Jump to content

Prosjekt: Skibsplast 15 HT - Full renovering


Halvorsn

Recommended Posts

Ok. Nå går det litt saktere enn planlagt her... Mye å gjøre ferdig på jobben før året avsluttes, men har fått tatt to dager i garasjen denne uka, og har stoooore planer i mellomjula.

 

Stringeren er innstøpt med 2 lag 450g duk. (Kjøpte på Westing, og de hadde kun 40kg pakker, så da har jeg til neste prosjekt også :giggle: )

img_0803.jpg (Nei, båten står ikke opp-ned :tongue: )

 

Etter mye bannskap og feilskjæring fikk jeg laget en mal til forsterkningen i hekken. Kjøpte 2x9mm og 1x12mm xfiner på Nilson Trelast i dag, mariantifiner med vannfast lim. Bruker 2 lag med 12mm i hekken.

 

Tok vare på innpakningen til kjøleskapet, så da har jeg godt med papp til maler framover.

 

img_0806.jpg

 

Stiftet den fast til finerplata, og kikk i gang med stikksagen.

 

img_0807.jpg

 

Resultatet fra testplasseringen av plata synes jeg selv er ok til helt greit. Noen glipper i nedkant og på sidene, men men...

 

img_0808.jpg

 

Smurte inn baksiden av den bakerste platen. Limer platene sammen og smører inn sidene før jeg støper de inn i båten.

img_0809.jpg

 

Har også skjært til platene til dørken, men jeg må fintenke litt til på monteringen av de :drink:

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått gjort litt de to siste dagene. Madamen jobber kveldstid i jula, så da rekker jeg dobbeltøkter :)

 

Monterte forsterkningen i hekken 2x12mm finer, med masse lim mellom platene og mot hekken. Støpte igjen alle hull til motorfester osv som var i hekken samtidig. Skrudde godt til med 6 skrutvinger i toppen, men slet litt med å finne god løsning i kjølen. Løsningen ble at jeg laget en kile som jeg satte mellom platen og stringeren.

 

004.jpg

 

Skjærte til 2 x 2,5 meter med profiler av Bonocell som jeg limte fast i suene, sparklet over med glassfibersparkel (og fikk nok en gang bevist for meg selv om at jeg på langt nær er noen mestersparkler, så det blir litt sliping der gitt :yesnod:

 

003.jpg

 

Rakk også å få støpt fast den første plata i dørken i dag. Hever dørken ca 1 cm over det den var tidligere, så får jeg støpt fast det nye gulvet på flensen av det som er igjen av det gamle. Pusset ned en fin rund kant på platene, men det spørs om det må litt sparkel til der også...

 

Redigert: Ja, så fant jeg ingen annen løsning enn å skumme i rommene bak hekkplaten. Fikk tak i skum som skal være "vanntett" på Obs Bygg...

 

002.jpg

 

Skal prøve å legge resten av dørken i morgen, og starte med rammene til benkene.

Redigert av Halvorsn (see edit history)

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg faktisk fått gjort en del den siste tiden. Hele dørken er nå på plass, og helga har gått med på å lage rammene til setene og benken bak.

 

I og med at båten ikke står i vater måtte jeg klø meg en del i hodet for å finne en løsning. Løsningen ble å bygge benkene opp ned, slik at toppen av benken er rett.

 

(Her er den snudd rett vei etter at den er skrudd og limt sammen)

img_0871.jpg

 

Så la jeg en rett fjøl tvers over båten og justerte framsiden av benken slik at den var like høy over hele bredden.

 

img_0872.jpg

 

Platene var fint propellmateriell, så jeg tok kun framsiden, slik at jeg kunne justere reste av kassen.

img_0874.jpg

 

Gjorde samme prosedyre med framsetene.

img_0877.jpg

 

I dag målte jeg til baksiden av rammene, slik at både høyden og "bredden" stemte. Dessverre oppdaget jeg at hele kassen var litt "råskakk". Ikke mye, men nok til å irritere seg grønn over. Fikk justert det slik at det er ca 0,5 cm avvik på 47 cm. Håper å få skjult det når jeg får satt på setene.

img_0878.jpg

 

Forsatte med benken bak, og støpte inn alt til slutt.

img_0879.jpg

 

img_0880.jpg

 

Har festet alt med et lag i nedkant nå. Til uken smører jeg et lagt fra gulvet og over hele kassen og ned på baksiden.

