Jump to content

Pilothouse, er dette den nye folkebåten ?


Ficher

Recommended Posts

Jeg har sett på 2 aktuelle båter av denne typen:

 

Benetau 595 og Janneau Merry fisher 580.

Prismessig er de noenlunde like og med samme løsning. Er der noen kavalitetsmessige forskjeller på disse merkene? Begge er franske og har hørt de kommer fra samme fabrikk.

 

Hva med andre fabrikkanter med denne ny løsningen? Prøver å orientere hva som er på markedet av denne type båter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett på 2 aktuelle båter av denne typen:

 

Benetau 595 og Janneau Merry fisher 580.

Prismessig er de noenlunde like og med samme løsning. Er der noen kavalitetsmessige forskjeller på disse merkene? Begge er franske og har hørt de kommer fra samme fabrikk.

 

Hva med andre fabrikkanter med denne ny løsningen? Prøver å orientere hva som er på markedet av denne type båter.

 

 

Nå er del vel Beneteau som har Antares 580 og Janneau som har Merry Fsiher 595. Det er ingen kvalitetsforskjell på disse merkene. Ikke nok med at de to båtene du vurderer kommer fra samme fabrikk i Polen. Jeanneu er et datterselskap av Beneteau og de to båtmodellene deler skrogform.

 

Antares 580 har blitt svært populær bland trollingfiskere, har bare hørt positive tilbakemeldinger fra de som har båten.

 

Finnes andre fabrikanter med tilsvarende løsninger som Quicksilver og Ocqueteau, men Antares 580 og Merry Fisher 595 er de klart beste i denne størrelsesklassen.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er lite tvil om at prisen for en P66 Weekend med ekstrautstyr er ALT for høy. Blir fort nærmere 600.00,- kroner for en 22-foter, det. Men hvis man venter til 2012-sesongen med kjøp er det sikkert mulig å få en bruktbåt som kun har gått noen titalls timer. Det har vært endel brukte P66 Pilothouse til salgs i høst og vinter, og det er jo litt å spare på å kjøpe en ett år gammel båt.

 

I forhold til hva vi ønsker oss til vår bruk ser det ut til at P66 Weekend er det beste alternativet på markedet i dag. Hvis man ser bort fra prisen, da. Noe av det som trekker mest opp er toalettrom med ordentlig dass og septik.

 

Hvis man har med seg folk på tur som man ikke kjenner så godt, for eksempel venner av venner, så er det greit at folk kan gå på do i et eget rom med dør. De færreste trives med å sitte på portapottien foran masse andre folk, eller stå på badeplattformen og balansere med snabben i handa :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da jeg var på båtmessa i Bergen i går skulle jeg i hovedsak se den nye P66 Weekend til Askeladden, men jeg tittet selvfølgelig på andre båter også. I "pilothouse-klassen" la jeg spesielt merke til Beneteau Antares 750. Dette er en svært godt plassutnyttet og smart innredet båt, og prisen er veldig grei i forhold til de norske alternativene. Messeprisen for båten med 150 hk Suzuki var 500.000,- kroner blank. Det var vel å merke strippet for ekstrautstyr, men uansett grei pris for en så stor båt.

 

Båten veier bortimot 2,5 tonn med motor og fulle tanker, og er godkjent for opp til 150 hk motor. Da jeg sa til selgeren at jeg syntes 150 hk kanskje er litt snau motorisering på så stor og tung/bred båt, siden man da må holde relativt høyt turtall hvis man skal marsje i 25 knop, sa han at de hadde hatt den oppe i 31,8 GPS-knop under testkjøring. Og det er jo ikke så galt! Jeg hadde ikke trodd at man ville få mer enn maks 26-27 knop med den motoren.

 

På utstillingsbåten var det montert utvendig styring, og det fungerte svært godt med tanke på sikt fremover. Toalettrommet var stort og fint, med vask og greier. Og ordentlig dass med septik, ikke pare portapotti slik jeg det har vært på de 750`ene jeg har sett på FINN. Siden bordet inne kan senkes slik at man får dobbeltseng i kabinen har båten 2 dobbeltsenger med god bredde. Noe jeg syntes trakk litt ned er at de har montert faste benker på akterdekket, noe som tar opp mye plass. Jeg ser også for meg at alle de horisontale flatene til disse benkene vil gi mye ekstraarbeid med renhold. Benkene står tross alt i friluft, og da blir de fort stygge. Jeg ville foretrukket å ha et tomt akterdekk, og heller bruke klappstoler, eventuelt hatt klaffebenker slik som Askeladden har laget på P66.

