Volvomekanikeren Startet 25.August.2010 Del på Facebook Startet 25.August.2010 (redigert) Hellu Har hatt problemer med vattn i kjølen den siste tiden... Gikk ned og lenset båten nettopp, og idag så det slikt ut: Motoren lekker litt olje, så er tynnt lag med olje on the top of the wather Jeg trodde lekasje var i skroget, i en gammal gjennomføring.. Da jeg skulle se om det var mere vann i kjølen etter lensing, sjekket jeg i den bakerste dørkplaten, ned til greasekoppen, og får meg ett lite sjokk Woooow, ka har sjedd her? Greasen har blitt helt guggen, og det Ser ut som det har vært en heftig eksplosjon nedi her Uten og vite helt hva som har skjedd, så gjorde jeg reint, og påførte ny grease. Så no er lekasjen vekke, men jeg vet endå ikke hva som har skjedd Lekasjen kommer selvsagt grunnet mangel av grease, men hvorfor har greasen presset seg ut av koppen, og hvorfor ligner den drit? Redigert 25.August.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Lazyjack Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Vi kalle det gjerne grease for ikke å støte noen Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2010 hehe, Rett skal være rett! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
VannTro Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 (redigert) Det som antagelig har skjedd er at du har etterfylt grease og fylt så mye i koppen at du ikke har fått dratt den så mye nedpå gjengene, dernest kan den skru seg opp igjen og falle av. Da tar det ikke lang tid før vannet har presset ut greasen og begynner å lekke inn. Dette skjedde hos meg, jeg hadde nok rundt 100 liter i kjølen før jeg oppdaget det. Redigert 25.August.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2010 Korken satt fint på gjengene, har ikke bilde av hvordan det så ut med korken på... Men på det første bilde der du ser greasen ligge rundt hylsen, hadde jeg akkuratt skrudd av lokket. Så ikke vet jeg hva som har kjedd Hvorfor er den grå, og ligner på drit? Blir den slik ved kontakt av vann ? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Smaapala Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Hei Kanskje feil type grease? Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2010 Denne grisen har blitt bruk i flere år, den er snart tom no.. så den er nok rett Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Honduras Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Såkalt "gammel grease" altså... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2010 hehe Tror ikke det skal ha noe og si, den e fin og ''klissete'' Men hvordan kan greasen ha blitt presset ut av koppen? Og hvorfor ligner det grå drit? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Lars H. Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Kanskje du har dratt til for mye og for ofte? Et par tre ganger i sesongen er mer enn nok. Dersom dette er en pakkboks med simmeringer, kan de være slitne og holder hverken tett for greas inn i båten eller vann inn i pakkboksen. Lars H. pt. Hunnebostrand, Sverige webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaldfisk Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Har opplevd på oljesmurte hylser at tynt tau, fiskesnøre, gut - på propellen kan vikle seg innover i stilklageret på en slik måte, spiralform kanskje, at rotasjonen pumper vann inn i hylsen. Såpass mye at tanken flommet over. Hadde ikke anledning til å stoppe så til slutt pumpet den rent vann inn. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
