Jump to content

Full overhaling av Volvo Penta MB130 (AQ130)


Anders_O

Recommended Posts

Var nede i båten før lønsj idag og tok noen bilder av lekkasjen.

Det lekker helt klart mellom toppen og blokken, like ved fjerde sylinder.

bilde

 

det lekker også mellom 2 og 3 sylinder på venstre side (m/fordeleren).

bilde

 

Mens jeg var i dytten byttet jeg toppakningen også. Om jeg legger godviljen til så er det mulig jeg fant et lite rusk, men det er høyst usikkert.

Den nye toppankingen var tilsynelatende tykkere en den gamle, enda begge er original Volvo kjøpt hos Bjordal og Madsen.

 

Uansett, etter byttet forsvant NESTEN lekkasjen. Når turtallet kommer opp i ca 4000 rpm så pipler det litt olje ut mellom 2 og 3 sylinder. KJEDELIG!

Ser ut til at toppen må planes... Det får bli etter sesongen er over. litt pipling tåler jeg.

 

Her er forresten et bilde (mobilkvalitet) av båten hvor motoren er montert.

bilde

 

Den har vært i bruk i hele sommer. Jeg er stort sett fornøyd med det meste, men litt skuffet over at jeg ikke får opp turtallet til mer enn 4300 rpm (ca 19-20 knop). Maksfart på båten originalt (1954) er oppgitt i salgsbrosjyren til å være 23 knop med en Volvo BB50 (50 HK) og reduksjonsgir (2:1). Nå har jeg ca 130 HK, og reduksjonsgir 2.1:1. Maksturtall på min motor skal være 5100 rpm.

 

Er usikker på om propellen er original, men den er sannsynligvis det. Den har en ganske stor skade på det ene bladet, da det mangler en bit på størrelse med en tjuekroning. Regner med det kan ha en viss innvirkning på turtallet. Ellers kan det vel være kompresjonen så klart - jfr oljelekkasjen v/ høyt turtall.

Link to post
Share on other sites

Da var "ny" propell montert. Den nye var lik til den gamle, men uten skade. Fikk et par hundre rpm ekstra på maks, altså er jeg oppe i ca 4500 rpm på maks nå.

 

Det besynderlige var jo at det gamle problemet med olje ut mellom topp og blokk dukket opp igjen Og ikke nok med det, det ser også ut til at det kommer litt vann i oljen (grå masse under oljepåfyllingslokket), og at kjølingen plutselig ble mye dårligere. Har ikke temperaturmåler, men ser at det kommer mindre vann ut eksosen enn det gjorde før.

 

Jeg mistenker at toppen er vridd, evt at den har fått en sprekk. Kan det forklare samtlige nevnte problemer??

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det har etterhvert blitt min egen konklusjon også!

 

Selv om sesongen er på hell, så hadde det vært kjekt å få orden på dette før båten gikk på land, slik at jeg vet om jeg har klart å få bukt med problemet.

 

Jeg hadde liggende en original Penta-topp i relativt god stand, så denne ble i forrige uke levert til Auto23 for en vask på 90 grader, planing av underside samt insugsside og fresing/sliping av ventiler og ventilseter. Denne henter jeg i morgen eller på fredag, så poster bilder da.

 

Deretter er det vel tilbake til båten for å bytte topp og krysse fingre.

Link to post
Share on other sites

I dag hentet jeg toppen på Auto23. De hadde vasket den på 90 grader, men det var endel lakkrester som ikke hadde gått vekk. På vet frem med skrujern og bremserens etterhvert.

Ventillåsene hadde jeg glemt å levere, så jeg må montere fjærene sjøl.

 

bilde

 

De har dratt litt over insugssiden for å fjærne ujevnheter.

 

bilde

 

Ventilene er de samme gamle, men ser ut til at de har fått seg en rens. Her har de høvlet av litt også. Denne topppen er vel rundt to år gammel, men allerede ser man lett tæringen rundt kjølekanalene. Håper den holder i ti år til. Beklager litt ujevn fokus..

bilde

 

Da for vi se når det blir tid til montering.

Link to post
Share on other sites

Da var tiden kommet for montering av "ny" topp:

 

Her er toppen klar for å få påmontert innsug og manifold. Synes det er kronglete å montere dette mens toppen er montert på blokken, så monterer det før jeg monterer toppen:

bilde

 

Ferdig montert:

bilde

 

 

Her er resten av motoren:

bilde

 

For å gjøre monteringen av toppen lettere har jeg laget meg et par "styrepinner" av noen gamle toppbolter. Kuttet av hodet, og laget et spor til skrujern. Filte også litt rundt kanten så det skulle være lettere å tre toppen nedpå:

 

bilde

 

bilde

 

 

- Da jeg hadde montert toppen og strammet alle boltene i riktig sekvens til 65 lb ft (ble for mørkt for flere bilder), så lakk det olje (og vann) ut rundt mer eller mindre hele topppakningen når jeg kjørte motoren på høyt turtall (i fri). Når motoren var blitt varm tok jeg av ventildekselet og vippetøyet og etterstrammet toppboltene og justerte ventiler. Fortsatt lekkasje - både olje og vann mer eller mindre rundt hele pakningen.

