Jump to content

Tiltak før og under vinteropplag? Bayliner Daycruiser


mulebakk

Recommended Posts

Hei!

 

Har fått plass til min Bayliner 602 i en kald garasje i vinter. Lurer nå på om det er nødvending med noe varme ombord eller avfukter? Jeg har tatt inn putene fra sovecabinen og alle løse gjenstander. Garasjen er luftig. Åpen i ene enden.

 

Motoren er Mercuiser 4,3L. saltvanns kjølt. Så den er det vel bare å kjøre gjennom fersvann og slippe ut alt vannet etterpå. Fikk beskjed om å bare åpne for vannet med et blått hjul på motoren. Er det alt som jeg trenger gjøre? .

 

På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

1. Motor

 

a) Kjør motoren varm i ferskvann, etterfulgt av en 50/50 blanding av vann og frostvæske

 

B) Skift olje (utenbords 4-takters og innenbordsmotor)

 

c) Skift girolje (utenbords)

 

d) Skift olje- og drivstoffiltere

 

e) Sjekk og stram reimer (innenbords)

 

f) Spray med fuktdrivende spray (innen- og utenbordsmotor)

 

g) Sprut konserveringsolje i forgasser (utenbordsmotor)

 

h) Motorvask om nødvendig

 

 

 

 

 

2. Utvendig

 

a) Vask grundig. Spyl godt med høytrykkspyler under vannlinja (gjøres ofte av den som tar båten opp hvis du betaler for denne tjenesten)

 

B) Poler dekk og fribord. Områder med antisklibelegg kan behandles med tynnflytende voks beregnet for ru overflater.

 

c) Dekk til treverk med presenning, med god lufting.

 

d) Smør kuleventiler (hvis opplag på land)

 

e) Vinkle båten med klosser eller bukker, slik at vann får renne ut (hvis opplag på land).

 

f) Sjekk offeranoder, skift om nødvendig

 

 

 

3. Innvendig

 

a) Steng bunnventil (hvis opplag på sjø)

 

B) Tøm og blås ut av ferskvannsanlegg

 

c) Sjekk for irr (elektriske anlegg)

 

d) Skray sikringer og kontakter med fuktdrivende spray (elektriske anlegg)

 

e) Sjekk væskenivå på batterier (elektriske anlegg)

 

f) Lad opp batterier

 

g) Løft puter på høykant (evt rense og ta med inn for tørt oppbevaring)

 

h) Åpne skap og skuffer og la de luftes gjennom vinter

 

i) Hell frostvæske i sluk og toalett

 

j) Tørk i kjølsvinet

 

k) Ta med løsøre og andre verdier hjem for oppbevaring

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

 

Motoren er Mercuiser 4,3L. saltvanns kjølt. Så den er det vel bare å kjøre gjennom fersvann og slippe ut alt vannet etterpå. Fikk beskjed om å bare åpne for vannet med et blått hjul på motoren. Er det alt som jeg trenger gjøre? .

 

På forhånd takk.

 

Det finnes noen som mener man "skal" gjøre full pakke på høsten, men det er ikke alt som strengt tatt er nødvendig. Jo mer du gjør på høsten, jo mindre trenger du å gjøre på våren.

 

Det kan være fornuftig å skille mellom det man gjøre og det man med fordel kan eller bør gjøre. Frostsikring av motor må gjøres. Enten gjennom tømming som du antyder, og/eller ved å kjøre frostveskeblanding gjennom motor. Fordelen med frostveske er at dette i tillegg motvirker korrosjon.

 

For øvrig er det litt avhengig av hva som er hensiktsmessig for deg. Mange foretrekker å ta oljeskift på våren. Men det er en del fordeler fobundet med å ta det på høsten. Fogging er det mange som dropper, men bør med fordel gjøres.

 

Når det gjelder frostsikring av båten for øvrig bør alle vanntanker tømmes. Frostveske i avløp og toalett er strengt tatt ikke nødvendig. Dimensjonene på avløpsrørene er store nok til å håndtere det lille vannet som måtte ligge igjen. Men det skader selvsagt ikke - jeg pleier å helle frostveske i avløp og toalettsystem selv, men hadde neppe risikert mye ved å droppe det.

