Jump to content

Flaggskikk - glemt kapittel


Benji

Recommended Posts

Hvorfor er det kun jeg som firer gjesteflagget kl 21?

Jeg føler at jeg opptrer uhøflig når jeg tar inn mitt norske flagg, men lar flagget til landet hvor jeg er gjest henge.

I Sæby registrerte jeg i sommer, havna var helt full, at kun jeg og en tysker bak meg, firte det danske flagget under "flaggsermonien".

 

Gjelder ikke flaggreglene gjesteflagg?

 

Mvh

Helios

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at det er kl 21 sålenge solen er oppe, nå for tiden når solen går ned før kl 21 så skal vel flagget ned tidligere ?

 

Nå var det ikke "nå for tiden" mine venner lå i Grimstad, men i sommer, nærmere bestemt i perioden 20/25 juli og da tror jeg solnedgang var etter 21.00. Det er riktig at denne samtalen fant sted i går, men da som et lite tilbakeblikk på sommeren, og ikke på basis av at mine venner lå i gjestehavna i Grimstad i går.

Jeg er sånn nogenlunde klar over flaggreglene og serikke noe problem med å hverken respektere, akseptere eller praktisere disse. Hvir dette er et problem for folk ellers så vil jeg anbefale å spare noen kroner og glemme både stangen og flagget.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Jeg er sånn nogenlunde klar over flaggreglene og serikke noe problem med å hverken respektere, akseptere eller praktisere disse.

 

Hvir dette er et problem for folk ellers så vil jeg anbefale å spare noen kroner og glemme både stangen og flagget.

 

Disse flaggreglene som du respekterer å praktiserer Mouche, er det uskrevne regler? Har for morro skyld googlet litt men kan ikke finne disse.

 

Jeg bruker ikke vekkerklokke på sjøen men setter ut flagget når jeg står opp, enten klokka er 7 eller 9 eller hva den nå er, hvordan praktiseres dette med flaggheising i uthavner og gjestehavner av de fleste her? å hvordan praktiseres den av regelryttere? hva står i reglene?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser på det hele som "underholdning/barnslig humor" når man får med seg nesten hele havna på å dra i hornet kl 21. selv tar jeg stort sett alltid ned flagget, men om noen lar det henge skader det vel ingen.

Syns det er trist når enkelte folk har blitt for blærete til å ikke tute kl 21, som oss normale båtfolk. Denne tutingen i seg sjøl en en skikk og tradisjon! :flag:

Link to post
Share on other sites

Disse flaggreglene som du respekterer å praktiserer Mouche, er det uskrevne regler?

 

De har ofte vært linket til her på forumet så den som leter finner nok! Mener faktisk å huske at ved innkjøp av flagg så følger disse reglene med på et lite ark?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er sånn nogenlunde klar over flaggreglene og serikke noe problem med å hverken respektere, akseptere eller praktisere disse. Hvir dette er et problem for folk ellers så vil jeg anbefale å spare noen kroner og glemme både stangen og flagget.

 

Jeg har heller ikke noe stort probleme med å praktisere flaggreglene, så stort sett kommer flagget ned når det skal. Bortsett fra de gangene jeg har glemt å heise flagget da, men det er nå så :rolleyes: . Men om noen andre i havna lar flagget henge ute til neste morgen så gjør det meg ikke så mye, jeg går ikke rundt med tåkeluren og tuter på dem og jeg mister heller ikke nattesøvnen av det. Da irriterer jeg meg mer på ting som støyer om natten, enten det nå er aggregater, musikk eller høylytte og festpregede folk. Men et flagg som henger ute på natten plager meg ikke en plass....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Regner med at de som synes det er så forferdelig at noen har flagget oppe en halvtime over tiden, er de samme som får dagen ødelagt om noen skulle finne på å passere med fenderne ute?

For ikke å snakke om en seilbåt uten seilene oppe...

 

Folk må praktisere den relgionen de vil for meg, det er når de begynner å misjonere det er irriterende.

Link to post
Share on other sites

Har lett ganske lenge nå, det nærmeste jeg kommer er at flaggregler ikke finnes for privatpersoner i Norge til vanns eller til lands, noe som forklares med at Quislingregjeringen forbød flagging med norsk flagg utenom offentlige flaggdager, å at det etter nazi tiden ikke har vært noen som har ønsket å ta til ordet for å legge begrensninger på privatfolks flagging. Det er vanlig å følge offentlige flaggregler men man har altså mulighet for å flagge slik man ønsker, man oppfordres allikevel til å heise for tidlig å fire for sent i stedet for å la flaggstangen stå tom på en flaggdag som man ikke har anledning til å følge flaggreglene.

 

Skal lete litt til men kan noen ta seg bryderiet med å lenke til flaggreglene for fritidsbåt skal jeg ta meg bryderiet med å lese dem

Link to post
Share on other sites

I sommar begynte me å praktisera "internasjonale reglar" ombord hjå oss. Altså det som er vanleg i dei aller fleste andre land (og for utanlandske båtar som besøker Norge), nemleg at flagget forblir i masta/stanga også om natta. Tok ned flagget då me var tilbake i heimehamna (etter tre veker), og har fulgt same praksis på seinare helgeturar. Herleg å sleppa stress med å nå tilbake til båten klokka 21. Utlendingane har tydelegvis forstått det, så kvifor kan ikkje me gjera det same. Ingen er dårlegare nordmann av den grunn, og eg trur dei fleste av oss likar å pryda båten med norsk flagg.