 

- Av igjen med deksel og ventiler, men denne gangen økte jeg momentet på alle boltene til 70 lb ft. Vannlekkasjen forsvant, men fortsatt piplet det olje på høyt turtall (3-4000 rpm).

 

- Enda et forsøk, men strammet til 75 lb ft. Nå var det nesten helt tett, men med en anelse bobling av olje mellom 2 og 3 sylinder på motsatt side av manifoldene.

 

- siste forsøk dro jeg til med 80 lb ft på alle bolter, og tilsynelatende ble det tett, selv på høyt turtall. Nå var jeg ganske lei, og det var blitt mørkt, så tok ikke sjansen på en prøvetur aleine.

 

Nå har jeg altså strammet toppen 15 lb ft over oppgitt spesifikasjon. Både toppen og blokken er planert (høvlet) på Auto23, så de skulle rette og fine. Hva i huleste er det som foregår?

 

Har lurt på om all den høvlingen av topp og blokk (begge er nok høvlet flere ganger) har økt kompresjonen så mye at vanlig moment ikke er godt nok.

 

Andre forslag??

 

Finnes det andre toppakninger som er "bedre"?

Redigert av Anders_O (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei.

Jeg har ikke lest hele tråden, men har du gjort rent i alle hul der toppbolter skal være?

Jeg har opplevd at dersom det ikke er helt rent og en kan skru boltene lengre ned en de skal med fingrene oppstår det mottrykk som lurer en ved bruk av moment nøkkel.

Det er noen år siden sist, men det var stor forskjell og jeg fikk toppen tett etter dette.

Ford 2704 ET

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Har renset ut av av gjengehullene, men kun med en liten fillebit og et tynt skrujern.

 

Ideelt sett burde jeg vel gå over alle gjengene med en gjengetapp, samt blåse ut med trykkluft, men jeg har verken riktig gjengetapp eller trykkluft.

 

Nå er det jo tilsynelatende i orden, men det er irriterende å ikke vite hva som er feil...

Link to post
Share on other sites

Ha litt olje på gjengene, og skru topplokksboltene ut og inn noen ganger til de går lett.

Når du skal montere toppen bør du ha litt olje på gjengene slik at boltene går lett, bortsett fra på topplokksbolter som går ned i hull som ender i kjølekanaler eller lignende (noen motorer har det), der bør det faktisk brukes gjengetetning i stedet.

 

Det virker veldig merkelig at det ikke blir tett når flatene er planet og pakningen er ny, og du selvfølgelig har vært veldig nøye på at alt er rent og pent, og jeg kan ikke helt si at jeg har vært borti det problemet før, men noe må være galt, da det ikke skal være lekkasjer rundt hele pakningen når den er dratt til med nesten 90nm ?

Link to post
Share on other sites

Om vi antar at flatene er plane og rene og at pakningen er bra, så er det eneste som skjer når jeg trekker til boltene; at toppen kommer nærmere blokken, og at pakningen dermed blir klemt sammen. At jeg måtte trekke til med 80 lb ft, tilsier vel at det var så mye moment som skulle til for at pakningen fikk tilstrekkelig trykk på seg til at det ble tett. Det er altså grunn til å tro at 15 lb ft av momentet har blitt brukt til noe annet enn å trekke toppen ned mot blokken. Friksjon i gjengene er jo helt klart en aktuell kandidat.

 

Dersom toppen eller blokken er skjev, så skulle det vel uansett ikke være mulig å bare øke momentet for å få det tett....

 

Jeg får gjøre en skikkelig gjengerens!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Som adeneo skriver, bruk olje på boltene skru ned og opp tørk av og påann igjen til boltene går langt nok ned ved å skru med fingrene.

Du må dessverre ha ny pakning også, brukt er brukt og virker neppe.

Vi går utfra at blokk og topp er beine, men hva med momentnøkkelen?

bruker du en som glipper ved rett moment eller har du en som bare har skive og viser,

Det er bare en som løser ut selv som fungerer.

Evt forsøke å bytte/låne en ny?

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Okey,

da er jeg kommet et skritt videre, dog er ikke løsningen i boks helt enda.

Jeg brukte en gjengtap til å renske opp alle gjengene i blokken. Skrudde ned og opp, og blåste ut dritt med "trykkluft på boks". Gjentok i alle hull til det var helt rent. Alle boltene ble rengjort, og prøvd i sine respektive hull. Kunne skru samtlige lett nedi med hånden. Ny pakning og på med toppen. Hadde olje på alle boltene, og skrudde de nedi i angitt mønster. Først 40 lf ft, så 65 lb ft.

