Jump to content

har du 3fot syken?


JRhansen

  

381 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg fikk 12fot sjuka i vinter, da en perfekt båt til vår bruk dukket opp.

Så nå gikk vi fra 19 til 31. Heldigvis har jeg en del erfaring med en 28 fot cabincruiser så jeg er ikke helt grønn på området. (så muligheten for å bli slaktet for å kjøpe noe jeg ikke behersker). Heldigvis er samboeren min gått fra ikke spesielt interressert i båt, til middels båtgal i løpet av siste sesong på havet, så nå håper jeg det blir mye lettere å ta med 3åringen på langtur, samtidig som jeg slipper å bære de forba... bensinkannene rundt i hele disriktet.

Etter min erfaring er 19 fot litt smått til ukesturer. Det går på et vis, men det er mye planlegging og organisering, samt mye tørrmat.

Må gjøre noen modifiseringer, men det er bare for bagateller og regne.

 

Men nå får vi for guds skyld håpe 3 fotsjuka gir seg for en stund, for i dette tempoet så vil det nok tære på økonomien.

Det går nok med 20-30 båtpenger til modifiseringen

Link to post
Share on other sites

Ser på mindre båter jeg nå, jeg tror ikke jeg er alene om å ha sett på større flere ganger men når man tar i litt og kommer over en viss størrelse så innser man at nok er nok og enten holder seg rundt den størrelsen eller gjerne litt ned igjen. Det skjer noe når man passerer 40fot for ikke å snakke om 50fot. Endel positivt ja men størrelsen drar med seg noen negative ting også.

Link to post
Share on other sites

Noe større båt enn 36 fot har aldri vært aktuell. Vi har den ultimate båten for oss. Den krever endel stell og svikter helsen blir det en midre farkost på oss. I dag er jeg glad for å ikke ha en planende båt som driver fort avsideveis i vindvær. Vår båt har kjøl fra baug til akter og ligger stabilt. Kjekt spesiellt når man er alene ombord.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo nettop gått ned i størrelse, så slik sett kunne jeg vel påberopt meg et mer nøkternt forhold til båt. Dessverre går jeg rundt og drømmer om å få råd til dieselen for å kjøre hjem en slik en. Det hadde virkelig vært noe!

 

har nå lyst på en båt på en rundt 37 fot

spørsmålet er om jeg kan kjøre den :rolleyes:

 

Frykt ikke, men fatt kontrollen i fast hånd. Du skal se, det er så meget lettere og bedre enn du tror!

 

Når det er sagt, gjenstår det et viktig poeng: På tross av min irrasjonelle higen etter større, er jeg fullstendig klar over at jeg ikke alltid har det best med større båt. De fleste av mine evigvarende øyeblikk i båt skriver seg fra turer med langt mindre farkoster enn det jeg driver med nå om dagen. Et godt eksempel er da vi gjorde Dalslands kanal-østkysten med Rana 17. Vi hadde sikkert hatt det mer komfortabelt i storbåten, men livet hadde aldri blitt så deilig ukomplisert.

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svarte "ja" under tvil. Hittil har hver nye båt vi har kjøpt vært litt større enn den forrige. Nå er vi svært fornøyd med båten vi har, og ser for oss at vi kan trives lenge med den fremover også.Lommeboka stanser også innkjøp av større båt for øyeblikket.

Når det er sagt, så ser jeg og drømmer om større båt på finn hele tiden, og da spesielt trawlere som har blitt den båttypen jeg kanskje aller mest ønsker meg i fremtiden! :yesnod: Men selv om jeg ønsker større båt, er ikke det uansett. Et meget viktig poeng for meg er også at jeg greit kan håndtere båten alene de gangene det er nødvendig, og fortsatt kunne smyge meg inn blandt holmer og skjær i vår mangslungne skjærgård! :flag:

Link to post
Share on other sites

Har hatt 23 fot Myra m/ AC, 27 fot Summer Family. Har lenge vært på utkikk etter større båt men sjefen (kona) ville ikke at vi skulle opp i størrelse før vi var på besøk i større båt. Da fikk hun også øynene opp for at det faktisk er godt med myyye mer plass.

Har derfor endt opp med Flem 340 for ca 2 mndr siden.

Nå er vi derimot på topp så lenge ungene vil være med på tur. Får se hva som skjer den dagen de ikke lenger vil være med oss på sjøen lenger.

 

Vi kan vel ikke lenger si at 3 fots syken er dagens standard sett i betraktning at båtfolket ofte ender opp med langt større båt enn de berømmelige 3 fot'ene.

