Jump to content

Hallberg Rassy 37, med mange utfordringer ifølge eier


baatsman

Recommended Posts

Tja, hvilke alternativer hadde han?

Dette har pågått lenge før det kom på nett uten at Norde kom av flekken med HR.

Kan det tenkes at dette kan (og jeg understreker kan) ha noe med Norde å gjøre - eller er det deg helt fremmed å tenke en slik tanke?

 

Saken er trist for alle parter. Det er flott at de har forlikt nå.

 

Mitt første innlegg i denne tråden var "dette er enten båten fra helvete eller kunden fra helvete - kanskje sannheten ligger midt i mellom". Norde truet meg med rettssak pr IM om jeg ikke trakk det innlegget tilbake - jeg har behold kopi av den IM'en :smiley:

 

Jeg har ikke diskutert forhold rundt båten med HR. Jeg har blitt fortalt deres syn på prosessen og hva som skjedde - allerede lang tid før båten ble levert. Og det er vel bare forliket som er konfidensielt - ikke historien frem til det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt første innlegg i denne tråden var "dette er enten båten fra helvete eller kunden fra helvete - kanskje sannheten ligger midt i mellom". Norde truet meg med rettssak pr IM om jeg ikke trakk det innlegget tilbake - jeg har behold kopi av den IM'en :smiley:

 

Er det ikke litt på kanten å poste sånnt om en person som ikke lenger har lov til å uttale seg?

Link to post
Share on other sites

Er det ikke litt på kanten å poste sånnt om en person som ikke lenger har lov til å uttale seg?

Norde har da full rett til å uttale seg om hva jeg skriver her så dette er etter min mening ikke engang i nærheten av kanten.

 

Farco: Mulligan har nok svært begrenset - om overhode noen - tillit til min dømmekraft :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har vel HR tilbudt mannen med båten denne løsningen tidligere om jeg husker rett, når han nå plutselig sier det er i orden så .... vel.

 

HR ville vel uansett bare bli ferdig med saken og få den ut av veien og da er det vel en grei løsning å tilby mannen en god løsning som dette er om det stemmer.

 

At Nordè truer et medlem her med rettssak pågrunn av et innlegg, vel det sier vel sitt når bitteliten ikke direkte da noe som helst feil der

Link to post
Share on other sites

 

At Nordè truer et medlem her med rettssak pågrunn av et innlegg,

 

For meg er det ikke overraskende, når man summerer opp alt som har fremkommet i denne tråden, men atter; når man makter å komme til et forlik, har jeg uforbeholden sympati for begge parter. Det krever nemlig svært mye av begge sider. Her har vi sikkert en sak som bringer frem det verste i folk når det stormer som verst.

Link to post
Share on other sites

For meg finnes ingen vinnere i denne sak. Nevnte vel tidligere at slike saker bør løses tidligere.

Kommunikasjon er viktig, og burde løse dette tidligere.

 

For meg styrker ikke dette HR som burde være den proffosjonelle part. Norde er en privatperson, og i Norge er vernet rundt privatpersoner sterkere. Derfor har vi 5 års reklamasjonsrett.

 

MEN selvfølgelig, ingen levrandører bør heller drive med snillisme hvor de mener at det ikke er garanti/reklamasjon.

 

Hvis begge parter er fornøyd med dette, ok da er det greit. For meg henger en negativ tanke rundt HR. Men antakelig betyr ikke dette noe for HR, da jeg ikke er en potensiell kunde. Men det skyldes ikke tanke på kvalitet, men heller om båt-type. Skulle Norsk tipping ringe ville Najad vært valget. Og da en 440 med dobble ratt og 2 actercabiner.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ole Petter:

"Uansett er det bra at HR til slutt fikk lov til å rette opp i feilen.

Jeg tviler på at Norde har blitt en rik mann, tvert imot."

 

Jeg leser annetsteds at Norde skal få ny maken båt, og alt ekstrautstyr skal flyttes over på den. Om det stemmer, er det akkurat det Norde hele tiden har krevet.

 

Jeg synes Norde har vært utsatt for en utrolig dårlig behandling av HR - og - selv om det ikke er aktuelt - ville jeg etter denne historien aldri aldri kjøpe en båt av det firmaet. Forlik eller ikke.

 

Så ille synes jeg Norde ble behandlet at jeg støttet ham med et antall kroner for "å drive saken". Gledelig konstaterer jeg at Norde iallfall tilsynelatende har fått en deal han er tilfreds med, og at han ikke lider den største nød.

For ett par dager siden fikk jeg mail fra ham hvor han ba om bankkonto for å tilbakebetale pengene. Jeg repliserte at han sikkert hadde hatt utgifter og ubehageligheter til overmål, og at han bare kunne beholde pengene. Det aksepterte han ikke - enten måtte pengene gå tilbake til meg - eller han ville donere dem til et godt formål i Afrika.

Så jeg gleder meg på hans vegne - virker som han har kommet fra det passe bra.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at Norde har blitt en rik mann, tvert imot."