 

Batteriet kan du med fordel ta med hjem for varm og tør oppbevaring. Hvis du velger å la det stå i båten kan du ta vedlikeholdet på våren. Så som vannpåfylling, topplading etc. Å sette poler, koblinger inn med vaselin (eller annet som motvirker irrdannelse) kan med fordel gjøres på høsten.

Link to post
Share on other sites

Batteriet kan du med fordel ta med hjem for varm og tør oppbevaring.

 

Selv velger jeg å etterfylle vann på høsten, lade det opp maks, smøre inn poler, koble fra batteriledningene og la det stå KALDT i båten. Ser ingen grunn til å ta batteriet ut av båten og drasse det med hjem/tilbake til båten og ombord igjen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser ingen grunn til å ta batteriet ut av båten og drasse det med hjem/tilbake til båten og ombord igjen.

 

 

Jeg tar heller ikke med meg batteriene mine hjem for å si det slik. Det blir litt hva man synes er hensiktsmessig. Vedlikehold üt over å motvirke irr tar jeg på våren.

Link to post
Share on other sites

Fogging er det mange som dropper, men bør med fordel gjøres.

 

Batteriet kan du med fordel ta med hjem for varm og tør oppbevaring. Hvis du velger å la det stå i båten kan du ta vedlikeholdet på våren. Så som vannpåfylling, topplading etc.

 

Hva er Fogging?

 

Batterier skal være i topp kondisjon før vinterlagring, dette kan du ikke utsette til våren.

Link to post
Share on other sites

jeg har erfart at drivstoffprisene ikke akurat er synkende så så jeg topper tanken fulstendig opp før opplag,lite rom for kondens å penger spart til våren. Når det gjelder bensin å innendørs lagring vet jeg at noen tapper alle bensintanker på grunn av brannkrav fra myndighetene.

 

jeg har diesel på mine tanker.

Redigert av free (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bør jeg ha full bensintank eller?

 

Det heter seg at bensintanken skal være tom, mens dieseltanken skal være full. Bensin skal visst være ferskvare og med full diseltank så unngår man kondens og fare for dieseldyr. Det har vært mange diskusjoner om dette temaet på båtfora og folk er veldig uenig om hva som er riktig, men selv tømmer jeg bensintanken hvis mulig eller setter til noen dråper med et middel beregnet på oppgaven å bevare kvaliteten på bensinen gjennom vinteren. Fåes kjøpt i båtbutikker, marinaer osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei det kan du ikke.

 

Dette sier Sønnak:

Batteriet må være fulladet når det settes til lagring.

-- Alle batterier har en viss selvutlading som viser seg ved at hvilespenningen reduseres. -

Dersom spenningen synker under 12,4 V må batteriet lades opp.

Batterier som ikke oppbevares fulladet risikerer å sulfatere og tape effekt.

 

-- Husk at et utladet batteri kan fryse å bli ødelagt ved normale vintertemperaturer.

Ref Sønnak Norge- link PDF.

 

Dette sier Varta:

Batterier som står uberørt over lengre tid for eksempel båtbatterier over vinteren - skal være fulladet før de taes i bruk. Et utladet batteri fryser allerede ved -10°C, et fulladet først ved -70°C. Sjekk batteriets ladetilstand noen ganger under lagringstiden og etterlad ved behov.

Ref. Varta Automotive- link

Regner med at produsentene vet sån noenlunde hva de driver med, tror i hvertfall ikke at de juger.

 

 

Vet ikke om jeg har fogget eller ikke, har ikke hørt det ordet før. Hvis ikke du vil si hva det er så kansje noen andre her vet det?

Redigert av free (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fogging er et utenlandsk ord for konservering(solje/spray). Sprayes i luftinntaket på forgassermotorer mens motoren går for og legger seg på motorens innside for å beskytte mot rustdannelse, samt en mindre friksjonsbelemret start på våren igjen.

