Jump to content

11k i bot pluss at båthenger måtte settes igjen..


GlennIversen

Recommended Posts

Honduras : Så kan man regne på hva som er størst, utgiftene til E-sertifikat eller verditapet på den store hengeren som er nedregistrert.
Ja, men jeg skrev jo at jeg trenger IQ test. :lol:

Det jeg tenker på er hvis jeg skulle kjøpt båt og henger av Moxnes og Kjær. Der og da har jeg ikke lov og kjøre doningen. Jeg har veldig lyst til og bruke båt og henger ganske så snart. Med lang kø hos biltilsynet og oppkjøring forsvinner kanskje den mulighten. Da kan nedskriving av totalvekt være en rask løsning. Det er jo ikke sikkert det er så mange kilo om og gjøre heller i noen tilfeller, men enig, det er bare en nødløsning. :yesnod:

Link to post

Jeg blir like i tvil hver gang dette temaet er oppe - så jeg får spørre om mine "vekter" for å være sikker.

(de som mener at jeg er treig i huet får nok en bekreftelse :wink:)

Bilen har totaltvekt 2400 kr. Egenvekt med fører 1816 kg. Maks hengervekt med brem 2100 kg.

 

Hengeren har totalvekt 1000 kg. Tillat nyttelast 740 kg

 

Som jeg leser reglene kan jeg trekke hengeren med bare klasse B fordi

1. Totalvekten på hengeren er lavere enn egenvekten på bilen

og

2. Totalvekt på bil og henger er under 3500 kg.

 

Stemmer det?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Du må levere legeattest hvert 10 år, eller var det kanskje hvert 5?

 

 

Bilen har totaltvekt 2400 kr. Egenvekt med fører 1816 kg. Maks hengervekt med brem 2100 kg.

 

Hengeren har totalvekt 1000 kg. Tillat nyttelast 740 kg

 

Her blir det vel 1816+1000+740 som blir 3556, som igjen betyr at det ikke er lovlig med klasse B.

 

I saker trådstarter refererte til var jo problemet at de hadde brukt en henger som hadde tillatt nyttelast som oversteg 3500kg grensen.

 

Men slanker du føreren med 6 kg, er du innenfor lovlig grense. :thumbsup:

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Link to post

Regelverket tillater likevel at jeg uten E på mitt førerkort kan trekke både 2000 og 20 000 kg henger bak min traktor ( som jeg fikk sertifikat på da jeg var 16) :headbang:

 

 

Om jeg da også låner en JCB Fastrac er tillat fart den samme som med bil og henger :thumbsup:

 

Der tar du feil!

 

Men dersom du bruker gråtassen, eller annen traktor som er konstruert for mindre hastighet enn 30km/t, så er det ingen begrensinger så lenge det er bremser på hengeren.

 

Traktor opp til 40km/t kan bare ha hengervekt på 1,5g traktorens aktuelle totalvekt, og min 7hk pr tonn total tilhengervekt. Tror jeg..

Link to post

I følge lovdata:

 

Kap. 4. Gyldighetstid, begrensninger

 

§ 4-1. Gyldighetstid for førerett

 

Førerett i klassene A, A1, B, B1, BE, M, S og T skal ha livsvarig gyldighetstid med mindre det settes begrensning i henhold til § 4-2 til § 4-5. Førerettens utløpsdato settes til vedkommendes 100-årsdag. Etter fylte 70 år, må alle medbringe gyldig helseattest under kjøring for at føreretten skal være gyldig. Føreretten skal likevel ha varighet på maksimalt fem år dersom innehaveren har diabetes mellitus som behandles med insulin eller andre antidiabetika.

 

Førerett i klassene C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D og DE skal ha gyldighetstid fem år med mindre det settes kortere gyldighetstid i henhold til § 4-3 til § 4-5. For disse klassene skal likevel føreretten ha en maksimal gyldighetstid:

a) til fylte 71 år, dersom vedkommende har fylt 66 år

b) på ett år om gangen, dersom vedkommende har fylt 70 år.

 

For asylsøkere som kan dokumentere lovlig opphold, settes gyldighet for 4 år om gangen.

0 Endret ved forskrifter 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005), 5 nov 2007 nr. 1210, 2 sep 2008 nr. 985 (i kraft 10 sep 2008), 29 juni 2009 nr. 916 (i kraft 1 juli 2009), 16 juni 2010 nr. 894 (i kraft 1 juli 2010).

 

Redigert: Så har fylt 70 år å har klasse C eller høyere trenger en ikke å ha med legeattest for Klassene A, B osv..