Han har helt sikkert ikke blitt en rik man av den saken, begge partner har hatt utgifter og brukt stor tid.

Jeg leser annetsteds at Norde skal få ny maken båt, og alt ekstrautstyr skal flyttes over på den. Om det stemmer, er det akkurat det Norde hele tiden har krevet.

Akkurat halvparten av de han krevde i begynnelsen. Opprinnelig krav var dobbelt mer med dem betalingene han skulle fått i tillegg. Bra om han for båt som tilfredstiller han.

Link to post
Share on other sites

Det har du sikkert rett i Bitteliten - men det er nå det vi gjør her da. Skaffer oss den info som er tilgjengelig og gjør oss opp en mening. Som jeg har gjort - og som du har gjort.

Bortsett fra min subjektive mening om saken er de fakta jeg opplyser om over akkurat det - altså fakta.

 

Generelt synes jeg - i denne og i andre saker - at vi kjøpere/forbrukere burde være mye mer solidariske. Oppfører en leverandør - av båt eller hva som helst - seg på en uakseptabel måte bør det få svi for ham. I form av motbakke i markedet.

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Jeg har bevisst ikke kommentert noe mer i denne tråden ettersom saken for øyeblikket er ferdig i og med at et forlik har kommet i stand, og det er forsåvidt gledelig nyheter for alle bortsett fra advokatene, men nå tar det vel litt av her.

Det er noen som bør spole noen sider tilbake og lese litt av tråden på nytt?

 

Jeg leser annetsteds at Norde skal få ny maken båt, og alt ekstrautstyr skal flyttes over på den. Om det stemmer, er det akkurat det Norde hele tiden har krevet.

 

Jeg synes Norde har vært utsatt for en utrolig dårlig behandling av HR - og - selv om det ikke er aktuelt - ville jeg etter denne historien aldri aldri kjøpe en båt av det firmaet. Forlik eller ikke.

 

Det var nok ikke akkurat det som var det opprinnelige kravet fra Norde, i rettspapirene står det følgende:

 

Det kreves prinsipielt ny båt, hvorpå alt ettermontert utstyr skal flyttes over kostnadsfritt av HR, samtidig som det kreves en erstatning med renter på 1 603 842,- SEK, i tilegg kreves det en bankgaranti på 5 mill SEK.

Sekundært kreves det at båten tilbakeleveres til HR og at verdien på båten er 3 284 336,- SEK, som skal tilbakebetales til Norde i tilegg til erstatning og renter på til sammen 4 209 676,- SEK.

Aller sist kreves det at alle feil og mangler repareres kostnadsfritt av HR, og at Norde tilkjennes en erstatning for verdiforringelse på 3 603 902,- inkludert renter.

 

HR har tidlig i saken, allerede under meglingen, tilbudt seg å kjøpe tilbake båten eller å erstatte båten, men uten ytterligere kompensasjon.

 

Jeg vil heller si at det er storsinnet av HR og fortsatt stå ved dette tilbudet selv etter at de har vunnet den første rettsrunden, og slik jeg ser det er det liten grunn til at saken skulle tas opp igjen av Hovretten ettersom jeg ikke kan se at kravene for dette oppfylles, men det er selvfølgelig bare antakelser fra min side!

 

Et delaminert skrog er et delaminert skrog uansett hvilken side i saken man hører på.

Og det er essensen i hele saken.

Krangelen rundt motor, alarm dører osv er uvesentlig.

 

Det store spørsmålet er: Hvor mange delaminerte HR skrog er sjøsatt ?

 

Knakkeprøver, ultralyd, kjerneprøver.

HR viste det selv da de rev ut etstort stykke av skroget med hendene.

 

Nå er det altså slik som det fremkommer tidligere i tråden at det ikke er bevist tilstrekkelig at det faktisk er delamineringer, og å nå begynne å snakke om hvilken vei bevisene heller etter at saken er over er helt unødvendig, det er bare å gå tilbake i denne tråden og lese side opp og side ned om rettsavgjørelsen og bevisene.

Å komme med utsagn som legger til grunn at båten helt sikkert er delaminert blir helt feil, man kan selvfølgelig ha den meningen, men det er helt klart bare hver enkelts oppfatning ettersom det finnes tynt med beviser som bekrefter denne oppfatningen.

 

Mulligan bør forøvrig se denne videoen hvor denne platen blir fjernet. Hvis det kan kalles å rive av med hendene det som foregår i den videoen, så er jeg imponert over gangsynet!

 

....men det er nå det vi gjør her da. Skaffer oss den info som er tilgjengelig og gjør oss opp en mening. Som jeg har gjort - og som du har gjort.

Bortsett fra min subjektive mening om saken er de fakta jeg opplyser om over akkurat det - altså fakta.

 

Generelt synes jeg - i denne og i andre saker - at vi kjøpere/forbrukere burde være mye mer solidariske. Oppfører en leverandør - av båt eller hva som helst - seg på en uakseptabel måte bør det få svi for ham. I form av motbakke i markedet.

