Jump to content

Hvordan båt har du?


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Jeg går ut fra at "hvordan båt" og "hvordan motor" er ment å bety hvilken båt og hvilken motor? Men uansett fant jeg ikke noen båttype som passet for den saken som jeg reker rundt i . . . .

 

Derfor må jeg satse på at "Et bilde sier mer enn tusen ord" som det så poetisk heter:

 

09PoseidonII_hjside.jpg

 

Bildet er tatt av min gode venn og båtfotograf Arne Magne Breiteig da vi kom sigende sørover Smedesundet i Haugesund under Havnedagene i Haugesund i fjor.

 

Motorene er forøvrig to stk Volvo TAMD 120 B-CC som går inn på et samlegear og med en 3-vinget hydraulisk vridbar propell med diameter 1760 mm på akslingen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, ikke vet jeg hvor i pollen disse båtene hører hjemme, men jeg driver mest med disse to oselverne, den ene en stor seksæring på 25 fot, motorbrønn, sideror og spririgg, den andre noe så skjeldent som en halvromsfæring oselver, uten motorbrønn - enn så lenge! (Og så har jeg en strandebarms-æring på 14 fot, og er medeier i en nordfjords tiæring på 28 fot, med spriseil, sideror og motorbrønn.)

 

10feb08_ormen_lange_rentegn_554m_copy.png

 

100822_ormen_halve_i_stoea.jpg

Link to post
Share on other sites

Wiksten krysser/plattgatter 36 m/VP 306 hk

03072010063.jpg

 

 

og gammelbåten: Hyttesnekke fra Tresfjord 32 m/MB OM636 36 hk

img_1577liten.jpg

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig definisjonen på cabincruiser kontra daycruiser? Og weekendcruiser and overnighteR :confused:

 

Leste om dette en gang. Og dette er det jeg husker...

Daycruiser, dette er en båt man drar på dagsturer med. Ikke utstyrt for overnattinger, men har kanskje en liten kabin som holder deg tørr under en regnskur...

Weekendcruiser, dette er en båt man kan dra på overnattingsturer med, utstyrt for overnattinger over 1-3 netter. Altså med enkle toalettmuligheter, mulighet for kjøling av mat, trykksatt kaldtvann og ofte enkle kokemuligheter.

Cabincruiser, dette er en båt der det man trenger av utstyr og bekvemmeligheter for lengre turer, over en uker, finnes. Greit utstyrt bysse for kokemulighet for større måltider, lukket toalettrom, ofte med mulighet for dusj, egen kabin(er) for overnatting, som regel både varmt og kaldt vann.

 

Overnighter har jeg vel ikke hørt/lest om, men det ligger vel i navnet. En båt man kan overnatte i, men som ikke har stort mer å by på, på den fronten...

 

Dagens båter er ofte utstyrt slik at klare grenser for hva den kan defineres som ikke finnes. Min kan vel defineres som en weekendcruiser.

Mens Jørn Finsrud, www.batliv.com , definerer Nordkapp 850 Vitesse som daycruiser, noe jeg ikke synes passer for den båten...

Tidligere ble vel definisjonene brukt slik, åpne båter uten dekk, og type skjærgårdsjeep var daycruiser. Åpne båter med dekk og god kalesjemulighet var weekendcruiser, dvs, satt på spissen var en feks Princess V42, en weekendcruiser. Og lukkede båter med egen kabin var en cabincruiser. Men det var vel også da man kalte alle båter over 35-40 fot for yacht...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...