Jump to content

Fire savnet efter forlis


MajorAndy

Recommended Posts

For noen år siden ble en omkommet etter et forlis her ved Käringön vi nå ligger etter lang tid funnet utenfor Kristiansund!

 

Lars H.

pt. Käringön Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

hvor dårlig var været i ulykkesområdet på det aktuelle tidspunktet? vind m/s, sikt og bølgehøyde tenker jeg på

 

Det ser ikke så ille ut på dette bildet fra RS Hvaler

 

Det var øst nordøst kuling opptil 15-16 m/ s, dvs pålandsvind i det aktuelle farvann. Av erfaring er det alt annet enn behagelig i det aktuelle området. Direkte ille og ubehagelig i mindre båter.

Båten gikk ned ikke langt fra land, hvor det er brytende bølger.

Ikke alltid enkelt å lese forholdene på havet ut fra et bilde.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest tråden, bare skumlest.

Spørsmålet jeg stiller meg er om båten disse karene var ute i var bygget for denne typen farvann og om den var lastet i henhold til (jeg vet mange ikke liker at jeg refererer til CE merking) skiltet som er skrudd fast i båten.

 

Hvilken type farvann havarerte båten i og hvilken kategori var båten godkjent for. Jeg bare tenker på om det skal legges et ansvar på utleier hvis båten er bygget for beskyttet farvann men leies ut hvor det er ubeskyttet farvann?

 

Det er i alle fall bra at det ikke er tillatt å leie ut håndgranater.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Båten omtales ofte som en jolle/pionerjolle, men såvidt jeg vet var det en ombygd tysk redningsbåt - antar det betyr livbåt.

Det betyr antakelig at den var adskillig mer sjøsterk enn "jolla" det har vært snakk om.

 

Hytta de var på omtales som eid av en dansk familie og båten tilhører nok den. Tror ikke vi kan snakke om leieforhold, og ihvertfall ikke fra en norsk lokal utleier.

 

Bildet som er gjengitt lenger opp i tråden av vraket er det snilleste. Det er i mange medier vist sammen med et som viser vraket i kanten av en bølge som er høyere og hvit i toppen, og bølger blir nesten alltid mye mindre på bilder enn på sjøen av en eller annen grunn.Bilde

 

RS Hvaler er meget sjødyktig og kan leke i det været som har vært der ute. Den er i tillegg ekstremt manøvreringsdyktig med to vannjeter og store maskiner. Tror ikke det finnes båter som er mer egnet til å manøvrere i havgapet mellom holmer og skjær i drittvær. En større båt ville neppe ha like gode forutsetninger til å gjøre den gode jobben som Hvaler gjør der ute.

 

Litt synd å se framsiden på Fedrelandsvennes papirutgave der mannskapet på Hvaler ifølge avisen ikke var enige i at de skulle slutte å lete.

Hvis det er slik var det vel ikke noe til hinder for at de kunne "øve" på leteaksjon der ute i flere døgn om de ønsket. De øver masse så den eneste forskjellen ville vel vært at de ikke hadde fått betalt fra staten for letingen. HRS må ta slike vanskelige avgjørelser hver dag og kan selvfølgelig bomme innimellom. Det er spesielt vanskelig for dem å ta rett avgjørelser hvis vi som er på sjøen ikke gir skikkelig uttrykk for hva vi tenker og ser.

 

Angående videre søk. Offesiell leting er avsluttet, men nå som det er pålandsvind og det er gått noen dager er det reell mulighet for at noen kan komme opp og drive i land. Folk er naturligvis svært velkommen til å legge båtturen til det aktuelle området og holde øynene oppe.

Har selv hatt 7 timer der ute i dag med dykkerklubben, men været var nokså rufsete.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

15-16 m/s og et par meter sjø er rufsete selv i en Simrad klasse RS. Men de klarer seg nok bedre enn mange andre båter i samme vær. De båtene er ganske så solide og manøvrerbare som du skriver Mons

 

Det er frivillig mannskap ombord som er underlagt en operativ sjef (også frivillig)i det lokale redningskorpset om jeg har forstått organiseringen rett.

Link to post
Share on other sites

RS Hvaler er meget sjødyktig og kan leke i det været som har vært der ute. 

 

15-16 m/s og et par meter sjø er rufsete selv i en Simrad klasse RS. Men de klarer seg nok bedre enn mange andre båter i samme vær. 

 

Her er jeg mye mer enig med det inntrykket som Mons forsøker å gi, enn det inntrykket som Bitteliten forsøker å gi. I slikt vær er det ikke noe spørsmål om RS Hvaler skal "klare seg"

Link to post
Share on other sites

Redningsselskapets frivillige sjøredningskorps er direkte underlagt Redningselskapet gjennom Leder Redningsavdellingen.

I operativ tjeneste er sjøkorpsfartøy underlagt Redningsselskapets faste skøyter gjennom Operativ leder RS.

Redigert av Frivakten (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hytta de var på omtales som eid av en dansk familie og båten tilhører nok den. Tror ikke vi kan snakke om leieforhold, 

En betimelig korrigering!

 

Jeg synes også at båten virker noe større enn en 14 fots Pioner-jolle - som vi har sett flere "av denne typen-bilder" i avisene.

 

 

Har selv hatt 7 timer der ute i dag med dykkerklubben, men været var nokså rufsete.

