Jump to content

Hallberg Rassy 37, med mange utfordringer ifølge eier


baatsman

Recommended Posts

Kanskje en skulle løfte HR tråden og HR sin fortreffelige kvalitet siden dette er blitt aktuelt i en annen tråd .. Siden den lykkelige eieren av Hallberg Rassy 37 har fjernet alle sine spor om det totalt delaminerte skroget så er jo tråden blitt noe mangelfull..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det stemmer det.. men her er vel hele historien slettet nettet av eieren, som var et krav fra HR om informasjonen ble slettet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Han fikk nytt skrog og alt ble flytet over, båten ble så solgt om jeg ikke tar feil. HR forlangte at nettsiden om saken ble slettet. Trist sak som kunne vært taklet bedre av HR men sikkert også bedre fra Nordèn sin side også.

Han ble jo forbannet til slutt og gjorde akkurat som jeg har sett et par andre ganger ved reklamasjoner. Det gås bananas.

 

Jeg var ombord i en Hanse 430 for en stund siden og de hadde en liste med nesten 50feil og skulle gå til rettssak, jeg så på listen og fikk pekt ut noen feil, der var flere punkter som lyspære virker ikke, taktrekk har en rynke her og skrue mangler der osv.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg var ombord i en Hanse 430 for en stund siden og de hadde en liste med nesten 50feil og skulle gå til rettssak, jeg så på listen og fikk pekt ut noen feil, der var flere punkter som lyspære virker ikke, taktrekk har en rynke her og skrue mangler der osv.

 

Skjønner egentlig ikke at folk tør kjøpe ny båt ...

Link to post
Share on other sites

Trist at forliket med HR medførte at Norde måtte fjerne alle dokumenter for at forliket skulle bli en realitet , spesielt den nye rapporten fra Hellbratt som nok medførte at forliket ble inngått med HR før saken nådde Hovrätten. Dessverre så gikk mye dokumentasjon tapt for omverden, noe som nok var hensikten til HR i denne saken

 

Men jeg skjønner kravet om den absolutte tystnad fra HR meget godt, bare så syn Maguns Rassy innså det så sent..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, når de innser fadesen og er tatt med buksa nede så legger de seg flate alle som en.. Det som imidlertid er litt synd er at Norde måtte fjerne alle dokumentene fra nettet for at HR skulle gå med på forliket.. Det er jo ikke overraskende siden det var kraftig lut i det..

 

Lundebåt tok jo affære på Match serien, selv om verftet ikke var like villig... og det er bra

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, når de innser fadesen og er tatt med buksa nede så legger de seg flate alle som en.. Det som imidlertid er litt synd er at Norde måtte fjerne alle dokumentene fra nettet for at HR skulle gå med på forliket.. Det er jo ikke overraskende siden det var kraftig lut i det..

 

Lundebåt tok jo affære på Match serien, selv om verftet ikke var like villig... og det er bra

Hadde ikke Norde fjernet nettsiden sin, så skulle jeg vist deg at de 2 bildene han hadde av sine 2 par Ecco sko såler,med samme type "delaminering/sprekker" egentlig var samme bilde, lett photoshoppet/bearbeidet.

Tror faktisk jeg lastet de ned.Skal sjekke når jeg kommer hjem.

Igjen må jeg understreke, for å slippe eventuell saksøking fra Norde, at dette er bare noe jeg tror. Egentlig burde Norde vunnet saksmålet mot Ecco også, såler skal jo ikke bli slitt.

Redigert av Draug1 (see edit history)
Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Synd at slike båter der skroget går i oppløsning, og kan plukkes av i biter også har svært dårlig rorgjennomføring... men for dyre lavkvalitetsbåter er det ikke overraskende .. At dette kan hende på billige masseproduserte båter er så sin sak, men på dyre båter er det uforståelig.. Det er jo svensk håndverk av ypperste kvalitet.

