Jump to content

Fire savnet efter forlis


MajorAndy

Recommended Posts

Ikke for på noen måte å forsvare å dra ut uten vest, men som mons skrev så har de sannsynligvis hele tiden har beveget seg i beskyttet farvann. De må også ha vært gode svømmere og vannet var ikke kaldt. Det blåste østavind den dagen og de har antagelig lagt seg i le av Sæsø for å fiske.

Problemet var at det skjedde noe som de fleste vil se på som helt uventet med en ny 4takt påhengsmotor, den stoppet. Når de skjønte at den ikke ville la seg starte var de allerede uti åpen sjø og med sterk strøm bort fra Sæsø.

Noe jeg reagerer på er at ikke en 15fot GH flyter ordentlig vannfylt med en såpass liten motor, dette er da en Veritas-godkjent båt?

 

ulykke_traegde.jpg

Link to post
Share on other sites

Etterfølgeren til GH15, GH460S, er godkjent for 6 personer. Hva som er tilfellet med den aktuelle båt vet jeg ikke.

 

Jeg synes vi ikke skal konkludere altfor bastant i denne konkrete saken. Det er ingen av oss som kjenner hendelsesforløpet/ omstendighetene 100%. Det er 2 overlevende som har mistet 4 av sine venner. De har mange pårørende som er berørt av tragedien.

Det er påminnelse for oss alle hvor brutalt havet er ,og hva en serie av mer eller mindre tilfeldigheter, kan føre til.

Link to post
Share on other sites

Jeg er meget enig i mange af anlyserne her og som mit første indlæg i denne tråd beskriver, så har jeg selv været i en situation, der kunne have udviklet sig på samme måde. Hvis jeg havde mistet motoren den dag i Pukavik, så var der en risiko for at vi var endt på samme måde. (men vi havde veste på, da...)

 

Vi ved alle hvordan en fralandsvind kan få vandet til at se helt problemløst ud mens der en halv sømil længere ude er bølger, vind og kaos. Og min ven vurderede med sin manglende erfaring situationen som ufarlig mens jeg vurderede anderledes. Så jeg er enig med Ingar i at vejr og vind kan have virket helt problemløst for dem lige indtil det gik galt. Motoren på den pågældende båd ser også ny ud, så de er i det mindste ikke gået ud med gammelt, forfaldent udstyr der.

 

Så uden at tage stilling i det pågældende sag, så er der en del man skal lære af den. Ud over at lære sine børn vigtigheden af at følge søsikkerhedsreglerne så er det vigtigt at lære alle, der skal på vandet hvordan det opfører sig i forskellige situationer. Ulykker kan jo ikke undgåes, men denne burde have været undgårt, føler jeg!

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Etterfølgeren til GH15, GH460S, er godkjent for 6 personer. Hva som er tilfellet med den aktuelle båt vet jeg ikke.

 

Godkjent for seks personer javel, men det er også en vektbegrensing og her var det voksne mannfolk om bord. Dette er jo også en maks begrensning. Vitner som så båten gå ut (intervju på TV blant annet) forteller jo at det snaut nok var klaring, 10cm fribord var nevnt, og man fulgte båten med kikkert og håpet at de ville besinne seg og snu. Jeg oppfattet dette til å være lokalfolk som var godt kjent i området og med sjø og båt generelt. Hva var værmeldingen den dagen? Stemte denne?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vitner som så båten gå ut (intervju på TV blant annet) forteller jo at det snaut nok var klaring, 10cm fribord var nevnt

Det der virker som en mildt sagt grov overdrivelse. GH15 er jo en ekstremt bred båt ift lengden, med tilsvarende god oppdrift.

Har selv kjørt 12fot with med 17 passasjerer i min ungdom, da var det 10cm fribord...

Link to post
Share on other sites

dette er da en Veritas-godkjent båt?

 

 

Godkjent for seks personer javel, men det er også en vektbegrensing og her var det voksne mannfolk om bord. Dette er jo også en maks begrensning.

 

GH 15 ser ut til å være Veritas- sertifisert for 6 personer a 80 kg= 480 kg.

 

 

Vi var i det aktuelle området i sommer, tok noen bilder fra omtrent der den forulykkede båten antagelig passerte på vei ut fra Skjernøy.

 

 

Første bilde bilde er tatt sørover, Skjernøy (sør for Indre Nodeviga) til høyre, hvor de overlevende kom i land. En kan skimte Hellersøy i venstre billedkant.

 

p7100688.jpg

 

Andre bilde er tatt hvor en kommer ut fra Skjernøy, Rossnesvågen, i venstre billedkant.

 

p7100689.jpg

 

Det tredje bildet er tatt østover og utover mot forlisstedet, Sæsøy i horisonten. Vinden var slik at de var i le av Sæsøy, en forholdsvis stor og høy øy.

 

p7100690.jpg

 

Bildene kan indikere hvilke avstander de overlevende har svømt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...