 

Resultatet etter oppstart er betydelig bedre enn sist. ingen vanlekkasjer, men det pipler fortsatt olje på høyt turtall. Altså er vi inne på noe, men har ikke kommet helt i mål.

 

På tide å utvide teorien:

1. første gang toppen ble montert var toppakningen av den tykke sorten (kom sammen med et helt pakningssett). Både topp og blokk var planert, og alt var tilsynelatende tett.

2. etter en overstramming og knekking av en bolt, måtte toppen av og bolten byttes. Den nye toppakningen var denne gangen av den tynne sorten. Det var endel lekkasje etter montering.

3. så ble toppen demontert enda engang for å se etter evt rusk i mellom topp og blokk. Alt så fint ut. Ny toppakning kom på (tynn), men lekkasjene var der fortsatt.

4. konkluderte med at toppen var skjeiv.

5. "ny" topp som var planert ble montert med ny pakning (tynn). Mye lekkasje. Det ble endel mindre lekkasje ved overstramming, men ikke perfekt.

6. siste stunt var rensing av gjenger og bolter, og olje på boltene. Ny pakning (tynn) ble montert. Mindre lekkasje ved normalt moment, men fortsatt ikke helt bra.

 

Ny teori. Hv om det har seg slik at pga gjentatt planing av blokk og topp, så er det nå så lite gods igjen at boltene (evt. noen av boltene) "bunner" før de oppnår fullt moment? Altså at med den første toppakningen (som var vel dobbelt så tykk som de andre) så har det gått greit, men at den tynne gjør at boltene bunner? Har hatt B20 motorer som hadde noen slike kraftige skiver på toppboltene, men aldri forstått hva de skal være godt for.

 

Noen som har erfaring med at slik planering kan føre til at boltene blir for lange, eller skulle det være mer enn nok klaring uansett?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har sjekket opp i dette, og det virker ikke som om boltene er for lange. Det ser ut til at det er minst 10mm klaring til bunn.

Neste skritt blir å prøve en annen momentnøkkel. Om det viser seg at det er den som er synderen, så er jo det flott mtp toppen, men kanskje ikke så flott mtp på at hele motoren er montert med den nøkkelen...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gammel B20 som jeg har restaurert og fått boret opp to ganger allerede. Når det gjelder planhet på topplokk og blokk, så har jeg alltid sjekket det ved å prøve topplokket mot blokka (det er jo det som egentlig er viktig), først med tynt søkerblad og så med blåfarge. Har aldri hatt problemer med toppakningen etter sammenstillingen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Ja, det er kanskje på tide å runde av denne tråden etterhvert. Etter båten kom på land i fjor høst kjøpte jeg med en ny momentnøkkel. Det viste seg at den var defekt, og "klikket" lenge før oppgitt moment. Da toppen ble trukket til med den nye nøkkelen, og dermed rett moment, ble det tilsunelatend tett (båten sto da på land, så jeg fikk ikke kjørt den skikkelig).

 

Satt båten på sjøen i går, og kjørte litt rundt, og har ikke sett verken olje eller vannlekkasjer mellom topp og blokk. Dermed anser jeg problemet som løst, og at jeg ikke hadde trengt å bytte toppen. Da har jeg en i reserve i alle fall...

 

Jeg har derimot et par andre spørsmål:

 

1. Jeg la merke til var at det var endel sotaktige partikler i kjølevannet/eksosen (saltvannskjølt). Tror ikke det er olje, for det har en helt matt overflate og ser it som svart støv. Kan ikke huske at det har vært sånn før.

2. det var noe kondens/grålig olje under påfyllingslokket på ventildekselet. Kan det bare være kondens fra vinteropplaget? Har bare kjørt motoren en halvtimes tid. Er dette noe som evt forsvinner av seg sjøl? Oljen på peilepinnen og på vippetøyet er klar og fin.

3. Har også en Weber (32/36) forgasser som oppfører seg litt rart. Ved pådrag må jeg være ganske forsiktig så ikke jeg kveler motoren - evt lager smell i forgasseren, og når jeg slår gassen helt ned, så tar det ganske lang tid (5-6 sek) før turtallet kommer helt ned til tomgang (8-900 omdr.). Tenningen (123 ignition) skal være rett, og satt til 26-28 grader v/2000 omdr. Forgasseren har jeg ikke rørt, så det er godt mulig det er noen stilleskruer der som burde vært justert.

 

Kanskje noen har noen råd her?

 

Skal se om jeg ikke kan få tatt en video av motoren i aksjon i båten. Det er jo liksom det som skal være det endelige resultatet av denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...