Jump to content

Flaggskikk - glemt kapittel


Benji

Recommended Posts

...eller en Remapose... og ikke flagget for kongeriket Norge.

 

Preventiv virkning på bander at man kommer fra Norge, en av verdens rikeste land? Mye å stjele da av elektroniske dippedutter, ville jeg tro.

Kannskje er en Remapose de vi skal føre? Norge er et land uten gjeld og er rikt av verdipapirer og aksjer på markeder dem ikke kan selge på til en pris. Om man ser tilstander på skolebygninger og annen struktur i landet synes jeg den Remaposen betre og betre... :lol::flag::lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er repesktløst overfor kongeriket Norge at du oppfordrer det norske folk til å vise forakt for det norske flagget.... Dette plasserer deg etter mitt syn i samme bås som de en ser på TV som blant annet brenner det amerikanske flagget..

 

KONGEriket Norge er eg kanskje ikkje nokon stor tilhengar av, men RIKET Norge, med demokrati, fridom, sosiale verdiar, natur, menneske osb., både respekterer eg og set svært høgt. Så høgt at eg heiser eit flott, heilt og ubleika norsk flagg kvar gong eg er på båttur (og let det henga til eg er tilbake). Her er ingen som har oppmoda til forakt mot verken flagg eller land, sjølv om folk kan ha ulik praksis for korleis dei bruker flagget. Dette må også respekterast i eit fritt land.

 

Samanlikninga med flaggbrennarane på TV (stort sett religiøse fanatikarar som ikkje respekterer ytringsfridom, men som gjerne nyttar seg av fridomen sjølv) heng sjølvsagt ikkje på greip. Men når eg tenker meg om, så var sikkert dette meint ironisk... :blush::giggle:

Link to post
Share on other sites

Det forundrer meg ikke at det finnes en mengde folk som gir F i tradisjoner, skikk og bruk. Det som heller forundrer meg, er at disse slabbedaskene er så veldig opptatt av å fortelle hele verden at de gir F, og sågar oppfordrer alle andre til å være med dem i et slags syndens fellesskap.

 

Det blir på en måte som å være prinsippfast i å være prinsippløs. Eller i prinsippet en slaur :rolleyes:

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er dette så viktig, poenget er vel at man er vel ikke noen dårligre menneske om man glemmer flagget vel...Jeg er fersk i denne bår verden, i sommer fikk jeg kjeft av nabobåten da jeg ikke hadde tatt ned flagget til kl 21. Min kone og 2 barn hadde vert ute med lett båten og fiska og "rakk" ikke tilbake til kl 21... Men kjeft fikk jeg, drit og dra tenkte jeg. Men hva er poenge med denne nazi holdningen,,,,jentene mine lurte jo på hva det feilte den gamle mannen, hva skal en far svare... jo enda en gretten gammel gubbe...

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

"Internasjonale regler" følges ombord hos oss."

 

Som forventet ble det reaksjoner på en slik setning. Blir som å banne ett viss sted...

 

Denne flagg diskusjonen har vært oppe ved jevne mellomrom og kommer sikker til å dukke opp igjen til forargelse for regelrytterne :wflag: som jeg også var en del av inntil i sommer. Og jeg tok flaggreglene med meg på alle turene våres og praktiserte disse til punkt å prikke innenfor norsk område. Bommet litt av og til, men stort sett gikk dette bra.

 

I sommer kom jeg opp i en diskusjon med likesinnede om flagg. Og når vi kastet et blikk rundt oss i marinaen / gjestehavna, som den dagen var stappende full av båter, var det store sprik mellom det norske flagget og tilhørende norske båter. Tyske, Franske, Polske, Danske og Svenske, som var innom lot flagget henge over natta. Noen Norske "gester" tok det ned, mens de øvrige norske glemte seg ut eller hadde ikke flagg - sannsynligvis lokale folk på bytur. Og på fiskebåtene var flagget totalt fraværende etter hva vi kunne observere. Manglet alle disse respekt for flagget ? Kunne ikke falle meg inn å beskylde mine utenlandske og norske venner for ikke å ha respekt for sitt nasjonalsymbol.