Foreslår derfor å døpe om klisjeen til 7 fots syken. :lol:

Link to post
Share on other sites

Har akkurat gått opp 3 fot fra 15 til 18 etter at jeg gikk ned 2 fot fra 17, men egentlig gikk jeg opp 10 fot til 27 men den store har ikke vært i drift på noen år :rolleyes:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

gikk bare opp 2 fot nå , så det har roet seg! men fikk enda 340hk ekstra.. :)

 

har gått gradene, startet for 20 år siden med 16fot og 7.5hk, så til 14 med 30, så 16, med 70 osv.

 

tror jeg gikk på ca alle skjær i fjorden de første årene, og mang en splint ble brukt..

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har vel lidd av 9´-syken så langt, og er fornøyd med mine 34´nå.

Jeg kikker riktignok på "litt" større båt av ren nysjerrighet da jeg har planer om å flytte fast i båt når datter på 18 finner seg eget sted å bo.

Det er det antagelig noen år til, men det er artig å kikke litt uansett.

Båten er egentlig stor nok til å bo i, så det er ikke sikkert jeg bytter, men "litt" bredere salong hadde ikke gjort noe.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

21-32-40-66.

 

3-fot syke, hva er det? :rolleyes:

 

Jeg tittet på en båt for omlag halvannet år siden, 1 fot mindre enn den jeg har, men kom frem til at det koster å ha 3 fremdriftsmotorer (Azimuth) slik at båtkostnaden ville bli ukoselig, faktisk direkte utrivelig.... Koser meg veldig med den jeg har.

 

Har ellers ikke vært på finn.no og tittet på båter på utrolig lang tid... Kurert?

 

Apropos kommentarer lengre oppe om manøvrering ---> større båt. Jeg er sterkt overrasket selv over hvor enklere det er å manøvrere større båt enn man er vant med, selv i trange havner i noe vinder. Jeg har i år brukt båten noe mer enn gjennomsnittet tror jeg, det har blåst gjennomgående mye i år, har kun èn fremdriftsmotor og ikke brukt baugthruster en eneste gang i år. Det har intet med mine ferdigheter å gjøre, men heller det faktum at tyngden "er min venn" og har lettere sig og forutsigbare bevegelser. Grunnen til at jeg sier at det ikke er mine ferdigheter som ligger til grunn, er at jeg fra tid til annen henter båter for andre, eksempelvis fra Bergen til sørlandet/andre turer m.v., og båter rundt 35 fot bruker jeg helst gjerne thrustere som hjelp. Dette gjelder ikke seilbåter, men motorbåter. (seilbåter er fantastiske og manøvrere, har dog ikke forsøkt tillegginger i vind med seilbåt over 46 fot).

Link to post
Share on other sites

Har slitt med en ganske alvorlig trefotssyke de siste årene og byttet båt ca. hvert år siden 2006:

 

1995 - 2006 - Vernøy 430 - 14 fots landstedsbåt.

2007 - 2008 - Rana 630 - Flott og stabil båt

2008 - Quicksilver 580 Pilothouse. Flott leketøy men med en 75 hk påhengs litt undermotorisert og litt for tørst til nesten daglig bruk i sommersesongen.

2009 - Albin Ballad. Vår første seilbåt på 30 fot. Flott gammel dame men litt for liten til å dra på tur med to voksne og tre unger

2010 - Bavaria 32 AC. To langturer: Hentetur fra Tyskland og en familieseilas til Shetland pluss masse overnattingsturer på vestlandet ga mersmak. Men med tre unger fortsatt ikke stort nok.

2011 - Det blir vel en Jeanneau Sun Fast 37. Kontrakten er skrevet og hvis tilstandsrapporten ser ok ut kurerer vel denne båten både trefotssyken og trangen til litt mer sportslig seiling.

 

(Har forresten en eldgammel oransje Askeladden på 15 fot og 18hk påhengs. Den er bare verdt en 15000 eller noe sånt - men du verden hvor mye gøy vi har har hatt det med denne båten. Bort til Lysøen til å sanke sopp, en liten kveldstur til Krokeide, en grillkveld på Strøno, litt fisking ved Blia, og lekekjøring opp og ned fjorden...)

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Først vil jeg ønske alle en riktig God jul og et godt nytt båtår.

 

Lysten på en større båt er alltid til stede. "Heldigvis" har vi begrensning i havna på 11 m. lengde. Nå har jeg byttet til en båt som er 11,26 og har vel da strukket strikken maksimalt. Enkelte bortforklaringer har jeg pønsket ut, i tilfelle nærgående spørsmål :rolleyes:

Så får min del blir det nok heller, hele tiden spane etter båter som utnytter sine 11 m. på en maksimal måte. Håpet og troa, er at det viser seg at Gobbi 345 er det ultimate valget. Våren og sommeren vil gi svaret.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...