Jump to content

alternativ til king starboard


eysteind

Recommended Posts

hei!

Har tenkt å bruke minst mulig teakfiner i båten. Har derfor sett i maritimkatalogen at king starboard ville vert en godt alternativ. Lyst og vedlikeholdsfritt.

 

Men prisen er ikke akkuratt hyggelig! en plate koster ca. 2500,- Synes også det er litt dumt at de ikke kan limes.

 

Lurer derfor på om det finnes noe alternativ som er billigere.

 

Har tenkt litt på om det ville gått ann å lage slike plater selv av gelgoat/polyester.

Kjøpe en f.eks. en sponplate, lakke denne og polere og slippmiddel for så å støype plater. Dette kan vel ikke vere så mye jobb?

 

Fordelen er jo (tror eg) at det blir billigere og at de kan limes/støypes fast.

 

Noen kommentarer?

Link to post
Share on other sites

Prøv med en telefon til Viksund. De bruker noen hvite plater med litt struktur i overflaten. Ser ganske bra ut. Kanskje selger de direkte til deg eller kan fortelle deg hvor du kan få kjøpt.

 

Gi et vink om du får noe fornuftig svar.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk er for en stund siden oppgitt 2 bedrifter som lager ferdige plater sandwich-plater. Sendte email til begge og fikk aldri noe svar. Lot det være med det siden det ikke ble behov for plater etter det. Hvis du gjør et fremstøt og har bedre hell, legg det inn her. Du finner tråden her:

 

https://baatplassen.n...?showtopic=4297

Link to post
Share on other sites

Ang. King Starboard,

Har 2 båtstoler fra 88 , med kryssfiner bunnplate , som er blitt ganske stygge etterhvert.

Tenkte å bytte ut denne med sånn Starboard-plate.

 

Har ikke vært borti det starboard-materialet, så jeg lurer på følgende:

- Er det omtrent like stivt som tilsvarende tykk kryssfiner?

 

- Holder stifter o.l. bra i materialet?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En vanlig finerplate med 3 strøk lakk er en fin "støbeform". 3 strøk lakk og litt polering, så kan du begynde. Resultatet blir helt proft.

Kom på en ting: Hvis du vil ha litt struktur: Prøv å lim miljøstrie på platen, den fås jo i et utal mønstre, deretter lakke 3 strøk+ polering, så har du en billig støbeform. Det sidste har jeg ikke prøvet, men det burde gå fint.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

En vanlig finerplate med 3 strøk lakk er en fin "støbeform". 3 strøk lakk og litt polering, så kan du begynde. Resultatet blir helt proft.

Kom på en ting: Hvis du vil ha litt struktur: Prøv å lim miljøstrie på platen, den fås jo i et utal mønstre, deretter lakke 3 strøk+ polering, så har du en billig støbeform. Det sidste har jeg ikke prøvet, men det burde gå fint.

Hvilken lakk vil dere ambefale? vannbasert eller oljebasert? Trenger eg noen kan på plata for å få løst støypet?

Link to post
Share on other sites

Trenger eg noen kan på plata for å få løst støypet?

Kanskje litt avhengig av hva du støper på. Støper du på ei glassplate, vil det sikkert slippe uansett. Støper du på noe som er litt mer porøst, vet jeg ikke om lakk er nok. Det fås spesiell slipp-guffe som brukes når man støper i former. Men til ditt bruk duger det kanskje med poleringsmiddel? Det er vel ikke sjelden at poleringsmiddel inneholder voks og voks er sikkert en av de viktigste bestandelene i slipp-guffa også. Ta gjerne noen bilder underveis og av sluttresultatet - dette er interessant pionerarbeid! Tenk alle muligheter man har med en slik metode. Ikke bare å lage plater, men man kan jo støpe seg egne dashbord med samme teknikken. Og skap... Glassfiber er jo suverent å fuge sammen med litt mer støp. Først lage noen enkelt plater, så fuge disse sammen til f.eks. et fint skap for et eller annet. Eller fiskekum? Kanskje en lekker hardtop til båten? Eller ferskvannstank/septiktank (Husk da å dekke platene med noe som ikke setter av smak - mener å huske at egnet middel er nevnt et annet sted i forumet).
Link to post
Share on other sites

Kanskje litt avhengig av hva du støper på. Støper du på ei glassplate, vil det sikkert slippe uansett. Støper du på noe som er litt mer porøst, vet jeg ikke om lakk er nok. Det fås spesiell slipp-guffe som brukes når man støper i former. Men til ditt bruk duger det kanskje med poleringsmiddel? Det er vel ikke sjelden at poleringsmiddel inneholder voks og voks er sikkert en av de viktigste bestandelene i slipp-guffa også. Ta gjerne noen bilder underveis og av sluttresultatet - dette er interessant pionerarbeid! Tenk alle muligheter man har med en slik metode. Ikke bare å lage plater, men man kan jo støpe seg egne dashbord med samme teknikken. Og skap... Glassfiber er jo suverent å fuge sammen med litt mer støp. Først lage noen enkelt plater, så fuge disse sammen til f.eks. et fint skap for et eller annet. Eller fiskekum? Kanskje en lekker hardtop til båten? Eller ferskvannstank/septiktank (Husk da å dekke platene med noe som ikke setter av smak - mener å huske at egnet middel er nevnt et annet sted i forumet).

Dette skal prøves ut. Fikk en ide om å bruke slik "forskalingsplater" som er brune på en side og gule på den andre som støpeform. Da trenger eg vel bare polere denne og kanskje litt slippmiddel.