 

En velassortert båtforretning har både fogging spray og bensintilsetning (som gjør at bensinen beholder kvaliteten under lagring).

 

Om det er en MPI motor skal du ikke bruke fogging spray gjennom luftinntaket. Da bør du heller tømme et par dl totaktsolje direkte i vannutskilleren og kjøre motoren 10-15 min.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fogget, ikke i motoren da, kun utenpå.

 

Antar at du er svært erfaren i dette tema, som går tvert imot produsentens anvisning. Har gjort noen erfaringer selv og, sikkert ikke så mye viss erfaring som deg, men har fått med meg et å annet å gjort meg noen betraktninger oppigjennom.

 

Jeg tenker at det kan bli dyrt å følge dine råd når det gjelder batterier å vinterlagring men har erfart at en aldri kan allt, aldri er helt utlært å det som er riktig i dag er kansje ikke det som er riktig i morgen.

 

Kansje du kan lære meg litt om vinterlagring av uladede batterier, sikkert noe fysikk eller kjemi jeg ikke forstår, kan liksom ikke etter beste evne forstå at en slik metode vellykket gjenomført er noe annet enn ren skjær flaks?

Link to post
Share on other sites

Det har du helt rett i Whistler, den er ikke så veldig bred da. ditt inlegg kom i mellom mens jeg skrev.

 

red, fin forklaring på fogging hadde du og, har faktisk gjort det hvert år i påhengeren når jeg ser din forklaring, moderskipet har diesel motor å den fogger jeg ikke, men sprayer litt konserveringsolje rundt omkring.

Redigert av free (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Antar at du er svært erfaren i dette tema, som går tvert imot produsentens anvisning. Har gjort noen erfaringer selv og, sikkert ikke så mye viss erfaring som deg, men har fått med meg et å annet å gjort meg noen betraktninger oppigjennom.

 

 

Kansje du kan lære meg litt om vinterlagring av uladede batterier, sikkert noe fysikk eller kjemi jeg ikke forstår, kan liksom ikke etter beste evne forstå at en slik metode vellykket gjenomført er noe annet enn ren skjær flaks?

 

 

Erfaring kan være så mangt, men jeg har i hvert fall nærmere 30 års båterfaring og har fått med meg ett og annet opp gjennom årene. Mine båtbatterier har overlevd sin normerte levetid og vel så det på tross av vedlikehold på våren. Skråsikkerhet basert på en eller annen produsentanbefaling vitner som regel sjelden om bred erfaring. Når du går bastant ut med en påstand om at noe "må" gjøres, uten å begrunne hvorfor, må du regne med svar på tiltale.

 

"To fog the engine" er et typisk engelsk begrep på konserveringsolje på motorens innside. De fleste som har vært borti eksempelvis amerikanske manualer burde være kjent med begrepet. Siden denne tråden også tar utgangspunkt i en amerikansk båttype, blir begrepet desto mer relevant. For øvrig er begrepet "foggingolje" helt vanlig å bruke også i Norge.

Link to post
Share on other sites

Skråsikkerhet basert på en eller annen produsentanbefaling vitner som regel sjelden om bred erfaring. Når du går bastant ut med en påstand om at noe "må" gjøres, uten å begrunne hvorfor, må du regne med svar på tiltale.

 

. For øvrig er begrepet "foggingolje" helt vanlig å bruke også i Norge.

 

Det kan være flere grunner til at vinterlagring av batterier uten å lade dem først har gått bra, av de sansynlige grunnene er den fremste at batteriet var toppladet fra før, så kommer milde vintre, frostvakt, frostfri lagring osv.

 

At produsentanbefaling er tøv er jeg enig i hvis vi snakker om tobakkindustrien, sukkerindustrien etc. Når det gjelder lagring av batterier med dårlig spenning så kan jeg uttale meg skråsikkert basert på erfaring og produsentens anbefaling. At jeg får svar på tiltale er bare hyggelig, å det skulle bare mangle om jeg skriver noe bastant som er feil. Ser at denne batteridebatten kan bli lang, det er ikke viktig for meg å få deg til å forstå dette, jeg har fått frem at det er uenighet, underbygget med produsentens anvisning samt lenker til disse så da har jeg fått frem mitt syn skråsikkert og bastant.

