Jump to content

Tiltak før og under vinteropplag? Bayliner Daycruiser


mulebakk

Recommended Posts

Men cruseliner, jeg er skråsikker!

Da tar vi den lange debatten.

 

Batteriet være fulladet når det settes til lagring.

-- Alle batterier har en viss selvutlading som viser seg ved at hvilespenningen reduseres. -

Dersom spenningen synker under 12,4 V må batteriet lades opp.

Batterier som ikke oppbevares fulladet risikerer å sulfatere og tape effekt.

 

-- Husk at et utladet batteri kan fryse å bli ødelagt ved normale vintertemperaturer.

Ref Sønnak Norge- link PDF.

 

Batterier som står uberørt over lengre tid for eksempel båtbatterier over vinteren - skal være fulladet før de taes i bruk. Et utladet batteri fryser allerede ved -10°C, et fulladet først ved -70°C. Sjekk batteriets ladetilstand noen ganger under lagringstiden og etterlad ved behov.

Ref. Varta Automotive- link

 

Det står hverken kan eller bør fra de to produsentene jeg lenket til. Det står skal og

 

Skråsikkerhet basert på en eller annen produsentanbefaling vitner som regel sjelden om bred erfaring.

 

Når du går bastant ut med en påstand om at noe "må" gjøres, uten å begrunne hvorfor, må du regne med svar på tiltale.

 

Hvor smal eller bred min erfaring er har ikke med saken å gjøre, Om dette er basert på en venns erfaring med å kjøpe nye batterier til nesten halvparten av båtene han hadde i opplaget fordi han glemte å lade batteriene eller om det er "basert på en eller annen produsentanbefaling" vet du lite om å bør ungå å kommentere.

 

Jeg har altså begrunnet det jeg sier når du etterlyste det, først i inlegg 11 å så repetert i dette innlegget. Du må og tåle svar på tiltale, det får du her. Det du sier om å lade til våren er ikke bare feil, det er fulstendig idiotisk med mindre det har vert et uhell eller en forglemmelse.

 

Så kommer ditt argument om at batterier ikke koster allverden, Hallo!

Link to post
Share on other sites

He, he. Startbatterier koster ikke all verden. Jeg har etter din definisjon "vanskjøttet" slike gjennom flere tiår (les: primært foretatt topplading og vannpåfylling på våren), uten noe som helst problem.

 

Men andres erfaring teller selvsagt ikke for skråsikre besserwissere. I så fall blir ikke denne diskusjonen spesielt lang.

Link to post
Share on other sites

Hvis du velger å la det stå i båten kan du ta vedlikeholdet på våren. Så som vannpåfylling, topplading etc.

her begynnte debatten.

 

Vedlikehold üt over å motvirke irr tar jeg på våren.

 

 

Mine båtbatterier har overlevd sin normerte levetid og vel så det på tross av vedlikehold på våren.

 

 

Tror jeg aldri noensinne har overvintret et toppladet batteri.

 

Det er helt sikkert gode grunner for å vedlikeholde batteriet på høsten, men det er lite eller ingenting som tilsier at man gjøre dette.

 

Her kommer altså grunnen til at dette har fungert for deg.

 

Jeg lar batteriene stå i båten, og med landstrøm og fastmontert lader er det ikke noe stress å gi batteriene det de skal ha i løpet av vinteren.

:cheers_wine:

 

å igjen her.

 

Da sjekker jeg heller syrenivået og setter båten på landstrøm og lader hvis det skulle bli kalt nok til at jeg ser behovet.

 

Har du drevet med litt trolling her cruseliner? :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette blir bare verre og verre. Her må du nok gjøre litt mer research. Det er først i år jeg har fått meg båt med landstrøm og innebygget lader. Det gjør jo prosessen litt enklere for fremtiden med tanke på evt. lading på høsten og gjennom vinteren. Hva jeg faktisk kommer til å gjøre avhenger av vinteren og hva jeg finner hensiktsmessig.

 

På tidligere båter (uten landstrøm) har jeg derimot enten latt batteriet stå uladet frem til våren, eller tatt med meg batteriet hjem for lagring i kald garasje. Sistnevnte kun fordi det har vært mer praktisk med oppladning på våren hjemme i garasjen.

 

Dette har altså fungert utmerket gjennom 30 år. Som sagt det er forskjell på "må" og "bør", selv om det sikkert er vanskelig å fatte.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å si at startbatterier ikke koster er jo bare tull.

 

Det kan koste i kroner - og det kan koste i ubeleilighet. Mitt startbatteri, som på godt tilbud kostet rett over 2000, erstattet et som fullstendig tok kvelden på et ubeleilig tidspunkt. Hadde fått startet, og holdt på å legge fra i sidevind i en trang og full uthavn. Både vinsj og baugpropell koblet til start. Så knelte batteriet fullstendig. Selvom begge motorer gikk (og slikt rele som kan lede begge ladestrømmene til samme batteri) gav batteriet ingen ting - hverken baugpropell eller vinsj fortsatte. Var da kommet omtrent halvveis i å trekke opp ankeret. Og med 10 tonn med båt i god sidevind var det relativt stressende å måtte ned på badeplattformen og trekke om et 20 kg bruceanker med kjetting som hadde gravd seg langt ned. For hånd. Så etter min mening kostet det meg både kroner, stress og høy belastning på rygg og armer at startbatteriet (kun 2 år gammelt) tok kvelden.