 

Skal støpe inn banken i framkant og noe annet småtteri. Deretter pusser jeg alt, sparkler og tar et siste lag på dørken. Deretter er det klart for å snu den for å ta undersiden av båten. Muligens ikke den smarteste rekkefølgen, men slik ble det :yesnod:

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Da har jeg kommet litt lengre på prosjektet, som egentlig har sjøsettingsdato 01. mai :tongue:

 

Har støpt to lag på benkene bak, og kun heftet fast skilleveggene i front. I tillegg har jeg støpt inn bonocell i "suene" mellom akterbenken og fører- og passasjersetet. I og med at det var en langsgående benk originalt, og jeg har støpt inn en tversgående bak nå, så håper jeg at bonocellen er med å forsterker litt i langsgående rettning... :confused: Jeg skal også støpe inn en finnerbit mellom benkene i langsgående retning, så jeg har noe å feste veggpanelet til. Blir bilder av det senere.

 

 

baat_aapen.jpg

 

Originalt var et en stor pute i front, men jeg deler den i to. (Jeg ser for meg at det er tungvindt med en stooor pute som luke i stedet for to litt mindre. Den fremste delen er ca 5 cm høyere. Det ble slik, siden jeg hadde bommet på høyden på festekroken i baugen. Men skitt au :) Fikk tak i 20 meter med eikeplank som jeg tenke å pynte opp alle slike "bommerter" med.

 

front1.jpg

 

Så har jeg fått tak i motor til skuten. Fikk tak i en 96-mod 70 hk Johnson for 18 båtlapper. Motoren ser ganske bra ut synes jeg, til tross for sine 15 år. Eneste skaden er et lite hakk i forkant av undervannshuset. Tenkte å prøve med kjemisk stål eller epoxy.

 

motor.jpg

 

Tok av deksel og propell under transport. Så jeg lar den ligge slik til jeg skal montere den (forhåpentligvis rett etter påske)

 

EDIT: Sliter litt med å få inn bildene :confused:

Redigert av Halvorsn (see edit history)

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ok. Lenge siden jeg har postet noe nå. Har vært noen uker i USA, og litt opptatt med jobb. Har fått støpt ferdig seter osv. (Begrenset hvor interessant det er å poste bilder av hvert lag med glassfiber :))

 

Snudde båten før helga, og har fått av alt av gammelt bunnstoff, grunning og den hel"#%es bengalakken. Noen småsår under båten som jeg har sparklet med epoxysparkel, og skal pusse ned i morgen. Fikk tak i årgangs Jotun HardTop på obs! Bygg til 50.- boksen (0,45L). Maler den øverste delen av skroget rødt (korlarød), og nederste del hvit (ja, jeg skal prøve meg på hvit bunnsmurning :crazy: ).

 

Når skroget er ferdigmalt, pusset og stelt, er planen å snu den igjen for å male denn inni. Så er det "bare" å sette på overbygget , grunne og lakke det. for så å.... Ja det ser ut som om vi er godt uti potetferien før denne skuta kommer på vannet :giggle:

 

oppned1.jpg

 

 

Har også et lite prosjekt i prosjektet: Utvide konsollet. Har laget en liten boks i bonocell som jeg har skjært ut plass til i konsollen, for å få inn flere målere. Litt pussing, sparkling, pussing og lakkering som står igjen her også :) Tenker å lakkere konsollen i samme farge som skroget.

 

konsol1.jpg

 

Skal oppdatere litt oftere framover nå når det begynner å vises at det gjøres noe i garasjen

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått tatt de to første strøkene på skroget. MEN: Jeg kjøpte Jotunruller som skulle være for all slags maling. Og den Jæ%$% rullen loet. :headbang: Så da må jeg vel bare la malingen tørke, slipe ned litt og ta to strøk til. Heldigvis kjøpte jeg i hvert fall nok HardTop.

 

Noen som har forslag til god rull for to komponent Hard Top?

 

oppned2.jpg

 

Fruen er bortreist i helga. Så da blir det god tid til å være i garasjen. Planen er å pusse ferdig overbygget og male det.