 

Eller som Magnus selv sa om båten som ramlet fra hverandre, det er var ikke avvik i produksjon men normal HR kvalitet ...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Synd at slike båter der skroget går i oppløsning, og kan plukkes av i biter også har svært dårlig http://www.dagensbat...gsr_Hallb_R.pdf

 

Domslut er knusende for kunden:

"1. Tingsrätten tillåter Bengt och Kerstin Nordés yrkande om utställande av bankgaranti.

2. Bengt och Kerstin Nordés talan avslås.

3. Bengt och Kerstin Nordé ska solidariskt till Hallberg-Rassy Varvs AB betala

ersättning för rättegångskostnader med 808 200 kr, varav 781 200 kr utgör ombudsarvode, samt ränta på 808 200 kr enligt 6 § räntelagen från dagen för denna dom till dess betalning sker."

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne "kvalieten" er vel også en forklaring på at en HR 42 holdt på å gå ned med "mann og mus", da de dultet borti moder jord på svenskekysten og kjølen kom halvveis inn i båten.

 

her er en annen som 'dultet' bort i den Bohuslænska granitten......den gikk ned :nonod: (som tur ikke med mann o mus)

 

han fikk motorstopp, på sejlbåten

 

http://fredriksson.tv/2011/07/21/ratt-in-i-berget-mer-info/

 

bavaria-37-2.jpg

 

slutseglat2011bavaria-1.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Denne "kvalieten" er vel også en forklaring på at en HR 42 holdt på å gå ned med "mann og mus", da de dultet borti moder jord på svenskekysten og kjølen kom halvveis inn i båten.

 

Har du link til denne saken, hadde vært morsomt å lese. Forøvrig så er det noen år siden HR produserte en 42, er det mange år siden dette skjedde ?

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, når de innser fadesen og er tatt med buksa nede så legger de seg flate alle som en..

 

Du bør kanskje gå tilbake til start i denne tråden og friske opp hukommelsen litt, ettersom saken var omtrent stikk motsatt av slik du fremstiller den?

 

Nordé hadde allerede fått diverse tilbud før den første rettsaken, selv om HR mente det ikke var noe galt med båten, og det er lite som tyder på at det var noe som helst problem med denne båten, da det ikke var noen delaminering å snakke om, men etter at Nordé valgte å gjøre om sin egen båt til en sveitserost var det selvfølgelig ingen vei tilbake.

 

Han nektet så verftet all tilgang til båten, og valgte å kjøre på med heller tvilsomme "bevis" og var 110% sikker på at han ville vinne frem, og tapte på alle punkter, og det er lite sannsynlig at han ville kommet noe lengre i neste runde.

 

Etter min mening var HR svært generøse i denne saken, sannsynligvis fordi de ønsket å bli kvitt denne mannen så raskt som mulig, og Nordé slapp unna uten særlig omkostninger, og fikk ny båt.

Det er selvfølgelig helt vanlig i slike saker at begge parter ikke uttaler seg negativt om den andre parten etter et forlik, og du misforstår som vanlig selv de enkleste ting.

 

Jeg har forøvrig fortsatt alle papirene og lydfilene fra saken, men kan ikke i farten finne noen rapport fra Hellbratt ?

Link to post
Share on other sites

Er enig med deg i at HR ikke mener det var noe galt med båten, det at skrog delmainer er normal HR standard i følge Magnus Rassy, men det betyr jo ikke at båten er av god kvalitet for kritiske båtkjøpere .. Det skrev jeg også tidligere at dette skroget ikke var avvik i produksjon, men normal HR kvalitet. etter eget utsagn fra Magnus Rassy..

Nå er det slik at Norde tapte i første rettsinstans og anket saken til Hovrätten, og innhentet mer bevis for det delaminerte skroget før denne runden.. Etter dette så inngikk HR forlik mot at det bla lagt lokk på all informasjon om saken og alle dokumenter og rapporter fjernet fra nettet.. Så kan man like det eller ikke, men det er fakta..