 

Når du skriver at du synes vedkommende er dårlig behandlet og at du ikke ville kjøpt båt av dette firmaet, kan det knapt kalles fakta!

Dine fakta er basert på samtaler med den ene parten i saken, som selvfølgelig forståelig nok føler seg urettferdig behandlet, men det gjør det ikke til fakta at hans båt har feil og mangler!

 

Hva hvis alle leverandører skulle føre register over de kundene som er vanskelige, uten at jeg hevder at denne kunden er vanskelig, bare til sammenligning, hadde det vært greit for deg at leverandører av en tjeneste eller et produkt var mer solidariske og sto sammen mot vanskelige kunder?

 

Det blir jo interessant å se nå som HR får mulighet til å undersøke båten skikkelig.

 

Dette var min første tanke også.

Dersom jeg hadde vært M. Rassy var det første jeg hadde gjort når jeg fikk denne båten innenfor dørene og sette i gang store undersøkelser for å bekrefte delamineringene, gjerne med et filmteam på slep.

Nå er det uansett gjort en avtale med kunden, slik at han blir i hvertfall delvis fornøyd, men for HR burde det ha stor betydning om båten er delaminert eller ikke, og man er nok interessert i å få vite akkurat hvor landet virkelig ligger.

 

Det som blir interessant å se er om HR også har underskrevet på en taushetserklæring, og om de i såfall kommer til å publisere sin versjon av saken sammen med resultatene av slike tester ved et senere tidspunkt, noe jeg hadde gjort dersom jeg var i deres sko, med mindre testene viser delamineringer selvfølgelig?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det store spørsmålet er: Hvor mange delaminerte HR skrog er sjøsatt ?

Vel siden dette skroget ikke er å anse som avvik i produksjonen til HR (feilfritt skog ifølge verftet), så er det et høyst relevant spørsmål du reiser her... Dette tror jeg ikke vil få svar på noen ganger....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

om de i såfall kommer til å publisere sin versjon av saken sammen med resultatene av slike tester ved et senere tidspunkt, noe jeg hadde gjort dersom jeg var i deres sko, med mindre testene viser delamineringer selvfølgelig?

Du har nok samme holdninger til saken som HR.

Det hersker det ingen tvil om. :giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Det som blir interessant å se er om HR også har underskrevet på en taushetserklæring, og om de i såfall kommer til å publisere sin versjon av saken sammen med resultatene av slike tester ved et senere tidspunkt, noe jeg hadde gjort dersom jeg var i deres sko, med mindre testene viser delamineringer selvfølgelig?

Jeg tror HR er veldig interessert i å finne ut om det er feil med denne båten. Og om det er feil med båten tror jeg de vil sette i gang tiltak for å se om det er feil på flere båter. HR lever av å ha et sterkt varemerke - båter som er delaminerte vil være totalt ødeleggende for merket. Det sier de selv også

 

Du har nok samme holdninger til saken som HR.

Det hersker det ingen tvil om. :giggle:

Javel når du sier det er det nok slik : :thumbsup::rolleyes: Det er liksom det ultimate argumentet her på forumet. Sier man i mot "den aksepterte holdningen" er man en synder og tillegges meninger man ikke har.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det store spørsmålet er: Hvor mange delaminerte HR skrog er sjøsatt ?

 

Det er nok mange som lurer på det, inkludert HR.

 

Vel siden dette skroget ikke er å anse som avvik i produksjonen til HR (feilfritt skog ifølge verftet), så er det et høyst relevant spørsmål du reiser her... Dette tror jeg ikke vil få svar på noen ganger....

 

Av og til kan det svare seg å ikke tro alt man leser. Denne saken er alvorlig men også en viktig sak for bransjen i den forstand at man kanskje kan sette fokus på starndardene og bransjestandardene. HR hadde ikke klart å bygge opp et merkenavn uten at kvalitet lå i bunn på samme måte so andre klarer å etablere seg et bransjenavn basert på pris.

 

Som den person du er som også er opptatt av internkontroll så tror jeg du skulle gått hele bransjen i sømmene og ikke bare HR. Jeg snakket med DNV en gang på Lillestrøm hvor vi diskuterte avvik, hvor jeg spurte dem hvorfor det hang skilt på enkelte båter om at dette er prototyper så lenge samme båt leveres ute i markedet.

 

Med et smil om fjeset fikk jeg til svar. Det er fordi produsentene vet at vi også er på utstillingen. Han tok med andre ord poenget mitt uten å blunke.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det store spørsmålet er: Hvor mange delaminerte HR skrog er sjøsatt ?

 

 

"The proof is in the pudding" - Hvorvidt det er delaminering eller mangler i følge en eller flere standarder er det ikke akkurat slik at strendene fylles opp med HR'er som er i oppløsning, så jeg kan ikke helt forstå at dette er et stort spørsmål...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...