Jump to content

Fire savnet efter forlis


MajorAndy

Recommended Posts

I en situasjon hvor redningshelikopter ikke umiddelbart ble satt inn for ta en kikk på nærliggende holmer da båten ble funnet bør vel man vel ikke lage et svarte-Per spill hvor den overlevende er det bad guy men heller analysere hva redningsparatet kan lære av dette uavhenghig av hva dansken gjorde eller ikke gjorde.

 

vg link

 

Norge har desverre ikke ressursene du etterspør mht. til å betrakte kanskje tusenvis av båter i drift som et havari. Dog blir alle slike funn vurdert som et potensielt søk i samråd med politi, redningstjenesten og Hovedredningssentralen. Dette gjøres daglig!

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

- Vinket etter hjelp med åre (VG)

 

Ein seglbåt passerte 100-150 meter frå dei forliste gutane utan å sjå dei. Ein tankevekkar om kor vanskeleg det kan vere å finne att nokon som dett over bord i dårleg vêr.

Eg stussar forøvrig litt over at den danske seglbåten ikkje kunne halde seg ved vraket fram til redningsskøyta kom pga. dårleg vêr. Var det dårleg vêr i området?

Link to post
Share on other sites

Ud over de åbenlyse svigt fra de pågældende selv i denne sag, så er der en anden lære jeg synes man kan drage af denne sag:

 

En blæsende junidag med op til 17 m/s kom jeg forbi en drivende jolle i Nivå-bugten. Jeg havde travlt og var på vej til at møde nogle vener for en "gutte-tur", så jeg var i tvivl om jeg skulle sejle hen og se til den. Men besluttede alligevel at gøre det. Dengang havde jeg ikke VHF, men ringede til det lokale politi og meldte sagen. Blev stillet om til SOK, der forhørte lidt om udseende, anker mm. De besluttede så at der ikke var problemer i sagen. På grund af vejret og fordi jeg var alene i båden kunne jeg ikke tage den på slæb, så jeg sejlede videre. Bagefter var jeg lidt i tvivl om det nu var for meget at gøre ud af det med at melde til politi mm.

 

Efter denne sag er jeg i hvert fald ikke længere i tvivl om min lære af denne sag: Enhver drivende, tom båd skal betragtes som et muligt havari indtil andet er positivt modbevist. Det spiller ingen rolle hvor mange sager der er hver dag eller år. Alle bør behandles af myndigheder og (især) af os andre sejlere som et muligt havari indtil andet er bevist. Især når vejret er dårligt!!

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Norge har desverre ikke ressursene du etterspør mht. til å betrakte kanskje tusenvis av båter i drift som et havari. 

Jeg må si at jeg er skeptisk til disse opplysningene om 1000-vis av båter i drift - flere hvert døgn i Mandalsskjærgården. Jeg tror at dette er en grov overdrivelse. Det er nesten så jeg mistenker noen for å overdrive for å ta fokus vekk fra egne feilvurderinger.

 

Dog blir alle slike funn vurdert som et potensielt søk i samråd med politi, redningstjenesten og Hovedredningssentralen. Dette gjøres daglig!

 

 

Og når man finner en sjøstøvel sammen med "slike funn" - er det en faktor som normalt ikke tas med i disse vurderingene?

 

Og når det noen timer etterpå dukker opp en skibbrudden fra det samme farvannet, bør da ikke disse hendelsene settes i sammenheng?

 

Eg stussar forøvrig litt over at den danske seglbåten ikkje kunne halde seg ved vraket fram til redningsskøyta kom pga. dårleg vêr. Var det dårleg vêr i området?

Været var NØ-lig kuling 6-7 beaufort.

Link to post
Share on other sites

Ud over de åbenlyse svigt fra de pågældende selv i denne sag, så er der en anden lære jeg synes man kan drage af denne sag:

 

Enhver drivende, tom båd skal betragtes som et muligt havari indtil andet er positivt modbevist. Det spiller ingen rolle hvor mange sager der er hver dag eller år. Alle bør behandles af myndigheder og (især) af os andre sejlere som et muligt havari indtil andet er bevist. Især når vejret er dårligt!!