 

Trur dette med tuting og saluttering kl 21 var vanlegare før. Hugsar me kunne iritera oss litt over det den gong me hadde små barn som gjerne akkurat hadde sovna. Men eg trur dei som tutar og salutterer er ein utdøyande rase. Og dei som gjekk rundt og minna andre på flaggfiring, ja til og med tok seg ombord og firte andres flagg, ja, dei trudde eg faktisk alt var utdøydd. Dersom det framleis finst nokon, så ber eg om at dei held seg unna min båt. :cool:

 

:flag_da::flag_sw::flag:

Link to post
Share on other sites

I sommar begynte me å praktisera "internasjonale reglar" ombord hjå oss. Altså det som er vanleg i dei aller fleste andre land (og for utanlandske båtar som besøker Norge), nemleg at flagget forblir i masta/stanga også om natta. Tok ned flagget då me var tilbake i heimehamna (etter tre veker), og har fulgt same praksis på seinare helgeturar.

 

Har egentlig litt sans for dette. Tror jeg skal gå over til "internasjonal praksis" neste år også. Minner meg litt om dronningen i England. Flagget hennes er på topp på Buckingham palace når hun er hjemme, samme om det er natt eller dag. Når det gjelder flagbruk for fritidsbåter er det jo ingen lov som man må følge og bruk og skikk er jo ikke hugget i stein men forandrer seg gjerne over tid - Så hvorfor ikke endre litt på det da. Kanskje det er flere som følger med. Syns egentlig det er fint med flag om natta når den er belyst.

 

:flag:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har egentlig litt sans for dette. Tror jeg skal gå over til "internasjonal praksis" neste år også. Syns egentlig det er fint med flag om natta når den er belyst.

:flag:

 

Kjempe fint. :lipseal:

Har arbeidet på båter registrert i: Isle of man, Liberia, Bahamas, Panama og Luxemburg. På disse båtenme har flagget eller mer korrekt ei slitt lefse, hengt oppe hele døgnet. Har vel også blitt glemt å fire lefsa når vi har seilt ut til havs igjen. 0 regler, 0 respekt.

Heldigvis er jeg for tiden på en Norsk registrert båt, hvor den tydligvis såååå slitsomme Norsk flagg kotyme følges.

Forsøker også å følge den tradisjonen i båten når jeg er hjemme.

I mine øyne har dette med respekt for flagget å gjøre.

 

Hva Svenskene, tyskerene, Philipinere, Indere og andre gjør med sitt Nasjonalsymbol er meg totalt likgyldig.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Artig tråd :)

I min verden er det viktig at man ikke behandler verken flagg eller folk respektløst.

 

Når det er sagt må jeg innrømme at jeg glemmer av og til å flagge hjemme, samt husker ikke å ta nede flagget før dagen etter når jeg kommer hjem fra jobb. Tror ikke jeg er kriminell bare fordi jeg er vimsete.

 

Ellers har jeg alltid hørt at flagget skal ned klokken 21, eller når solen går ned..... Det som inntreffer først.

Link to post
Share on other sites

Å behandle flagget daglig gir også meg en tanke om at vi er en nasjon i frihet. En påminnelse i takknemlighet.

 

Qusling-teorien og frihet til å flagge var interessant og plausibel, og hvis du kikker på linkene i den andre flagg-tråden for tiden (som bare er om flagging under seilas) så ser du at det også går lenger tilbake i tid.

Skip har vært/er en egen "verden" under skipperen. Link

 

Det er påfallende at det i et land med regler for alt beskrives slik "Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs."

Link to post
Share on other sites

I sommar begynte me å praktisera "internasjonale reglar" ombord hjå oss. Altså det som er vanleg i dei aller fleste andre land (og for utanlandske båtar som besøker Norge), nemleg at flagget forblir i masta/stanga også om natta.

:flag_da::flag_sw::flag:

 

Støttes. Det blir internasjonale regler på meg og mine heretter. Oppfordrer alle til å gjøre det samme. :-))

Link to post
Share on other sites

"Internasjonale regler" følges ombord hos oss. Det er jo nasjonalflagget / flaggstaten en har respekt for og behandler flagget deretter. Så lenge vi er ombord henger dette på stanga - nå også i Norge - og tas ned når vi er i hjemmehavn eller forlater båten for flere dager. Skal en følge flaggreglene kontinuerlig til punkt å prikke, må en jo også gjøre dette i hjemmehavna, for det er vel ikke båtens plassering som avgjør bruk av flaggreglene.

 

En av forutsetningene (når vi ønsker å forlate båten for lengre tid) for å ta ned flagget i utlandet er at det tydelig fremgår hvilken nasjon båten kommer fra, med hensyn til havnemyndighetene i landet. Dette holder som oftest de første dagene en ligger i havna da havnemyndighetene som oftest da vet hvilken nasjon båten kommer fra. Dette har en viss preventiv virkning til at båten får være i fred for lokale "bander" på utkikk etter dine verdier.

 

Greit nok å følge nasjonale flaggregler ombord i et skip som har døgnkontinuerlig vakt gående. Da vet vakta når flagget skal opp og ned.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...