terron Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 En slik fettsmurt pakkboks har enten simringer eller en talgpakning (eller kullfiberpakning) som har som hovedjobb å forhindre vannintrengning - men inntill ca. 10 dråper pr. minutt regnes som typisk "normal" lekkasje, og skal altså være der. Fettet som man typisk skal presse inn "1/2" omdreining av ca. hver 10 brukstime skal kun smøre simring/pakning, og egentlig ikke påvirke "vannintrengningen". Men akkurat i det man drar til 1/2 omdreining så kan selvfølgelig "antallet dråper" påvirkes littegrann og kortvaring. Om en fettsmurt pakkboks lekker mer enn nevnte dråper - da må simring byttes og/eller anretning som klemmer på pakningene strammes, alternativt pakningene byttes. Meget ofte så presses det alt for mye fett inn i slike pakkbokser, med påfølgende "oppfylling/tetting" av hylsa med etterfølgende redusert kjøleeffekt og varmgang av pakkboksen - simring/pakninger blir da utsatt for unormale driftsforhold med redusert tetteevne som resultat. Hvis en slik pakkboks behandles riktig og kun smøres som nevnt over - da fungerer den ofte i både 10 og 20 år uten noe som helst mer "vedlikehold". Når det gjelder sjømann22 så ser det på bildene ut som han bruker en type fett som på en eller annen måte løses/blandes/reagerer negativt med saltvann. Derfor viktig at det brukes en egnet type fett til dette - tror det skal inneholde en type "kalsiumsåpe" slik at fettet tåler saltvannet. En 500 g. boks med riktig innhold koster noe sånt som 100,- og da har man faktisk fett nok til kansje 20 båtår. OM man har en type fett som "løses opp/tynnes" så vil "tregheten i lokkgjengene" blir borte - og da ikke så rart at dette kan skru seg opp av rystelsene i systemtet. Ser ingen "strammemekanisme" på bildene til sjømann22, sansynlig da at denne pakkboksen har simringtetting. Om "det hele" er gammelt, mulig sjømann22 er like godt "tjent med" å supplere den instalasjon han har med et volvokondom, i stede for å knote med simringbytte??? Og dette kondomet fungerer ofte meget bra på denne typen "båter". Så kan han glemme smøring (bortsett fra kondomleppene om våren) og mer "styr" med den gamle pakkboksen. Lokket kan da bare "limes" fast. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 (redigert) ca. 10 dråper pr. minutt regnes som typisk "normal" lekkasje, og skal altså være der. Fettet som man typisk skal presse inn "1/2" omdreining av ca. hver 10 brukstime skal kun smøre simring/pakning Hmm. . . En pakkboks med simmering skal da ikke lekke noe som helst vann i det hele tatt. Simmeringen i bakkant skal effektivt tette for vanninntrengning (dersom den ikke er satt inn feil retning og ikke er utslitt). Noe annet er det visstnok for pakkbokser med talgpakning. Og etter hva produsenten av pakkbokser Vest Mekan fortalte meg, skal det ikke presses fett inn oftere enn hen imot hver 100 timer, og ikke oftere enn hver 50 timer. Da drar en til et halvt tørn, og tilbake et kvart tørn for å slippe opp trykket i pakkboksen. Drar en til oftere eller fler tørn, presses fettet ut i propellhylsen og i verste fall helt akter til cuttleslageret som er et vannsmurt lager som ikke skal ha fett. Lars H. pt. Hunnebostrand, Sverige webcam fra båten her Redigert 25.August.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Det er helt korrekt som du skriver , Lars. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 (redigert) Ser jeg var litt for generell - Lars har selvfølgelig rett i at pakkbokser med simringer skal være lekkasjefrie. I "nyere" modeller så er det vel også slik at simringpakkbokser oftes er smurt med olje (fra liten beholder m/slange) og ikke fett m/presse. Når det gjelder hvor mye fett som skal presses inn så påvirkes dette nok mye av "synsing" fra flere hold, men uansett så er den vanligste feilen at det presses alt for mye fett inn hos de fleste - min anbefaling har jeg fra en gammel VP-mekaniker som har arbeidet med båt i 40 år, og dette har fungert utmeket på de båter som jeg har hatt med fettsmurt pakkboks. En annen gammel "regel" er at man kun skal "skru en sjelden gang" og da kun til man møter "motstand" . Men uansett "riktig oppskrift" så er moralen "kun noen meget få omdreininger" i en vanlig sesong på 50 - 100 driftstimer, men noe oftere hvis båten brukes i meget "forrurenset" farvann (grums/brakkvann). I den "kalde" årstiden skal man være