Jump to content

Hallberg Rassy 37, med mange utfordringer ifølge eier


baatsman

Recommended Posts

Rett adresse for reklamasjoner er alltid selger men det er kutyme for at kjøper kan gå direkte til motorprodusentens merkeverksted hvilket også er et valg kjøper kan gjøre med loven i hånd etter reglene om direktekrav. Saken mot båtbygger blir ikke nødvendigvis dårligere av å velge direktekrav, for selger og bakenforliggende (her Yanmar) blir solidarisk ansvarlige overfor kjøper.

 

Problemet kjøpere vanligvis støter på er unnfallenhet og "skyld på andre"-metoden med en endeløs runddans og da er direktekravsadgangen god å ha. Selv om den forutsetter at det foreligger mangel også mellom selger og bakenforliggende, hvilket ikke alltid vil være tilfelle (opplysningssvikt f. eks).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Som en naiv (ærlig) forbruker må jeg si meg enig meg "Mix". Jeg har lest nøye dommen fra Tingsrätten, og de dokumenter som finnes i saken og står på mitt standpunkt:

 

Hallberg-Rassy har vunnet første (kanskje siste og eneste) runde i retten, men mistet min troverdighet som en seriøs lystbåt-leverandør.

 

Denne saken viser vel også fra de mange meninger og synsinger som kommer fram på denne nettsiden, at lystbåtbransjen som sådan er på et nivå som bilbransjen forlengst har forlatt. Det har vært produsert og solgt båter på nesten hvert nes i Norge, mens det har vært så som så med oppfølging av garanti- og reklamasjons-ansvar. Det "endeløse" antall konkurser i båtbransjen i Norge de siste 20-30 år, er ikke akkurat noe som har styrket min tiltro til denne bransjen!

 

Forøvrig kan de som ønsker å bidra økonomisk til de uheldige båtkjøpere lese her:

 

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=8067

Redigert av X-Streme (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og så har jeg skjønt at hvis jeg får beskjed om at et smykke er laget av gull så betyr det litt gull, ikke rent gull, kun hvis det utrykkelig er påpekt at det er kun gull! :rolleyes:

 

Det er forsåvidt helt riktig Mouche. Dersom du kjøper ett smykke av gull som er 12k, så er det bare 50% gull, 18K er 75% gull, og 24k er rundt 99% gull, dårlig eksempel :headbang: ettersom smykket uansett karat selges som gull, ikke delvis gull og delvis kobber for eksempel. Alle "gull" som ikke er ikke gullfargede, slik som hvitt, rødt, lilla osv. gull, inneholder minst 25% andre metaller!

 

 

Problemet kjøpere vanligvis støter på er unnfallenhet og "skyld på andre"-metoden med en endeløs runddans og da er direktekravsadgangen god å ha. Selv om den forutsetter at det foreligger mangel også mellom selger og bakenforliggende, hvilket ikke alltid vil være tilfelle (opplysningssvikt f. eks).

 

Hva da hvis det står uttrykkelig i kontrakten at "alt arbeid utført på båten av andre enn HR skal godkjennes av HR skriftlig for at garantien skal gjelde", bare som ett eksempel???

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva da hvis det står uttrykkelig i kontrakten at "alt arbeid utført på båten av andre enn HR skal godkjennes av HR skriftlig for at garantien skal gjelde", bare som ett eksempel???

 

Nei, den er for veik. Slike passuser strander på lovens beskyttelse av privatkunden mot den profesjonelle selger. Det er muligens annerledes i fjernere land som f.eks. Sverige. Selv om jeg ikke personlig har opplevd det slik.

 

Slik sett skal det mye til for at HR skal kunne underkjenne eksempelvis rapport utferdiget av mekaniker sendt direkte fra Yanmar vedr. hva som HR har foretatt på motoren eller i f.b. m/installasjonen.

Link to post
Share on other sites

Høyst forståelig, han kom ingen vei med motorproblemene sine hos HR.

Yanmar ryddet opp.

 

Jeg forstår godt at Norde trekker seg fra dette forumet.

Det er altfor mange HR lakeier her.

Bransjeaktører og exbransjeaktører som bare bekrefter regelen om useriøsiteten i denne bransjen. :puke:

Nå snakker jeg for egen del, av egen erfaring og jeg tror du tar grådig feil. Det er ingen som er tjent med at bransjen fremstår som useriøs og derfor skulle jeg ønske at Norde tolket noe av det som han opplever som kritikk på diverse forum som velmente råd.