All honnør til alle frivillige som har brukt sin ubetalte fritid til å bistå i redningsarbeidet! Det omfatter også mannskapene på Redningsselskapets korpsbåter.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Duoro - jeg tror du misforstår hva jeg mener. Jeg mener ikke at det er fare for at skøyta ikke skal klare seg. Men 2 meter sjø merkes nok der også. Ut i fra hva jeg ser er ikke Simrad skøytene hverken brede eller høye - de ligner mer på en smal RIB med styrhus

 

Jeg bare synser litt jeg. Mons og andre vet nok mye mer om dette enn meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det ser ikke så ille ut på dette bildet fra RS Hvaler

Som det er opplyst om flere ganger her: Været var NØ 6-7 beaufort.

 

At du ikke synes at være ser så ille ut på det bildet, kan nok delvis ha en sammenheng med at bildet er tatt "unna vinden". Der er alltid slik at været ser bedre ut når man skuer med vinden, enn når man skuer mot den.

 

 

 

Det var øst nordøst kuling opptil 15-16 m/ s, dvs pålandsvind i det aktuelle farvann.

 

Hmmm. Vi befinner oss aller lengst syd i Norge. (Ganske mye lenger syd enn Lindesnes.)

 

 

Her er nok NO-lig vind nesten like mye å betrakte som fralandsvind, som pålandsvind. Men jeg er veldig enig i at det er alt annet enn behagelig for små båter ute ved Fora i slikt vær. Jeg synes at det er ganske utrolig at de klarte å ta seg inn mot land etter å ha svømt unna været over Oddfjorden. De klarte å runde Norges absolutt sydligste skjær (Pysen), og kom seg deretter i le bak Odd. Det vil si: 2 av dem klarte det. De 4 andre druknet idét de var kommet utenfor Odd i følge avisene. Altså etter at de hadde svømt sammen alle 6 i mer enn 2 km unna været.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har vært så heldig at jeg har fått være med etpat turer og lekt i nokså mye sjø med disse båtene. Det kan være svært ubehagelig og bortimot farlig hvis en ikke er spent fast, men båten har tyngdepunkt svært lavt og har nesten flat bunn. Dette gjør at det skal svært mye til før den tipper rundt eller får alvorlige problemer.

Utsikten innenfra er naturligvis noe begrenset, men på flybridgen kan du putte en utkikk som kommer nokså høyt og ser godt hvis det ikke spruter for mye.

 

Øst - nordøst vind får godt tak der. I tillegg er det ofte 1-2 knop strøm vestover der etersom golfstrømmen vanligvis har sitt østligste treffpunkt på kysten vår mellom Songvår og Odd. Denne vinden sammen med strømmen gjør at sjøene blir ekstra krappe og uberegnelige. På noen kart er det markert farlig bølgeområde i det området.

Til hell for de som kom seg på land betyr dette at de antakelig har hatt en overflatestrøm på 1,5-3 knop med seg over fjorden. Det betyr at de ville krysset fjorden på under en time bare ved å drive hvis jeg ikke tar feil.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært med Hvaler i 17 m/s en høst i bek mørke, hvor vi testet båten i 30 knop Mandal - Lindesnes - Mandal. Båten går lekende lett i 4 - 5 meter høye bølger. Ingen problem !

 

Søren dykket flere ganger mellom Fora og Odd, og fikk opp kameratene gang på gang fra dypet. Gjennomførte munn-til-munn, fikk ristet liv i de, før han gjorde nye dykk og fikk opp nestemann.

Tilslutt klarte han ikke å finne kameratene lenger, og måtte gi opp alle uten om han ene.

Nesten en umenneskelig bragd...

Det var 3 knop strøm og vind fra øst, som gjør at de fleste tror de er blitt tatt langt til havs...

 

Hytta og båten var eid av de danske familiene, så det er ingen utleier inne i bildet.

Link to post
Share on other sites

At det ikke er et leieforhold endrer jo min kommentar, da må nok den som har skipperansvaret (uttalt eller ikke) om bord ta ansvaret. M.h.t. kritikk av redningsmannskap så er jeg helt enig at det skal man være veldig forsiktig med. Selvsagt gjør redningsmannskaper av og til feilvurderinger, selvsagt kan men med etterpåklokskap og fasiten se at "hadde man bare... " men det som er skjedd er skjedd men man skal bruke det til å lære for å unngå at det skjer igjen - ikke for å plassere skyld.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært med Hvaler i 17 m/s en høst i bek mørke, hvor vi testet båten i 30 knop Mandal - Lindesnes - Mandal. Båten går lekende lett i 4 - 5 meter høye bølger. Ingen problem !

Kjørte dere i 30 knop i 4-5 meter sjø? Hvor hadde dere i så fall sjøen fra - forfra, på siden eller bakfra?

Link to post
Share on other sites

Jeg sto på Lindesnes og kikket på Hvaler som kjørte med fulle lys samt fulgte den på AIS den høstkvelden da den skulle være vaktbåt på internasjonalt nattdykk på Lindesnes. Det var et spektakulært syn ;-)

 

Nå viser det seg at båten til danskene ikke var riktig så dårlig som det er gitt inntrykk av. Ungdommene hadde i tillegg antakelig gått ut i le av Sæsøy og bare hatt krusninger på vannet før motoren streiket og de drev utenfor øya og møtte uværet.

Turen har nok ikke virket særlig hasardiøs før alt plutselig skar seg. Synes det er litt ok å tenke på.

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Dykket ned og hjalp alle av med skoene

Søren Thuesen dukket ned og hjalp kameratene av med skoene i minuttene etter forliset. Elleve sko og en rekke andre ting fra båten flyter fortsatt på havet et sted.

 

Skipperen kaster den våte fjellstøvelen opp på brygga.

 

Det går mange sekunder. Alle blir stående og se på den uten å si et ord. Bør de ikke dra ut igjen, mener de, alle som én. Men søket er avblåst fra oppdragsgiveren

 

 

boatshoot_482523b.jpghavet802_482526a.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...