Jump to content

Pilothouse, er dette den nye folkebåten ?


Ficher

Recommended Posts

Har forundret meg litt over populariteten til disse båtene.

Ikke er de brukbare som turbåter, enkle og spartanske i innredning

og blottet for isolasjon og komfort.

Ikke er de egnet som fiskebåter i annet vær en på blankstille dager pga.

stor avdrift fordi de er uten kjøl.

Mange av disse "slår" veldig i litt småbølger også.

Kan noen fortelle meg hva disse båtene egentlig kan brukes til?

Link to post
Share on other sites

De større utgavene kan jo brukes til det meste, også tur.

De mindre kan ellers brukes til alt mulig året rundt, inklusive en overnatting eller 2 om været skulle bli smukt.

 

Dette er båter for hobbyfiske og ja de driver mye ( det gjør alle båter uten kjøl) men man kan fint fiske med snører, garn og teiner selv om båten driver. Stort sett forgår hobbyfiske i godt vær. Ellers er ikke avdrift noe stort problem, speedsjark flåten her og på Island driver som korker, men gjør det alikevel bra. Når de bytter båt kjøper de stort sett en ny speedsjark.

 

Dette er båter som passer for hobbyfiske og rekreasjon i Norge.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke prøvd meg på de nyere pilothouse-båtene (hverken med lang eller kort hytte), men jeg kjenner definitivt ikke igjen Skibsplasten min i det du sier.

 

Båten fungerer utmerket for dagsturer med 3-4 personer ombord og like godt til kortere overnattingsturer med to ombord. Den har all den komforten jeg trenger ombord: Sitteplasser og bord både inne og ute. Brukbart med stuveplass og en grei kjøleboks. Eget toalettrom med vask. Forbausende godt pantry for en så liten båt og to komfortable soveplasser.

 

Ja, den driver av hvis det blåser litt når man vil fiske, men det ser jeg ikke på som ett stort problem. Jeg fåretrekker uansett å fiske når været er på sitt beste :smiley: Men hvis fiskelysten vokser mer enn det den har gjort til nå, så henger jeg nok på en liten dorgemotor.

 

Spesielt de første polskbygde franske båtene hadde en tendens til å slå på alt annet enn flatt stuegulv, men dette er ikke en like stor sannhet lengre. De fleste nyere (og min "gamle" Skibsplast), slår ikke værre enn en hvilken som helst annen godt designet, planende båt.

 

Hva de egentlig kan brukes til?

Vel, jeg bruker min til dagsturer og overnattingsturer både i fint og ikke fullt så fint vær.

Jeg har og ved ett par anledninger benyttet den til transport.

Fiske har det ikke blitt så mye av, men et er først og fremst fordi jeg ikke helt har klart å finne ut hvor fisken pleier å gjemme seg her oppe ennå.

Stort flere bruksområder enn det kan man vel ikke forvente av en styrehusbåt på 22 fot?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Har forundret meg litt over populariteten til disse båtene.

Ikke er de brukbare som turbåter, enkle og spartanske i innredning

og blottet for isolasjon og komfort.

Ikke er de egnet som fiskebåter i annet vær en på blankstille dager pga.

stor avdrift fordi de er uten kjøl.

Mange av disse "slår" veldig i litt småbølger også.

Kan noen fortelle meg hva disse båtene egentlig kan brukes til?

 

Selv har jeg "pilothouse /styrhusbåten XL" ..... dvs kvalitetsbåten Saga 25 LS ( 1995 ) med Yanmar og en fart på ca 15 knop + . Denne båten tåler vær og vind samt har flotte kvalitet løsninger. ( har prøvd diverse pilothous båter før kjøp av Saga 25 LS)

 

 

Nye Pilothouse

* Det enkle båtliv.

* Smarte og enkle løsninger til fiske og 1-2 dagers overnatting

* Fart , du forflytter deg raskt over større områder samt du står/sitter tørt og varm inne i båten .

* Lett og vedlikeholde ( båt/motor)

* Stødigt og effektive skrog, selv om de slår/støyer noe i motsjø ( nesten alle båter slår i bølger når fart er 20-30 knop)

* God magefølesle med NY båt /motor .

* De fleste bruker kun båten de få helgene /dagene når sola skinner og vær og vind smiler til oss . :-))

 

* NB ! husk og få med utestyring !! ( ca kr 15-20 tusen i ekstrautgifter )

Link to post
Share on other sites

Har forundret meg litt over populariteten til disse båtene.

Ikke er de brukbare som turbåter, enkle og spartanske i innredning

og blottet for isolasjon og komfort.

Ikke er de egnet som fiskebåter i annet vær en på blankstille dager pga.

stor avdrift fordi de er uten kjøl.

Mange av disse "slår" veldig i litt småbølger også.

Kan noen fortelle meg hva disse båtene egentlig kan brukes til?

Mange bruker disse båtene som hyttebåter vil jeg tro, så om du bare er ute på dagsturer og fisking så er dem ypperlige bruksbåter...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Dyp kjøl er oppskrytt som god egenskap ifm fritidsfiske etter mitt syn! Min Columbi har 1,20m kjøl, og i mer enn halvmeteren med bølger legger den seg på tvers og ruller såpass at man må bruke mer krefter på å holde seg fast enn på å fiske. Greit nok, det blir aldri farlig og avdriften er begrenset, men komforten ved å fiske fra en planende båt med bredt skrog er noe helt annet!. Og stort sett er avdriften på grunn av strøm såpass at det nesten går opp i opp. Så min neste båt til kombinert fiske og transport kunne meget godt vært en Pilothouse versjon...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Båtbruk og båttyper er jo hele veien et kompromiss av tilhørende egenskaper og behov.