 

Jeg har som nevnt bistått i en del saker og målet har alltid vært å oppnå rettferdighet. Norde har etter min mening gjort en fatal feil i å la følelsene ta overhånd, og han har falt for fristelsen for å unngå dialog for å gamble på å kunne heve en relativt stor økonomisk gevinst.

 

Uten å gå i detalj så kjemper han ikke bare en sak mot HR lenger, for nå kjemper han også mot CE systemet som tilsynelatende har et mangelfullt regelverk som igjen gjør at det vanskelig å bevise at HR har levert en mangelvare.

 

Det er her forskjellen på tekniske sakkyndige og tekniske sakkyndige er, for det finnes ingen på denne jord som ville ført denne saken for en rett hvis det er kjent på forhånd at det ikke finnes et regelverk å basere en dom på.

 

Det er etter min vurdering Norde som selv presset HR til det punktet at de fant ut mangelen i det tekniske regelverket, og da gikk de like godt for full frifinnelse for å slippe diskusjonen om skadeerstatning som de mente hadde en størrelse utenfor all fornuft.

 

Jeg er 99 % sikker på at hvis Becking og HR hadde styrt denne prosessen så hadde båten vært repparert for lenge siden og Norde hadde fått en passe skadeerstatning.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva da hvis det står uttrykkelig i kontrakten at "alt arbeid utført på båten av andre enn HR skal godkjennes av HR skriftlig for at garantien skal gjelde", bare som ett eksempel???

 

 

De kan påberope seg det ang garantien men reklamasjonsretten vil det ikke berøre med mindre slikt arbeid var årsak til feilen.

 

Nei, den er for veik. Slike passuser strander på lovens beskyttelse av privatkunden mot den profesjonelle selger. Det er muligens annerledes i fjernere land som f.eks. Sverige. Selv om jeg ikke personlig har opplevd det slik.

 

Slik sett skal det mye til for at HR skal kunne underkjenne eksempelvis rapport utferdiget av mekaniker sendt direkte fra Yanmar vedr. hva som HR har foretatt på motoren eller i f.b. m/installasjonen.

 

Just precis.

 

 

 

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Akkurat, jeg forstår at man ikke kan kontraktsfeste bort minimumskravene i Norsk lov, og regner med at det er tilsvarende i Sverige.

 

Det jeg da lurer på er om HR kan sette krav til de som utfører arbeid på deres produkt, og dersom utbedring av feil ikke gjøres med produsentens samtykke, så bortfaller garantien(ikke reklamasjonsretten).

HR er så vidt jeg har forstått svært firkantede i hvilke leverandører og hvilke løsninger som benyttes i deres produkt, og det ville vel være rimelig at man da også var påpasselig med hvem som utbedrer feil på produktene?

 

Nå er det slik i Svensk lov at de første seks månedene ligger bevisbyrden og ansvaret fullt og holdent på selgeren av produktet, mens etter seks måneder så går bevisbyrden, og delvis ansvaret, over på kjøperen. Jeg ser i excel listen fra Norde, som HR har gjengitt i saksgangen påført egne notater, at man avslår svært mange krav fordi de er påklaget for sent, er det noen som vet mer om dette?

 

Når det kommer til CE godkjenningen så har det vel kommet delvis frem på diverse andre fora at det er trafikverket i Sverige som har tilsvarende oppgave som sjøfartsdirektoratet i Norge. Kan disse bedømme om båten oppfyller kravene til CE A Ocean, og i så tilfelle hvorfor er de ikke kontaktet, ettersom ekspertvitnene til Norde temmelig sikkert ikke innehar noen slik myndighet?

 

Det er fra flere hold nevnt at det burde vært utført en lasersheartest og at flere plugger bør tas ut for å bekrefte dårlig vedheft, hvorfor er ikke dette gjort når man alikevel har en ubrukelig båt, og allerede har brukt noen millioner svenske kroner på denne saken?

 

 

Forøvrig har ekteparet Norde nå etter å tidligere ha motsatt seg det, gått med på at det er mulig å donere til deres sak. Jeg anbefaler alle som leser tråden, og de som har deltatt, som støtter Norde å gi noen kroner til deres sak!

 

Vi har funderat väldigt mycket på det här med insamling. Därav dröjsmålet med svar.

Egentligen har vi varit starkt emot insamling.

Ärendet börjar bli oerhört kostsamt, men det är förutom för oss även konsumenträttsligt viktigt att drivas, varför vi ändå gör ett försök enligt din mall.

Räknar vi in alla kostnader vi haft för tvisten så hade vi lätt kunnat köpa en ny fullutrustad HR 37:a till och så skall det ju inte vara.