 

Jeg foretrekker å bruke norske manualer å har vel egentlig aldri vert borte i amerikanske manualer selv om jeg har hatt noen motorer med opprinnelse i amerika. Å kalle motorkonservering for fogging er helt greit, hadde ikke hørt utrykket før å kommer nok til å fortsette å bruke norsk men det er kjekt å vite hva foggingolje er om jeg skulle komme over det en dag.

Link to post
Share on other sites

Det kan være flere grunner til at vinterlagring av batterier uten å lade dem først har gått bra, av de sansynlige grunnene er den fremste at batteriet var toppladet fra før, så kommer milde vintre, frostvakt, frostfri lagring osv.

 

Ser at denne batteridebatten kan bli lang, det er ikke viktig for meg å få deg til å forstå dette, jeg har fått frem at det er uenighet, underbygget med produsentens anvisning samt lenker til disse så da har jeg fått frem mitt syn skråsikkert og bastant.

 

Jeg foretrekker å bruke norske manualer å har vel egentlig aldri vert borte i amerikanske manualer selv om jeg har hatt noen motorer med opprinnelse i amerika. Å kalle motorkonservering for fogging er helt greit, hadde ikke hørt utrykket før å kommer nok til å fortsette å bruke norsk men det er kjekt å vite hva foggingolje er om jeg skulle komme over det en dag.

 

 

Tror jeg aldri noensinne har overvintret et toppladet batteri. Frostfritt og spesielt mildt har det heller ikke vært, så disse forklaringene holder ikke. Dette handler heller ikke om å "forstå" noe som helst, men om personlige erfaringer. Det finnes få absolutte sannheter i dette gamet. Det er helt sikkert gode grunner for å vedlikeholde batteriet på høsten, men det er lite eller ingenting som tilsier at man gjøre dette. Det er denne skråsikkerheten som gjør at jeg reagerer. Det er faktisk forskjell på og bør. Og i all den tid vi snakker om forholdsvis lavt prisede batterier, risikerer man neppe mye uansett. Det er garantert mange der ute som ikke akkurat ser på batteriet som det mest vesentlige vedlikeholdet på høsten. Derfor et lite tips: Ton ned den skråsikre retorikken noe, så slipper du "lange" debatter.

 

Når det gjelder manualer er det ikke alltid snakk om hva man "foretrekker", men om hva som finnes tilgjengelig. Og som nevnt, fogging er et begrep som også brukes i norske miljøer. Og vi snakker da primært om innvendig oljekonservering av motoren. At du ikke er kjent med begrepet tyder på at heller ikke du er utlært, i likhet med de fleste av oss. Ingen kan alt om alt i denne bransjen og ingen blir noensinne utlært, men vi høster stadig nye erfaringer på godt og vondt.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I de manualer jeg har står det "tåkeolje" i den norske utgaven, men på de boksene jeg har til formålet så står det "foggingoil" så kan jo være greit å vite at fog på engelsk betyr tåke på norsk og hva som er ment med dette/hvordan denne boksen skal brukes og hvorfor. Har til gode å se noen boks i butikken hvor det står tåkeolje, men kan godt tenkes at det finnes.

Forøvrig vil jeg fortsette å topplade batteriene på høsten og la de bli stående kaldt i båten da jeg kun har god erfaring med dette og sett dette nevnt som en fornuftig og praktisk løsning heller enn å drasse med meg batteriene i bilen og la de stå i stua om vinteren siden jeg ikke har oppvarmet garasje!

Og så ble det 1-1! :headbang:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette handler heller ikke om å "forstå" noe som helst, men om personlige erfaringer. Det finnes få absolutte sannheter i dette gamet. Det er helt sikkert gode grunner for å vedlikeholde batteriet på høsten, men det er lite eller ingenting som tilsier at man gjøre dette. Det er denne skråsikkerheten som gjør at jeg reagerer. ....