litt ekstra varsom på anlegg med simringer da man ellers kan lage så stort press bakover at simringen faktisk kan skades. På nyere pakkbokser som har kullfiberpakninger som tettemekanisme er ofte fettkoppen sløyfet da de har "egen grafittsmøring" og da ikke trenger ytterligere tilførsel av smøremiddel. Og pakkboksanlegg skal som skrevet i mange andre tråder luftes etter sjøsetting. Har forøvrig opplevd 2 ganger de siste 2 år at lokket har ramlet av i min båt uten noen egentlig årsak - men dette er på pakkboks øverst på "rorstammen" som forøvrig fungerer på samme måte som systemet på propellakselen til sjømann22. Redigert 25.August.2010 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 (redigert) Selvfølgelig er det korrekt. Når jeg svarer på slikt svarer jeg kun dersom jeg vet, og ikke som om jeg vet men selv bare tror eller har hørt om av en eller annen som har hørt. . . Svar som: "Dette har jeg ikke greie på, men duppeditten skal virke slik og slik", har jeg liten sans for. Ellers kan jeg nevne at da jeg skiftet simmeringer og cuttleslager for et par år siden (etter 20 års drift), var det helt klart at jeg hadde brukt for mye fett. Hele hylserøret frem til cuttlesslageret far fullt av fett! Det ble mange filler med White Spirit å trekke gjennom før det ble reint. Lars H. pt. Hunnebostrand, Sverige webcam fra båten her Redigert 25.August.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
terron Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 (redigert) Følgende sakses fra Båtmagasinet gir vel en ganske bra "oppsumering". Men de "moderne" kullfiberløsningene er ikke representert i oversikten; Fire typer pakkbokser Pakkboksen er nøkkelen til et lekkasjefritt motorrom. Fire varianter er svært vanlige i norske fritidsbåter, men både pakningstype og smøremiddel skiller dem fra hverandre. Alle variantene krever imidlertid en eller annen form for vedlikehold. Den fettsmurte pakkboksen med fiberpakninger er en tradisjonell løsning som har vist sin driftsikkerhet gjennom generasjoner, og som fremdeles er mye brukt. I tillegg til denne ur-versjonen finnes det tre vanlige pakkboksløsninger som er tettet med simringer og smurt med fett, olje eller vann. 1. Fettsmurt - med talgpakning Denne pakkbokstypen har en fettkopp på toppen som er fylt med fett som presses inn i kammeret som omslutter akslingen. Kammeret inneholder tre fiberpakninger (talgpakninger) som omkranser akselen. Pakningene presses sammen i kammeret av en pakkmutter som er gjenget på innsiden av pakkboksen. I kombinasjon med fettet holder denne pakningen koblingen tett. Denne pakningstypen skal i motsetning til simringer ikke være helt tette. Det viktige er at pakningene er hele, og hvis man følger nødvendig innkjøringsprosedyre, samt strammer ”fettkoppen” i henhold til produsentens anvisninger, tetter denne løsningen godt. Når pakkboksens fettkammer er fylt, presses fettet ned i pakkboksens lager når man vrir på "fettkoppen". Dermed hindres vannet i propellhylsa i å trenge forbi pakkboksen og inn i båten. (Se for øvrig egen sak på slutten av artikkelen) 2. Fettsmurt - med simringer Dette er i praksis samme type pakkboks som nummer 1, men i stedet for fiberpakninger (talgpakninger) er den tettet med simringer. Erfaringsmessig krever denne typen pakkboks litt mindre ettersyn og er normalt mindre utsatt for lekkasjer. 3. Oljefylt - med simringer Denne varianten smører akselen med olje via en liten oljetank. Tanken er montert 30–40 centimeter over pakkboksen. Høydeforskjellen sørger for trykk, slik at oljen blir tilført via en slange i bunnen av oljetanken. For å slippe overflødig luft ut, føres en slange tilbake til tankens lokk. Fordelen med denne løsningen er at den er svært tett, men simringene slites noe raskere enn tradisjonelle fiberpakninger. Hvis oljen i tanken begynner å bli grå, er det kommet vann i oljen. Dette er et tydelig tegn på at simringene ikke lenger holder tett og at både disse og oljen må skiftes. 