 

Den dagen endret vi vår flagg regel ombord og gikk tilbake til den praksis vi har anvendt i utlandet på lik linje med andre nasjoner. Blir vi i land over flere dager, tar vi ned flagget.

 

Skal en følge flaggreglene kontinuerlig til punkt å prikke i en fritidsbåt, som det ser ut til at mange ønsker. Ja da må en jo også gjøre dette i hjemmehavna, for det er vel ikke båtens plassering som avgjør bruk av flaggreglene. Og de fleste her på forumet vet at dette ikke blir fulgt opp. Så da spør jeg meg selv. Hvorfor denne merkelige reaksjonen mot andre som ikke gjør som de selv pleier å gjøre. Respekt for flagget sier mange... Hva med å ha respekt for flaggbæreren.

 

Greit nok å følge nasjonale flaggregler ombord i et handelsskip som har døgnkontinuerlig vakt gående. Da vet vakta når flagget skal opp og ned.

 

 

 

Hjelper det å ha norsk flagg eller er det fluepapir på bandene?

Med all respekt for flagget så fester vi ikke fluepapir til flagget :smiley:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

For det første er det ikke opp til deg å fungere som flaggpoliti overfor andre. Pass dine egne saker.

Nå er dette et diskusjonsforume og jeg forbeholder meg selvsagt retten til å ha min mening om hva jeg mener er respektløs bruk av Norges flagg.. Ja jeg mener det er respektløst å oppfordre til å vise forakt av Norges flagg.. enkelt og greit..

 

Symtomatisk nok trekker du av alle frem ekstremister for å sette andre i bås. Men dette har neppe streifet deg.

Ja jeg mener at de som viser Norges flagg forakt på en slik måte er ekstremister.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Samanlikninga med flaggbrennarane på TV (stort sett religiøse fanatikarar som ikkje respekterer ytringsfridom, men som gjerne nyttar seg av fridomen sjølv) heng sjølvsagt ikkje på greip. Men når eg tenker meg om, så var sikkert dette meint ironisk... :blush::giggle:

Dette var ikke ironisk ment, det er i mine øyne liten forskjell på religøse fanatikere og flagg fanatikerne som av prinispp ikke ønsker å vise flagget vårt respekt.

 

Jeg er også en fanatiker, ja jeg liker å holde gode norske tradisjoner i hevd.... Respekterer det Norske flagget som er symbolet på et fritt og uavhengig land...

 

Jeg er stolt over kongeriket Norges flagg, og respkterer det... At andre driter i å respketere kongeriket Norges flagg er noe jeg ikke liker... Det at andre ikke liker at jeg mener dette er noe jeg fint kan leve med.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skal en følge flaggreglene kontinuerlig til punkt å prikke i en fritidsbåt, som det ser ut til at mange ønsker. Ja da må en jo også gjøre dette i hjemmehavna[...].

Hvorfor skulle det være vanskeligere i hjemmehavn enn andre steder? Jeg følger stort sett flaggreglene også i hjemmehavnen uten at jeg mener at jeg er fanatisk av denn grunn.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Det som heller forundrer meg, er at disse slabbedaskene er så veldig opptatt av å fortelle hele verden at de gir F, og sågar oppfordrer alle andre til å være med dem i et slags syndens

 

Nå var det denne tråden startet av en som synes det var så forerdelig at det henger flagg ut kl. 7 om morgenen. Da svarer vi som velger å følge andre skikker at det synes vi her helt greit at flagget henger ute og at folk burde heller passe sine egene saker enn å leke flaggpoliti/flaggmulla.

 

Å påberope seg å være talsmann for den eneste rette tro og kalle andre mennesker respektløse slabbedasker fordi de velger å avvike fra deres egen norm sier vel mest om de som slenger ut disse beskyldingene.

Link to post
Share on other sites

Jeg følger stort sett flaggreglene også i hjemmehavnen uten at jeg mener at jeg er fanatisk av denn grunn.

