Jump to content

Full overhaling av Volvo Penta MB130 (AQ130)


Anders_O

Recommended Posts

Så var det dette svinghjulet da. Med åtte bolter, ikke seks, som jeg har....

Har leitet opp og ned på finn.no, og ringt til ørten folk med garasjen fylt til taket med gamle B20 deler. Men tror du det er noen som har et helsikkes åtteboltet svinghjul? Niks.

 

Nå må jeg utvide søket, og lurer på om det er andre Volvo-maskiner som kom med det samme svinghjulet. Har hørt at det plane svinghjulet til B23 skal passe. Stemmer det? Har også fått tak i en kar som har et svinghjul til en B21. Er det noen som vet om det passer på B20? Det hadde i alle fall åtte bolthull.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja da var det endelig nytt å melde på motorprosjektet.

Som nevnt i forrige innlegg slet jeg med å finne et åtteboltet svinghjul til å erstatte det som jeg høyst sannsynlig har levert på gjenvinningsstasjonen ved en feiltakelse. Når alt så som svartest ut, hva er det da jeg finner innerst i kroken i båtskuret. Et åtteboltet svinghjul! Steike. Litt flaks skal en ha av og til. Det var rustent og fælt, men med litt stålbørste på drillen ble det fort fint.

 

FØR:

img_7983.jpg

 

 

img_7984.jpg

 

...OG ETTER:

 

img_7986.jpg

 

img_7986.jpg

 

 

Da kunne jeg omsider montere svinghjulet på motoren:

 

img_7987.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter at svinghjulet var montert, var det klart for oppstart. Etter anbefalinger her i tråden om å bruke mineralsk olje, kjøpte jeg en dunk med Castrol 15W-40 på Maritim. Oljefilter er original Volvo Penta.

 

Den første oppstarten, for omtrent en uke siden, ble desverre ikke dokumentert. Jeg hadde litt for mye armer og bein i sving til at jeg klarte å huske å trykke på rec-knappen. Oppstarten gikk heldigvis greit enn dog. Motoren startet raskt, og turtallet ble holdt høyt for å kjøre inn den nye kamakslingen. Turtallet var hele tiden over 2000 rmp, med litt variasjon, i ca 20 minutter.

 

Underveis i denne kjøringen oppdaget jeg noen småfeil.

 

Det første jeg la merke til var at det kom vann ut rundt flere av de nye frostpluggene i blokken. Etter et par slag med hammeren forsvant heldivis disse lekkasjene.

 

Litt mer skuffende var det at det også piplet vann ut ved to frosplugger helt fremme på toppen. Toppen skal være nyoverhalt hos Iglebækk Motor, og jeg synes det var kjedelig at den ikke var tett. Disse pluggene var det ingen hjelp i å banke på heller.

 

Siden lekkasjene var såpass små valgte jeg å la motoren gå på høyt turtall til jeg var sikker på at kamakselen var innkjørt. Etter de nevnte 20 minuttene, byttet jeg olje og filter.

 

Etter en rask telefon til Iglebækk, som beklaget lekkasjen, var nye frostplugger på vei i posten. Disse ble montert idag sammen med en dæsj Hylomar rundt kanten.

 

Dermed var det klart for oppstart nr 2, og nå skal det meste være tett. Denne gangen hadde jeg hodet på rett plass, og gjorde et hederlig forsøk på å dokumentere saligheten på film. Før oppstarten var motoren helt kald, og hadde stått stille i litt over en uke:

 

[media=]

[/media]

 

Som det trente øye kanskje kan se, så lekker det vann ved avtappingsskruen på oljekjøleren. Har ikke sett nærmere på det enda. I tillegg er det en litt irriterende hvinelyd, som jeg tror kommer fra en slakk dynamoreim. Ellers synes jeg motoren starter og sviver fint, og dynamoen lader. Temperaturen har jeg ikke kontroll på, men den virker fin.

 

Den endelige testen kommer ikke før motoren blir montert i båten og båten blir sjøsatt. Noe som høyst sannsynlig ikke skjer før neste sesong. Uansett er det greit med alt som er gjort.

Link to post
Share on other sites

Fin motor! Har du helt ny dynamo? Jeg hadde samme lyden av min motor og det tror jeg var børstene på dynamoen. Jeg tok ut børstene og den ene hadde dradd seg skeiv og begynnt å slipe på hjørnet. Pusset den med sandpapir, satte den sammen igjenn og da var lyden vekk.

Link to post
Share on other sites

Dynamoen er flett ny, så håper ikke det er den som hviner.. Har sett på videoen, og hvinelyden kommer like etter at jeg har gitt ganske mye gass, for så å slippe turtallet helt ned. Reimen er rimelig slakk også, så holder en knapp på den enn så lenge.

 

Neste prosjekt blir å grunne og lakkere girkassen. Den så plutselig så gammel og sliten ut:)

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med at motoren nå har vært startet opp etter en større overhaling (inkl bytte av topp), er det da slik at toppboltene må etterstrammes? Og er det andre ting som må justeres, som f. eks ventiler?

 

Synes å ha lest et sted at toppboltene skulle etterstrammes på varm motor, men vet ikke om det var for denne motoren...

Redigert av Anders_O (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her er blokken som er borret opp 0.03'. I tillegg er den vasket på 90 grader.

imag0112.jpg

 

imag0114.jpg

 

imag0113.jpg

 

Veiven er blitt kontrollert og polert. Nye veivstaker er montert på de overdimensjonerte stemplene (0.03')

 

imag0110.jpg

 

Veiven ser langt bedre ut etter polering. Før montering skal den vaskes godt i motorolje.

