Jump to content

Full overhaling av Volvo Penta MB130 (AQ130)


Anders_O

Recommended Posts

Satte Tora på vannet nylig. Det kom mye sot etter første oppstart og en god del også da jeg stanset motoren. Pga. dårlig kjøling av eksosen (delvis tett saltvannskrets) kjørte vi motoren forsiktig en halvtimes tid til hjemmemarinaen. Ved neste prøveoppstart (etter å ha plukket ut diverse impellerbiter) kom det veldig mye sot og det varte og det rakk så lenge hun gikk på tomgang.....

 

Tora har en marinisert B18 motor og er veldig overmotorisert. Derfor blir motoren veldig daukjørt. Jeg kan aldri gi full gass fordi da prøver hun å plane og rister så jeg blir redd naglene skal sprette. Hun marsjer fint i 7 knop med 2-3mm gasspådrag. Jeg inbiller meg at soten kommer av all daukjøringen. Det blir også mye dorging ... Når hun gar med belastning kommer det ikke sot.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

OK.

Greit å vite at det ikke er unormalt. Med det ser jo grisete ut når jeg går på tomgang inne i havnen.

Det soter tilsynelatende ikke når jeg kjører med belastnig heller, for da flytter jo båten seg i 20 knop, og følgelig ser jeg ikke noe sot på vannet:)

 

Ellers sjekket jeg litt ut ang kondens under oljepåfyllingslokket.

Det er visst ikke helt unormalt på båter med saltvannskjøling (=kaldt vann i kanalene -> kondensering) som i tillegg kun kjøres korte turer (=kondensen får ikke tid til å fordampe). Oljen på peilepinnen og vippetøyet er helt fin.

 

Min gamle B20 hadde lufting på toppen av oljepåfyllingen som gikk tilbake til forgasseren. Da ville nok den fuktige luften hatt lettere for å slippe ut. På denne B20'en er det bare lufting midt nede på selve blokken - ikke optimalt for å få ut fuktig luft som selvsagt havner oppunder ventildekselet og kondenserer der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...