 

Andy

Veldig enig med deg , oppfordrer alle som leser her og som finner drivende båter ta et søk på eget initiativ i nærområdet mens du venter på hjelp fra HRS eller.andre som kan ta ansvaret :smash:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Viser til Doruos anmerkning til min kommentar om "tusenvis". Dette var feilskrevet av meg i farten, men det jeg mente å skrive var "kanskje tusen båter i året".

Mulig det er litt i overkant. Det utgjør 3-4 båter pr. dag.

 

En sjøstøvel er vel ikke uvanlig som vrakgods i en slitt båt. På lik linje med annet løsgods som klær, øsekar, vester etc.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hei

Har hatt 8 timer der ute i dag og står fremdeles ved påstanden min om at det ikke er enkelt å holde seg ved vraket i slikt vær og farvann.

Dette er et av de stedene i verden det har forlist flest båter i verden, og strøm sammen med vind over grunt vann setter opp svært krapp sjø som er egnet til å knuse folk mot båter.

Jeg hadde nok med å takle forholdene i en kjapp speedbåt og i mørejeten i ettermiddag selv om været er adskillig finere enn på forlisdagen.

 

Synes fortsatt uttalelsen var vel tøff eter å ha tilbragt dagen med å kjøre sidesøkende sonar der ute.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Går ut ifra at du bistår i søket; Flott at du og andre gjør denne innsatsen Mons.

 

Jeg har flere års bakgrunn i redningsarbeid og er ikke blitt noe avstumpet, men empatien har etterhvert gått til de pårørende. Og til fortvilte kollegaer og andre som aldri fikk gjøre den siste lille ekstrainnsatsen som kanskje.. , kanskje kunne gitt saken et annet utfall. Og som ikke så den umulige lille prikken, ... som den fiskeren som så de gå ut, skulle han prøvd å stoppe dem, tilkalle politi, eller andre som burde skjønt at den båten de nettopp passerte ville møte problemer ...... og som her hvor en sunket båt likevel ikke hadde slitt seg....

 

Og til sånne som deg Mons, som vil hjelpe og bidra.

 

Selv har jeg følt en usigelig trishet i enkelte saker og har tenkt hvor unødvendig noen ulykker egentlig er.

 

Mitt lille bidrag er å heve pekefingre og opplyse. Og håpe.

Redigert av Frivakten (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg støtter Frivakten 100% i det han skriver. Det er modig gjort av han å si i fra så klart - og det er absolutt på sin plass.

 

Så skal det også sies at vi ikke vet utfallet OM de - som man bør - hadde blitt igjen ved vraket.

 

At noen finner på å gå ut i slikt vær i en slik båt og uten redningsvester er idioti. Ofte går det bra - denne gangen gjorde det desverre ikke det.

 

Å legge skyld på noen av redningsressursene er etter min mening helt feil. De var ledet av HRS - det er HRS som tar beslutning om start og avslutning av et søk. Det ble også søkt aktivt første gang RS Hvaler var ute ved det aktuelle vraket

Her er hva skipperne skriver

http://www.nssr.no/Nyheter/Nyhet?key=113465

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å legge skyld på noen av redningsressursene er etter min mening helt feil. De var ledet av HRS - det er HRS som tar beslutning om start og avslutning av et søk. Det ble også søkt aktivt første gang RS Hvaler var ute ved det aktuelle vraket

Her er hva skipperne skriver

http://www.nssr.no/Nyheter/Nyhet?key=113465

 

Hvorfor poengteres det på NSSR sin side at det var HRS som tok beslutningene ? Skriver NSSR dette fordi de er i tvil om det var fornuftig å avblåse leting i steden for å sette inn f.eks. et redningshelikopter til å ta en kikk i nærliggende sjø og skjær ?