 

Konto: Bengt och Kerstin Norde (bankerna godkänner ofta inte specialtecken varför é skrivs med e)

Sverige: Nordea 3024 10 38979

Från utlandet: IBAN: SE7930000000030241038979

SWIFT NDEASESS

Landkod: SE

 

Skulle målet vinnas och Hallberg-Rassy Varvs AB åläggas att betala våra rättegångskostnader skall pengarna betalas tillbaka till dem som är kända. Skulle vilja att dessa personer skriver ett personligt e-post till oss för att kunna kontaktas. Dessa personer kommer att få en mer utförlig och kontinuerlig information om ärendets förlopp – beträffande det som kan sägas.

 

Pengar som ej kan spåras via erhållet e-post kommer att gå till ett av följande 2 alternativ – vilket som blir mest kostnadseffektivt beroende på det belopp som kan skänkas.

 

1. Pengar kommer gå till hjälp i en liten by sydost om Kigali i Rwanda med hälsovård, sjukvård, barns skola, och laddstation *) för telefonbatterier som främsta mål. Viss del av beloppet riktas direkt till en dam kallad ”Röda Korset”. Detta namn då hon idag tar hand om ett 10-tal främmande människor, gamla, krymplingar unga och sjuka.

 

2. Till UNICEF som bidrag till världens barn.

 

Redovisning kommer att ske på hemsidan under huvudrubriken Reportage. Redovisning sker ett par gånger i månaden på vår hemsida – http://www.blekingenaturfoto.se

 

Ha det bra och tack för hjälpen

 

 

Bengt & Kerstin Nordé

Skavkulla Brygga

370 24 Nättraby

0455 49770

bengt.norde@blekingenaturfoto.se

 

 

*) Laddstation för telefonbatterier.

Ström finns ej i området. Idag får invånarna i byn gå cirka 2 mil för att ladda sin biltelefon, vänta på att laddning skett och sedan gå tillbaka igen. Mobiltäckning finns. En normal solcell, ett bilbatteri och en rad urtag typ cigarettuttag för bil skulle vara en välgärning. Problem finns alltid i dessa trakter – det stjäls. Därför måste utrustningen finnas hos någon som man kan lita på. Jag tror damen ”Röda Korset” klarar detta.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke for å strø salt i såret, men på årets nest siste dag og en turbulent økonomisk verden, må det paradoksale med denne tragiske saken være:

 

Ta en titt på Bavaria`s siste 36 foter, den leveres til nesten 1/3 av prisen av hva en HR 37 koster. Det er kanskje ikke det samme å eie 3 stk nye Bavaria 36 kontra 1 stk HR 37, men om du droppet de to siste Bavaria`ene og klarte deg med kun en båt, kunne du hatt to millioner norske kroner "til overs"!

Redigert av X-Streme (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke for å strø salt i såret,

 

Noen oppfatter det sikkert som salt i såret, mens andre at en har til salt på maten om en velger fornuftig.... Noen vil sikkert betale 3 ganger så mye for en båt med fint navn på, men som ramler fra hverandre bare en tar et lite hull i båten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ta en titt på Bavaria`s siste 36 foter, den leveres til nesten 1/3 av prisen av hva en HR 37 koster.

Eneste jeg ser likt med disse to produsentene er å begge leverer båter med mast. Resten kan ikke sammenlignes.

 

 

Noen vil sikkert betale 3 ganger så mye for en båt med fint navn på, men som ramler fra hverandre bare en tar et lite hull i båten..

Har noen annen en du klart å påvise de?

Besøk våres hjemmesider www.isbater.no

Link to post
Share on other sites

Vel, spørs hvordan Bavaria hadde klart seg mot Norde's kritiske blikk... Har vel vært nok av andre tråder her som påpeker feil, kjølproblemer, lekkasjer, etc på Bavaria. Altså ikke ømme tær, foreslår bare at Bavaria vs HR diskusjon tas i en annen tråd.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Det var ikke meningen å starte noen ny Bavaria diskusjon, men for meg er det betenkelig at denne situasjonen i det hele har oppstått. Som de aller fleste andre, har heller ikke jeg sett båten, men dokumentasjonen som er lagt fram virker meget overbevisende, på meg som ikke er fagmann på området.

 

Det er derfor en vurdering jeg må ta ved kjøp av ny båt, satse pengene på noe jeg trodde var sjøens Rolls-Royce, eller velge noe som er "godt nok", og fremdeles ha til salt på grøten, som andre her bemerket?

