Jump to content

firetaktsmotorer, kontra to-takt


Alternes..

Recommended Posts

Og jeg syns det er idioti og selge hummer og andre suver til private bare for att de skal vise seg fram og bruke mye bensin/ diesel.

Nok en avsporing... hva med en maxgrense på f.eks. 35 fot for private lystbåter.

Trenger man egentlig større båt for å bo og ferdes trygt og komfortabelt på sjøen?

Det er jo mye ekstra forurensning både i produksjon og bruk...

bare for at de med millioninntekter skal få brukte pengene sine :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Trenden er soleklar over hele verden når det gjelder 2T kontra 4T,for å sitere en av Floridas største båtforhandlere sier han i klartekst at 90% av kundene hans forespør en båt med 4T motor,2T motorer er det lite interesse for selv i USA .Der er det en snever gruppe av båtfolk som krever 2T motorer og det er Bass boat brukere som vil ha aksen som en 2T motor kan gi,men det er et spørsmål om tid før Yamaha`s SHO 4T har tatt dette markedet også.

 

Nå har du ikke fulgt med på hva jeg skrev over her. spør deg selv hvorfor de helst vil ha firetaktsmotorer? svaret er jo veldig opplagt. forde de har blitt fortalt over flere år at det nå er firetakt som er inn og er sååå mye bedre en to-takt. og den snevre gjengen du snakker om er nok godt voksne folk med lang motorerfaring, som vet å sette pris på tradisjonell kvalitet og ikke hiver seg på den første og beste moten. fordi det står jo i et eller annet blad, og da må det jo være sant :eek:

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Hadde det ikke vært for denne @£$/&!"!! hk-avgiften så hadde jeg sannelig begynt å vurdere seriøst å få montert 2x E-tec 250 bakpå hekken på min Windy 27 isteden for den tunge dieselklumpen som egentlig hører hjemme under dørken, og som ennå er under reparasjon..(type langtidsprosjekt).

Dobbel effekt og lavere vekt høres gøy ut :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nok en avsporing... hva med en maxgrense på f.eks. 35 fot for private lystbåter.

Trenger man egentlig større båt for å bo og ferdes trygt og komfortabelt på sjøen?

Det er jo mye ekstra forurensning både i produksjon og bruk...

bare for at de med millioninntekter skal få brukte pengene sine

 

Redigert av teerex: idag 17:17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja hvorfor ikke , det er miljø vi tenker på er det ikke.

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Egentlig føles det mere betryggende å ligge i 5-6000 rpm med en 2-takter enn med en 4-takter.

Man slipper å tenke på alle disse 6, 8, 12, 16 eller 24 ventilene som spretter opp og ned i et vannvittig tempo, noe de stort sett slipper å gjøre i timesvis i strekk når de er trygt plassert under panseret på en bil og med norske fartsgrenser :saint:

Men det funker jo på et vis....

 

 

Hvor ofte kjører man i timesvis på 5/6000 rpm med en utenbordsmotor?

 

 

Tja vet ikke hvor ofte, men hvis man skal et stykke vekk så blir det vel fort noen timer ? :wink:

Og 5000 rpm er greit marsjturtall for mange motorer.

 

 

Men kun så lenge de er totaktere?

 

 

Nei det vil jeg da ikke si :confused:

 

Som jeg har forstått deg så er du generelt skeptisk til den minderverdige firetakts-teknologien og spesielt bekymret med tanke på kjøring på 5/6000 rpm i timesvis. Mulig jeg har misfrståått hva du har skrevet?

 

Er jo mange motorer som har max turtall rundt 6000 rpm uansett antall takter.

 

Mulig tilfeldig, men de siste ti påhengsmotorene jeg har hatt, eller fortsatt har, har alle hatt et max turtall på mellom 5.000 og 5.500 både totaktere og firetaktere. Har forøvrig sett en del mer , eller mindre, seriøse undersøkelser som viser at en bår i snitt kjøres med underkant av ti knop i løpet av sesongen som jeg tviler på samsvarer med 5/6000 rpm. Tror dette også er basert på opplysninger man har kunnet hente ut av motorens historikk. Har man "behov" for å kjøre stort sett med maks rpm til enhver tid så er man enten grovt undermotorisert, deltager i hastighetsløp eller har kronisk veldig veldig "dårlig tid"?