...Og i all den tid vi snakker om forholdsvis lavt prisede batterier, risikerer man neppe mye uansett...... .... Derfor et lite tips: Ton ned den skråsikre retorikken noe, så slipper du "lange" debatter.

Jeg har i alle fall forstått kjemien slik at dersom batteriene har lav syrevekt, så frosser de i stykker dersom det er nok kuldegrader. Og det har vi hatt nok av her på Østlandet de siste årene.

Apropos erfaring, så måtte en god bekjent nettopp bytte hele batteribanken av samme årsak i fjor. Det kostet ham ca kr. 10.000,-, og han mente bestemt at dette ikke var småpenger.

 

Jeg har faktisk en viss ydmykhet for de vedlikeholdstipsene som produsentene tross alt gir oss. De kunne jo latt være, og solgt mye mer. Når min motorprodusent anbefaler olje- og frostvæske, så tror jeg ham. Og jeg lader batteriene før vinteren fordi det er anbefalt.

Enkelte ting synes jeg rett og slett blir for dyrt å erfare selv.

Dette er ikke ment som skråsikker retorikk, men kun som noen ydmyke observasjoner fra sidelinjen.

 

Forøvrig vil jeg fortsette å topplade batteriene på høsten og la de bli stående kaldt i båten da jeg kun har god erfaring med dette ...

Vi er i samme ladeklubben; Mouche.

Lader i båten før opplag og lar batteriene stå kjølig, kaldt og rent uten å være parallellkoblet gjennom vinteren. Vedlikeholdslader 1 til 2 ganger før våren, spesielt ved milde vintere da selvutladningen er større ved høyere temperatur.

Min erfaring er at jeg da har batteribanken opptil 10-12 år.

Så får heller andre erfare eller synes det er dumt.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har i alle fall forstått kjemien slik at dersom batteriene har lav syrevekt, så frosser de i stykker dersom det er nok kuldegrader. Og det har vi hatt nok av her på Østlandet de siste årene.

 

Jeg har faktisk en viss ydmykhet for de vedlikeholdstipsene som produsentene tross alt gir oss. De kunne jo latt være, og solgt mye mer. Når min motorprodusent anbefaler olje- og frostvæske, så tror jeg ham. Og jeg lader batteriene før vinteren fordi det er anbefalt.

Enkelte ting synes jeg rett og slett blir for dyrt å erfare selv.

Dette er ikke ment som skråsikker retorikk, men kun som noen ydmyke observasjoner fra sidelinjen.

 

 

 

 

Tror du har misforstått hva jeg mener her. Som det fremgår lenger opp er jeg i omlag samme klubb som deg og Mouche når det kommer til dette. Jeg lar batteriene stå i båten, og med landstrøm og fastmontert lader er det ikke noe stress å gi batteriene det de skal ha i løpet av vinteren.

 

Det jeg derimot påpeker er den unyanserte tilnærmingen free har til dette. Har generelt lite til overs for skråsikre båtteoretikere som kun baserer seg på hva de måtte ha lest. Har man eksempelvis kun et startbatteri i båten til under tusenlappen risikerer man lite ved å ikke foreta seg noe, men man kan med fordel ta med seg batteriet hjem for tørr og varm oppbevaring, noe jeg også foreslår innledningsvis. Men det er fortsatt forskjell på "må" og "bør".

 

:cheers_wine:

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

man kan med fordel ta med seg batteriet hjem for tørr og varm oppbevaring, noe jeg også foreslår innledningsvis.

 

Jeg kan liste opp en rekke ulemper ved å gjøre dette, men ingen fordeler så kan du hjelpe meg med en liten liste over fordelene?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan liste opp en rekke ulemper ved å gjøre dette, men ingen fordeler så kan du hjelpe meg med en liten liste over fordelene?

 

 

Er du og jeg uenig på dette punktet? :smiley:

 

Den eneste fordelen jeg kan se er å unngå evt. frostskade, men selv dette er ikke god nok grunn for at jeg tar bryderiet med å ta dem med hjem. Da sjekker jeg heller syrenivået og setter båten på landstrøm og lader hvis det skulle bli kalt nok til at jeg ser behovet.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...