Går da ut fra at du setter deg i bilen om morgenen og kvelden og drar ombord og heiser / firer flaget til den gjeldende flaggtid. Eller får en "vaktmann" til å ta denne jobben. Flagget og dets regler er vel ment for båten og ikke for deg som person.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Går da ut fra at du setter deg i bilen om morgenen og kvelden og drar ombord og heiser / firer flaget til den gjeldende flaggtid.

Nei, hvorfor skulle jeg gjøre det? Når ingen er ombord, er båten ikke under komando, og skal heller ikke føre flagg. Vi tar også ned flagget når vi forlater båten for å gå på stranden eller handle eller lignende. Er vi på land, men i nærheten av båten, lar vi det henge.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Dei som er mest opptekne av kva andre gjer og ikkje gjer, også kalla moralistar, er vel også ein tradisjon. Både her på BP og elles i landet... :wink:

 

Det er vel ikke snakk om hva man er mest opptatt av, men at man "tillater" seg å mene noe om det man selv mener er en noe mangelfull respekt for bruk av det norske flagget på sjøen. Skulle ikke bli aldeles forbauset om det er ting andre gjør som du også ikke synes noe om?

 

 

Men hva er poenge med denne nazi holdningen,,,

 

Tror du burde google ordet "nazi" og se hva som kommer opp. Trist å se at dette ordet stadig oftere brukes om (eller mot) personer som er av en annen oppfatning enn en selv og til og med "tillater" seg å gi uttrykkk for det. Så historieløse håper jeg ikke vi blir på enda en del generasjoner! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror du burde google ordet "nazi" og se hva som kommer opp.

Dette ordet har nok fått en (litt) ny mening etter hvert. Ungdommen bruker det om autoritære holdninger. Jeg har derfor sluttet å ta det i verste mening.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nei, hvorfor skulle jeg gjøre det? Når ingen er ombord, er båten ikke under komando, og skal heller ikke føre flagg. Vi tar også ned flagget når vi forlater båten for å gå på stranden eller handle eller lignende.

Det er ikke værre en dette... :flag_bp:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette ordet har nok fått en (litt) ny mening etter hvert. Ungdommen bruker det om autoritære holdninger. Jeg har derfor sluttet å ta det i verste mening.

 

Og siden jeg jobber med ungdom så mener jeg at litt opplysningsvirksomhet kan være på sin plass.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ute i verden er flaggets hovedfunksjon på fritidsbåter å vise hvilket land båten kommer fra. Flagget skal være helt og rent, henge bak på båten og oppe hele døgnet. Det er det hele.

 

Når denne typiske norsk diskusjonen starter opp igjen kan en få mistanke om at det handler om en form for nasjonale mindreverdighetskompleks. Jo mindre land jo større flagg. Jo ferskere land, jo mere nasjonalistisk flagghysteri og sermonier. Når blir vi voksene?

Link to post
Share on other sites

Dette ordet har nok fått en (litt) ny mening etter hvert. Ungdommen bruker det om autoritære holdninger. Jeg har derfor sluttet å ta det i verste mening.

Ord for nye meninger i likhet med at tradisjoner endrer seg.

Om 200år blir nazi-gutta barnas favoritter og dem sitt flagg har erstattet disse skummle pirat flaggane sem er på hver annen båt i dag.

Link to post
Share on other sites

hvordan praktiseres dette med flaggheising i uthavner og gjestehavner av de fleste her? å hvordan praktiseres den av regelryttere? hva står i reglene?

 

Man står ikke opp for å heise flagg, men setter det opp når man har stått opp! :flag:

 

Det var vel det eneste svaret han fikk. For alt jeg vet, kan det være riktig svar på alle tre spørsmålene, men jeg kan ikke huske å ha sett noen versjon av "reglene" hvor det sto at "det er ikke så nøye om du ikke rekker å heise flagget i tide på morran, hvis du f.eks. er trøtt eller i bakrus".

Regner med jeg blir korrigert hvis det står noe sånt, men inntil videre er jeg overrasket over at ingen andre har kommet med svar på de tre spørsmålene til free.

 

Er det respektløst å ligge i senga og sløve til f.eks. kl. 13:00 før man heiser flagget, kanskje med radioen på den siste timen...?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...