontra en 880. Og det er noe å tenke på.... :confused:

 

Innser jo også at det "bare" er å ligge i havn i for dårlig vær, men med den kvaliteten vi har på værvarslet i Norge kan man bli overrasket til gangs nå og da. (Les om Syvert sine strabaser på turen fra Stavanger til Lindesnes). Jeg har jo blitt overrasket av sterk kuling 18 når meldinge lød på frisk bris 10!!! :crazy:

Link to post
Share on other sites

Men mener du at 1030 og 880 er noenlunde av samme ulla når det gjelder sjødyktighet??

 

Det har jeg i grunnen ikke noe grunnlag for å si noe om. Har ikke erfaring med båtene og kan heller ikke huske å ha hørt noe om dette.

 

Mener skrogkonstruksjonen skal være relativt lik, men størrelsen er jo forskjellig.

 

Nå har man jo en vesentlig sikkerhetsdetalj på disse båtene som man ikke har i en seilbåt eller en tradisjonell sjark og det er fartsressurser. Selv om kanskje en Viknes 1030 ikke vil klare seg like godt midt i nordsjøen i storm om en havseiler så har du fartsressurser til å komme deg i havn ved uvær og ikke minst kunne forsere åpne havstrekk i stille og rolige morgentimer. Strekk som ellers ville tatt en hel natt eller dag. Men dette er jo ganske åpenbart   :confused:

Link to post
Share on other sites

Nå har man jo en vesentlig sikkerhetsdetalj på disse båtene som man ikke har i en seilbåt eller en tradisjonell sjark og det er fartsressurser. Selv om kanskje en Viknes 1030 ikke vil klare seg like godt midt i nordsjøen i storm om en havseiler så har du fartsressurser til å komme deg i havn ved uvær og ikke minst kunne forsere åpne havstrekk i stille og rolige morgentimer. Strekk som ellers ville tatt en hel natt eller dag. Men dette er jo ganske åpenbart   :confused:

Så enig, så enig! Dette er jo viktig for både sikkerhet og for hvor langt man kan planlegge å gå på et par uker.

 

Viknes sier jo på sin hjemmeside http://www.viknes.no/index.php?side=bat&id=130: Viknes 880 er laget for aktiv båtferie, med plass, komfort og sjødyktighet i allslags vær.

 

"Sjødyktighet i all slags vær..." Er det folks erfaring så er jo saken grei, (nesten for grei!!).... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Har hvert med og brukt V. 880 det siste året...........

 

Den er ikke helt retningsstabil i alle hastigheter.

max hastighet vi har opplevd er 26 kn. med tomme tanker 220 hk Yanmar.

Behagelig marsfart 18-20 kn. 2900 rpm

Lurer på om det går an å få slike båttyper som ikke lukter eksos  oppi båten.

Personlig synes jeg lyder ,støy og vibrasjoner burde være noe mindre uten stor erfaring

fra sammenlignbare båteri.

Hei Magne!

 

Kan du beskrive noe nærmere omstendighetene, hvordan/hvorledes den *ikke er helt retningsstabil i alle hastigheter*??

 

Noen har sagt at 880 er noe følsom for at folk flytter seg i båten når den ligger i plan, mens 1030 ikke reagerer på slikt i det hele tatt.

 

Interessant det der med støy. Jeg spurte en selger om hvorfor 1030 med samme motorer som 880 hadde støyspesifikasjoner 3 decibel lavere enn 880. Han sa at 880 hadde støyisolasjonen i en slags kasse over motoren nær inntil motoren, mens 1030 hadde den lenger unna, mot yttrveggene i motor-rommet. Yanmar hadde bemerket til Viknes fabrikken at støyisolasjonen faktisk er mer effektiv når den sitter lenger unna. Så 880 vil bli forandret på dette punktet og støyen vil sannsynligvis bli ytterligere dempet. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...