 

Hvis du har råd til 2 x 250 e-tec uten hk-avgift så lurer jeg på om det ville holde med 2 x 200hk som med hk-avgift vel blir omtrent samme prisen, rundt 400.000 for to motorer?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå har du ikke fulgt med på hva jeg skrev over her. spør deg selv hvorfor de helst vil ha firetaktsmotorer? svaret er jo veldig opplagt. forde de har blitt fortalt over flere år at det nå er firetakt som er inn og er sååå mye bedre en to-takt.

Hvorfor er ikke totakter mer utbredt i biler og store motorsykler siden de er så mye bedre enn 4 takter?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er ikke totakter mer utbredt i biler og store motorsykler siden de er så mye bedre enn 4 takter?.

Det kommer nok, bare vent.. :thumbsup:

Fra spøk til alvor.. Wartburg og Saab ble vel aldri noen store suksesser med sine stinkende 2-taktere utover i etterkrigstidenm, samme gjaldt jo motorsykler.

Kun snøskutere beholdt 2-takteren helt fram til det siste.. hadde vel noe med vekt og driftssikkerhet i kulde å gjøre.

 

I biler ville man jo ha en motor med litt bedre kvaliteter... men nå skulle det vel ikke være umulig å konvertere en høvelig E-tec motor til landeveien. Mange 4-takts påhengere stammer jo fra landeveien opprinnelig.

Hvorfor det foreløpig er bare sjø og snø som er velsignet med E-tec motorer kan vi jo spekulere i, men det kommer nok :wink: Motorsykler burde da være et sted å begynne.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er ikke totakter mer utbredt i biler og store motorsykler siden de er så mye bedre enn 4 takter?

 

det er tydelig at du ikke har greie på dette. men jeg skal gi deg en kortfattet forklaring. for det første kan du ikke sammenligne marine motorer og motorer beregnet for landkjøretøy. da disse motorene blir utsatt for helt forskjellige belastninger.

det har opp i gjennom tiden vært produsert flere biler med denne motor typen. og du trenger ikke å gå mange år tilbake da det kun fantes mc med to taktsmotor. så da vet du det :flag_sw:

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

det er tydelig at du ikke har greie på dette. men jeg skal gi deg en kortfattet forklaring.

Men du kunne ikke svare på spørsmålet... Var det for vanskelig eller har ikke greie på det du uttaler deg om...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

en liten illustrasjon :lol:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En tenkt situasjon hvis man var ute hos en forhandler og skulle handle en ny båt, f.eks en Yamarin 65 DC(som er etterfølgeren til Yamarin 64 DC). Forhandler kunne da tilby tre motoralternativer: Yamaha 150, Optimax 150 eller E-tec 150. Lurer på hvilket alternativ som hadde blitt førstevalget hos kundene?

Link to post
Share on other sites

Mulig tilfeldig, men de siste ti påhengsmotorene jeg har hatt, eller fortsatt har, har alle hatt et max turtall på mellom 5.000 og 5.500 både totaktere og firetaktere. Har forøvrig sett en del mer , eller mindre, seriøse undersøkelser som viser at en bår i snitt kjøres med underkant av ti knop i løpet av sesongen som jeg tviler på samsvarer med 5/6000 rpm.

 

Hvis du har råd til 2 x 250 e-tec uten hk-avgift så lurer jeg på om det ville holde med 2 x 200hk som med hk-avgift vel blir omtrent samme prisen, rundt 400.000 for to motorer?

 

På den siste totakteren jeg hadde (E-tec 50) var max. turtall 6000 rpm og på Honda 90 jeg har nå er grensa 6200, så 5000 er grei marsjfart. Mercury Verado har vel max turtall helt opp mot 6400.

 

Vedr. E-tec 200 kontra 250 så er den vesentlige forskjellen at 200hk har 2,7 liter volum mens 250hk har 3,3 liter.

Det betyr jo vesentlig bedre bunndrag, som man trenger for å få en såpass tung båt opp i plan uten turbodieselens kraftige moment (disse E-tec'ene har forøvrig max turtall 5800).

Ved nærmere studier ser jeg at E-tec 200 H.O. er det rette valget hk-avgiftsmessig, da den yter rundt 220 hk og deler 3,3 liters blokka med 250 hestern :clap:

Men råd.. nei det har jeg vel ikke. Ikke til å sprøyte inn så mye kapital til staten iallefall :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En tenkt situasjon hvis man var ute hos en forhandler og skulle handle en ny båt, f.eks en Yamarin 65 DC(som er etterfølgeren til Yamarin 64 DC). Forhandler kunne da tilby tre motoralternativer: Yamaha 150, Optimax 150 eller E-tec 150. Lurer på hvilket alternativ som hadde blitt førstevalget hos kundene?.