Jeg vil også tror om skroget ikke var delmaminert så ville HR gått ut med dette etter at de fikke båten for å flytte alt over til det nye skroget.. Men en kan jo håpe at HR har forbedret produksjonen såpass at skroget iallefall holder noen år får de delaminerer

Jeg er på ingen måte imponert over hverken kvalitet av skrog eller håndteringen av saken fra HR, et skrog skal ikke ramle fra hverandre på grunn av delaminering slik dette skroget gjorde..

Det eneste som er sikkert i denne saken er at vi ikke kommer til bunns , så kan en bare slå seg til ro med det.. .og jeg mener dette var et skandale skrog fra HR, og hadde det bare vært ett slikt skrog så hadde det vært bra, men dette er normal kvalitet fra HR.. det er det som bekymrer meg mest

 

Har du link til denne saken, hadde vært morsomt å lese. Forøvrig så er det noen år siden HR produserte en 42, er det mange år siden dette skjedde ?

Jada link har jeg selvsagt.. men det var en 43 og ikke 42, ble en tastefeil,,

Desverre så kom kjølen inne i båten etter å ha truffet moder jord i kun 5-6knop,... og både måtte tilkalle hjelp for ikke å synke..

 

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om kvaliteten ligger mer i navnet ? HR oser kvalitet bare av navnet og prisen, og da spiller det mindre rolle hvordan båten er bygget. I disse ulvetider der det spares rund baut kan man ta snarveier og sette ut skrog etc til underleverandører for å redusere byggekostnadene. Jeg har selv vært og sett hvordan de bygger båtene og utifra dette ville jeg følt meg helt trygg, de har en utrolig track record og om nye båter ikke holder mål tar det utrolig lang tid å ødelegge navnet, stikk i strid hva oppfatningen er. Et halvt år etter en skandale er det glemt og folk er tilbake i gamle vaner om høykvalitet fra HR. Historisk bygget de bedre båter enn noen andre på Orust, men desverre til en pris bare rikfolk hadde råd til. Hvilket også gav seiling et snobbestempel. Etter hvert kom masseproduserte båter og åpnet seiling for helt nye grupper. Bare se på alle Bavariane som er på jordomseiling. Disse kunne ikke dratt på jordomseiling om man fortsatt bare hadde kunnet kjøpe multiillionbårt fra Orust.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at Norde tapte i første rettsinstans og anket saken til Hovrätten, og innhentet mer bevis for det delaminerte skroget før denne runden.. Etter dette så inngikk HR forlik mot at det bla lagt lokk på all informasjon om saken og alle dokumenter og rapporter fjernet fra nettet.. Så kan man like det eller ikke, men det er fakta..

Jeg vil også tror om skroget ikke var delmaminert så ville HR gått ut med dette etter at de fikke båten for å flytte alt over til det nye skroget.. Men en kan jo håpe at HR har forbedret produksjonen såpass at skroget iallefall holder noen år får de delaminerer

 

Dersom saken hadde vært så krystallklar som du gir inntrykk for, hadde nok kunden kjørt saken videre. Men fallhøyden hadde vært formidabel, muligens opp mot hva en ny båt kostet? Slik jeg ser det må han prise seg lykkelig over HR sin raushet i denne saken.

 

Når det gjelder dine øvrige udokumenterte svadapåstander overser jeg disse, egentlig ganske fornøyelig når du gjentar disse til det til kjedsommelige. :-)

 

Et avsluttende spørsmål, har du prøvd å seile en HR? Eventuelt hva sier det om kvaliteten til HR? Det er vel også et vesentlig moment i vurdering av hvilken kvalitet et merke har. Du har gjentatte gange vært kritisk til HR sin kvalitet. Dersom du har flere kritiske bemerkninger til HR sin kvalitet kunne det sikkert vært en eller annen som muligens er interessert i det? :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...