Jump to content

11k i bot pluss at båthenger måtte settes igjen..

GlennIversen

Recommended Posts

Sakset følgende fra det nye direktivet som eventuelt vil gjelde fra 2013:

Klasse B og trekking av tilhenger

I dag er trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg tillatt med klasse B så lenge tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og summen av tilhengerens og bilens tillatte totalvekter er høyst 3500 kg. (I tillegg må man uansett hvilken førerkortklasser man har, ikke overskride bilens maksimale aktuelle tilhengervekt eller tillatt vogntogvekt.) Begrensningen på vogntogvekten på 3500 kg er økt til 4250 kg, men ønsker vedkommende å føre slikt vogntog over 3500 kg må vedkommende først gjennomføre et kurs på minst 7 timer eller bestått en tilhengerprøve, eventuelt begge deler (se vedlegg V). Under kurset eller prøven skal man benytte et vogntog med samlet tillatt totalvekt på 3501-4250 kg. Denne nye rettigheten markeres på førerkortet med fellesskapskode 96 knyttet til klasse B.

Vektbegrensning for tilhenger i klasse BE

Etter dagens regler for klasse BE er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt den eneste vektbegrensningen. Båttilhengere og andre spesialhengere kan ha en tillatt totalvekt på 4-5000 kg, men samtidig ha så lav egenvekt at de kan trekkes med klasse BE. Slike vogntog kan ta opp så stor plass i trafikken at det anses uforsvarlig så lenge føreren har kompetanse bare i klasse BE. Følgelig fastsetter direktivet at tilhengers/semi-trailers tillatte totalvekt ikke må overskride 3500 kg i klasse BE.

Patruljerende politi er ganske harde på disse reglene, en kamerat har lett lastebillappen samt A og B uten henger og ble stoppet av politiet med båthenger etter bilen sin som er godkjent for 3500 hengervekt. de påla han å sette igjen hengeren og anmeldte han.

Han gikk da til politiadvokaten og lurte på logikken her da han hadde førerkort lett lastebil som hadde totalvekt på langt høyere enn totalvekt hva bil b kan ha så så ikke problemet.

Advokaten så her heller ikke problemet her og henla saken tvert og kontaktet politimennene og ba de løsne litt på regelverket sitt og se ting fra et videre syn før de gjør en sak ut av ting....

bra regelverket ikke alltid følges helt slaviskt...

altså, har du lett lastebil, kan du reglene, og du slipper ikke unna, blir som når du først har førerkort for klasse og jukser med noe blir du straffet hardere, da du vet bedre.

som nevnt før, når jeg tok BE lappen, gikk jeg rett på oppkjøring, da jeg hadde nylig tatt C1, og det dekket lastsikring, og kjærelærer mente at jeg sikkert kunne dette, kostet minimalt, og tok kort tid.

Enkelte forhold ved disse reglene er helt tullete synes jeg for min del. ............... Det som jeg ikke synes er greit er at det er lasteevnen og ikke reell totalvekt som gjelder.

Jeg regner med at logikken som ligger bak, er at E førerkortet medfører et minimum av opplæring til å kunne foreta vektvurderinger selv. Mens man uten E derfor pent må forholde seg til det som står skrevet.

Selvfølgelig finnes det massevis av oppegående mennesker med god vurderingsevne,og som derfor vil kunne laste opp hengere og gjøre andre ting uten fare for seg selv og andre. Men jeg ser desverre til daglig i jobben min at det også finnes skremmende mange blottet for enhver vurderingsevne. Og det er med tanke på disse vi må utforme diverse lovverk..... og håpe på at de i alle fall kan lese...

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

altså, har du lett lastebil, kan du reglene, og du slipper ikke unna, blir som når du først har førerkort for klasse og jukser med noe blir du straffet hardere, da du vet bedre.

Jeg selv har E men synes ikke jeg lærte noe nytt av det kurset men måtte ta det da jeg kjører mye med henger.

Med lett lastebil slipper du unna var det jeg skrev da du er kapabel til å kjøre mye tyngre bil enn det en bil klasse B pluss henger er... politijuristene her ser iallefall forbi det firkantete regelverket...