4. Vannfylt - med simringer Foreløpig ikke særlig utbredt, men blir stadig vanligere. Pakkboksen bruker vann fra motorens oljekjølingsanlegg til smøring av akselen. Løsningen krever lite vedlikehold og er helt tett. Lufting er viktig De aller fleste av oss synder mot det – eller er ikke engang klar over - at alle typer pakkbokser skal luftes når båten er sjøsatt etter å ha vært på land. Oljesmurte pakkbokser har egen luftenippel og er derfor enkle lufte. De tre andre fett- og vannsmurte variantene krever derimot at man for eksempel løsner en slangeklemme og smyger inn et skrujern under slangen slik at luften siver ut. Ved å gjennomføre denne lufteprosedyren unngår man at det står luftbobler i enden av hylsa mot pakkboksen som forårsaker mangelfull kjøling med varmgang som resultat. Dette bør du vite: Hva skjer… … hvis jeg ikke ettertrekker fettkoppen på pakkboksen? Svar: Aksel og pakninger får ikke smøring og pakkboksen går varm. Pakningene slites og lekkasje oppstår. Pakkbokser med fiberpakninger er mest utsatt lekkasje. • Hva slags fett skal jeg bruke? Svar: I pakkbokser skal man bruke syrefritt lavfriksjonsfett. I de oljefylte pakkboksene kan ordinær motorolje brukes. • Hva skjer om jeg etterfyller med feil fett? Svar: Feil fett gir større slitasje på pakningene. • Hva skjer hvis jeg ettertrekker fett for ofte? Svar: Konsekvensen kan bli at overflødig fett presses gjennom hylserøret og ned til det vannsmurte lageret i stevnen. Her vil fettet kunne blokkere rillene i gummipakningen og dermed hindre vanngjennomstrømningen slik at lageret går tørt og pakningen blir ødelagt. Hvis pakkboksen har simringer, er det vanlig at man presser ut den bakre simringen om man ettertrekker for mye – med lekkasje som resultat. • Båten vibrerer mye på visse turtall. Hva kan gjøres? Svar: En årsak kan være at cutlesslageret er slitt. Det skal være en klaring mellom lageret og akselen på 0,2 – 0,5 millimeter. Er klaringen større, bør lageret skiftes. • Hvorfor lekker hylsa, og hva kan jeg gjøre med det? Svar: Har du en fettfylt pakkboks med fiberpakning bør du først sjekke om den har nok fett. Hvis fettkoppen er skrudd til og det fremdeles kommer vann, kan du forsøke å stramme til pakkmutteren som sitter i forkant av pakkboksen. Denne presser fiberpakningene sammen. Pass på ikke å stramme for hardt. Mutteren skal kun skrus til for hånd. Hvis heller ikke dette nytter, er antakelig pakningene ødelagt. Tilsvarende lekkasjeproblem på de øvrige pakkbokstypene skyldes antakelig at simringene er skadet, slitt eller presset ut. Simringer kan slite på akselen, og før man eventuelt skifter dem, kan man forsøke å flytte litt på pakkboksen slik at simringene kommer inn på ”frisk” aksel. • Hvorfor blir pakkboksen varm når jeg kjører? Svar: Mangel på fett eller olje vil gi dårlig smøring og økt friksjon mellom aksel og pakning. Dette ødelegger pakningene, noe som igjen fører til lekkasje. På en pakkboks med fiberpakninger (talgpakning) kan varmgang skyldes at pakkmutteren er for stram. • Hva kan skje hvis jeg kjører med kast i akselen for lenge? Svar: Den fleksible slangen som holder pakkboksen på plass kan løsne. Lagre i stevn og pakkboks blir mer utsatt for mer belastning og slites raskere. Faren for lekkasje øker. Et OBS når båten er ny! En ny fettsmurt pakkboks med fiberpakninger, eller en som nylig er pakket om, krever riktig innkjøring og jevnlig vedlikehold for å fungere problemfritt hele sitt livsløp. I innkjøringsfasen er pakkmutteren den sentrale komponenten, mens fettkoppen krever rutinemessig inspeksjon på lang sikt. Innkjøringsprosedyre • Pakkboksen skal være fylt opp med fett før oppstart. • Sørg for at pakkmutteren er trukket til og at den er låst med låseskruen. • Kontrollér at pakkboksen ikke blir for varm under kjøring. • Ettertrekk pakkmutteren ved lekkasje. Man løsner da låseskruen og trekker til en halv omdreining slik at vi får mer press