Om jeg kunne ha valgt E-tec 150 H.O. så hadde det nok blitt det valget. Den veier mindre og er flott i hvit farge. Kun 190 kg (men H.O. 150 finnes bare med 20" stamme, det blir vel feil kanskje...)

Optimax utgår da den støyer mere såvidt jeg har lest.

Gråblå Yamaha blir for... mainstream :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Om eg skulle hatt den i tre år hadde det blitt E-tecen. skulle eg hatt den lenger Yamahaen.. Optimaxen hadde eg ikkje ville hatt under noen omstendighet. Ikkje nødvendigvis fordi det er en dårligere motor, men fordi brunswick norge ikkje er i stand til å holde motorene sine igang om de får problemer

Link to post
Share on other sites

det har opp i gjennom tiden vært produsert flere biler med denne motor typen. og du trenger ikke å gå mange år tilbake da det kun fantes mc med to taktsmotor. så da vet du det :flag_sw:

Her må jeg arrestere Dem litt.

Meg bekjent har det alltid vært MC med 4-taktsmotorer på markedet, iallefall siden 1894 :wink: .

 

"In 1889, Heinrich and Wilhelm Hildebrand of Munich made a prototype motorcycle using with a small steam engine. After their prototype steam motorcycle, the brothers joined with Alois Wolfmuller to manufacture a design patented by Wolfmuller and Hans Geisenhoff in 1894. It is considered to be the first production motorcycle, it was made in both Germany and France until 1896. The engine was a twin cylinder, water cooled, four stroke with 1488cc."

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

teerex, som ekte 2T entusiast, så syns jeg du bør kvitte deg med Phazeren, og heller erstatte den med en 600cc 2T med f.eks Boondockers Turbo  :thumbsup:

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Her må jeg arrestere Dem litt. Meg bekjent har det alltid vært MC med 4-taktsmotorer på markedet, iallefall siden 1894 :wink: ."In 1889, Heinrich and Wilhelm Hildebrand of Munich made a prototype motorcycle using with a small steam engine. After their prototype steam motorcycle, the brothers joined with Alois Wolfmuller to manufacture a design patented by Wolfmuller and Hans Geisenhoff in 1894. It is considered to be the first production motorcycle, it was made in both Germany and France until 1896. The engine was a twin cylinder, water cooled, four stroke with 1488cc."

 

ja. du har et godt eksempel der. så jeg forandrer det til de fleste.

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

"1971 Mercury" fremstiller det som en `storstilt propaganda` at folk velger 4T motorer,dette er med all respekt tull.

Båtfolk er ikke dumme, dei vil hurtig erfare hva som er bra og ikke bra på motorsiden. Dette viser markedsundersøkelser klart,de siste 6-7 årene har 4T motorene i følge JD Power uten tvil hatt de mest fornøyde brukerene.

Jeg har ingen ting i mot 2T,men dei må jaggu få ting til å fungere ordentlig på motorene over tid,gjør de ikke det er jeg

redd for at slutten for 2T æraen snart er et faktum.

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"1971 Mercury" fremstiller det som en `storstilt propaganda` at folk velger 4T motorer,dette er med all respekt tull.

Båtfolk er ikke dumme, dei vil hurtig erfare hva som er bra og ikke bra på motorsiden. Dette viser markedsundersøkelser klart,de siste 6-7 årene har 4T motorene i følge JD Power uten tvil hatt de mest fornøyde brukerene.

Jeg har ingen ting i mot 2T,men dei må jaggu få ting til å fungere ordentlig på motorene over tid,gjør de ikke det er jeg

redd for at slutten for 2T æraen snart er et faktum.

 

Jeg har ikke på noen måte sagt at det er propaganda at folk velger firetakt. det jeg har sagt er at myndighetene driver en ensidig propaganda for å få folk til å gå over til firetakt. noe som mange selvfølgelig vil bli påvirket av, uten på noen måte å rakke ned på de. at båtfolk er dumme har jeg heller ikke påstått, de er dine ord. det jeg påstår er at det med tiden blir vanskelig for båtfoket å kunne velge et alternativ, da myndighetene har sørget for å fjerne det tradisjonelle alternativet.

 

og det at du baserer deg på så ferske markedsundersøkelser blir bare dumt. hva tror du de samme forsøkskaninene sier om fks 5-6 år? da er det ikke sikkert vi kommer like positivt ut. 2 taktskonstruksjonen varer normalt sett ved godt vedlikehold i 20-25 år. jeg selv har en 1944 mod johnson som fungerer den dag i dag. så hva er det du snakker om som ikke skulle fungere over tid?

