Jump to content

Flaggskikk - glemt kapittel


Benji

Recommended Posts

Har i sommer stadig vekk oppdaget at vi ikke lenger er flinke til å ta ned/inn flagget på våre stolte skuter når klokken er slagen for det.

Nå er det vel slik at flaggreglene gjelder for offentlige byggninger/steder, men det har da vært vanlig skikk og bruk blandt oss på sjøen også.

 

I morges på vei hjem fra jobben tellte jeg 7 Norske flagg i gjestehavna i Horten - kl 0700, ja også lå det en Svenske ved innseilingen til kanalen v/ Fyllinga.

 

Har vi blitt late? eller er det en stygg tendens ute å går. selv er jeg av den mening at flagget skal respekteres - også andre nasjoners - og har selv "glemt" å ta inn, og har da satt pris på at naboen har lagt det inn i båten.

Klarer vi å få litt stoltet inn i dette igjen å respektere flagget?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Min venn, som jeg beskriver i denne tråden:

 

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/73768-bygge-om-tmd40a-til-tamd40b-mulig/

 

Han har klokka på armen til å pipe når flagget skal ned.

 

Dersom vi ligger fortøyd ved siden av, så oppdager jeg da at jeg har glemt å ta det opp den dagen... :blush:

 

Edit: Ulv1 kjøpte en BP vimpel til meg på Hortenstreffet, og jeg har enda ikke husket å ta den med ned til båten... :blush::blush::blush:

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Dette er vel å banne i kirken, men etter diverse opplevelser i svenske gjestehavner med nordmenn som tuter i hornet, blåser på trompet el.l. klokken 21, eller flyr rundt på brygga og snakker strengt til folk de absolutt ikke kjenner, så har jeg innført en ny praksis: Jeg lar stort være å henge opp flagget, i alle fall i Sverige i fellesferien.

Jeg vet ikke om det alltid er de samme typene som drikker alt for mye og snakker alt for høyt, og kjører gris i innerskjærgården. Dette vil jeg uansett ikke være med å flagge for. Vi er gjester i et annet land, og burde oppføre oss deretter. Båten min er forøvrig ikke en del av hverken handelsflåten eller marinen.

Link to post
Share on other sites

Er glad for jeg er en enkel sjel som ikke ser noen problemer forbunnet med å følge god "skikk og bruk" regler for det norske flagget.... Ser heller ikke problemet med at det tutes eller spilles trompet klokken 21 for firing av flagget i den perioden det gjelder.. Jeg er selvsagt også stolt over det norske flagget og har respekt for flagget vårt. :flag:

 

Jeg tar selvsagt av meg sydvesten når nasjonalsangen til kongeriket Norge spilles.. Det er ikke annet enn aliminnnelig god gammeldags folkeskikk. For de av oss som har det, er dette med respekt for kongeriket Norge og dets nasjonalsymbol relatvit enkelt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg folk generelt skal passe sine egne saker og gi pokker i andre sine flagg og hvordan de praktiserer flaggfiring og heising. Min erfaring er at disse gjøkene som driver å tuter i fløyter og trompeter kl 21 om kvelden, ikke er like ivrige kl 08 om morgenen. Har også lest her i forumet at noen går ombord i andre sine båter og firer flagg !!! I psykiatrien kalles dette personligehtsforstyrrelse og blir behandlet med samtaler og medisin. Hvis noen prøver seg med flaggfiring i min båt blir det det behandlet med samtale og muligens et bad. Folkens, PASS DERES EGNE SAKER.

Link to post
Share on other sites

Har også lest her i forumet at noen går ombord i andre sine båter og firer flagg !!! I psykiatrien kalles dette personligehtsforstyrrelse

Det da volsdomt til hyggelig start på en vakker søndags morgen.... Mee har du noen link som viser at noen har tatt seg ulovling ombord i andres båter for å fire flagget, samt har du en link som viser til at en slik handelse er definert som personlighetsforstyrrelse i psykiatrien... Jeg bare spørr siden jeg ikke erindrer å ha sett dette nevnt i psykiatrien.. Mne formoder du har god kjennskap til dette, og kan vise til hvor dette er nevnt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ble fortalt i går kveld at i gjestehavnen Grimstad blåses det i trompet 21.00 hver kveld

Kan ikke si at jeg la merke til de de de 2-3døgnene vi lå der i sommer.

 

Nå er det vel slik at det er kl 21 sålenge solen er oppe, nå for tiden når solen går ned før kl 21 så skal vel flagget ned tidligere ?

 

Jeg flagger bare når vi er ute på tur

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at det er kl 21 sålenge solen er oppe, nå for tiden når solen går ned før kl 21 så skal vel flagget ned tidligere ?

Det er riktig, og for Oslo så skulle flagget ned klokken 20.59 den 19 august.. I dag skal flagget fires klokken 19.06 for Oslo... og i morgen klokken 19.03...

 

For neste år så skal flagget fires i Oslo klokken 21.00 fra og med 26 april og til og med 19. august... Så dette er ikke vanskelig i det hele tatt... før og etter disse datoene skal flagget fires før klokken 21..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Regner med at de som synes det er så forferdelig at noen har flagget oppe en halvtime over tiden, er de samme som får dagen ødelagt om noen skulle finne på å passere med fenderne ute? Det er virkelig trist at det ikke skal mer til for å ødelegge båtturen for enkelte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Regner med at de som synes det er så forferdelig at noen har flagget oppe en halvtime over tiden, er de samme som får dagen ødelagt om noen skulle finne på å passere med fenderne ute? Det er virkelig trist at det ikke skal mer til for å ødelegge båtturen for enkelte...

