Jump to content

Flaggskikk - glemt kapittel


Benji

Recommended Posts

Når det er sagt må jeg innrømme at jeg glemmer av og til å flagge hjemme,

 

Det finnes ingen flaggplikt for oss vanlig dødelige.

 

Sånn generelt og til oss alle; hvorfor bryr man seg med å ha flaggstang og flagg, det være seg hjemme eller på båten når man gir så til de grader blanke i de regler (ikke lover) og sedvaner som har vært rådende i generasjoner? Ja, hvilken glede har man av denne tøyfilla som henger og slenger et eller annet sted og ofte sågar er i veien, blir våt, må lappes eller skiftes ut og koster penger? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For hundre år siden var det veldig respektløs å si "du" istedenfor "De". Til og med Nansen og Amundsen brukte De og Dere når de snakket med hverandre ut på polarferdene. Idag går det helt fint å si til sjefen: "Hei Robert, kan du hjelpe meg". Ikke respektløs i det hele tatt. To generasjoner siden hadde du fått sparken for makan til frekkhet.

 

Om skikk og bruk endrer seg gradvis og blir også mer lik internasjonalt har det vel ikke med respektløshet å gjøre. Som det var sagt før: Det er viktigere å føre et fint og rent flag enn å passe på om nabobåten overholder firingen kl 21.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Støttes. Det blir internasjonale regler på meg og mine heretter. Oppfordrer alle til å gjøre det samme. :-))

Da vil jeg abefale deg å bruke et internationalt flagg da, eller en Remapose... og ikke flagget for kongeriket Norge. Har du så liten respekt for det norske flagg, så mener jeg at du bør la være å bruke.... vil du vise at du er fra Norge, så kan du fint bruke en vimpel.....

 

Jeg synes det er repesktløst overfor kongeriket Norge at du oppfordrer det norske folk til å vise forakt for det norske flagget.... Dette plasserer deg etter mitt syn i samme bås som de en ser på TV som blant annet brenner det amerikanske flagget..

 

Kan du ikke vise flagget vårt respekt så skal du ikke føre det... enkelt og greit..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da vil jeg abefale deg å bruke et internationalt flagg da,

 

Det er kanskje ikke så dummt å føre Europaflagget eller FN-flagget på hekken. Vet noen om det er lov?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke plikt å ha flagg dersom man seiler inn i andre lands farvann?

 

Hvis du tok deg bryet med å se hva jeg svarte på, eller kommenterte om du vil, så er det lagt vekt på ordet "hjemme", og når jeg er hjemme så er jeg ikke i båt, bor ikke i båt, og er sjelden borte når jeg er hjemme, dog med det mulige unntaket at jeg er åndsfraværende, skjer nokså hyppig det, bevisstløs eller sover.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje ikke så dummt å føre Europaflagget eller FN-flagget på hekken. Vet noen om det er lov?

Selvfølgelig er det lov. Poenget her, noe som vel nå må være gjentatt til det kjedsommelige, er at det finnes ingen lover som regulerer bruk av flagg på lystbåter. Flagg med hva du vil, når du synes det passer. Værre er det ikke.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

dummeste jeg ser er de som fører piratflagg.

 

Må få lov å si meg enig i det. Jeg fikk et slikt av ungene da de var små, men har aldri fått meg til å henge det utvendig på båten (selv om båten nå faktisk er oppkalt etter en sjørøverskute, visstnok Norges siste). Så Jolly Roger har pent fått nøye seg med å være opphengt innvendig i båten!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er faktisk enig Nyste. Ett piratflagg i masta eller annen passende plass er OK. Signaliserer at det er barn ombord og de syns det er morsomt. Passer selvfølgelig ikke på hekken. Der skal Nasjonalflagget henge.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det var vel ikke et svar på mitt spørsmål, eller? :confused:

 

Forventer du at jeg skal komme opp med en full oversikt over reglene som gjelder alle land i verden? Foreslår at du tar kontakt med de respektive ambassader i de land du skal besøke så vil sikkert konsulatavdelingen der med glede hjelpe deg.

 

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det at det norske flagget skal ned kl 21.00/når solen går ned er jeg helt enig i og synes dette bør overholdes.

 

Det jeg opfatter som meget irriterende er når andre begynner å tute/rive ned/kjefte på andre i havnen, dette er latterlig synes jeg, da andre prøver å leke barnevakt.

 

Hadde jeg kjedet meg så mye på tur at jeg måtte bruke tiden på å passe på andre hadde jeg enten:

 

1. Funnet noen andre kompiser å dra med neste gang

 

2. Gått opp et hakk på kanaplakken

 

Folk bør passe sine egne saker, og skulle flagget glemmes en gang synes jeg ikke dette er noen krise og noe å lage pipekonsert for, neste gang er det kanskje du som glemte flagget en kveld!

Redigert av volvo_penta_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg en eldre mann og syntes det er helt greit at noen tar et støt i fløyta når det er flaggtid om kvelden, riktig nok. :yesnod: Jeg glemmer lett tid og sted noen ganger. Samtidig syntes jeg det er greit å følge vanlig høflighet når det gjelder flagget vårt.

Prøver å bytte det ut annenhvert år slik at det er pent til enhver tid. Flagget koster mindre enn en flaske med noe godt i på polet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

 

Jeg synes det er repesktløst overfor kongeriket Norge at du oppfordrer det norske folk til å vise forakt for det norske flagget.... Dette plasserer deg etter mitt syn i samme bås som de en ser på TV som blant annet brenner det amerikanske flagget..

 

Kan du ikke vise flagget vårt respekt så skal du ikke føre det... enkelt og greit..

 

 

For det første er det ikke opp til deg å fungere som flaggpoliti overfor andre. Pass dine egne saker. For det andre er ikke dette et spørsmål om "forakt for flagget", men snarere å ikke fremstå som fullt så ekstremistisk som du er et sørgelig eksempel på. Symtomatisk nok trekker du av alle frem ekstremister for å sette andre i bås. Men dette har neppe streifet deg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...