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

som jeg har lagt merke til så er det mange i dag som har latt seg lure av myndighetenes miljøbløff, og er blitt bitt av firetakts basillen. men hvor mye bedre er en firetakter egentlig? jeg har selv hatt både fire og to-taktsmotorer men faller alltid tilbake til den gode gammle to-taktsteknologien. den er etter min mening vesentlig mer holdbar og driftsikker en firetakter. den bråker kanskje litt mer, og bruker vel litt mere bensin men til syvende og sist så taper vi på firetakteren. da levetiden på denne motortypen i de fleste tilfeller ligger 10-15 år under levetiden til en to-takter.

 

Dette er veldokumentert. det er bare å gå inn på fks finn og prøve å finne firaktere fra 80 tallet som fortsatt fungerer, det finnes det minimalt av! rett og slett fordi firetakt ikke holder mål på sjøen!

 

Noen som har noen motforestillinger mot mine påstander??

 

Her var det mye rart og er usikker om jeg skal ta dette ironisk eller seriøst.

 

Jeg velger å ta synspunktene seriøse og ja; jeg har flere motforestillinger. Eller rettere; jeg er uening i alt du skriver.

 

1 - Hvilken miljøbløff? Er det ikke postivt at myndighetene ønsker å senke støynivå, røyk og CO2 utslipp? Og både 2- og 4-takts produsenter jobber mot dette målet.

 

2 - Kan ikke finne noen dokumentar på at 2-takt er mer holdbar og driftssikker. Heller tvert imot, om en leser tidligere tråder om dette emnet så er det en urovekkende høy andel Optimax og E-Tec som har hatt problemer.

 

3 - 10-15 år lenger levetid på 2-takt..? Om dokumentasjonen er å lete etter utenbordsmotorer fra 80-tallet på Finn så blir det helt meningsløst all den tid det da var 2-taktere som dominerte markedet. Og det er ikke tvil om at f.eks. en 2-takts Yamaha fra 80-tallet var bunnsolid, men det må da være noen grunner til at de store, og etter manges syn beste produsentene, Yamaha, Honda og Suzuki, alle idag har kun 4-takt.

 

4 - Og når du avslutter med at "4-takt ikke holder mål på sjøen" så får det hele et noe komisk skjær. 4-takt har heldigvis tatt over mer og mer av outboardmarkedet. Kan grunnen være så enkel som at det er dette markedet vil ha?

 

Har personlig hatt flere 2-takt og 4-takt, og ikke hatt spesielle problemer med noen av de (Mariner og Yamaha 2-takt og Honda 4-takt) Etter 10 år med problemfri bruk av Honda outboard så kan jeg ikke finne en eneste grunn til å gå tilbake til 2-takt, i alle fall ikke de alternativene som er der idag. At noen ser det som stas med risting og støy fra 2-takt får jeg sette på kontoen for nostalgi og særinteresser.

 

4-takt:

* Lavt forbruk. Overlegen på dorgefart.

* Stille (går motoren på tomgang?)

* Ingen vibrasjoner

* Ingen røyk

* Holdbar. Solid byggekvaliet.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

[qu . tror du dagens firetaktere som for det meste består av plastikk og dårlig galvanisert gjenvunnet skrapmetall vil fungere like godt om 66 år?

Virker som vår venn" 1971 mercury" har fått et hatsk problem med firetakterne av en eller annen mystisk grunn.Mange av vedkommendes påstander og argumenter høres jo ut som han lever i en annen verden?

Link to post
Share on other sites

Hvilke myndigheter da? De japanske myndighetene det da eller. Det er hovedsaklig japs alt som er firtakt mens amerikanerene fortsatt henger med på to-takt. Produsentene byr og vi kjøper. At 2 takten nå er såkalt mekanisk enklere er bare surr. De gamle er enkle og greie ja, dagens er stappfull av elektronisk drit og patenter og ting som vil gå galt. Firtakten er nå det enkle low-tech produktet. Forsåvidt akkurat det samme som har skjedd med dieselen. Ryktet om evig liv fra gamle dagers dieselmotor selger dagens high-tech dieselmotor som bare ber om trøbbel med all sin finmekanikk og elektronikk.

At den eine eller andre eirer opp har intet med hvilken takt den går i.

Det er ingenting som sku hindre en firtakt sku vare vel så lenge som en to-takt av gammel type, det ekstra vedlikeholdet vil være å bytte motorolje samt registerreim.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...