 

Totalt sett virket båten veldig solid, men noe enklere og mer skranglete i interiøret enn Askeladden og Hansvik sine "bakdørsbåter". For eksempel var døra til toalettrommet veldig skranglete da jeg rikset litt i den, og vil nok bråke en del når det er litt sjø. Siden jeg begynte å få dårlig tid og sto i fare for å miste flyet tilbake til Oslo fikk jeg ikke tatt bilder av båten, men den er beskrevet i denne linken: Beskrivelse av Antares 750 Når vi skal bytte ut daycruiseren kommer nok Antares 750 til å være et svært sannsynlig alternativ til Askeladden P66 Weekend. Antares 750 var rett og slett grisefin!

 

 

 

En annen morsom båt jeg la merke til var den nye lille styrehusribben til Askeladden, P65 RIB. Godkjent for 8 personer og 200 hestekrefter. Leveres også med innebordsmotor. Morsom sak på 1270 kilo som skal gjøre 37 knop med 150-hesteren bakpå. Kun fire sitteplasser inne og ikke noe overnattingsmuligheter eller toalett, men for sin tiltenkte bruk må denne være svært praktisk:

 

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

p2170082.jpg

 

p2170081.jpg

 

4.jpg

 

5.jpg

 

6.jpg

 

8.jpg

 

9.jpg

Redigert av FredrikW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Flott innlegg Fredrik W.

Har selv vært ombord i en Beneteau Antares 750 , og som du sier er dette en STOR/romslig båt. Med utestyring ( som gjør båten 20-30 tusen høyere i pris) og den prisen , MÅ jo dette være en meget godt alternativ til Askeladden.

 

Blir ikke lett og velge en pilothousbåt nå når det er kommer så mange FLOTTE båter på markede.

 

Bilder av nye Askeladden fra Fredrik W her ... https://baatplassen.no/i/topic/75715-nye-askeladden-p66-weekend-pilothouse-vises-fram/

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott innlegg ja. 750 er en flott båt.

 

Merk at vannklosett er standard på alle 750 er som levere i Norge, det er kanskje 680 du har sett på finn? Bakdekket kan etter det jeg forstår gjøres helt reint (se bildeserien fra denne finn annonsen: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26431987), da benkene er løse "kasser" som kan demonteres. Ikke like enkelt som benker som kan lappes opp og ned, og de tar plass hvis de skal lagres utenfor båten, men samtidig så gir det det god stueplass når de er ombord.

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, si det. Den er nok ment å være en ren arbeidsbåt. Til transport av folk og gods, inspeksjon/lettere arbeid på installasjoner til sjøs osv. Perfekt for oppdrettsnæringen som et lettere alternativ til de større arbeidsbåtene, hvis man vil ha muligheten til å sitte tørt og varmt på transportetapper mellom anleggene.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det kommer mange spennende nyheter av typen styrehusbåt med utenbordsmotor i 2012:

 

Hammarine C7 Denne båten syntes jeg at ser veldig bra ut. Bl.a. muligheter for solseng i baugen, hvor skygge fra styrehuset og takutspring ikke blir et problem slik som på Beneteau/Jeanneau sine modeller, som har solseng på akterdekk. Jeg liker disse Targa-liknende modellene bedre og bedre pga. den praktiske fordelen med å ha full walkaround. Litt mer om Hammarine C7.

 

TB 23 WA Speedsjark Enda en speedsjark med walkaround-løsning.

 

Jeanneau Merry Fisher 755 Marlin Storebroren til Marlin 6. Denne har vært omtalt her på forumet før, og er en videreutvikling av Merry Fisher 755, spesielt med det nordiske markedet i tankene.

 

Gleder meg til å se alle disse i virkeligheten etterhvert.

