Jump to content

Verdi på båt i forhold til brutto-inntekt?


Xtian

Recommended Posts

Hei,

 

har gått og lurt litt på dette: Sånn ca. hvor mye er det vanlig at båten er verdt i forhold til husholdningens samlete bruttoinntekt? I forhold til hus? Eller bil? For vår del er båten verdt et sted mellom halvparten og 2/3 av bruttoinntekten, 1/7 av huset og mye mye mer enn bilen (sier vel mest om bilen :lol: ). Hvordan er det med dere?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Tja, båten er vel drøyt 1,5 x bruttoinntekt mens bilen er 1% av samme... Huset bortimot 4 x BI. Klarer ikke å kaste bort en masse penger på bil :saint:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tullete kommentar. Det er da ikke skriveplikt i alle tråder...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tullete tråd, verdien på en båt måles ikke i forhold til inntekt men gleder, sjelefred.

Vel, nå måler ved statistisk sentralbyrå både matinnkjøp, bolig, med mer i forhold til bruttoinntekt. Så hvorfor skal det ikke være interessant å se på båt?

 

 

Hos meg er båten ca. 1/1 av bruttoinntekt.

Bil 1/120 av bruttoinntekt. Jeg trives best på sjøen! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Er man interessert i båt og ønsker seg en båt, så kjøper man en båt som kanskje koster mere enn hva en har egentlig råd til, men det er prioritering. Selvsagt vil en med høy inntekt da kunne kjøpe en dyrere båt enn en med lav inntekt.

 

For egen del har jeg en båt som tilsvarer ca min bruttolønn i verdi, men jeg har hatt den i 23 år.

Link to post
Share on other sites

Sitter faktisk idag med en avhandlingsoppgave for en MBA-studie og skal skrive om "Return on capital employed", om "Return on investment", om "Residual Income" og "Economic Value added". Det er derfor jeg er så aktiv på baatplassen i dag - siden det er utrolig mye mer morsomt enn teorien om investeringsanalyser.

 

Kan si at huset har så langt hat en pen verdistigning de 10 årene vi har hatt det. Men det er jo bare på papir siden vi ikke skal selge (og ville vært nødt til å kjøpe noe annet uansett). Seilbåten har jeg nettopp solgt og Bilen har jeg veldig liten tro på blir noengang lønnsomt. Holder derfor eksponering på et minimum og kjøper bare bruktbil til under 100000. Men den neste seilbåt er jo verdt å ta en skikkelig investeringsanalyse på. Tror jeg skal innom finn.no før jeg går tilbake til avhandlingsoppgaven min...

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

For å gjøre dagen "fullkommen" så skal man se hvor mye båten kostet i forhold til inntekt for fem år siden til sammenligning med verdien av den samme båten i forhold til inntekt i dag. Ingen lystelig lesning vil jeg tro. På den annen side vil den samme vurdering av huset få litt av smilet tilbake vil jeg tro. Ikke minst vil de med den høyeste gjeldsgrad på huset (prosent av husets verdi) smile ekstra godt vil jeg tro?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tja hvorfor selger man båt. Lyst på noe litt større. Var en tur til Shetland med familien i sommer og båten fungerte fint men vi fant ut at med tre barn ombord ønsker vi tre lugarer. Tror også neste båt blir litt mer "skarpseiler" enn "turbåt" men vi få se. Ellers var det bare den logikken: hvis vi ikke tape penger, så kan vi likegodt selge og se hva vi ender opp med til neste år. Hadde ikke solgt om jeg hadde gått i minus, men hadde heller ikke de store avkastningskrav. Synes det er litt gøy å bytte båt en gang i året. De siste 5 år har jeg eigd 6 forskjellige båter. (Inkludert småbåter med påhengs...)

 

Kona mener at neste båt vi kjøper kan vi likegodt kaller "For Sale" eller "For Sail"

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hva er definisjonen på en riking da ?

 

Når du er blitt millionær.

 

Det vil si du har sånn halveis nedbetalt huset ditt, refinansert lånet, og fått råd til å kjøpe deg en båt til en halv million eller sånt, har forsiktig begynnt å sette litt penger i fond og kanskje aksjer og fortsatt har penger til overs til å betale verkstedsregningen til bilen din. Mange av oss blir riking en eller annen gang mellom 30 og 50. :lol:

 

Det er egentlig ikke tull engang. I de fleste land er det det som vi ser nesten som normalt, eget Hus, bil, båt og muligens hytte bare forbeholdt overklassen.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Flink dere er i matte ser jeg.

Gidder ikke prøve meg på sammenlignings utrekninga en gang.

Sikker derfor jeg ikke blir riking også, bare dirty hands.

 

Men bilen kjøpte jeg i fjor for 146,

huset skal du vel få for ca 1.2

båten slik den stod ny i 2007 kosta ca 250-260 slik omtrent

tjener slik omtrent 380 brutto

har en noen lunde 450 i lån

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kun en Bavaria 42 Cruiser , samme verdi som nye bunaden til vår konfirmant.

 

Inntekt var det? Båten fikk jeg for felespilling på Karl Johan. Neste gang håper jeg får leksikon, da kan jeg forstå fremmedord som bruttoinntekt betyr :lol:

Takk for de velvillige opplysningene. Det falt på plass mer enn en brikke her gitt :yesnod:

Om du trenger en bunadsinnkjøpskonsulent får du si i fra - jeg skal nok klare å få en bunad litt billigere enn en Bavaria 42 - men ikke mye :wink:

 

Selv må jeg innrømme at inntekten har fallt betraktelig siste årene etter at vi kjøpte båten. Lurer på om det er en sammenheng. Du som holder på med Management by Accident studiet (MBA) har kanskje en passende teori?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Om du trenger en bunadsinnkjøpskonsulent får du si i fra - jeg skal nok klare å få en bunad litt billigere enn en Bavaria 42 - men ikke mye :wink:

 

 

Jeg mener at båtlivet er gull verdt uansett hvordan båt enn har. At det er en kostnad tilknyttet til enhver båt er uansett riktig. Enkelte forvalter familieverdier, andre bruker egne intjenede midler, noen vinner i Lotto, noen jobber hvit, noen jobber sort. Sågar spiller noen tipping.

 

Derfor mitt flåsete svar. Uansett hvordan båtene er erhvervet og til hvilke summer spiller ingen rolle for meg. Jobber ikke på lignings-kontoret.

 

Men enig med tidligere skribent at det er frivillig og skrive i tråden.

 

PS: Bunaden er fin og er en Telemarksbunad

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...