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg endelig tak i ruller som faktisk fungerte ok (skumruller). Resultatet ble ok. Men jeg skal vannslipe og ta et strøk til når jeg får den ut fra garasjen.

Nå skal båten få stå og godgjøre seg til helga, så skal den snues og males innvendig. (Etter planen på fredag). Så er det klart for å montere overbygget (etter planen på lørdag) Pusse og male det. Så er det bare resten igjen. :giggle:

 

Noen som har tips til gjør-det-selv-og-billigst/enklest-mulig-metode for å montere fenderlista? De gangene jeg har gjort det før har jeg vært heldig og hatt stort varmekart tilgjengelig. 30 vannkokere og oljefat med propan under? :tongue:

 

oppned3.jpg

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

Joda, den er lakkert grå, med hvit stripe. Er litt etter deg. Den gamle fender lista var så sprø at den knakk, så jeg må ha ny. Begynner å nærme seg noe, men er ikke fornøyd med BT lakken. Må ha nye vinduslister også.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Da er båten i ett stykke igjen etter et halvår! :cheers:

 

En ting har jeg lært i dag; ALDRI forsøk å montere overbygget alene. Maken til prakk og bannskap har jeg aldri opplevd av meg selv. Men med hjelp av 4 lastestropper og diverse andre hjelpemidler fikk jeg omsider båten sammen.

 

ferdig1.jpg

 

ferdig2.jpg

 

 

Nå er det klart for å pusse ferdig overbygget og lakkere det til uka.

 

Prøvde meg med 400 og 800 vannslipepapir på rødfargen, og det ser ut til å funke bra. Så da blir det et strøk til og litt pussing.

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

Fjordgrynt: Skroget blir Jotun "korallrød" og overbygget blir "Joun Havbris". Fikk tak i 0,5 litersbokser for 50.- pr boks på Obs Bygg. Tenkte først å male skroget blått, men jeg fant ut at jeg ville bevare litt av det "originale". Heldigvis er ikke jotunfargen så "redningsbåt" som originalfargen :)

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

Lettrus: Jeg har skiftet ut hele hekkplaten, og støpt inn avstivninger, så jeg håper det skal holde.

 

Skal selge leilighet nå, og en gravid frue hjemme, så det blir litt sporadisk arbeid nå og da de kommende dagene. Men jeg fikk gjort litt i helga (senkveld etter sengetid :thumbsup:)

Fikk lagt første laget på overbygget, og synes selv at det begynner å likne på båt nå.

 

maltoverbygg.jpg

 

Skal ta to strøk til denne uken, og forhåpentligvis starte på innredningen. Så håper vi på sjøsetting første halvdel av juni (og jeg tror jeg skal klare å overbevise far om at det blir i år og ikke 2013 :giggle:)

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg er stygt redd for at både tidsplan og budsjett har sprukket med god margin nå, men motivasjonen er på topp for å få skuta på sjøen. Det er ikke gøy å stå i garasjen når det nærmer seg 30 trøndergrader ute (dvs sol, regn og vind om en annen :thumbsup: )

 

Uansett, her kommer en liten oppdatering:

 

Skibet er nå malt, men jeg skal pusse ned og ta et strøk til. Ser ok ut når jeg går over med 800 og 1200 papir. Ikke topp altså, men ok

 

baat_malt.jpg

 

Helgens store arbeidsoppgave har vært puter. På stoff og stil fant jeg skai til 79,90 pr meter (140 bred). Slet litt med å finne skumplast. Løsningen ble 50mm skumplast fra Jysk. Litt for myk, men det får holde. Ble 4 ruller (60x120) til 169.- pr rull (trodde faktisk at det skulle være rimeligere). I tillegg fikk jeg tak i sitteunderlag på Jula til 39.- pr rull. (Skulle bare handle noe småtteri og gikk ut med en kvittering på 1/10 av totalbudsjettet på båten :giggle:)

 

skumgummi.jpg

 

Så fikk jeg låne mors gamle Pfaff via min søster. I og med at det 15 år siden jeg sist brukte symaskin på ungdomsskolen, så brukte jeg ca 15 min på å finne ut hvordan tråden skulle trees, og en time på å finne ut andre innstillinger. (Jeg var faktisk på et tidspunkt i ferd med å gi opp før jeg i det hele tatt hadde startet)

 

pfaff.jpg

 

Jeg startet med den vanskeligste benken. Jeg har valgt å lage en litenluke i bakbenken, slik at jeg lett kommer til bensintank, hovedstrømsbryter osv.