 

imag0119.jpg

 

Siden sist har jeg også godt til anskaffelse av en Weber forgasser. Den skal erstatte de dobble Stromberg forgasserene. Det er jo litt som å banne i kirken, men byttet har to grunner. Den første er at Weber forgasseren ikke bygger så langt ut i bredden på motoren som Strombergene. Altså unngår jeg forhåpentligvis å måtte bygge ut motorkassen (som er laget for en B16). Den andre er at jeg slipper problemet med justering.

 

imag0115.jpg

 

imag0116.jpg

 

 

 

Helt på tampen. Er det noen som har erfaring med valg av mototolje på denne motoren? Lurer på om jeg burde velge en syntetisk type.

 

 

 

Heisann!

 

Kan jeg spørre om hvor du fikk tak i den doble weberern?... Skal bytte ut de dobble Stromberg forgasserene, som er noe skit....

Hva slags type syregrunning bruker du på blokka?

Link to post
Share on other sites

Les teksten til bildet der du tok det fra :)

 

"Etter at jeg måtte sende den overhalte biltoppen (m/ventiler) tilbake til Iglebæk pga dårlig tetting på ventilene har den kommet tilbake i utbedret stand. Den er nå montert på blokken sammen med nye ventilløftere, nye støtstenger og det originale vippetøyet"

 

"Her er et nærbilde av selve ventilfjærene. Noen som vet hva den gummisaken på toppen av ventilen skal være godt for. Alle ventilene kom med tilsynelatende nye slike gummihetter fra Iglebæk"

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Etter et lengre tids fravær fra denne tråden, ser jeg at det er kommet opp endel diskusjon angående noen gummigreier på ventilfjærene. Jeg aner ikke hva de er til, noe jeg også nevnte tidligere i en annen post.

 

Jeg har startet opp motoren med gummigreiene montert - noe jeg sikkert ikke skulle gjort.

 

Jeg har vanlige tetninger ned mot blokken. Burde jeg skru av vippetøyet og ta av gummien?

 

Til orientering så er det ikke en gummihette, men mer en gummikrage. Altså er vippetøyet i direkte kontakt med ventilen.

 

Til Sigg67. Weberen kjøpte jeg brukt via blocket.se, men tror de selges ny her.

Link to post
Share on other sites

Nå er det mange år siden jeg skrudde på disse motorene sist. De gummigreiene er ikke det som er ventildeflektorene? De som skal sitte på ventilstangens hals innumder fjærene for å tette for at olje kommer inn i ventilene?

Det var disse som var årsaken til blårøyken på bilmotorene, de aldret bort og ble utette.

Link to post
Share on other sites

Min sterke side er ikke motorterminologi, men dersom ventildeflektoren er å finne utenpå ventilstangen og inni ventilfjæren, så er det ikke en ventildeflektor som er på toppen av ventilstangen på oversiden av fjæren. Jeg kan se at det er montert slike ventildeflektorer på alle ventilene. Det ser ut til at de også har en tynn fjær rundt.

 

Prøvde å ta et bilde. Deflektoren er jo svart, men det går an å skimte den tynne fjærensom går rundt.

img_8012.jpg

 

Altså, er vi blitt noe klokere av dette? Kanskje jeg må ringe til Iglebæk himself og spørre hva dette gummigreiene er for noe.

Link to post
Share on other sites

Gummidotten på toppen av ventilen er original og skal sitte der, den hindrer olje fra å legge seg i sporet til keeper'n (låsen) og å renne ned stammen og ned i styringen.

Volvo har holdt på med dette i årevis, B18/B20 hadde slike gummidingser på toppen av ventilstammene (alle 8), men på de fleste gamle motorer er de nok borte for lengst.

Nyere rødblokk motorer hadde lignende gummigreier rundt keeper'n som kalles "hushers" fordi de motvirker klapring i ventilskimsene.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Her har det vært stille en stund, og det må jeg bare beklage!

Om ikke annet så slappp jeg ikke tråden før motoren var dokumentert med bilde og video i fungerende stand.

 

I mellomtiden har motoren blitt montert i min Storebro Vindø 21', og prøvekjørt i sommer.

 

En pussig ting har dog oppstått...

 

Etter noen timers bruk kom jeg på at jeg hadde glemt å etterstramme toppboltene. En ettermiddag med litt for liten tid bestemte jeg meg for å gjøre det i hui og hast. Resultatet ble at jeg rotet med strammingen, og hørte ikke klikket fra momentnøkkelen, og vips var den ene toppbolten knekt.

 

Noen dager seinere fikk jeg løsnet toppen, tatt ut den knekte bolten, og montert ny original pakning. Boltene var flett nye, så de brukte jeg på nytt (bortsett fra den som var knekt såklart...). Toppen ble strammet til 10 kpm, da jeg en gang i tiden fikk anbefalt å dra til et ekstra kg i forhold til spesifikasjonen fra Volvo.

 

En kompresjonstest viste nøyaktig 10 kg/cm2 på alle 4 sylindre (glemte å åpne spjeldet i forgasseren og løsnet kun en og en tennplugg) .

 

Motoren starter som et skudd og sviver fint, men under pådrag så lekker det tilsynelatende (mye) olje ut mellom toppen og blokken, på venstre side (motsatt av innsuget) av 4 sylinder. Oljen er helt rein, og det er ikke vann i oljen. Er dette teknisk mulig?

 

Har ikke etterstrammet toppen enda, men det skal vel ikke lekke olje uansett.

 

Noen som har noen forslag til kur? Er redd toppen er skeiv, men da skulle den vel ha lekket før jeg byttet pakningen også. Toppen har ikke vært overopphetet, og jeg fikk den "nyovehalt" og trykktestet av Iglebækk.

 

Kommer tilbake med bilder snart!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...