Jump to content

har du 3fot syken?


JRhansen

  

381 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Meiner meinung nach... som det heter på tysk, er at en fritidsbåt skal være mellom 18 og 36 fot.

 

18 fot er greit nok til dagsturer (helst i godvær) dersom man ikke har altfor store krav/behov til plass og komfort. Og så er de så enkle å hanskes med på henger, lagring, vårpuss, landsetting osv.

 

I andre enden av skalaen så er 36 fot mer enn nok til ferieturen med pikk og pakk og unger og hva nå folk måtte finne på å ta med.

 

Så alt under eller over disse målene trenger vi strengt tatt ikke å tenke på.

De som velger over 36 fot får kanskje dårlig samvittighet for miljø, klimakvoter eller de minkende oljereservene snart :lol: (men gjør et hederlig unntak for seilbåter så klart).

 

(mulig jeg skriver dette fordi jeg vet at jeg neppe noen gang får råd til en båt over 36 fot uansett.

Men om jeg nå mot sterk formodning skulle vinne i Lotto ville jeg neppe ha kjøpt en båt over 36 fot.

Hvor mange tonn trenger man egentlig å dra med seg rundt i vannet for å ha det OK?

Dessuten er grensa i båthavna 35 fot :saint: )

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg har løst problemet med at jeg ikke selger de båtene jeg kjøper.

Det blir bare en båt til........

 

Har heldigvis ikke noen hytte mer, derfor kan tiden brukes til båt.

 

Noe som egentlig er galskap i et land som har 8 mnd vinter og resten vår og høst,

men......en hobby skal man jo ha. :drink:

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

Link to post
Share on other sites

72 fot på to skrog er kanskje i overkant ja :wink:

 

Mitt siste båtbytte innebærer en drøy fot ekstra, men i praksis er båtene omtrent like store. Så jeg kan vel derfor slutte at min trefotssyke nå beviselig er kurert. 40 fot er for mitt nåværende behov ideelt.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nei, faktisk ikke. 35 fot blir ofte nevnt som ideell størrelse på en seilbåt og jeg er svært enig i dette. Så er det jo slik at på tur i drittvær kunne jo båten gjerne vært 50 fot (dvs ikke hvis ankeret slipper, da er 35 fot mer enn nok), men i en totalvurdering, håndtering, plass, pris, sjødyktighet, vedlikehold osv osv... så kommer 35 fot ut som et godt kompromiss hos mange "eksperter" (jeg er ikke ekspert så det er sagt)...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ser detta litt annerledes jeg da.. Begynnte med 11 fots `gerilja jeep`type AL 320 med 9,9 (15)hk til 14 ft. robåt (sinnsvakt innfall) til 15 ft.skjærgårdsjeep med Yam.75 hk til 25 ft. snekke (scand Classic)og da måtte vi jo ha slepejolle for å komme iland med hundene.. Oki.. 3 meters gummibåt måtte til,men den hadde jo så bløt bunn.. så.. Stingray SR 4.2 RIB med blodtrimma Tohatsu 25 `kremt` havna bak Scand`n sånn plutselig..Da var det med ett en nabogutt vi ikke ante om tidligere, men aldri helt ble helt kvitt på tur etterpå som fikk/måtte få kjøpe den.. Oki.. da var vi alene igjen, men.. lettbåt?? Jaggu!Gudsjelov! Dukka det opp en Toppline 600 R RIB med 115 hk E tech motor gitt! Men.. som slepejolle..? Såh nu har jeg akkurat kjøpt en Silver Marine med 9,9 Tohatsu..sukk.. Nevnte jeg de to havkayakkene jeg kom over i sommer, som tar opp plass i garasjen..? Syndefloden kan bare komme!! Toppline RIB`n står klar og fulltanket i haven,og noen dyreslag skal vi alltids få plass til! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har vel hatt 7 fots syken på de 3 båtene jeg hadde i fjor. haha. Men nå så skal jeg nyte den jeg har nå. Men jeg håper at jeg har fått meg en Grand Banks eller tilsvarende før jeg er 50, det er 3 år til. :-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Ja, de kan du være trygg på, først 14 fot mangen år, så 19,5 fot kom aldri på sjøen, så 24,5 fot skrudde mer på motor en båten ble brukt,

( solgt billig ) så 28,5 fot flott båt, nå solgt. kjøpt 34 fot, så nå håpper vi at er kurert for en stund, ( ikke plass til så mye støre )

:cheers_wine::headbang:

Link to post
Share on other sites

Likte dobbeltseng løsningen din i forkabinen på båten din Agder840 :thumbsup:

Er utrolig fornøyd med den, kjempegod plass til stoler og annet turutstyr under. Er og laget slik at en ikke trenger under sengetøy for å finne tingene. Luke i forkant av ramma. Kjempegreit. Kan skryte av det, for det er ikke jeg som har laget det. All ære til produsent Jan Petter Zonneweld hos Agderboat AS

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...