BAN Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Hvis amerikanerne ikke hadde kommet til månen, så ville nok russerne ha sagt i fra. Radioen ombord i slike fartøy kan peiles. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Denne diskusjonen vedrørende 2 takt kontra 4 takt vil nok gå en stund. Har hatt mange utenbordsmotorer av begge slag og 4 takt er tingen. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Hansi skrev On 20.10.2010 at 6.39: Denne diskusjonen vedrørende 2 takt kontra 4 takt vil nok gå en stund. Har hatt mange utenbordsmotorer av begge slag og 4 takt er tingen. Da kan vi legge diskusjonen død. Så enkelt kan det sies! Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
småbåtentusiasten Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Og i fremtiden med elektromagnetisk styrte ventiler vil det antagelig brukes både 2 og 4 takter. 2-takter under lengre akselerasjon for bedre moment. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Elektromagnetisk styrte ventiler har bla. BMW jobbet med i mange år. Foreløpige tester har imidlertid gjort at dette ikke er lansert enda. Personlig tror jeg det tar minst et tiår før det kan være mulig å bruke dette på påhengere fordi utfordringene er store med de turtall vi opererer med her. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 24.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 Argumentet mot 4T er som oftest antall bevegelige deler. Kamaksel, register, ventiler. Alternativt kan det komme vann i oljen. Man skulle kanskje tro at disse argumentene talte for at 2T i så fall også var mer driftsikkert enn innenbords diesel? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Kiekhaefer Svart 24.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 ModeraTore skrev On 24.10.2010 at 17.52: Argumentet mot 4T er som oftest antall bevegelige deler. Kamaksel, register, ventiler. Alternativt kan det komme vann i oljen. Man skulle kanskje tro at disse argumentene talte for at 2T i så fall også var mer driftsikkert enn innenbords diesel? Man behøver ikke å stille spørsmål om driftsikkerhet på noe(4Takt) som har bevist sin pålitelighet i over 100 år. Det er de "nye" 2 takterene som må bevise at dei har livets rett. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 (redigert) E-tec har vel livets rett etter 7 sesonger på markedet og brukbar markedsandel. Optimax/TLDI har vel hatt livets rett i mange år, det er jo over 10 år siden de kom på markedet. E-tec er nok et lite hakk bedre når det kommer til støy og forbruk (og ikke minst design). Kun Honda og Suzuki som utelukkende har satset på 4-takt det siste tiåret, og det er jo greit nok det. Men markedet fortjener flere alternativer når det er teknisk mulig. Redigert 24.Oktober.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Superkul Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 men.......... hvor mye mindre bruker en nyere 200hk 4t vs 2t ??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 Vanskelig å svare siden noen tester jo har vist at en E-tec bruker mindre på visse turtall enn fire-takterne som denne ble testet mot. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Superkul Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 ja syntes å lest det men den gamle 2 takteren min med 3 forgassere kontra en nyere 4 takter burde vel omtrent halvere forbruket og mere til?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 Gikk selv fra en god gammeldags to-takter på 115hk (Johnson) og brukte ca 1/1,1 liter per nm mens på min nye 4-takter på 90hk og omtrent like tung båt så bruker jeg ca 0,6 liter per nm. Dette målt på marsjfart på lengre strekk over tre/fire timer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Superkul Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 okei - ja da begynner vi og prate ned mot halvparten har ikke fått målt eller testet ut så mye men kjører man veldig rolig så bruker det vel ikke så hakkandes gæli med stor gammal tørst 2 takter - skal jo kjøre noen år for å tjene inn / forsvare kjøp av takter Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Kasper22 Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 Mener å ha lest at 2-takt m/forgasser spytter ut ca 30% av bensinen uforbrent, men 4-takt har vel heller ikke 100% forbrenning.. Men at man kommer ned mot halve forbruket med en 4-takt vs 2-takt tviler jeg på..(samme hk,fart osv) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 Husk og ta med oljeforbruk i regnestykket. Mange som "glemmer" det. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Sydvesten Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 En totakter bruker vel rundt 1% olje, som gir en liter pr. hundre liter... så en kan vel svi av rundt 4-500 liter før en har konsumert det samme som en 4 takter trenger på et oljeskift... Dog er ikke dette så mange timene på en voksen 2 takter, så den bruker nok mere olje... som må med i regnestykket.. Har antatt at det går med en 4-5 liter oljeskift... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 Kasper22 skrev On 25.10.2010 at 16.55: Men at man kommer ned mot halve forbruket med en 4-takt vs 2-takt tviler jeg på..(samme hk,fart osv) Du er selvfølgelig i din fulle rett til å tvile på det, men det betyr ikke at du har rett siden du tar feil! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MT. Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 Regnestykket over her stemmer om motorolje koster det samme som Evinrude's totaktsolje. Det gjør den nok ikke, har jeg latt meg fortelle. Om man bruker annen olje, må motoren ha 3%. Det er hvertfall prosentforbruket en 50hk på havna her ligger på, programmert for Statoil 2T-olje. Også spiser den plugger selvsagt, det følger med oljeforbruket. Blokka for Honda BF130 tar 4 liter olje på skiftet, inkl filter, når den står i bil. Kan umulig tenke meg den tar mer som påhengs. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Mouche Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 En to-takter som f.eks en Johnson 115hk av god gammeldags type (Oceanrunner) bruker ca 1% olje er min erfaring etter 10/12 års bruk. Byttet tennplugger en gang i året som jeg også gjør på min nye fire-takter. Prisen på pluggene er nokså lik og motoroljen på fire-takteren og oljen til to-takteren koster også omtrent det samme. Min 90hk Suzuki trenger 5,5 liter olje for å være fornøyd. Når sånne motorer går en 40/50 timer i året og farten er på 10 knop i snitt så blir det jo ikke allverden av utgifter i bruk sett i forhold til hva en enkel konservering koster hvis man setter dette bort, forsikring på båt/motor og ikke minst båtplassen. I tillegg må man vel regne en viss renteutgift og sågar et verditap selv om ekte båtfolk ikke liker å høre dette! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kasper22 Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 Mouche skrev On 25.10.2010 at 17.25: Du er selvfølgelig i din fulle rett til å tvile på det, men det betyr ikke at du har rett siden du tar feil! Hehe.. javel ? Så din lille test beviser dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 Den er bare nok et praktisk eksempel på at det er tilfelle. Det er mange tester som er gjort som kommer frem til det resultatet, men du har vel noe annet å vise til? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kasper22 Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 Vel, jeg fant ikke noen av de testene du sikter til, men det beste Suzuki klarte i denne testen var 40% på 140hk.Ellers var det 30-35% Så jeg tror man kan bli skuffet hvis man forventer halve forbruket etter å ha skiftet til 4-takt (hvis man ikke dorger veldigt mye da.. ) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 det er vel hovedgrunnen til flere velger 4T driftutgift / støy og at gamle forgasser 2t bruker dyrisk med fuel er vel ingen hemmelighet - selv jeg har fått med meg det Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 Hva tror du Kasper22 er gjennomsnitsfart i løpet av en sommersesong på en båt med en slik motor? Jeg tipper 8/10 knop. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 En av de store fordelene med E-tec kontra ordinær totakt er jo at i dorgefart bruker den utrolig lite olje. Faktisk kan den gå 5 timer helt uten olje dersom man skulle gå tom for olje midt ute på svarte havet Den har nemlig stempler av et materiale som NASA har vært med å utvikle... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.