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at HR's kvalitetsrykte har fått seg et skudd for baugen som følge av denne saken. Men, husk at med unntak av skrogtilstanden er feilene ensidig dokumentert fra Norde's side. Personlig mener jeg HR har godt av saken også for de priser båtene svært høyt og da må jo finish og kvalitet stå i stil og ikke minst ligge på nivå med konkurrentene som Najad, etc. Kanskje er det blitt vel høyt volum og for mye innleid arbeidskraft etterhvert? Eller kanskje har de bare denne ene mandagsbåten. Ikke vet jeg,

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Har nå fulgt med på denne tråden med stor interesse i lang tid,og er imponert over hva mange her på forumet virkelig kan om båter, oppbygging av båter, for ikke å snakke om den store juridiske kunnskap mange her kommer opp med.Jeg er kjempeimponert!!

Men, en liten komentar i all beskjedenhet fra en "lekmann":

Har alltid ment at HR-Najad-Sweden yacht m.fl.er kvalitetsbåter, hakket bedre enn "masseprodukter"som Bavaria- Hanse- samtlige Franske m.fl. Men,at den enorme prisforskjellen er hinsides all realisme og sunn fornuft, og ikke henger på greip! Og skulle det nå vise seg at disse "kvalitesprodusentene" ikke bruker de matrialene de reklamerer for( hørte nyss/rykter om dette fort flere år siden fra "innsiden"), for å holde kostnadene nede i den beinharde konkurransen,da må det være mange som må føle seg grundig lurt.

Håper man kommer til bunns i denne saken, som kan få enorme konsekvenser.Vi som forbrukere burde hverfall støtte David mot Golliat!!

Godt nytt båtår.

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Vel, spørs hvordan Bavaria hadde klart seg mot Norde's kritiske blikk... Har vel vært nok av andre tråder her som påpeker feil, kjølproblemer, lekkasjer, etc på Bavaria. Altså ikke ømme tær, foreslår bare at Bavaria vs HR diskusjon tas i en annen tråd.

 

Dette handler ikke om spesifikt Bavaria mot HR. Men HR som en "kvalitetsprodusent". HR har en årsprod. som kanskje er like stor som en md. prod hos de store. Så feil må måles i %.

 

Men når først feil oppstår, hvordan er lev/imp til å ordne opp. Det er spørsmålet. Leser vanskelig kunde? Hva er en vanskelig kunde? En som ønsker at ting blir ordnet opp slik han for en vare som en har betalt for. For min del har jeg fått utbedret ting som gjør at båten er etter brosjyren. Og jeg er ikke krevende, bare ønsker å få det jeg bestilte. Og Lunde har ingen utfordirnger med det. Men denne saken gjør at jeg stiller spørsmålstegn ved HR sin opptreden.

 

Har nærmeste nabo, som bestilte ett One off prosjekt fra Orust. Forgus skulle bygge Birger Kullmann sin 43 foter. Klarte de og ferdigstille den. Nei. Hva skjedde, andre gode båtbyggere på Orust overtok, og nå heter båten Birger Kullman 43. Båten er helt topp den, men det krevdes fagarbeidere for å ferdigstille.

 

Bav, Jeanneau, Benetau, Hanse osv, som masseprod. Hvor mange kritiske feil har en der?.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bav, Jeanneau, Benetau, Hanse osv, som masseprod. Hvor mange kritiske feil har en der?.

Jeg har jobbet med alle disse du prater om og litt mer. Kan love deg å feilene er store men kundene forventer ikke meget. Om dem skulle sette fram pengeutpresse på dobbel til treganger kjøpesum skulle dem blitt stengt ute i kulden uansett hva saken gjelder.

En av disse aktørene er kjent for å tilby smuglet vin i bytte for reperasjon... :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Jeg har jobbet med alle disse du prater om og litt mer. Kan love deg å feilene er store men kundene forventer ikke meget. Om dem skulle sette fram pengeutpresse på dobbel til treganger kjøpesum skulle dem blitt stengt ute i kulden uansett hva saken gjelder.

En av disse aktørene er kjent for å tilby smuglet vin i bytte for reperasjon... :cheers_wine:

 

Det her er helt helt feil. DU aner ikke når du skriver dette. Kjenner flere med disse merkene, og ingen av disse godtar feil. Dette er å forenklegjøre mennesker. De aller fleste er opptatt av at den dårlige investeringen båt er, er å ikke gjøre den enda dårligere. Selvfølgelig kan noen gi pokker.

 

Pengeutpressing forholder jeg meg ikke til. En påstand jeg ikke kan ta stilling til.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...