 

Om dette går ann blir det iallefall billig innredning på meg! Synes båten blir finere med litt lyst interiør, så kan eg heller bruke en del teaklister og hjørnestolper ol...

 

Må bare få tak i glassfiber og gelgoat. Rekner med å kjøpe i Bergen etter råd fra "Jensen frå Vest".

Link to post
Share on other sites

Hvilken lakk vil dere ambefale? vannbasert eller oljebasert? Trenger eg noen kan på plata for å få løst støypet?

Hva type lakk som er bedst er jeg ikke sikker på, men jeg vil TRO at oljebaseret er bedst. Etter lakkeringen smører du med slippmiddel. Ideen med forskalningsplater er kjempego'. Der kan du helt sikkert nøyes med slippmiddel. Ser frem til rapport.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Dette skal prøves ut. Fikk en ide om å bruke slik "forskalingsplater" som er brune på en side og gule på den andre som støpeform. Da trenger eg vel bare polere denne og kanskje litt slippmiddel.

Tror det er en god ide med forskalingsplater. Men du burde vokse med ett eller annet uansett på forhånd. Det finnes jo spesielle voks til formålet, men en nabo fortalte meg en gang at det gikk bra med bilvoks også.
Link to post
Share on other sites

Snakker du med Diab, har de et kjernemateriale som er fra 3-5 mm. tykt. Ser ut som skumgummi.

Behandl ei svær plexiplate med slippvoks, ha på gelcoat og to lag 450, kjernematerialet og nok to lag 450.

Blir stivt, lett og svært egnet til innredning.

Produseres bl.a av Roha.

 

Alternativet er samme metoden, men 15 mm. Divinycell i kjerna. Fint rundt motoren, da det hemmer brann.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hva type lakk som er bedst er jeg ikke sikker på, men jeg vil TRO at oljebaseret er bedst. Etter lakkeringen smører du med slippmiddel. Ideen med forskalningsplater er kjempego'. Der kan du helt sikkert nøyes med slippmiddel. Ser frem til rapport.

 

Hei!

Tenkte eg skulle komme med en rapport om hvordan dette gjekk. Har nå støypt 3 plater som alle vart veldig bra. Slette og blanke som bare det! Prøvde først med en slik forskalingsplate men resultatet var ikke helt perfekt. Polerte platene 4 ganger (Norpol) og hadde på slippmiddel, men likevell ble platen matt og litt ujamn. Det satt også igjen litt gelgoat på forskalingsplaten.

Fikk tak i en glassplate isteden og da gikk alt mye bedre! Polerte 2 ganger og begynte å støype. Resultatet ble meget bra synes eg!

Første forsøk gjorde eg i kjelleren, men det vart siste gongen! Lukten satt i en hel uke over hele huset!

Så når har eg flyttet inn i båten. Ikke like romslig, men det går. Har en varmeomn og to arbeidslamper over arbeidsflaten og har nå en tempratur på 20-25C.

 

Glassplaten er 1 x 1,3m men er stor nok for meg.

Her er noen bilder fra prosessen:

 

Bilde

Her har eg lagt på gelgoat på den polerte glassplaten. Første gangen hadde eg 2 strøk, men fant ut at dette var unødvendig og bruker heller 1 litt tykkere lag. Bruker 1 Kg gelgoat pr plate.

 

 

Bilde

Her er platen ferdig støypt. Bruker kun 2 lag da platene skal limes utenpå en finerplate. Først 250g og så 450g/m2.

 

 

 

Bilde

Beklager litt dårlige bilder, men har har eg tatt platen ut av formen og snudd den.

 

Bilde

Det er kanskje litt vanskelig å sjå hvordan den ser ut. Er begynt å bli temlig fult va ting av tang inne i båten! Men platene var iallfall slik eg hadde håpet!

 

Har tenkt å bruke platene bl.a til fronter til salong/sofa, har også tenkt til å ha slike plater på alle veggene på toalettet. Skal også bruke den på dashbordet.

Har kjøpt dette dashbordet og har derfor tenkt å bruke slike plater oppå selve dashbordet:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Det der ble jo berre lekkert, Eystein. Genialt å bruke en glassplate!

Vet du sånn cirka hva hver ferdige glassfiberflate vil koste deg i kroner og øre? Har ikke peiling på hva gelcoat og glassfiber osv. koster nå, derfor spør jeg.

 

Platene koster omtrent 160kr/stk. Eller rundt 150 pr/m2. Synes ikke dette ble så gale....

Handlet riktignok ganske rimlig råstoff. 20kr/kg for polyester, 25kr/kg for matter...

Link to post
Share on other sites

Laminerte opp plater, og deretter da ? Plastet du de isammen, eller limte de, eller skrudde, eller ....

 

Suzuki

Platene ble tilpasset omtrentlig med stikksag og pussemaskin.

Området hvor de skulle plasseres ble pusset til rent laminat.

Sidene i batterirommet ble plassert og holdt på plass av kiler og pinner og ble foreløpig festet ved hjelp av små "blobs" av limsparkel.

Det ble laget hulkiler av limsparkel ca 25 mm. radius i alle sammenføyninger. Tungespatel eller pekefinger funker like bra.

Alle sammenføyninger ble remset med 3 x 225 g. CSM.

 

Pottetett og svært lett.

Og min gamle båt inneholder fremdeles ikke en eneste kvadratmillimeter innplastet treverk.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...