Link to post
Share on other sites

På tidligere båter (uten landstrøm) har jeg derimot enten latt batteriet stå uladet frem til våren, eller tatt med meg batteriet hjem for lagring i kald garasje. Sistnevnte kun fordi det har vært mer praktisk med oppladning på våren hjemme i garasjen.

De fleste på forumet med litt gangtid i båt vil nok påstå at din vinterrutine med batteriene i beste fall kan betegnes som noe uheldig, Cruiseliner.

"Alle" med litt erfaring og viten om emnet, inklusive produsentene, anbefaler å vinterlagre batterier toppladet. Et raskt søk på BP vil sikkert kunne underbygge min påstand. Det er gjennom årene vært mange tråder om dette her med samme konklusjon. Derfor finner jeg det noe underlig at du (med dine egne ord) skråsikkert anbefaler eller går god for prosedyrer som går stikk motsatt av for eksempel produsentene selv anbefaler.

 

Når vi vet beviselig at batterier med lav syrevekt kan frosse i stykker i kulde, er det noe merkelig at du faktisk aktivt går ut med råd om å lade om våren. Kjemien rundt batterilading og kulde tilsier at syrevekt under 1,21 kg/l (henholdsvis 1,18 kg/l ved påfyllings syrevekt 1,23 kg/l), så skal batteriet lades opp. Ved denne syrevekten er batteriet ikke frostsikkert til mer enn ca. –15 °C, og denne temperaturen er ikke spesielt ekstrem her hos meg ved Tønsberg. Dette tilsvarer en hvilespenning på ca. 12,5 volt hvis du måler med et voltmeter. Ved syrevekt på 1 ,28 kg/l (toppladet) tåler batteriene kulde ned til –70 °C, så det er kanskje en grunn til at det lønner seg å lade batteriene om høsten likevel?

 

En annen ødeleggende kjemisk prosess er sulfatering i battericellene. Dette oppstår når enkelt sagt når et batteri blir stående uladet med lav spenning over tid. Dette er starten på en ødeleggende prosess som langsomt bryter ned batteriets kapasitet og egenskaper, og som er svært vanskelig å reversere. Toppladede batterier sulfaterer beviselig minst, så hvorfor bokstavelig talt gå mot strømmen?

 

Dette er ikke skråsikkerhet, men kun faktaopplysninger ut fra produsentene og deres erfaring med egne produkter og den kjemien som batteriene består av. Du må gjerne gjøre som du vil med dine egne batterier, men det er mildt sagt uheldig å gi uriktige og direkte feil opplysninger som kan føre til skader når andre ber om råd.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe: Legg merke til at denne diskusjonen startet med at jeg anbefaler forsvarlig vinterlagring av batterier tørt og varmt. Det er derfor ingen uenighet om at man med fordel også bør ta forholdsregler mht. batteriet gjennom vinteren.

 

Men min erfaring gjennom flere tiår tilsier imidlertid at man risikerer lite ved å synde mot dette. Det er faktisk forskjell på hva man bør gjøre og hva man gjøre. Det synes som om enkelte har en mildt sagt unyansert tilnærming til båtvedlikehold. Det er dette jeg ønsker å sette i et noenlunde edruelig perspektiv. Det er alt for mye bastante oppfatninger om hva som "må gjøres" basert på et i beste fall snevert erfaringsgrunnlag. Dette dreier seg om å formidle ulike erfaringer, så får folk gjøre som de selv ønsker. Det skader selvsagt ikke å følge anbefalinger, men på den annen side vet erfarne båtfolk at anbefalinger kan være så mangt.

 

Nordan: Nå vet ikke jeg hva slags startbatteri du benytter, men dette trenger ikke koste 2000 kroner. Og du trenger heller ikke ha baugpropell og ankervinsj koblet på startbatteriet. Men dette er vel neppe noe stort poeng i denne sammenheng uansett.

Link to post
Share on other sites

Cruiseliner:

Alle anbefalinger fra ekspertise og produsenter går på at batterier skal oppbevares kaldt, ikke varmt.

Ved varm lagring aksellerer selvutlading og sulfatering. Ved kald lagring begrenses disse negative prosessene til et minimum.

Definisjonen av "varmt" går allerede ved 20 grader. Batterier skal helst ikke oppbevares på steder som er varmere enn dette.

Ideell temperatur for langtidsoppbevaring er (toppladet og- ) noen kuldegrader.

Da står de kjemiske nedbrytningsprosessene tilnærmet stille i forhold til ved temperaturer rundt ca 20 grader.

Men du har et poeng: Alt går an! Hvis man derimot ønsker lengst mulig levetid og god effekt i hele batteriets livslengde, så gjør man lurt i å følge de kvalifiserte anbefalingene.

 

Hva man bør og må:

Lagrer du et batteri i båten eller andre steder hvor det kan utsettes for kulde (som er heldig for batteriet under lagring), så batteriet være toppladet for ikke å frosse i stykker. Et frosset batteri er fullstendig ødelagt og kan utsette omgivelsene for skadelig batterisyre.

Her er vi nok sterkt uenige om begrepene må og bør.

 

Startbatteri, vinsj og baugpropell:

Alle kvalifserte installasjoner av vinsj og baugpropell kopler dette utstyret over startbatteriet.

(Man skal i tillegg ha en bryter som gjør at man i nødtilfelle kan sammenkoble med forbruksbank)

Jeg tror dette blant annet er et krav til el-anlegget for CE-godkjenning, men her er jeg noe usikker.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...