Jump to content

Pilothouse, er dette den nye folkebåten ?


Ficher

Recommended Posts

Synes denne så spennende ut, og det er mulig og få den på en henger etter bilen også siden den ikke er så bred... Prisen var ikke så gale heller... 160 lapper, dog fullstendig ribbet for utstyr...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nye Jeanneaue båter i denne klasse...........

 

 

Disse nye 2010 mod til Jeanneaue er formstøpte ( tror jeg det heter) .....dette gjør at støy som slag m.m er vesentligt redusert . Samt sjøegenskapenen er bedre ( planingsterskel - retningstabilitet m.m )

 

Rekner med at de nye 2010 mod til Beneteau også er formstøpte.......og hva med denne http://www.speedsjark.no/boats/speedsjark_FC21.php ?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Men "Pilothouse"??? Det er veldig gal betegnelse....

Hvorfor det?

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kjenner til at begrepet pilothouse blir brukt på en del båter, blant annet de som har "raist pilothouse" som en det trawlere har... men betegnelsen er vel definert som et "house for the pilot" og at moderne småbåter tar denne beskrivelsen i bruk er vel ikke unaturlig... Siden det nettopp er er hus for styrmannen...

 

Så jeg mener at de fritt kan bruke dette begrepet, siden det ikke er forbeholdt utelukkende for større båter og trawlere..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel, hvis noen sier til meg at de skal se på en grei dagsturbåt med "pilothouse" vet ihertfall jeg med en gang hva slags båt det er snakk om, så betegnelsen kan ikke være så hakkende gal. Med mindre man ønsker å kverulere selvsagt. Det jeg vil vite er hva du kaller dem, Rover, siden PH tydeligvis er helt feil.

Og kommer du drassende med betegnelsen "vestlandsbåt" får jeg i det minste en god latter....

 

At de blir populære blandt hyttefolk og andre som har stått pissbløte og kjørt skjærdgårdsjeep de siste 10 åra skjønner jeg godt. Skjærgårdsjeep må jo være verdens mest upraktiske båttype i vårt klima.

 

Flertallet av norske båter er ikke for overnatting i helger og ferier. Flertallet av båtene er opp til ett par og tyve fot, beregnet på dagsturer i nærområdene. At PH-båtene vil bli mer og mer populære og utøke sesongen for de fleste tror jeg stemmer.

Link to post
Share on other sites

Jepp Sydvesten.... Et "styrehus"..... Med andre ord er det feil i en liten båt. I dette tifellet er det ikke det. Fordi det er "salong", pentry, toalett, oppvask osv...... Produsenten har nok bare "tatt" et navn so låter bra.....

 

Betegnelsene varierer vel over tid (og sted), akkurat som "yacht" eller "tråler"/"trawler".

Link to post
Share on other sites

Vel, hvis noen sier til meg at de skal se på en grei dagsturbåt med "pilothouse" vet ihertfall jeg med en gang hva slags båt det er snakk om, så betegnelsen kan ikke være så hakkende gal. Med mindre man ønsker å kverulere selvsagt. Det jeg vil vite er hva du kaller dem, Rover, siden PH tydeligvis er helt feil.

Og kommer du drassende med betegnelsen "vestlandsbåt" får jeg i det minste en god latter....

 

At de blir populære blandt hyttefolk og andre som har stått pissbløte og kjørt skjærdgårdsjeep de siste 10 åra skjønner jeg godt. Skjærgårdsjeep må jo være verdens mest upraktiske båttype i vårt klima.

 

Flertallet av norske båter er ikke for overnatting i helger og ferier. Flertallet av båtene er opp til ett par og tyve fot, beregnet på dagsturer i nærområdene. At PH-båtene vil bli mer og mer populære og utøke sesongen for de fleste tror jeg stemmer.

Nopp.... Jeg kommer ikke drassende med "Vestlandsbåt" Det gjør bare folk som ikke er fra vestlandet.

Enig med deg ang. Cabin / skjærgårdsjeep. Upraktiske.... men grei båt alene til fiske.

Hva jeg kaller dem? Båttypen er ikke ny!! Liten båt med lukket cabin.... daycruiser, weekendcruiser, sjark, speedsjark (for fiskeentusiastene)Men hva kaller du en gammel Halco, eller Nordwest 740? Og for all del, jeg er ikke her for å kverulere, men syns bare betegnelsen PH er helt feil...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Vi har en Quicksilver 640 Pilothouse med 75 hk Mercury som brukes til "hyttebåt" for transport av folk og utstyr til sommerhuset som ligger på ei øy.

Ypperlig konsept til fiske, transport av ting og tang og dagsturer.

Det jeg ikke liker så godt med vår båt er den forholdsvis stor flaten som virker som steglist fra baugen og bakover.

I noe sjø blir det en del harde slag på grunn av dette.

Forøvrig er vi godt fornøyd med "arbeidsbåten" vår.

Tørr og fin med selvlensende dørk, god sikt fra styreplass og sikker tilkomst rundt hele båten med gode rekker og skikkelige håndrekker på styrehustaket.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Må si meg enig i at den ikke var så vakker. MV-Marin har akkurat de samme løsningene med toalettrom, "akterkabin" etc. i sin 6600 FC, men i motsetning til Galia så har MV-Marin faktisk klart å lage en pen båt. Hvis prisen blir 300.000,- for båt uten motor, vil det si rundt 450.000,- kroner for båt med 150 hk, noe som forsåvidt ikke er så galt med tanke på hvor mye båt man får for pengene. Men pen var den ikke, nei...

 

MV-Marin 6600FC:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25208376

 

http://www.mv-marin.fi/no/6600fc.html

Link to post
Share on other sites

Så på en av disse Jeanneau eller bennetau båtene og jeg må si at jeg likte de ikke. Husker ikke akkurat hvilken det var, men det som irriterte meg var at hvis familien på 3 skulle på tur så var det bare far som hadde mulighet til å sitte høyt nok til å se ut av vinduene. Alt annet av sitteplasser var så lave for å få presset inn et bord at du måtte stå på bordet for å se ut. Mulig det var 1,5 sitteplass ved spakene, men det var max.

 

Men nå er det godt mulig de siste modellene er blitt mer praktisk

Link to post
Share on other sites

FOLKETS FAVORITT: Trenden med mindre, praktiske båter med det rimelige alternativet utenbordsmotorer gjør Jeannuau Merry Fisker Merlin 6 til en vinner. Gode sengeplas med stor uteplass er blant tingene den 6,3 meter lange båten kan skilrte med. Regn med å betale 270.000 .

 

Mer info.... http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10037634

Link to post
Share on other sites

FOLKETS FAVORITT: Trenden med mindre, praktiske båter med det rimelige alternativet utenbordsmotorer gjør Jeannuau Merry Fisker Merlin 6 til en vinner. Gode sengeplas med stor uteplass er blant tingene den 6,3 meter lange båten kan skilrte med. Regn med å betale 270.000 .

 

 

For 270 000 får en bare en 70 hester som er en vits på denne båten, må minst ha 90hk. Den deler skrog med båten jeg har, Antares 650, og veier 1100 kg tørr uten motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...