Fiske er jo også så mangt.Dorging/trolling,garn, line,juksa osv.

Jeg regner meg selv for å være det vi kan kalle en alminnelig hobbyfisker, men kan også like å overnatte en natt eller to.

Har hatt mange forskjellige båttyper opp gjennom årene.

Felles for de alle er at skal du kunne fiske når det er litt vind, må du ha vribar propell eller sluregear kombinert med en mesan. Alle båter vil jo legge seg på tvers av vinden og slingre i tillegg til avdrift.

Jeg har nå for tiden en liten Rana 630 sjark, normalt en grei liten båt til å fiske fra.

Problemet med akkurat min båt er at den er ubrukelig å fiske fra da den er uten sluregear/vribar propell, (jeg har mesan) selv om det er en kjøl på denne typen.

 

Problemet er såvidt stort at jeg skal ta kostnaden med å bytte motor/gear til motor med sluregear.

Jeg er sjelden ute i mer vind enn frisk bris, men ved litt vind står juksasnøret skrått ned i sjøen selv med en pilk på 1000g. Det er ikke særlig gunstig.

Fordelen med nevnte utstyr er at man hele tiden kan ligge med baugen mot vinden og holde båten over "klakken" hvor fisken står.

Når noen derfor hevder at pilothouse er "ypperlig til å fiske fra" finner jeg dette

underlig og lite troverdig.

Hva speedsjarker på Island og ellers angår, så er dette båter som fisker med line og som er langt til havs og har behov for å komme seg raskt ut og ditto hjem igjen.

Denne båttypen er f.ø ikke egnet til garnfiske og annet yrkesbruk.

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fiske fra båt kan også kreve at båten er i bevegelse. Dorging med dyprigg (trolling) har etterhvert blitt svært populært også her til lands, både i fersk- og saltvann. Til denslags fiske er båt av typen pilothouse nesten et "must". Da kan man pilke ved vindstille, og dorge når avdriften er for stor til at båten holder seg over pilken.

 

Og så er da pilothousebåtene topp til teinefiske. Med marsjfart på 25 knop får man også en bedre rekkevidde, som igjen gir større utvalg av fiskeplasser, enn man får med en tradisjonell kjølbåt, som gjerne kun gjør skrogfart.

Link to post
Share on other sites

Tja jeg vet ikke.

Stor fart og en båt med selvlensende dekk som tåler å bli vasket og spylet for fiskeblod osv.og kan jeg være enig i, men at den er spesielt egnet til fisking og turbruk er langt fra virkeligheten. Har prøvekjørt en båt av denne typen og kan vanskelig se andre fordeler enn å forflytte seg raskt og at man kan sitte tørt innendørs. Manøvreringsegenskapene med en slik båt er dessuten elendige i en trang marina om det ikke er aldeles vindstille. Relativt ruvende styrhus med stort vindfang og et lett flatbunnet skrog er nok årsaken til dette. Den jeg var med og prøvekjøre hadde innenbordsmotor, men i tillegg også utstyrt med baugpropell, noe som sårt trengtes.

Vet egentlig ikke om en påhengsmotor hadde gjort særlig forskjell i så måte.

Mulig dette likevel for noen er mye båt for pengene om man sammenligner med Hansvik 700,600 eller Rana 630 som etter mitt syn er overpriset.

En riktig utstyrt Hansvik 700 eller 600 er mye bedre egnet til hobbyfiske og omtrent like dårlig egnet til turbruk!

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her på sørlanskysten brukes speedsjarker til garnfiske, mye fiske etter ulke, lysing, sei & torsk.. Noen har drivgarn etter makrell. Mange har også 2-4 dorgemaskiner til makrell. Her har store deler av den gamle sjarkflåten blitt byttet ut med speedsjarker i fra Nordan og Selfa mf. Tid er penger og det og bruke halve dagen på kjøring er dårlig butikk.

 

 

Enhver kombi båt har mistet noen egenskaper for og oppnå andre egenskaper. Velger man kombi og skal bruke båten til litt av alt, så må man tenke at båten skal brukes til litt av alt. Slik er det også med min Viknes. Det finnes mye mye bedre rene fiskebåter, samt bedre, raskere og linjelekre turbåter. Har selv valgt kombibåt for og få litt av alt, men ingen båt er perfekt til alt...Desverre.

Link to post
Share on other sites

Ja om combibåtene har mistet eller blitt tilført egenskaper kan alltid diskuteres, men Viknes 770,880 og oppover er da alle gode alternativer som innehar egenskaper til både hobbyfiske og til turbruk. Kjempefine båter med det meste av egenskaper til dette bruket.

De såkalte pilothousebåtene minner mer om en landstedbåt med fastmontert dusjkabinett som styrhus....men smaken er som baken sies det.

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt litt på slike båter.

Har endog problem med å skjønne hva man skal med den plassen som er på begge sider av styrhuset?

Det er estetisk fint, men fullstendig bortkastet. (i mine øyne). Noen av disse pilothouse båtene har så lite 'house' at det blir skikkelig trangt der inne.

Å sitte der inne MÅ man, rederinnen også. (for ellers har ingen av dere noen å snakke med!) Styreplassen ute er ofte bare montert uten sitteplass. og er dermed ikke noe naturlig samlingspunkt.

 

For en hobbyfisker / yrkesfisker - supert.

For meg som skal på ferie? nei.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...