på fiberpakningene. Viktig: Pakkmutteren skal kun strammes for hånd. • Etter ca. 5 timers kjøring skal pakkmutteren ettertrekkes for andre gang. Samme prosedyre følges. • Deretter skal pakkmutteren ettertrekkes ca hver 10. time gjennom hele sesongen til det kun kommer noen få drypp. En viktig rutine • For at fett skal kunne presses ned i lageret er det viktig at fettkammeret er fullt. • Fettkoppen skal ettertrekkes hver 25. time. Man bør ikke skru for hardt. Det holder å kjenne at lokket får motstand. • NB! Presser du fett i pakkboksen for ofte, risikerer du varmgang. Redigert 25.August.2010 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 (redigert) Ellers kan jeg nevne at da jeg skiftet simmeringer og cuttleslager for et par år siden (etter 20 års drift), var det helt klart at jeg hadde brukt for mye fett. Hele hylserøret frem til cuttlesslageret far fullt av fett! Lars H. pt. Hunnebostrand, Sverige webcam fra båten her Har opplevd akkurat det samme med både en NB 740 og en Scand 27 Nordic mht for mye bruk av fett i pakkbokser med simringer og fett. Når det gjelder varmegang der det i BM`s opplisting er nevnt for lite fett, er det også vanlig med varmegang når man bruker for mye fett i nevnte pakkbokser. Det kan også lønne seg å få ut luften i hylserør etter sjøsetting når man har pakkboks med simringer. Særlig gjelder dette når man har båt med høyt aksellturtall. På Sleipner sine pakkbokser med sirming er det også egen lufteskrue (ikke på de eldste). Redigert 25.August.2010 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2010 Tusen takk for oppmerksomheten, og mange gode svar folkens! Kansje simmeringene er slitt, og bør byttes? Hva anbefaler dere? Bytte hele pakkboksen, eller er det en lett jobb og skifte simmeringene? Båten må vell på land antar jeg, så dette får bli til vinteren. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Lars H. Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 (redigert) Jeg gjorde jobben for 3 år siden, og da byttet jeg bare simmeringene, etter 20 års drift. Å skifte selve simmeringene var enkelt, men du må ha løs akselflensen og trekke akslingen ut. Du kan jo begynne med å lese tråden (lang) om hvordan det gikk for seg her Lars H. pt. Hunnebostrand, Sverige webcam fra båten her Redigert 25.August.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Du må på land for å bytte simringer. Du løsner akselflens fra aksel slik at du etter å ha løsnet pakkboksgummien kan føre pakkboksen fremover og ut av akselen. De gamle simringer kan du normalt vippe ut, f.eks med en skrutrekker. De nye bør presses forsiktig inn. En rørstump med passe diameter og en skrustikke kan benyttes. Noter deg hvilken vei de skal monteres. Husk bytte til rustfrie fjærer, i hvertfall i den bakerste simringen. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2010 Dette skal jeg ta og gjøre! Hvor fåes noe slikt kjøpt? Bør jeg ta med de gammle, så jeg er sikker på jeg får riktige simmeringer? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
olpi Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 (redigert) Ja, ta med de gamle. Det står også stemplet inn målene på siden av simringene (inner-, ytterdiameter og bredde) Hvis du stikker innom et mek verksted e.l. så fikser de sikkert det for deg hvis du har med simringer. Simringer får du kjøpt flere steder, hør f.eks med nærmeste jernvare. Tess m.fl selger også simringer såvidt meg bekjent. Sjekk også akselen din når du har av pakkboks. PS! Hvis du har Bosvik pakkboks så er simringene låst med segeringer. Da må du ta vekk disse først før du vipper ut simringer. Sleipner sine pakkbokser har ikke slike segeringer. Det er greiest å demonterer/montere disse med segering-tang Redigert 26.August.2010 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 26.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2010 Okå Takk for hjelpen OLPI! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.