 

Om det var NSSR eller HRS som tok hvilke beslutninger er ikke så interesant for vanlige båtfolk...men hele redingsparatet inkludert NSSR og HRS bør vel evaluere om det er noe lærdom å trekke av episoden.

 

Om danskene selv hadde skyld i ulykken er helt urelevant for den profesjonelle evaluering av redningsaksjonen.

Antageligvis var redningsaksjonen så bra som den kunne bli basert de oplysninger som forelå da jollen ble funnet men det skader ikke med en evaluering. Et spørsmål er hvor mye insats som ble brukt på å få tauet båten i forhold til søk i sjøen i en større radius fra båten og naturligvis om et helikopter i større grad bør ta en sjekkrunde i slike situasjoner. En annet spørsmål er om den relativt lille Hvaler (med den grove sjøen) burde blitt suplert med en av større redningsbåtene da jollen ble lokalisert.

 

Nesten alle redningsaksjoner til sjøss skyldes båtfolkets feil på en eller annet måte.....så å bli moralsk indignert over danskenes handlinger er lite konstruktivt hvis man skal evalurere redningsaparatetes insats.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Desverre er det altid slik at idioti skaper helter. Godt forberedte og forsiktige mennesker kommer sjelden i den situasjonen at de trenger å være helter. Medias framstilling av den overlevende som helt er etter mitt syn idiotisk. Det var en prestasjon det han gjorde etter at forliset var et faktum, men hadde han stanset vennene fra å dra ut hadde han vært en ekte helt.

Link to post
Share on other sites

Sitter og leser en annen sak i fra Karmøy, der en far og hans 10år gamle sønn drar ut for å trekke garn i sju-åttetiden på kvelden. Båten de har er ei 10 fot`s jolle, og på sjøen er det 1,5 - 2 meters bølger. Dette går jo galt, og båten synker. Heldigvis klarer de og redde seg i land på et skjær. Når sjøen er opp mot 2 meter`s bølger,og du da setter avgårde i fralandsvind i ei 10 fot`s jolle....?

Link to post
Share on other sites

Enig i salts vurdering:

 

Ulykker sker: Et hus brænder, fx. Eller der er demonstrationer og optøjer på gaden, og politiet sættes ind. Går indsatsen galt og folk (brandfolk, politifolk eller demonstranter) kommer til skade, så nytter det ikke at argumentere med at "det brændte meget" eller "optøjerne var meget voldsomme".

 

Professionelle redningsfolks opgave er at vurdere sitationen og gøre det bedste de kan ud fra de givne omstændigheder. Går det galt skal man bagefter være sikker på at få evalueret opgaven så man er sikker på at man uddrager den størst mulige læring af hændelsen. Men kun i ekstreme tilfælde kan der være tale om pålægning af skyld eller direkte straffesager.

 

Om der er begået fejl fra redningsselskab eller politi i denne konkrete sag tager jeg bestemt ikke stilling til her. Mine betragtninger er udelukkende generelle!

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Nok en gang en forferdelig ulykke med turister som leier båt i Norge. Folk står frem hodesrystende; Galskap, Brukte ikke vester, 10 cm fribord.. etc.

 

Jeg har sagt det før: hvordan kan vi forvente at ikke-sjøvante gjester skal kunne vite at det de gjør er farlig? Det hviler da et særlig ansvar på de som leier ut båter til turistene å både sørge for at båtene er egnet for farvannet de skal brukes i, at de er utstyt med nødvendig sikkerhetsutstyr, at det settes krav tilmax antall personer, bruk av flytemidler etc, samt setter krav til å kunne vise til minimum sjømannskap?

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor poengteres det på NSSR sin side at det var HRS som tok beslutningene ? Skriver NSSR dette fordi de er i tvil om det var fornuftig å avblåse leting i steden for å sette inn f.eks. et redningshelikopter til å ta en kikk i nærliggende sjø og skjær ?