Redigert av Kaptein Båtløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Jeg er glad for at jeg har valgt å drøye det litt med kjøp av ny båt, for det dukker stadig opp nye og høyaktuelle modeller av disse pilothouse-båtene. Foreløpig har Jeanneau MF 755, Jeanneau MF 755 Marlin og Beneteau Antares 780 vært mest aktuelle for oss. På messa i høst tittet jeg på Beneteau Barracuda 7, og den likte jeg godt:

 

 

 

Og så har ganske nylig Oceanmaster kommet med en helårsbåt-nyhet; Oceanmaster 760 Hardtop. Den har sidedør i styrehuset, og virker egentlig enda mer praktisk enn Merry Fisher 755, som hittil har vært min favoritt. Båten er godkjent for opptil 200 hestekrefters utenbordsmotor. Legg merke til bildene i Finn-annonsen som viser at det blant annet er god plass til maiskolber i bysseskapet. Slike detaljer er viktig :wink:

 

FINN-annonse:

http://www.finn.no/f...nnkode=38674029

 

Bilder på fjesbok:

http://www.facebook....48032993&type=3

 

 

Link to post
Share on other sites

Svoger har en litt eldre Beneteau. Veldig romslig og spes. stødig båt, som virker solid bygget. Untatt bordet i baugsalongen. Det var skrudd "fast" med de minste treskruene jeg har sett i mitt liv ! Bagatell og fikse, men kjedelig for hun som trynte når hun støttet seg til bordet.

Skrogets fasong er jo en mellomting av en matboks og en container, så mot litt sjø gjelder det at en ikke har løse plomber, får å si det slik....

Men som landstedsbåt, helt knall !

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Flere nye pilothouse-modeller i 2013. "Styrhusboom i Norden":

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/styrhusboom-i-norden

 

Capelli Dino 750 virker som en spennende konkurrent til Antares 780 og Merry Fisher 755. 300 liters drivstofftank, klassens beste toalettrom og fartspotensiale opp mot 40 knop høres bra ut:

 

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2071906&cat=5867

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/capelli-presenterer-ny-styrhusb%C3%A5t

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Små og mellomstore styrehusbåter er definitivt i ferd med å slå an i furet værbitt.

 

Kjøpte selv en 2005-modell Skibsplast 675 HT i fjor høst og er veldig fornøyd med å kunne sitte inne med varmeaperatet på og kose meg på sjøen selv med litt regn og vind og utrivelige temperaturer ute. Min har desverre ikke utvendig styring (ekstrautstyr), men det har jeg ikke savnet noe særlig så langt. (Men så bor jeg i Longyerbyen da. Hadde jeg bodd på litt mer fornuftinge breddegrader så hadde jeg nok prøvd å få det ettermontert).

 

Beklageligvis for Skibsplast så var de nok noen år for tidlig ute med denne modellen og den ble kun produsert i tre-fire år.

Hadde de hatt en modernisert utgave av den på programmet nå, så hadde de kanskje overlevd...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ingen tvil om at styrehusbåter er "in" om dagen, mange fine nykommere som blir lansert... Jeg tror ikke at det går over heller, når folk har fått båter som funker/mer behagelig både i solskinn (med utestyring) og på dager med regn og vind...

 

Ser at Askeladden nå lanserer P77, syns den ser veldig fin ut. Med 145 Yanmar, 25 knop tror jeg dette er en Viknes 770 killer, hehe... Regner ikke med at Askeladden rir på kjølen i 18 knop... Men det gjenstår å se prisen da...

 

For min egen del så ser jeg frem til min første sommer med pilothouse, skal bli herlig å sitte inne i dårlig vær....

Redigert av Cissaman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at styrehusbåter er "in" om dagen, mange fine nykommere som blir lansert... Jeg tror ikke at det går over heller, når folk har fått båter som funker/mer behagelig både i solskinn (med utestyring) og på dager med regn og vind...

 

Ser at Askeladden nå lanserer P77, syns den ser veldig fin ut. Med 145 Yanmar, 25 knop .......

 

Hadde rett når jeg startet dette emne i 2010 ............

Styrhusboom i Norden
Styrhusbåter med lengde på mellom 6 og 8 (20-26 fot) meter virker å være det store satsningsområdet for både nordiske båtbyggere og importører. Her er litt av nyhetsutvalget for 2013..... http://www.batmagasinet.no/artikkel/styrhusboom-i-norden
Men ingen av båtene slår " styrhusbåten Saga 25 LS " norsk Saga kvalitet samt en båte som er bygget nær Stadt ( hvor vær og vind råder ) ;-)
Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...