Sakset følgende fra det nye direktivet som eventuelt vil gjelde fra 2013:

Klasse B og trekking av tilhenger

Begrensningen på vogntogvekten på 3500 kg er økt til 4250 kg, men ønsker vedkommende å føre slikt vogntog over 3500 kg må vedkommende først gjennomføre et kurs på minst 7 timer eller bestått en tilhengerprøve, eventuelt begge deler (se vedlegg V). Under kurset eller prøven skal man benytte et vogntog med samlet tillatt totalvekt på 3501-4250 kg. Denne nye rettigheten markeres på førerkortet med fellesskapskode 96 knyttet til klasse B.

Kurs på 7 timer eller bestått tilhengerprøve, eventuelt begge deler?

Nå vet ikke jeg hva som står under vedlegg V men det virket da snodig at man kan velge en av tingene...

Mener ikke at man ikke skal ta tak i trafikkforseelser, men hadde selv begynt å bli flau hvis jeg var politimann og skulle prioritere denne type oppdrag  :eek:

Det er vel stort sett UP som driver noe særlig trafikkarbeid i politiet, og de er nok en forsvinnende liten del av det norske politi. Men de er jo synlig nok når de først påtreffes. 

Jeg leste også en artikkel for ikke lenge siden om at UP nå pågriper mange kriminelle langs veien (og da menes det ikke "trafikk-kriminelle", men "kjeltringer"). Det er visstnok mye nark-beslag og beslag av tyvgods osv. 

Det er nok riktig at de fleste kjeltringer beveger seg i bil langs veien, og da er det kanskje bra at noen står der og kontrollerer dem. Så ifølge artikkelen er UP i dag langt mer enn bare trafikkpoliti. 

måtte sette igjen hengeren vi også men vi kjørte lovlig med en 17 fot bak bilen, men litt utenfor Arendal er det en som svinger ut i vårt kjørefelt i 70 samme fart som oss heldigvis gikk det bra med oss og båt men henger og bil blir vraket

Selvfølgelig finnes det massevis av oppegående mennesker med god vurderingsevne,og som derfor vil kunne laste opp hengere og gjøre andre ting uten fare for seg selv og andre.

Man trenger vel ikke være oppegående engang for å skjønne at en TOM båthenger ikke veier mer enn bilen har lov å trekke? Den er likevel ikke lov å trekke (selv når den er tom) uten E i førerkortet om tillatt toltalvekt på hengeren er høy.

Men vel,vel... reglene må vel være enkle å kontrollere og da kan det vel bli litt "firkantet"

Redigert av Helge (see edit history)

og jeg velger å tro at de som har fått BE også har lært ett minimum av lastsikring, lastfordeling, Kjøreteknikk, fartsgrenser osv.

Skvetter bestandig når jeg i 120km nedover E6 i Østfold blir forbikjørt av biler med båt på ubremset henger, og hvor båten bare henger i vinsjen foran.... :eek:

Enig med deg der, men desverre, opplæring!!!!! - man laster til det er fullt, så slenger man - kansje -en løs pressening oppå, og da har man jo "sikkret" lasten.

Ja er like skremt når det fykes forbi i 100+ på E vei med hengerer.

Men kansje trennger regelverket en gjennomgang sli at det blir lettere og skjønne.

Noen her skrev at dette er enkle oppgaver for politiet, og at de burde være flaue over å gjøre en slik jobb, vel hva om den som kjører ulovelig med sin henger forårsaker en ulykke pga av overlast/dårlig sikkring/manglende kunnsakp om å kjøre med henger....

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Leste denne tråden først nå og fikk det veldig travelt med å sjekke utløpsdato på førerkortet mitt. Der står det A, BE, CE, DE, M, S, T. Kunne fort blitt skjebnesvangert(kanskje) om det ikke hadde vært for at utløpsdato var 2012.02.28.

Er det noen som vet om man mister retten til disse førerkortklassene BE, CE, DE om legeattest leveres for sent ? Eller er det lik at de blir gyldige igjen når legeattest er levert(selv om det er for sent) ?

Det er jo fort gjort å glemme dette.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har ikke mere en A B C1, og ingen ekstrakurs.

Men om en forstår vektarmprinsippet med tanke på akselvekt o.l. Og stråpper så lasten kan utsettes for egenvekt 100% framover og til sidene og 50% bakover uten at det forflytter seg så trur jeg det holder mål etter regelværket.