 

 

Mitt spørsmål gjalt ikke de som har det en halv times tid over, men de som har det oppe hele tiden - natten igjenom.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Det hele er meget enkelt; er man opptatt av flaggregler, så går eget flagg opp og ned i henhod til reglene. Sjøl har jeg en liten alarm på mobilen kl. 20.55 når jeg er på tur, jeg liker å ha det i orden... Jeg synes også det er en hyggelig tradisjon f.eks. med trompeten i Grimstad (var forresten taus i år), eller evt. et kort signal fra største båt i havna. I Grimstad i sommer lå det en del store treseilere på vei til Risør, og da gikk det opp en hvit signalrakett kl 21.00. Synes det er gøy!

 

Men jeg bryr meg ikke om alle andre! De får da jamen gjøre som de vil!!! Og når det blir pipekonsert i hele havna, så går det over streken. Likeledes dersom man går ombord i andres båter får å ta flagget... Har gjort det for venner som jeg vet liker å ha slikt på stel, men kunne aldri drømme om å gjøre det hos fremmede...

 

Lev og la leve!

 

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Prøver alltid å holde reglene MEN fanatisme er vel aldri bra. Har glemt flagget manf en gang, selv om jeg er gammel marinemann og stresser ikke med det. Setter pris på en vennlig påminnelse fra sidemann hvis jeg skulle glemt det..og kan godt finne på å gi andre en påminnelse selv, men i en vennlig tone. :smiley: .

 

Ingen dør av et glemt flagg, hvis mange har glemt det, som i Horten tyder det vel på at de har hatt en hyggelig kveld....

Link to post
Share on other sites

Det er jo litt artig, da dette med båttradisjoner, et liv litt på siden av det daglige gjøre-som-jeg-selv-vil.

Betyr selvfølgelig ikke noe for min trivsel hva andre gjør, men det gir hygge for egen del.

 

Legg gjerne igjen et stemme på denne meningsmålingen, der du forblir anonym, om flaggbruk etter solnedgang: Link

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen båtfolk er litt slapp på flaggskikk, men deg gjelder i allefall ikke båtplassen.no

 

Husker mange tråder der dette blir diskutert opp og ned og må være sammen med "strøm om bord" og "Bavaria" et av de mest diskuterte sakene her.

 

Når man søker på ordet "Flaggregler" finner man hele 60 treff her på baatplassen.

 

Tror faktisk at det finnes en annen nasjon som er så opptatt av dette. I Tyskland kommer flagget ofte opp i begynnelsen av sesongen (av og til) og ned igjen på høsten (kanksje). I andre er det mer vanlig å flagget oppe kontinuerlig mens man er på tur/om bord i båten og ned når båten ligger i marinaen. I Norge er det litt mas rundt dette syns jeg. Var i Shetland om sommeren og av de ca 25 seilbåtene der var ca halvparten av båtene norske og jeg tror ingen av oss firte flagga om natten. (Englendere gjorde ikke det heller)

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk at det finnes en annen nasjon som er så opptatt av dette.

I Finland mener jeg man anvender tilsvarende vanlige folkeskikk rundt flagget som her til lands (erfaringene er fra land, og ikke med fritidsbåt). Det kan nok ha sammenheng med at både Norge og Finland har en forholdsvis kort periode bak seg som sjølstendige stater med eget flagg.

For øvrig lå vi på Källö-Knippla en natt i fjor sommer, og havneverten der bad en fra hver nasjon om å bistå med firing av flagg (flaggstangrekke på moloen nord for gjestehavna) kl 2, til trompetfanfare, mens havneverten selv (pluss et par hjelpere) satte flaggene om morgenen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Har i sommer stadig vekk oppdaget at vi ikke lenger er flinke til å ta ned/inn flagget

 

flaggreglene gjelder for offentlige byggninger/steder, men det har da vært vanlig skikk og bruk på sjøen

 

 

Har vi blitt late? selv er jeg av den mening at flagget skal respekteres

 

Klarer vi å få litt stoltet inn i dette igjen å respektere flagget?

 

Sammenblandingen av flagging på fritidsbåt å flaggregler for offentlige bygninger/steder er unyttig.

Vanlig skikk og bruk vil variere fra sted til sted å fra person til person, noe som allerede har fremkommet i denne tråden. for noen er det tilsynelatende korrekt å fire flagget kl 19.07 på en gitt dato, for andre er det det reneste tøv.

Har sett lenker til diverse flaggregler for fritidsbåt i forskjellige tråder, det eneste de har til felles er at de ulike å at de ikke er skrevet av offentlig myndighet.

 

Det er for de fleste her kjent at det var sesongavslutning for bp medlemmer i Horten i helgen, at noen av båtene glemte å ta inn flagget sier meg at treffet var vellykket. å dra paraleller til latskap, respektløshet og mangel på stolthet blir litt mye for meg.

 

Jeg flagger når jeg er i båten, om jeg ikke er underveis tar jeg inn flagget kl 21, om jeg glemmer det en gang, eller ikke rekker å fire i tide så mister jeg ikke noe nattesøvn av den grunn. om noen lar seg irritere av det, ja vel.

 

Synes det er langt mer respektløst å flagge med fillete å møkkete flagg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...