Jump to content

Hvor er dette?


bliss X

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
jma001 skrev On 17.10.2019 at 13.07:

Når du har tid kan du titte på noen båt/hav/natur-bilder  som jeg raskt har lagt til rette i et album.
Bildene er hovedsaklig hentet fra vårt langstrakte kjærer Norge  - både fra Sør og Nord i landet.
Kanskje ser du hvor noen av bildene er hentet fra?

http://tromsoo.com/jarmath/bildealbum/
 

 

Nydelige bilder! :-)

 

Pinkvin skrev On 17.10.2019 at 9.04:

Enkelt hvis en først har vært der :-)

Naust.jpg.bd4247a1ce7ba63c0d89ed8f76520375.jpg

 

Jeg kan hinte litt. Historisk plass, både i gangen tid og ny tid. Eneste skjortefabrikken som er i drift i Norge, som også er sterkt knytta til en mentor her på forumet, om en indirekte, @Lars H.

 

Produksjon av båten Lars H seiler rundt i ble i sin tid satt i gang for å skaffe flere arbeidsplasser til menn i området da kvinnene jo allerede var i jobb i skjortefabrikken. 

 

Skal du seile til Island  fra fastlandsnorge så er dette kommunen som ligger nærmest.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg vært på dette stedet, men før det ble produksjon av Sagabåter på Selje på nordvestlandet, produserte de skjorter!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 35 minutter siden:

Nå har ikke jeg vært på dette stedet, men før det ble produksjon av Sagabåter på Selje på nordvestlandet, produserte de skjorter!

 

Bingo! :-) 

 

En annen vinkel på sjøbuene langs fjæra gjør det mer gjennkjennbart. Mener jeg står med ryggen mot de tildligere lokalene til skjortefabrikken når jeg tar bildet (jada, ute av fokus osv...): 

 

IMG_20190913_105043797_HDR.jpg.afaf752a2f0e7a11c64b463436cd26fd.jpg

 

Litt artig at båten din Lars er resultat av at industrimannen på Selje tar sosialt ansvar for å skaffe arbeidsplasser til mennene i bygda. Og alt tyder på at det var dyktige folk. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selje ligger rett ut mot storhavet, kanskje derfor Sagaboats lager så solide og sjøsikre båter?

 

saga1.jpg

 

Her fabrikken der Saga-båtene produseres.

saga2.jpg

 

saga3.jpg

 

Her båthavnen, ikke bare Sagabåter der, men de som ligger der er lett kjennelig

 

saga5.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sjøbliss skrev for 17 timer siden:

Har hytte på Barmen, med utsikt på Selje. Burde tatt den der....

 

Å fy f.. nå ble jeg misunnelig. Må si at jeg syns Stadtlandet er noe av det peneste og råeste av natur og vær jeg vet om. Helt fantastisk flott der. Ligger noe slekt begravet på Selje som kom fra en eller annen gård på nordøstsiden der, i retning Leikanger. 

 

Har gått på utsiden med båt en del ganger, men vært der med bil de siste gangene. Pleier å ta en kjøretur dit når jeg er på fisketur med "gutta" ved Måløy. Om en ser en bil som kjører "mistenkelig", stopper overalt, en gubbe som vaser rundt utenfor bilen uansett vær, tar bilder med mobilen eller bare står og glaner på de rareste plasser, ja da kan det godt være meg. Pleier å ta en hel dag med å kjøre rundt og kikke. Stoppe her og der, traske rundt. Blir helt satt ut av naturen og omgivelsene der, som å lande på en annen planet egentlig. 

 

 

Tror dette ble tatt på vei over fra Selje til Leikanger fra rasteplassen ved Kopevannet. Blurry pga bruk av zoom på mobil med liker "effekten" av det ;-)

IMG_20190913_114533564_HDR.jpg.bf19c93851c50a83f9a050a49bd55786.jpg

 

Og her er jeg etter Flatraket, på vei inn fjorden mot Nordpollen. Tatt gjennom frontruta, enda mer blurry og refleks i ruta. 

IMG_20190913_102620879.jpg.37f9a954e0d3c46aed380ef2f9b37d42.jpg

 

Husker ikke helt... Kan det være Dalsbø på vei mot Ervika?

IMG_20190913_120854891_HDR.jpg.60414dfea416380c1bdf58f478ace6e0.jpg

 

Kapellet på/i (hva er riktig?) Ervika. Om det var fritt gravplassvalg a la sykehusvalg så hadde jeg nok fort tatt en plass her ja :-D Måtte blitt på utsiden av gjerdet da kanskje siden jeg ikke er i statskirka ;-)

MVIMG_20190913_123943854.jpg.72f75421678f2c78a169362ac931abf5.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bildet avslører mye i seg selv. Sykkelen med 2 gear fungerer perfekt. Lett gear for motvind, tungt for medvind er alt en trenger her :-) Av med skoa og en kan vasse rundt her i all evighet i ett gigantisk grunt våtmarksområde på en av de mest populære plassene for både norske og svenske båter. 

 

IMG_20190709_105552966_HDR.jpg.b1133a344f04883403b12979e46345d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev 11 minutter siden:

Pinkvin ....litt syd saltsyderiet?

 

Du er på rett øy men du peker vel egentlig på Hornfiskrøn, som er godt gjettet. Jeg har bestemt meg for å ta en av de vognturene ut dit fra Byrum neste gang jeg er der. 

 

Hulda skrev 7 minutter siden:

Tror jeg også, Læsø SE.

 

Riktig øy :-)

 

Bildet er tatt på andre/sørsiden av øya med Østerbyhavn i ryggen og en ser utover våtmarksområdet Bovet bugt. Om jorda var flat og sikten ekstremt god ville jeg vel sett Anholt :-)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mare Nostrum skrev 49 minutter siden:

..og enda ett..

20191019_161806.jpg.2b1bdd438c065677f135832018466a07.jpg

 

 

Syns fjellet og knausene ser "Vestfoldsk" ut... Etter å ha studert kart og rynka panna over profilen på øyene langt uti der, som ligner på Svenner... Så må vel bildet være tatt fra Stavernsøya og ut mot Svenner? 

 

Til mitt forsvar har jeg aldri vært på Stavernsøya.... tror jeg. :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...