Jump to content

Pilothouse, er dette den nye folkebåten ?


Ficher

Recommended Posts

Har hørt at denne type båt er blitt meget populære. Under båtmessen som var, ble det solgt ca 40 stk (Beneteau Antares ) samt forhandlere har stor pågang med salg av disse pilothouse båtene. Pris på de forskjellige typene er fra 300 til 500 ++ tusen.

 

Er dette den nye type folkebåt ? ( Jeanneau Merry Fisher 645 vs Beneteau Antares 680 ).....har også JM 725 og BA 750 i samme klasse.

 

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer på å kjøpe meg en lignende båt, min vil ha en som er mulig å ha på henger... vet ikke om disse på rundt 6,5 meter er noe i største laget... men de finnes vel i mindre utgaver.. Fin vinterbåt er det iallefall...

 

Disse egner seg vel rundt 150hk påhenger vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sikkert greie "folkebåter" men noe familiebåter blir det ikke.. Fine på vestlandet tenker jeg !

Njaaa....

Er plass til 4 stk i disse båtene( kalesje + ) selv om det ikke er optimalt ( helg/1 dags tur)som mange barne-familier reiser ut på når fin været setter inn. Far kan også reise på fiske tur med gutta samt sette teiner m.m

Farten gjør også at turen/området kan utvides.

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå må man ikke glemme at de fleste, ihvertfall heromkring, bruker båten til dagsturer...

 

Disse båtene er det MYE av her på Møre ihvertfall. Fiske, turer til holmer for grilling og kos, eller rett og slett som transportmiddel ...sikkert supre båter til formålet :)

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Ja - for slike som meg:

- Som er mye ute i båt alene i regn og utover høsten.

- Som har hytte ved sjøen og sover sjelden ombord ( 3 ganger hittil i år )

- som til tider drar båten på henger til nye farvann

 

Jeg ser det derfor som et sunnhetstegn at denne båt typen selger ,

den andelen av solskinns folket som er blitt skikkelige båtfolk , har gjort seg sine erfaringer

og bytter til noe fornuftig.

 

hilsen en som ikke skjønner hva som er så fint med å fly i 40 kn, med en badering etter seg i lengden.

Link to post
Share on other sites

Pilothouse båtene er noe jeg ønsker meg som neste båt . Slipper og pakke ned og ta med alt etter en liten fiske tur / muligheter for en portapotti / varme /kokemuligheter/ tak over hodet hvis være blir dårlig . Skal man ut på tur i flere dager er jo ikke dette en god båttype . Men for meg som bare bruker båt på dagsturer er det midt i blinken .

Link to post
Share on other sites

En ting jeg syntes er dumt med de aller fleste av disse båtene er at de kun har innvendig styreposisjon. Med utvendig styring montert kan man stå utendørs i sola på finværsdager, noe jeg ville ha savnet hvis jeg kun hadde innvendig styreposisjon.

 

Den nye P66 til Askeladden og Hansvik sin 630 ComfortSpeed har utvendig styring, men disse båtene er vel omtrent dobbelt så dyre som Beneteauen og Jeanneauen i det første innlegget i denne tråden. Men kanskje er det en grei sak å ettermontere utvendig styreposisjon på disse...?

Link to post
Share on other sites

Kombinasjonen av autopilot med trådløs fjernkontroll og Coastkey trådløs dødmannsknapp fungerer utmerket for styring fra bakdekk og fordekk i dorgehastigheter.

 

I åpne farvann befinner jeg også endel på bakdekket i planingshastigheter. Det jeg savner er elektronisk gasskontroll fra bakdekket.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting jeg syntes er dumt med de aller fleste av disse båtene er at de kun har innvendig styreposisjon.

 

Er det det? Alle slike jeg har sett (det begynner å bli noen i havna etter hvert) har både innvendig og utvendig styreposisjon. Etter mitt syn et must på en slik type båt, det er den utvendige som blir brukt mest. Regner med at man får dette med mot å betale litt ekstra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En ting jeg syntes er dumt med de aller fleste av disse båtene er at de kun har innvendig styreposisjon. Med utvendig styring montert kan man stå utendørs i sola på finværsdager, noe jeg ville ha savnet hvis jeg kun hadde innvendig styreposisjon.

 

Den nye P66 til Askeladden og Hansvik sin 630 ComfortSpeed har utvendig styring, men disse båtene er vel omtrent dobbelt så dyre som Beneteauen og Jeanneauen i det første innlegget i denne tråden. Men kanskje er det en grei sak å ettermontere utvendig styreposisjon på disse...?

 

Beneteauen båtene kan du få montert utvendig styring ( ca pris 20 til 25 tusen). Jeanneauen jobber vel med saken ( snakket med selger )

Link to post
Share on other sites

Kombinasjonen av autopilot med trådløs fjernkontroll og Coastkey trådløs dødmannsknapp fungerer utmerket for styring fra bakdekk og fordekk i dorgehastigheter.

 

Løsningen med autopilot har jeg faktisk ikke tenkt på, og den dødmannsknappen er jo genial! På sikt har vi planer om å bytte ut daycruiseren med noe som er litt mer brukbart når sola ikke skinner, men jeg vil ha muligheten til å styre fra akterdekket i putrefart når været er bra.

 

Liker Hansvik 630CS og Askeladden P66 veldig godt, men syntes at disse er veldig dyre i forhold til de franske pilothouse-båtene. På båtmessa så jeg forresten at den nye Galia 650 HT kan leveres med samme type utvendig styreposisjon som P66 og Hansviken. OK båt den Galiaen, men liker de franske og de to norske bedre.

Link to post
Share on other sites

Har man hydraulisk styring er det vel bare snakk om å sette på ett par T-stykker på rørene og legge opp ett ratt til. Dette brukes jo svært mange båter. Det samme skal gå enkelt på gass/gir. Kan ikke se at dette skal være vanskelig å legge opp selv hvis man har vanlig oppsett fra 2 og opp til 3-4 tommelfingre. Over det bør man kanskje få det ferdig montert fra forhandler :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...