Redigert av AlfArie (see edit history)
Link to post

Her er det rett og slett bare å flippe sertifikatet rundt og se på gyldighetsdatoene. Da vet du når du må levere legeattest. Attesten i seg selv er jo mer eller mindre opptelling av fingrer og tær samt høytlesing fra lystavla.

 

Fornyet mitt i fjor, og det for 5 år. Så nå gjelder det å følge med....

Link to post

Det er prioriteringen som blir helt feil

Hvis du har innbrudd eller annen kriminell virksomhet mot deg så blir saken hennlagt selv om gjerningsmannen kan være kjent. :headbang:

Det virker som prioriteringen er oppgaver som gir rask oppklaring for å få opp oppklaringsprosenten mest mulig :cheers_wine:

 

Mener ikke at man ikke skal ta tak i trafikkforseelser, men hadde selv begynt å bli flau hvis jeg var politimann og skulle prioritere denne type oppdrag :eek:

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Snodige regler dette med tilhengere. Jeg regnet litt på det og fant ut at med den bilen jeg har tilhengerfeste på så kan jeg ikke lovlig kjøre en slik utlånshenger som man får låne rundt omkring med 1000-1100 kg nyttelast med kun B på sertifikatet. Med den andre bilen hadde det gått helt greit, og fullt lovlig. Men den mangler tilhengerfeste...

 

Kan det virkelig være så mye farligere å kjøre med henger med den letteste bilen, at jeg er nødt til å løse et eget sertifikat for å meste den? Forskjellen i vekt på de to bilene er vel rundt 100kg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Enkelte forhold ved disse reglene er helt tullete synes jeg for min del. At man uten E ikke får kjøre bil/henger på over 3500 kg er en ting - greit synes vel de fleste. At man ikke får kjøre henger som er tyngre enn bilens egenvekt er også helt greit. Det som jeg ikke synes er greit er at det er lasteevnen og ikke reell totalvekt som gjelder. Når jeg selv er ute på veien (gjerne uten henger selv...) og møter andre biler med henger vil jeg av hensynet til sikkerhet heller møte biler med tilhengere som er rikelig dimensjonert (mht kraftige bremser og kraftig dimensjonert konstruksjon, gjerne med boggi) enn å møte biler med spinklere tilhengere som er lastet helt opp til det de er godkjent for! Så lenge bil og henger der og da veier under 3500 kg og hengerens aktuelle vekt er under det bilen er godkjent for å trekke synes jeg for min del det bør være tryggere med en kraftigere henger med litt mindre last enn med en spinklere henger lastet til maks.

 

Likevel... når reglene i dag tross alt er slik de er så kan man vel bare takke seg selv for 11.000 kr i bot om man tar sjansen på å kjøre. Jeg kan ikke garantere noen ting mht hva de artikkelen handlet om visste eller ikke visste om hva de hadde lov til å trekke, men synes også det er rart om folk ikke har fått med seg forskjellene mellom B og BE nå.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post

Det enkleste ville være om man gikk tilbake før man fikk "campingvognregelen". Altå max 750kg totalvekt uten BE.

Ser mange som låner seg henger og laster iveg til fjæringa kneler og dekka subber.

Selv har jeg BE (pluss alle andre muligheter) og jeg velger å tro at de som har fått BE også har lært ett minimum av lastsikring, lastfordeling, Kjøreteknikk, fartsgrenser osv.

 

Skvetter bestandig når jeg i 120km nedover E6 i Østfold blir forbikjørt av biler med båt på ubremset henger, og hvor båten bare henger i vinsjen foran.... :eek:

Link to post

Og nå blir det nok B kode 96 med total på 4250kg så blir kaose komplett. Se ofentlige høringer hos SVV. Frist 15.11.2010 som følge av gjennomføringen av tredje førerkortdirektiv.

 

Det holder nok for meg. 7 timers kurs uten oppkjøring ser det ut til å bli. Kan jo prøve oppkjøringa og går det bra får en BE.

 

Kan nok regne med at campingvognregelen vil bli avviklet over tid.

Link to post

Husker at for mange år siden ble en kamarat av meg stoppet med henger uten brems med to seiljoller og da var det egentlig ikke lov til å kjøre over 40KM/T. :discuss:

Ble bot og enig med Polisen å sette igjenn henger å kjøpe lastestativ, men han lurte på om det holdt. Ja sa jeg det står 75KG på hver av stativene og hver båt veier 60/70 kg. Ok sa han og sendte oss videre :flag_sw:

 

Tviler på om alle kan alle regler innen dette temaet.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...