 

bakbenk1.jpg

 

Jeg skjærte til skumplasten og limte den med spraylim fra biltema (glimrende saker dette spraylimet altså)

 

bakbenk2.jpg

 

Første test endte med den ene skaidelen på vrangen. Jeg klarte altså å legge stoffet feil. 3 min med bannskap og en fersk snus, så var det bare å sette i gang igjen. Slik ble resultatet etter den første sømmen.

 

bakbenk3.jpg

 

Jeg måtte levere inn søknad for utvidet oppholdstillatelse i garasjen fredagskveld, siden jeg egentlig hadde lovet dama å hjelpe til meg husarbeid. Søknaden ble innvilget uten forbehold faktisk. Så etter 6 timer bak symaskinen var jeg kommet så langt... Noen irriterende folder, men jeg fikk justert bort de dagen etter. Aldri i verden om jeg trodde det skulle være så vanskelig å sy kantene!!! Jeg skal for evig og alltid ha stor respekt for salmakere :yesnod:

 

bakbenk4.jpg

 

Dagen etter fikk jeg sydd midt-puta til bakbenken. Litt enklere. Resultatet ble ok.

Her ligger den bare løst på benken. Planen om å henglse den må jeg droppe, så her blir det et annet system :)

 

Jeg fikk også prøveplassert panelet på babord side. Må finne på en lur måte å få skaien rundt i hullet som jeg har saget ut.

 

bakbenk5.jpg

 

Jeg fikk også laget den ene av de to putene til benken i baugen. Her brukte jeg bare sitteunderlaget fra Jula, og stiftet stoffet rett i finerplata.

 

bakbenk6.jpg

 

MEN: Så gikk jeg tom for spraylim, og fem på stengetid klarte jeg å komme meg inn på Jula. Der hadde de så klart ikke spraylim. Kun kontaktlim i gelform. Jeg måtte prøve det på panelet som skal i taket. Og det ble ikke bra. Det var vanskelig å få strekt skaien, og det ble derfor enkelte "buler" her og der.

 

I dag fikk jeg lagt skai (og sitteunderlag) på innsiden av skorget. (Glemte å ta bilder). Så gikk jeg tom for skai....

 

Det som gjennstår nå (i tillegg til alt annet mulig rart) er et sidepanel, og fører- og pasasjersete.

 

Han jeg leier garasje til har laget profiler slik at jeg får festet ryggen til sitteplata (etter mal fra et gammelt båtsete jeg har, dog uten hengsel)

 

forersete1.jpg

 

På tirsdag blir det innkjøp at resten av skaien jeg mangler, mer spraylim, lister osv. Dama har ferie fra helga, og reiser på hytta. Så da blir det arbeid 24-2 til helga igjen :yesnod:

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

 

 

Første test endte med den ene skaidelen på vrangen. Jeg klarte altså å legge stoffet feil. 3 min med bannskap og en fersk snus, så var det bare å sette i gang igjen. Slik ble resultatet etter den første sømmen.

...

Jeg måtte levere inn søknad for utvidet oppholdstillatelse i garasjen fredagskveld, siden jeg egentlig hadde lovet dama å hjelpe til meg husarbeid. Søknaden ble innvilget uten forbehold faktisk. Så etter 6 timer bak symaskinen var jeg kommet så langt... Noen irriterende folder, men jeg fikk justert bort de dagen etter. Aldri i verden om jeg trodde det skulle være så vanskelig å sy kantene!!! Jeg skal for evig og alltid ha stor respekt for salmakere :yesnod:

godt jobba!

 

Har prøvd meg på kalesjesying og nye stoltrekk, samt ilegging av ekstra skum i snøscooterseter - det er knotete så det holder og man må regne med 'litt' bannskap og oppatarbeid før man er i mål. Men duverden så gøy når man får det til og resultatet blir bra :bc2:

 

Bruker også liggeunderlag til diverse, vanlig skumgummi er oftest for myk syns jeg. i tillegg trekker ikke liggerunderlag-skummet vann, og det er varmere å sitte på. Greit de dagene det ikke er full sommer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...