 

Dette har en soleklar årsak, nemlig den at det ikke skal påligge en enkel redningsskøyteskipper det tunge ansvaret å måtte ta en slik beslutning. HRS er bestykket med høyteknologisk utstyr, avanserte datamodeller, solid kompetanse, tilgang til all den informasjon som finnes, kommunikasjonsmuligheter med "hele verden" osv. osv. Det kan da ikke være noen tvil om hvor beslutningsansvaret i en redningsaksjon må komme fra.

 

 

En annet spørsmål er om den relativt lille Hvaler (med den grove sjøen) burde blitt suplert med en av større redningsbåtene da jollen ble lokalisert.

 

"Hvaler" takler helt fint værforholdene som var på stedet på det aktuelle tidspunktet.

Redigert av Confusius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Hvaler" takler helt fint værforholdene som var på stedet på det aktuelle tidspunktet.

 

Selvsagt gjør "Hvaler" det. Men spørsmålet er, i etterpåklokskapens lys, om man brukte for mye anstrengelser/tid på å forsøke å slepe den kantrede båten. På bekostning av søk etter de som eventuelt var om bord før båten kantret, og som eventuelt hadde sparket av seg støvlene sine for lettere å kunne svømme.

 

 

De frivillige mannskapene på redningsskøyta ønsket å fortsette søket torsdags ettermiddag, mens danskene sannsynligvis ennå var svømmende. Det fikk de ikke lov til av Hovedredningssentralen. Javisst besitter de høyteknologisk utstyr og avanserte datamodeller. Det de ikke besitter, er førstehånds lokalkompetanse.

 

 

Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg har sagt det før: hvordan kan vi forvente at ikke-sjøvante gjester skal kunne vite at det de gjør er farlig? Det hviler da et særlig ansvar på de som leier ut båter til turistene å både sørge for at båtene er egnet for farvannet de skal brukes i, at de er utstyt med nødvendig sikkerhetsutstyr, at det settes krav tilmax antall personer, bruk av flytemidler etc, samt setter krav til å kunne vise til minimum sjømannskap?

De som hadde utleie av slike turistbåt burde ansvarliggjøres når slik galskap skjer. Ikke for å finne syndebukker, men for å sette en standard for slik utleie og skjønne at det foreligger et ansvar.

Link to post
Share on other sites

Enda en trist og "unødvendig" ulykke.

 

Kanskje det Pettersand etterlyser er et generelt mellom-menneskelig ansvar?. Det er vi nok mange om.

Med reellt ansvar følger også konsekvens. Hvordan tenker Pettersand at det skulle omsettes i praksis her?

Det er naturligvis ikke vanskelig å være enig i at de som leier ut skulle sørge for at det er vester til alle i båten og gi instruks om at de skal brukes, men så lenge bransjen ikke er organisert så tilhører dette den skjønnsmessige utøvelsen av yrket.

Et paradoks er at når all opplæring skjer via skole og det minsker på tradisjonsoverføringer innen bygda og fra slekt så minsker også bry-seg-følelsen.

 

Vi er nok blitt for vant til at øvrigheten tenker for oss. Alle båtutleiere kunne kontakte hverandre lokalt og bli enige om en minste-standard.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nok en gang en forferdelig ulykke med turister som leier båt i Norge. Folk står frem hodesrystende; Galskap, Brukte ikke vester, 10 cm fribord.. etc.

/quote]

 

Synes jeg leste et sted at det var familien til en av de danske guttene som eide hytta de var på og antageligvis også båten. Derfor muligens ikke en "utleie" situasjon denne gangen.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

er vel generelt ganske slapp vest-kultur i norge, og generelt nedover i europa. å ha med vest, er litt som å ha sykkelhjelm på styret, ingen planlegger å krasje/gå rundt.

Vet ikke om jeg er enig, synes mange bruker vest, mange flere en tidliger mener jeg som er så gammel at vester ikke var oppfunnet da jeg var ung.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...