Praktisk kjøring har jeg fått intrykk av at det er å kjøre så avpasset at en ruller inn imot kryss uten å måtte bremse som det mases mest på. Dvs kjøre så økonomisk som en kan klare.

Men om noen veit hva en bør lese seg opp på sier jeg ja takk..

Fra vegvesen.no:

Fornyelse av førerkort

Førerkortklassene A, A1, B, B1, BE, M, S og T har vanligvis livsvarig gyldighet, angitt til 100-årsdagen. Førerkortet kan i spesielle tilfeller være begrenset til en kortere periode (vandel/helse/manglende mørkekjøring). Etter fylte 70 år er imidlertid gyldigheten avhengig av at du har med gyldig, "liten" legeattest under kjøring.

Legeattesten gis gyldighet fra 1 til 5 år alt etter din helsetilstand.

De tunge klassene C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D og DE har begrenset gyldighetstid, vanligvis 5 år når klassen er tatt eller fornyet etter 10. september 2008. Etter fylte 70 år er gyldighetstiden ett år. Førerkortet kan også ha begrenset gyldighetstid på grunn av helse, eller fordi man ikke har gjennomført hele den obligatorisk opplæring før utstedelse av førerkortet.

Førerkortklasse som ikke har livsvarig gyldighet, må fornyes innen utløpet av gyldighetstiden dersom du vil ha uavbrutt førerett.Ved fornyelse må du ha med deg gyldig legeattest, skjema NA - 0202, som ikke er eldre enn 6 mnd.

Fornyer du senere enn ett år etter utløpt gyldighetsdato, må du bestå ny praktisk prøve i tillegg til fremleggelse av helseattest. Les mer under menypunktet om helsespørsmål. Førerprøven avlegges i den mest omfattende klassen dersom du ønsker å fornye flere førerkortklasser.

NB: Ved manglende obligatorisk opplæring - mørkekjøring (alle klasser) eller sikkerhetskurs på bane (klasse C, CE eller D) - kreves ikke ny førerprøve. Du må imidlertid fremlegge bevis for fullført kurs ved fornyelsen.

Og stråpper så lasten kan utsettes for egenvekt 100% framover og til sidene og 50% bakover uten at det forflytter seg så trur jeg det holder mål etter regelværket.Fra den gang jeg tok 2er`n så het deg seg at man skal sikkre 1,5 gang vekten en frakter fremover, 1 gang til siden og 0,5 gang bakover.

Har vært borti sjåfører som tror at jo tyngre vekten her desto bedre står den i ro - har jo større egenvekt.....

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

[quote name='jadal' timestamp='1287665818' post='1046159']

Har ikke mere en A B C1, og ingen ekstrakurs.

Og stråpper så lasten kan utsettes for egenvekt 100% framover og til sidene og 50% bakover uten at det forflytter seg så trur jeg det holder mål etter regelværket.

Fra den gang jeg tok 2er`n så het deg seg at man skal sikkre 1,5 gang vekten en frakter fremover, 1 gang til siden og 0,5 gang bakover.

Har vært borti sjåfører som tror at jo tyngre vekten her desto bedre står den i ro - har jo større egenvekt.....

NB: Ved manglende obligatorisk opplæring - mørkekjøring (alle klasser) eller sikkerhetskurs på bane (klasse C, CE eller D) - kreves ikke ny førerprøve. Du må imidlertid fremlegge bevis for fullført kurs ved fornyelsen.

Takker for svar Andeash, men hva mener du med dette? Er det slik at det har kommet til nye krav som gjør at jeg må ha ytterligere kurs(tok CE,DE i 2002) ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det var sakset rett fra vegvesen.no...

Men tipper det er pga at når en tar lastebillappen, så må en ha glattkjøring etc innen et år, dvs sertifikatet er bare gyldig i et år eller noe sånt. Dersom en tar glattkjøringskurset etter 3år, kan en fornye sertifikatet uten ny oppkjøring, sel om det er gått mer enn et år siden det gikk ut. Enig?

Tja, det er nok mulig. Når jeg tok det i 2002 var det kun ryggetest i tillegg til vanlig kjøring.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...