Jump to content

firetaktsmotorer, kontra to-takt

Alternes..

Recommended Posts

Denne diskusjonen vedrørende 2 takt kontra 4 takt vil nok gå en stund. Har hatt mange utenbordsmotorer av begge slag og 4 takt er tingen.

Da kan vi legge diskusjonen død. Så enkelt kan det sies! :flag:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Elektromagnetisk styrte ventiler har bla. BMW jobbet med i mange år. Foreløpige tester har imidlertid gjort at dette ikke er lansert enda. Personlig tror jeg det tar minst et tiår før det kan være mulig å bruke dette på påhengere fordi utfordringene er store med de turtall vi opererer med her.

Argumentet mot 4T er som oftest antall bevegelige deler. Kamaksel, register, ventiler. Alternativt kan det komme vann i oljen.

Man skulle kanskje tro at disse argumentene talte for at 2T i så fall også var mer driftsikkert enn innenbords diesel?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Argumentet mot 4T er som oftest antall bevegelige deler. Kamaksel, register, ventiler. Alternativt kan det komme vann i oljen.

Man skulle kanskje tro at disse argumentene talte for at 2T i så fall også var mer driftsikkert enn innenbords diesel?

Man behøver ikke å stille spørsmål om driftsikkerhet på noe(4Takt) som har bevist sin pålitelighet i over 100 år.

Det er de "nye" 2 takterene som må bevise at dei har livets rett.

E-tec har vel livets rett etter 7 sesonger på markedet og brukbar markedsandel.

Optimax/TLDI har vel hatt livets rett i mange år, det er jo over 10 år siden de kom på markedet.

E-tec er nok et lite hakk bedre når det kommer til støy og forbruk (og ikke minst design).

Kun Honda og Suzuki som utelukkende har satset på 4-takt det siste tiåret, og det er jo greit nok det.

Men markedet fortjener flere alternativer når det er teknisk mulig.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Gikk selv fra en god gammeldags to-takter på 115hk (Johnson) og brukte ca 1/1,1 liter per nm mens på min nye 4-takter på 90hk og omtrent like tung båt så bruker jeg ca 0,6 liter per nm. Dette målt på marsjfart på lengre strekk over tre/fire timer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

En totakter bruker vel rundt 1% olje, som gir en liter pr. hundre liter... så en kan vel svi av rundt 4-500 liter før en har konsumert det samme som en 4 takter trenger på et oljeskift... Dog er ikke dette så mange timene på en voksen 2 takter, så den bruker nok mere olje... som må med i regnestykket..

Har antatt at det går med en 4-5 liter oljeskift...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Men at man kommer ned mot halve forbruket med en 4-takt vs 2-takt tviler jeg på..(samme hk,fart osv)

Du er selvfølgelig i din fulle rett til å tvile på det, men det betyr ikke at du har rett siden du tar feil!

Regnestykket over her stemmer om motorolje koster det samme som Evinrude's totaktsolje. Det gjør den nok ikke, har jeg latt meg fortelle.

Om man bruker annen olje, må motoren ha 3%. Det er hvertfall prosentforbruket en 50hk på havna her ligger på, programmert for Statoil 2T-olje.

Også spiser den plugger selvsagt, det følger med oljeforbruket.

Blokka for Honda BF130 tar 4 liter olje på skiftet, inkl filter, når den står i bil. Kan umulig tenke meg den tar mer som påhengs.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

En to-takter som f.eks en Johnson 115hk av god gammeldags type (Oceanrunner) bruker ca 1% olje er min erfaring etter 10/12 års bruk. Byttet tennplugger en gang i året som jeg også gjør på min nye fire-takter. Prisen på pluggene er nokså lik og motoroljen på fire-takteren og oljen til to-takteren koster også omtrent det samme. Min 90hk Suzuki trenger 5,5 liter olje for å være fornøyd.

Når sånne motorer går en 40/50 timer i året og farten er på 10 knop i snitt så blir det jo ikke allverden av utgifter i bruk sett i forhold til hva en enkel konservering koster hvis man setter dette bort, forsikring på båt/motor og ikke minst båtplassen. I tillegg må man vel regne en viss renteutgift og sågar et verditap selv om ekte båtfolk ikke liker å høre dette!

En av de store fordelene med E-tec kontra ordinær totakt er jo at i dorgefart bruker den utrolig lite olje.

Faktisk kan den gå 5 timer helt uten olje dersom man skulle gå tom for olje midt ute på svarte havet :clap:

Den har nemlig stempler av et materiale som NASA har vært med å utvikle...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...